Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Wergis

Hur mörda dieseltroll på bästa sätt?

Rekommendera Poster

Hej vänner, i helgen utförde jag lite endoskopi på dieseltanken i vår Saga 310 som vi köpte för tre år sedan.

Det var bara tanken kvar att inventera.

Köpte en lite Endoskop-kamera och kopplade in i mobilen.

(Vattentålig Inspektionskamera 5m Micro-USB för PC & Andro fr Teknikdelar.se.

Det var dock gammal standard på mini-USB så adapter behövs för nyare telefoner).

Lirkade in den genom ett litet hål i manluckan och gick på upptäcktsfärd.

De låg små murklor och flinade åt mig där nere. (Dock inget brunt klet vad jag kunde se?)

Dessa skall bort i vinter.

Hur gör man detta på bästa sätt? Jag föreställer mig att de är tämligen porösa?

Bara att suga ur m slang antar jag? Eller skall de sopas upp m spade?

Hur har ni andra gjort med dessa otyg?

 

// Mats W

 

 

Redigerad av Wergis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Wergis:

Eller skall de sopas upp m spade?

 

// Mats W

 

 

Har du väldigt stor tank?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt en manlucka så att du kan tvätta ur tanken? Det kunde inte jag, så jag sög tanken tom med en pump efter haft båten i gungning (kört i hård sjö). Fick ut 5 dl svart slem. Köpte ny diesel hällde i 100 liter och gjorde om samma övning. Fick ut 2 dl svart slem. Blev irriterad och hällde i 10 lite T röd och gungade båten med 4 man ombord. Pumpade ut T-spriten som nu var svart. Kollade i titthålet och det ser rent ut.

Nu kör jag på Ekopar eller HVO100, i dessa syntetiska bränslen växer ingen bakterie.

Det var 3 år sedan. Nu pumpar jag ut bränslet en gång om året genom primärfiltret innan det ska bytas och sedan tillbaka från dunkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har sugit upp/ut vatten och slem med oljesugen för fem, sex år sedan och sedan hållit efter med gift och fuktabsorberande tillsatser. Lite nytt vatten har hamnat i avskiljaren, men inga stora mängder.

 

Inget gegg i tanken, men jag har sett några rosafärgade små krabaten i vattenavskiljaren (som är i glas). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i tidigare båtar sugit upp slemmet med en manuell oljesug. Inte det lättaste att sikta rätt och samtidigt suga men det gick. 
Har inte kollat tanken i min Saga någon gång på tio år så nu blir jag lite fundersam...

Fast jag vet att jag bara har tankat bra diesel sedan båten var ny och filtret har alltid sett glasklart ut så jag chansar ett tag till. 
Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När larmet om RME-problemen kom så tittade jag ner i tanken på min förra båt (jag hade själv helt aningslöst fyllt min lilla dunk på macken när jag tankade bilen).. Det fanns en hel del svarta klumpar som kröp runt på botten av tanken. Lite grövre slang (så "djuren rymdes") till oljebytaren så fick jag upp djuren. Sen filtrerade jag bara dieseln ett par gånger o hällde tillbaka den i tanken. Efter det så var det endast "blankdiesel" som inhandlades. Jag använde varken då eller senare någon bakteriedödare. Det påstås vara ofarligt för miljön men jag undviker gärna gifter (det har alltför ofta kommit larm i efterhand, se bara på bottenfärgsdebatten...). Efter några år tittade jag ner igen. Då var det pyttelite med djur som sögs upp på samma sätt. Jag hade aldrig så mycket dieseldjur att de satte igen bränslefilterna - o då hör till saken att jag byter bränslefilter väldigt sällan.

 

I nuvarande båt har jag alltid använt vattenavskiljande tratt vid tankning, efter att jag en gång fått med vatten o skräp i en sjömacksfylld dunk när jag skulle tanka förra båten (använde en plasttratt med enkel sil för att träffa tankanslutningen och det ställde sig vatten i denna rätt grova sil...). Hade trots detta ett par matskedar vatten i vattenfrånskiljaren när jag tömde den i höstas efter åtta år (ja, jag vet att jag slarvat..). Tittade även ner i tanken med inspektionskamera och där var rent. Använder fortfarande ingen bakteriedödare.

Redigerad av Lintott
Tyrkfelsnisse...
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är även bra att försöka blåsa ren hela ledningen från förfiltret och ner i tanken.Det är inte ovanligt att det sätter sig där och tätar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vänner, tack för många svar: Jag tolkar era svar som att de är tämligen porösa?

Det är ju klumpar som ligger i tanken, inget slem vad jag kan se?

Tanken är på 440 L och har en hyfsad manlucka i ena änden.

Dessvärre är allt koppla till manluckan?? Slangar, givare mm.

Dessutom har de dragit ett par massiva kabelhärvor tvärs över den.

Någon form av Norsk patent som jag inte begriper??
Det finns dock en liten propp som man kan skruva bort. Tack vare den kunde jag skicka in en 

inspektionskamera och kolla.

Det blir att köpa några rejäla plast-dunkar och suga skräp efter helgerna.

Har en effektiv pump som man sätter på borrmaskinen och kopplar på 1" slang.

Utmaningen blir att få slangen dit jag vill nere i tanken.

Får uppfinna någon styrning av t.ex alu-profil att fästa slangen på tänker jag?

 

Att passa på att blåsa i ledningen är ett bra förslag. Skall göra det då jag är i gång lika gärna.

 

Räcker det med kaffe-filter i en tratt om man vill sila dieseln och hälla tillbaka den sedan?

 

// Mats W

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt rena tvättfotogen med kaffefilter, hopplöst tar evigheter. Diesel med tillhörande dieseltroll häller jag genom en vanlig bränsletratt med sil, och svarta geleartade klumpar fastnar i silen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter bra.

Återkommer m rapport då jobbet är gjort.

 

Ha en fin Jul allihopa..

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Wergis:

Hej vänner, tack för många svar: Jag tolkar era svar som att de är tämligen porösa?

Det är ju klumpar som ligger i tanken, inget slem vad jag kan se?

Tanken är på 440 L och har en hyfsad manlucka i ena änden.

Dessvärre är allt koppla till manluckan?? Slangar, givare mm.

Dessutom har de dragit ett par massiva kabelhärvor tvärs över den.

Någon form av Norsk patent som jag inte begriper??
Det finns dock en liten propp som man kan skruva bort. Tack vare den kunde jag skicka in en 

inspektionskamera och kolla.

Det blir att köpa några rejäla plast-dunkar och suga skräp efter helgerna.

Har en effektiv pump som man sätter på borrmaskinen och kopplar på 1" slang.

Utmaningen blir att få slangen dit jag vill nere i tanken.

Får uppfinna någon styrning av t.ex alu-profil att fästa slangen på tänker jag?

 

Att passa på att blåsa i ledningen är ett bra förslag. Skall göra det då jag är i gång lika gärna.

 

Räcker det med kaffe-filter i en tratt om man vill sila dieseln och hälla tillbaka den sedan?

 

// Mats W

 

 

Kan vara att det svarta du ser kan vara att det blivit som "flarn" eller vad man ska kalla det. Sådant hade jag en hel del i min tank. Men det är bara att försöka suga upp.

Jag har haft bra erfarenhet av att sätta nylonstrumpor över tratten som filter.

Jag har fäst slangen intill en smal aluminiumsticka med buntband för att kunna manövrera den.

Du har ju en stor tank så jag gissar att du har flera skvalpskott också då?

Det gör det ju svårt att komma åt att se. Man kan hälla i den filtrerade dieseln på nytt och försöka få den att skölja runt lite för att locka fram mer grejsaker.

 

Har du kollat så att du inte har en avtappningsplugg någonstans längst ner på tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Wergis:

Räcker det med kaffe-filter i en tratt om man vill sila dieseln och hälla tillbaka den sedan?

Så har jag gjort på tidigare båtar och det har funkat fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Så har jag gjort på tidigare båtar och det har funkat fint.

Gissar att det var en sån tratt som man har till kaffet, med räfflade sidor. Jag gjorde misstaget att använda en vanlig slät tratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en plugg i botten men det sitter en motor monterad tätt intill så att få in en bunke där är svårt.

Dessutom vill jag göra en riktad insats i första hand.

 

Testar kaffe-filter kanske? Det är inte mycket diesel det handlar om.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Gissar att det var en sån tratt som man har till kaffet, med räfflade sidor. Jag gjorde misstaget att använda en vanlig slät tratt.

Japp. Hushållet fick ställa upp med en sån 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wergis:

Har en plugg i botten men det sitter en motor monterad tätt intill så att få in en bunke där är svårt.

Dessutom vill jag göra en riktad insats i första hand.

 

Testar kaffe-filter kanske? Det är inte mycket diesel det handlar om.

 

// Mats W

Har en slang permanent kopplad till botten, bara vika ner den till en dunk en bit bort så töms tanken och trollen åker med. Sen filtreras trollen bort i påfyllningstratten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Wergis:

- - -

Utmaningen blir att få slangen dit jag vill nere i tanken.

Får uppfinna någon styrning av t.ex alu-profil att fästa slangen på tänker jag?

- - -

Räcker det med kaffe-filter i en tratt om man vill sila dieseln och hälla tillbaka den sedan?

- - -

De stål-/aluminiumtråd-galgar man får kemtvättade skjortor på är perfekta för sådana jobb. Uträtade blir de rätt långa, det går att vrida en ögla runt slangen och sedan kan man kröka om tråden efterhand som man ska in i vrårna. En alu-profil är för styv för att komma åt med.

 

Jag tog bara en bit dubbelvikt hushållspapper, vek dubbelt o la i en plasttratt (oranga bränsletrattmodellen med plastsil i botten). När det började gå alltför trögt så bytte jag ut papperet. En stor tratt ger större filteryta o volym än kaffefilter och melittatratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...