Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zwen

Kaffebryggare 12 eller 24 V

Rekommendera Poster

Finns här någon som använder kaffebryggare på 12 eller 24 V och kan tipsa om vettigt köp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, det finns nog ingen som funkar bra eftersom en bra kaffebryggare bör vara på bort mot 1000 W och det blir 80 A i ett 12 V system.

Test i Aftonbladet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol, kaffekittel och oftast pulverkaffe.

Håller med ovanstående om att effektuttaget blir för stort med el.

Men jag vet de som kör en ”hemmakaffebryggare” för 230 på en inverter jag misstänker att det är rätt olönsamt.

För mer än trettio år sedan hade vi en elektrisk doppvärmare, främst för att värma vällingen till de då små barnen med, vet inte hur hög effekten på den var, men det var iallafall kännbart. Det gick dessutom snabbare att värma på fotogenköket vi på den tiden hade.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av båda. 12V-bryggaren är långsamma och ineffektiva men uppfyller i alla fall kravet "fungerar". Men....

 

Vi körde 12V-bryggare under en tid, både på bilsemester (upp till norra ishavet f.ö.) och i båten. Bytte både kontakt och kabel både på bilen och bryggaren för att ta tillvara varenda millivolt för att hålla effekten uppe. Lärde oss snabbt att bryggaren behövde sättas på en halvtimme innan kafferast och helst gå när bilen kördes, för att då få uppåt 14V istället för 12V. Annars tog det minst trekvart....

 

Fungerade dock under resan, även om passageraren på vars golv bryggaren stod blev rätt blöt om fötterna vid ett tillfälle när vi fick tvärnita för ett gäng renar och bryggaren välte 😦.

 

Men i båten - nej. Hängde bara med en säsong. Skaffade sedan inverter och en billig lite mindre 8-koppars bryggare på Rusta för 99:-. Att brygga 2-3 koppar med den drar faktiskt mindre energi i Ah räknat än med 12V-bryggaren, eftersom den sistnämnda behövde använda mycket bara för att hålla redan bryggt kaffe varmt under så lång tid.  Dessutom har man kaffe efter drygt 5 min istället för en halvtimme.

 

Räkneexempel:

Vår 12V drog 14A under en halvtimme = 7Ah

230V (600W) drar c:a 50A under 5 min= 4,5Ah

 

Den petige påpekar givetvis att den högre strömmen är styggare mot batteribanken än den lägre, så låt säga att det i alla fall inte drar mer energi att köra med 230V-bryggaren. Och så har man kaffe som är riktigt varmt efter bara 5 min istället för pissljummet efter 30 min.

 

Vår slutsats efter 15år med 230V-bryggare och inverter är att det fungerar utmärkt, men det är en fördel att köpa en lite mindre hemmabryggare än de "vanliga" 12-koppars. Dels för den lägre effekten och mer kompakta vattenbehållaren, dels är den smidig att stuva undan.

 

Med några solpaneler får man snabbt tillbaka energin i batterierna som morgonkaffet kostade.

 

Edit: Aftonbladets test och tider....hmmm....  Det tar oftast längre tid. Och kaffet blir ljummet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör bryggkaffe hemma, men kör pressokaffe i båten. Kokar vatten i visseljohanna på gasolspisen, blir väldigt bra.

Biltema har en helt OK pressobryggare i ”rostfritt”, och så finns ju Stelton i båtbutikerna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite förvånad över detta då det är tvärtemot vad jag tänkt mig.....🤔

Det måste ju ha med bryggarens termiska kompetenser att göra i så fall, eller? Att 12 V-bryggarna är kvalitetsmässigt sämre produkter?

Det är ju ett element som värmer vattnet med U x I och effekten som behövs för att värma en viss mängd vatten på en viss tid borde väl vara den samma.

En 230 V inverter har ju förluster, kan tänka mig på uppåt 20%, alltså borde det väl krävas mer energi ur batteribanken om man dessutom ska försörja denna?

Undras var jag tänker fel..?

 

Jag tycker inte så mycket om vare sig kok- eller pulverkaffe. Använde pressomanick i många år men tyckte de de var tråkiga att skölja ur och diska. För ett par år sedan började vi med sådan där lös bryggtratt som man lägger ett filter i och sätter över kanna eller termos och långsamt häller vatten i. Bra ur disksynpunkt men tråkigt att stå där och pytsa i vatten i omgångar.

 

Hade tänkt slippa 230 V inverter eftersom jag inte behöver det till något annat och alltid sett dem som energitjuvar med sina stora förluster.

Trodde alla långtradarchaffisar använde 24 V bryggare men de har väl kanske också invertrar idag då.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig melittatratt och en tv-kanna funkar - hur konstigt det än kan låta - lika bra idag som för 50 år sedan.

