Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sajjen

Ankarhållare till rak akterspegel

Rekommendera Poster

Jag funderar på att installera ett ankarspel i aktern på min Johnson 26 för att förhoppningsvis förenkla ensamtilläggning i naturhamnar. Lutar åt ett Quick Balder BL2R 600W. Jag har tänkt montera någon form av ankarhållare i samma veva. Något i stil med:

 

image.png.1504fd9713640081b628e0435971cd42.png

Hur mycket last tål en sådan konstruktion i praktiken? Går det att ligga förtöjd med ankarlinan löpande genom hållaren? Är väl hyfsade godstjocklekar, men det blir ju ändå rätt bra hävarm i lite sidvind.

 

Är det någon som har en liknande installation? Hur använder ni den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte just en sån montering men min ankarhållare sitter längst ut på badbryggan och jag avlastar genom att släppa ut lite lina och lägga fast i knapen då vet jag att linan sitter fast och det blir ingen last på ankarhållaren. När jag sen ska gå så gör jag loss från knapen och kör in slacket med fjärrkontrollen innan jag släpper förtamparna och börjar köra in ankarlinan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väl som en god ide att flytta linan till en knape. Alltid förtöja för storm, osv.

 

Frågan blir då hur jag gör det så enkelt som möjligt att göra det.

 

image.png.00392fdea4248013904882c197b44c9b.png

Jag vet inte om bilder går att förstå. Den är tänkt att illustrera ankarhållaren i både upp och nerfällt läge. Gröna cirkeln är linhjulet på ankarspelet, på insidan av akterspegeln.

 

Den vänstra monteringen skulle låta mig fälla upp ankarhållaren med ankarlinan forfarande spännd. Jag tänker att det skulle göra det enkelt att sedan flytta över ankarlinan till en knape, utan att bråka med ankarhållaren.

 

Den högra varianten skulle kräva att jag slackar betydligt mer på ankarlinan innan jag kan fälla upp ankarhållaren och på så vis enkelt nå den "fria delen" av ankarlinan som jag kan flytta till en knape. Fördelen med den varianten är att det antagligen är betydligt lättare att fälla upp ankarhållaren när ankaret är uppe.

 

Min tanke är att kunna ha ankaret permanent förvarat på ankarhållaren när jag seglar.

 

Vad har jag inte tänkt på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli ganska stora brytkrafter i sidled. Jag har i princip samma montering som @Makro ett beslag med fyra genomgående M10 maskinskruv med stor bricka och låsmutter genom badbryggan.

Om man tittar på bilden du lagt in (jag har även sett dessa ”ankarfällningsbeslag” i verkligheten) så är ju basplattan relativt liten, den fällbara armen är väl omkring 40-50 cm (det finns olika storlekar) och då krävs det ju en rejäl infästning i akterspegeln med en stor och tjock rostfri platta på insidan också.

Grejen med dessa beslag är ju att det fälls upp mot akterspegeln när ankaret gas in den sista metern. Då gäller det nu även att det finns ett någorlunda mjukt stopp så att ankaret inte slår in i akterspegeln. Ja då är ju ankaret ordentligt hemtaget så du kan segla med det så.

Även i hemmaläget bör nu ankaret kunna hindras från att fällas ofrivilligt, många har gjort en säkerhetsvajer med en karbinhake som krokas i ankaret.

Jag borde ha en sådan, men har iallafall en säkerhetsströmbrytare på panelen. I den förra båten hade jag en skyddad strömbrytare med lock, en så kallad ”bombfällarknapp”. 

 

Så till din fråga;

Man skall inte låta ankarspelet hålla ankarlinan i hamn, det är det inte konstruerat för, utan man skall slacka på linan och göra fast den i knap eller pollare ombord. Jag själv har kätting och fäster då en krok i en länk, i kroken finns sedan en lina som görs fast i en av knaparna akterut.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju bli ganska stora brytkrafter i sidled. Jag har i princip samma montering som @Makro ett beslag med fyra genomgående M10 maskinskruv med stor bricka och låsmutter genom badbryggan.

Jag tolkar det som att du har något i stil med https://www.batsystem.se/products/1300/ monterat på badbryggan. Hävarmen mot infästningen blir ju betydligt mindre än på en fällbar arm. När du gör fast din krok som du sedan lägger fast på en knap, fäster du den då innanför eller utanför ankarhållaren? Tas ankarhållaren helt ur ankringssystemet?

 

31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Grejen med dessa beslag är ju att det fälls upp mot akterspegeln när ankaret gas in den sista metern. Då gäller det nu även att det finns ett någorlunda mjukt stopp så att ankaret inte slår in i akterspegeln. Ja då är ju ankaret ordentligt hemtaget så du kan segla med det så.

Även i hemmaläget bör nu ankaret kunna hindras från att fällas ofrivilligt, många har gjort en säkerhetsvajer med en karbinhake som krokas i ankaret.

Jag tänker mig att efter jag har vinschat in ankaret hela vägen så fäller jag manuellt upp det till helt vertikalt läge så att jag helt enkelt kan knyta fast det i pulpiten, eller vad som nu blir lämpligt, för att ha en helt säker förvaring. Men det kanske är ett onödigt extrasteg? Någon form av säkring, utöver vinschen, kommer jag absolut att ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sajjen:

Jag tolkar det som att du har något i stil med https://www.batsystem.se/products/1300/ monterat på badbryggan. Hävarmen mot infästningen blir ju betydligt mindre än på en fällbar arm. När du gör fast din krok som du sedan lägger fast på en knap, fäster du den då innanför eller utanför ankarhållaren? Tas ankarhållaren helt ur ankringssystemet?

