Toltorpstrollet 0 Postad 10 December , 2020 Hej hej alla Min dotter köpte nyss en ganska risig (men våldsamt charmig) Amigo 231 med en lika risig VP2001 i. Nu har jag lyft ut den och vill ge den en liten genomgång... Efter en del bök har jag fått ut spridaren och vill göra ett kompressionsprov - då behövs en adapter, och därefter ngr andra specialverktyg för att få i ny hylsa... Kanske finns det nån här som har och som jag kan köpa/hyra/låna av...?: - en adapter att mäta kompression (kanske TU-15-18A - passar visst även andra VP MD, ngr Yanmar, stora gamla Cummins C Serie och kanske ngr till) - en utdragare för spridarhylsa (verkar heta 884811-1), - ett uppdorningsverktyg för spridarhylsa (884823-6), - ett dorn för montering av ny spridarhylsa (884557-0), samt - två st. styrpinnar för cylinderblock (884840-0) Helst här på västkusten nånstans men grejerna går väl iofs att skicka oxå... Vänliga hälsningar Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 874 Postad 10 December , 2020 Varför vill du byta spridarhylsan ? Den byts ju normalt inte. Om den behöver bytas är ju ett alternativ att låta en verkstad göra det momentet och resten själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toltorpstrollet 0 Postad 10 December , 2020 Jo - får jag inte tag i verktyg får det väl bli så... Vill gärna byta hylsan när jag ändå har spridaren ute (en är säkert lite harig - läs; oerfaren, som tänker att det inte blir tätt om inte alla packningar och sånt är helt nya) och varken spridaren eller gamla hylsan ser särskilt fräscha ut:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 10 December , 2020 Kanske du redan har sett denna? Lite tips (för en 2002, men det är samma motor bara en extra cylinder): Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 935 Postad 10 December , 2020 (redigerade) Var bor du? Innehar samtliga verktyg för detta. Spridaren ser helt normal ut likaså hylsan. Väldigt sällan man behöver byta dem, kan hända ibland om motorn gått het under längre tid. Lägg pengarna på att provtrycka spridaren istället. Den är oftast i behov av ny spets samt inställning av tryck och spridningsbild. Redigerad 10 December , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 366 Postad 10 December , 2020 11 timmar sedan skrev Toltorpstrollet: Hej hej alla Min dotter köpte nyss en ganska risig (men våldsamt charmig) Amigo 231 med en lika risig VP2001 i. Nu har jag lyft ut den och vill ge den en liten genomgång... Efter en del bök har jag fått ut spridaren och vill göra ett kompressionsprov - då behövs en adapter, och därefter ngr andra specialverktyg för att få i ny hylsa... Kanske finns det nån här som har och som jag kan köpa/hyra/låna av...?: - en adapter att mäta kompression (kanske TU-15-18A - passar visst även andra VP MD, ngr Yanmar, stora gamla Cummins C Serie och kanske ngr till) - en utdragare för spridarhylsa (verkar heta 884811-1), - ett uppdorningsverktyg för spridarhylsa (884823-6), - ett dorn för montering av ny spridarhylsa (884557-0), samt - två st. styrpinnar för cylinderblock (884840-0) Helst här på västkusten nånstans men grejerna går väl iofs att skicka oxå... Vänliga hälsningar Lasse Innan du tar av topplocket men efter du fixat tillbaka spridarna, så kan du kolla kompressionen tillräckligt bra (på en motor med få cylindrar) genom att vrida runt motorn för hand. Se helst till att avgasböj och insugningsfilter är demonterat. Känner du tydligt hur kompressionsfasen gör det tungt att vrida förbi detta och att det vill liksom fjädra tillbaka lite, och det inte väser kraftigt i varken avgas eller insug, så är kompressionen tillräckligt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toltorpstrollet 0 Postad 10 December , 2020 4 timmar sedan skrev ottow: Kanske du redan har sett denna? Lite tips (för en 2002, men det är samma motor bara en extra cylinder): Aha - superfina filmer - smart hur har knackar sina egna kopparbrickor:) Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toltorpstrollet 0 Postad 10 December , 2020 4 timmar sedan skrev kossor: Var bor du? Innehar samtliga verktyg för detta. Spridaren ser helt normal ut likaså hylsan. Väldigt sällan man behöver byta dem, kan hända ibland om motorn gått het under längre tid. Lägg pengarna på att provtrycka spridaren istället. Den är oftast i behov av ny spets samt inställning av tryck och spridningsbild. Åh - tror du att jag kan få hyra/låna dom av dig och byta hylsan? Yes - jag ska lämna in spridaren till en verkstad som ska ligga ut mot Björlanda Kile (vet inget om den - tar gärna emot rekommendationer om andra ställe) - själv bor jag i Mölndal. En ny spridarspets står oxå på önskelistan:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toltorpstrollet 0 Postad 10 December , 2020 3 timmar sedan skrev Seawolf: Innan du tar av topplocket men efter du fixat tillbaka spridarna, så kan du kolla kompressionen tillräckligt bra (på en motor med få cylindrar) genom att vrida runt motorn för hand. Se helst till att avgasböj och insugningsfilter är demonterat. Känner du tydligt hur kompressionsfasen gör det tungt att vrida förbi detta och att det vill liksom fjädra tillbaka lite, och det inte väser kraftigt i varken avgas eller insug, så är kompressionen tillräckligt bra. Aha - bra tips - tackar. Du har säkert rätt - med erfarenhet lär man väl kunna känna om kompen är tillräckligt. Känns bara så gött att kunna mäta upp och veta... antagligen säger det mer om mig än om motorn:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser