Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Toltorpstrollet

Specialverktyg till VP2001

Rekommendera Poster

Hej hej alla

Min dotter köpte nyss en ganska risig (men våldsamt charmig) Amigo 231 med en lika risig VP2001 i. Nu har jag lyft ut den och vill ge den en liten genomgång...

Efter en del bök har jag fått ut spridaren och vill göra ett kompressionsprov - då behövs en adapter, och därefter ngr andra specialverktyg för att få i ny hylsa...

Kanske finns det nån här som har och som jag kan köpa/hyra/låna av...?:

 

- en adapter att mäta kompression (kanske TU-15-18A - passar visst även andra VP MD, ngr Yanmar, stora gamla Cummins C Serie och kanske ngr till)

- en utdragare för spridarhylsa (verkar heta 884811-1),

- ett uppdorningsverktyg för spridarhylsa (884823-6),

- ett dorn för montering av ny spridarhylsa (884557-0), samt

- två st. styrpinnar för cylinderblock (884840-0)

 

Helst här på västkusten nånstans men grejerna går väl iofs att skicka oxå...

 

Vänliga hälsningar

Lasse

9B39F509-AE43-4D30-8D04-09BB374720AC.jpeg

CC979D28-8240-4B02-80FF-A6731B0C1A50.jpeg

7B35575A-2C40-4182-9BB7-492D8B855FAC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du byta spridarhylsan ? Den byts ju normalt inte. Om den behöver bytas är ju ett alternativ att låta en verkstad göra det momentet och resten själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - får jag inte tag i verktyg får det väl bli så... Vill gärna byta hylsan när jag ändå har spridaren ute (en är säkert lite harig - läs; oerfaren, som tänker att det inte blir tätt om inte alla packningar och sånt är helt nya) och varken spridaren eller gamla hylsan ser särskilt fräscha ut:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du redan har sett denna? Lite tips (för en 2002, men det är samma motor bara en extra cylinder):

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du? Innehar samtliga verktyg för detta. Spridaren ser helt normal ut likaså hylsan. Väldigt sällan man behöver byta dem, kan hända ibland om motorn gått het under längre tid. Lägg pengarna på att provtrycka spridaren istället. Den är oftast i behov av ny spets samt inställning av tryck och spridningsbild. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Toltorpstrollet:

Hej hej alla

Min dotter köpte nyss en ganska risig (men våldsamt charmig) Amigo 231 med en lika risig VP2001 i. Nu har jag lyft ut den och vill ge den en liten genomgång...

Efter en del bök har jag fått ut spridaren och vill göra ett kompressionsprov - då behövs en adapter, och därefter ngr andra specialverktyg för att få i ny hylsa...

Kanske finns det nån här som har och som jag kan köpa/hyra/låna av...?:

 

- en adapter att mäta kompression (kanske TU-15-18A - passar visst även andra VP MD, ngr Yanmar, stora gamla Cummins C Serie och kanske ngr till)

- en utdragare för spridarhylsa (verkar heta 884811-1),

- ett uppdorningsverktyg för spridarhylsa (884823-6),

- ett dorn för montering av ny spridarhylsa (884557-0), samt

- två st. styrpinnar för cylinderblock (884840-0)

 

Helst här på västkusten nånstans men grejerna går väl iofs att skicka oxå...

 

Vänliga hälsningar

Lasse

9B39F509-AE43-4D30-8D04-09BB374720AC.jpeg

CC979D28-8240-4B02-80FF-A6731B0C1A50.jpeg

7B35575A-2C40-4182-9BB7-492D8B855FAC.jpeg

Innan du tar av topplocket men efter du fixat tillbaka spridarna, så kan du kolla kompressionen tillräckligt bra (på en motor med få cylindrar) genom att vrida runt motorn för hand. Se helst till att avgasböj och insugningsfilter är demonterat. Känner du tydligt hur kompressionsfasen gör det tungt att vrida förbi detta och att det vill liksom fjädra tillbaka lite, och det inte väser kraftigt i varken avgas eller insug, så är kompressionen tillräckligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ottow:

Kanske du redan har sett denna? Lite tips (för en 2002, men det är samma motor bara en extra cylinder):

 

Aha - superfina filmer - smart hur har knackar sina egna kopparbrickor:)

Tack för tipset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Var bor du? Innehar samtliga verktyg för detta. Spridaren ser helt normal ut likaså hylsan. Väldigt sällan man behöver byta dem, kan hända ibland om motorn gått het under längre tid. Lägg pengarna på att provtrycka spridaren istället. Den är oftast i behov av ny spets samt inställning av tryck och spridningsbild. 

Åh - tror du att jag kan få hyra/låna dom av dig och byta hylsan? Yes - jag ska lämna in spridaren till en verkstad som ska ligga ut mot Björlanda Kile (vet inget om den - tar gärna emot rekommendationer om andra ställe) - själv bor jag i Mölndal. En ny spridarspets står oxå på önskelistan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Innan du tar av topplocket men efter du fixat tillbaka spridarna, så kan du kolla kompressionen tillräckligt bra (på en motor med få cylindrar) genom att vrida runt motorn för hand. Se helst till att avgasböj och insugningsfilter är demonterat. Känner du tydligt hur kompressionsfasen gör det tungt att vrida förbi detta och att det vill liksom fjädra tillbaka lite, och det inte väser kraftigt i varken avgas eller insug, så är kompressionen tillräckligt bra.

Aha - bra tips - tackar. Du har säkert rätt - med erfarenhet lär man väl kunna känna om kompen är tillräckligt. Känns bara så gött att kunna mäta upp och veta... antagligen säger det mer om mig än om motorn:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...