 

Jag tänker mig att efter jag har vinschat in ankaret hela vägen så fäller jag manuellt upp det till helt vertikalt läge så att jag helt enkelt kan knyta fast det i pulpiten, eller vad som nu blir lämpligt, för att ha en helt säker förvaring. Men det kanske är ett onödigt extrasteg? Någon form av säkring, utöver vinschen, kommer jag absolut att ha.

Det är exakt ett sådant beslag jag har.

Jag krokar i kättingskroken bakom beslaget, det är en gymnastisk övning med risk att ramla i vattnet. Sedan med en lina snett uppåt åt sb till knapen, ofta är det en gummidämpare på den linan också, men inte alltid.

Det är ju meningen att ankaret och armen per automatik skall komma upp när du vinschar hem ankaret. Men en vajer med karbinhake och en skyddad strömbrytare är nu alltid bra att ha.

Denna är väldigt bra!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev sajjen:

Det låter väl som en god ide att flytta linan till en knape. Alltid förtöja för storm, osv.

 

Frågan blir då hur jag gör det så enkelt som möjligt att göra det.

 

image.png.00392fdea4248013904882c197b44c9b.png

Jag vet inte om bilder går att förstå. Den är tänkt att illustrera ankarhållaren i både upp och nerfällt läge. Gröna cirkeln är linhjulet på ankarspelet, på insidan av akterspegeln.

 

Den vänstra monteringen skulle låta mig fälla upp ankarhållaren med ankarlinan forfarande spännd. Jag tänker att det skulle göra det enkelt att sedan flytta över ankarlinan till en knape, utan att bråka med ankarhållaren.

 

Den högra varianten skulle kräva att jag slackar betydligt mer på ankarlinan innan jag kan fälla upp ankarhållaren och på så vis enkelt nå den "fria delen" av ankarlinan som jag kan flytta till en knape. Fördelen med den varianten är att det antagligen är betydligt lättare att fälla upp ankarhållaren när ankaret är uppe.

 

Min tanke är att kunna ha ankaret permanent förvarat på ankarhållaren när jag seglar.

 

Vad har jag inte tänkt på?

Jag hade gått på montering enligt den vänstra skissen men satt stoppet för ankarhållarens arm så att ankaret inte går emot skrovet, men det var kanske så du tänkte?

För tänker du montera ett Quick Balder så har du ett autostopp som förhindrar att ankaret kommer för långt in mot skrovet.

I så fall borde det ju inte vara några problem att ankaret alltid sitter i hållaren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag hade gått på montering enligt den vänstra skissen men satt stoppet för ankarhållarens arm så att ankaret inte går emot skrovet, men det var kanske så du tänkte?

För tänker du montera ett Quick Balder så har du ett autostopp som förhindrar att ankaret kommer för långt in mot skrovet.

I så fall borde det ju inte vara några problem att ankaret alltid sitter i hållaren.

 

Blir säkert bra, men förstärk akterspegeln där infästningen skall sitta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.f9492a01f093d9062aadf932ae7e447b.png

 

Något i den stilen får det nog bli. Återstår att se om det faktiskt blir möjligt att få plats med själva spelet också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev sajjen:

image.png.f9492a01f093d9062aadf932ae7e447b.png

 

Något i den stilen får det nog bli. Återstår att se om det faktiskt blir möjligt att få plats med själva spelet också.

Prova även med ankaret på, eftersom det bygger både akterut och åt sidorna, med tanke på rodret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev McLasse:

Prova även med ankaret på, eftersom det bygger både akterut och åt sidorna, med tanke på rodret.

Det lilla jag provade i helgen såg det ut att funka med mitt 7,5kg Bruce. Jag får försöka hitta på något bättre vis att tillfälligt montera ankarhållaren så att jag även kan prova fällnings och hissningsmanöver.

 

Om jag ändå ska ha en ankarvinsch så kan jag ju kanske lika gärna ha ett större ankare. Ska se om jag kan hitta någon båtgranne att låna ett ankare en storlek större att prova med också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev sajjen:

- - -

Om jag ändå ska ha en ankarvinsch så kan jag ju kanske lika gärna ha ett större ankare. Ska se om jag kan hitta någon båtgranne att låna ett ankare en storlek större att prova med också.

Det finns ju "öppet köp". Att lämna tillbaka ett ankare som var för stort för att rymmas i ankardäverten är väl giltigt skäl - annars behåller du det väl....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sajjen:

Ska se om jag kan hitta någon båtgranne att låna ett ankare en storlek större att prova med också.

Håller du till i närheten av Trollhättan har jag ett 10 kg Bruce du kan testa med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns ju "öppet köp". Att lämna tillbaka ett ankare som var för stort för att rymmas i ankardäverten är väl giltigt skäl - annars behåller du det väl....

Jag försöker besöka så få inomhusställen som möjligt just nu, men så småningom kan det ju helt klart vara ett alternativ.

 

13 timmar sedan skrev McLasse:

Håller du till i närheten av Trollhättan har jag ett 10 kg Bruce du kan testa med.

Tackar, men det är lite för lång på cykeln från Fiskebäck till Trollhättan :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det kan skilja mellan ankare om du skall låna.
Här är en liten jämförelse mellan ett äkta 10kg Bruce och ett 10kg? av Bruce typ, jag säger "av Bruce-typ" för det är för avvikande för att få kallas kopia.
Detta betyder ju inte att det är dåligt och det funkar ju faktiskt i Bohusläns mjuka lerbotten.
Sen vet man ju inte hur mycket det kan skilja mellan de s.k. kopiorna?
 

IMG_1259.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...