 

 

HK0319_2325.jpg.c3dad9c5edcedb033a61e871b2c8d7b0.jpg

tvKanna80.jpg.5c06caa440e8e2108f89d2dc88270a61.jpg

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Zwen:

Är lite förvånad över detta då det är tvärtemot vad jag tänkt mig.....🤔

Det måste ju ha med bryggarens termiska kompetenser att göra i så fall, eller? Att 12 V-bryggarna är kvalitetsmässigt sämre produkter?

Det är ju ett element som värmer vattnet med U x I och effekten som behövs för att värma en viss mängd vatten på en viss tid borde väl vara den samma.

En 230 V inverter har ju förluster, kan tänka mig på uppåt 20%, alltså borde det väl krävas mer energi ur batteribanken om man dessutom ska försörja denna?

Undras var jag tänker fel..?

Problemet för 12V-bryggaren är att ineffekten är begränsad och bryggningen tar då längre tid. Den måste därför lägga en stor del av energin på att hålla redan bryggt kaffe varmt under en mycket längre tid, och avkylningen är ju ganska stor.

Dessutom gör den höga strömmen/låga spänningen att den blir mycket känslig för spänningsfall, och kontakten (cigarettändarplugg) är inte den mest lysande. Läs: helkass.....

 

Du har helt rätt i att det skulle ta exakt lika lång tid att värma/brygga med 12V som 230V om effekten är densamma. Men nu är den inte det, eftersom det skulle bli en extremt klumpig bryggare och kablage för att hantera 12V/50A, samt att inkopplingsmöjligheterna i ett fordon skulle bli begränsade till typ "startkablar på batteriet". Därför är 12V-bryggaren en kompromiss.

 

En Inverter är mycket effektivare än så, effektiviteten ligger ofta uppåt 95% eller i vissa fall ännu högre. Tillkommer den fasta egenförbrukningen, men den är låg (på vår 3000W/ren sinus bara c:a 1A på 12V).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Zwen:

För ett par år sedan började vi med sådan där lös bryggtratt som man lägger ett filter i och sätter över kanna eller termos och långsamt häller vatten i. Bra ur disksynpunkt men tråkigt att stå där och pytsa i vatten i omgångar.

Såg detta lite för sent, men vad är det för roligt du kan ägna fem minuter åt istället för att brygga kaffe?

 

Ofta vill man ju ha något att dricka ur, kanske lite mjölk/socker, en kaka eller bulle, mm, mm. Det funkar väldigt bra att pyssla lite med sådant medan man utför den enormt tråkiga uppgiften att hälla i vatten två, tre gånger i filtertratten.

 

Gör något annat medan gott vattnet omvandlas till gott kaffe.

Man behöver inte stå och titta när vattnet rinner ut ur tratten och ner i kannan!

Då blir det naturligtvis megatråkigt!

 

Plocka undan disken, fixa en trasig tagling, bädda, städa toan.

 

Sorry för lite syrlig kommentar, men samtidigt lite tips.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat en 24 V, 300 W, bryggare. Sägs kunna brygga 5 koppar så tycker väl den borde kunna brygga 2 muggar hyfsat snabbt? Om den klarar det på 10-15 min blir det bara 2-3 Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Har hittat en 24 V, 300 W, bryggare. Sägs kunna brygga 5 koppar så tycker väl den borde kunna brygga 2 muggar hyfsat snabbt? Om den klarar det på 10-15 min blir det bara 2-3 Ah.

För att inte jämföra äpplen och päron (24V) så vid 12V blir det 6Ah. Men 24V är givetvis bättre än 12V (halva strömmen vid samma effekt ger smidigare kablar t ex).

 

Min erfarenhet är som sagt dock att vi aldrig ångrat invertern och att köra en del på 230V. Kaffebryggningen är en sådan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Min erfarenhet är som sagt dock att vi aldrig ångrat invertern och att köra en del på 230V. Kaffebryggningen är en sådan sak.

Invertern är bra till en hel del saker. Skulle inte vilja vara utan den då den ger valfrihet att köra olika prylar i båten.

Men i ärlighetens namn används den nog mest för att driva en visp till grädden till Irishen. På något sätt tycker jag att det är extra gott med Irish i båten.

 

Kaffet blir mest pulverkaffe på vatten kokt  på vår gasolspis. Hade en lite pressobryggare men även jag tyckte det blev väl meckigt att skölja ur grejerna efter varje kaffekopp. Vill inte ha sumpen i avloppet och ofta passar det dåligt att skölja ur "presson" i vattnet i en naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Har hittat en 24 V, 300 W, bryggare.

Om du har batterierna tre meter från bryggaren (kabelvägen) bör du ha 6 mm2- kablar för anslutning av bryggaren om du inte ska få onödigt stort spänningsfall och därmed längre bryggtid.

 

Bryggtid = tid vid bryggan och tid för att brygga kaffe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Men i ärlighetens namn används den nog mest för att driva en visp till grädden till Irishen. På något sätt tycker jag att det är extra gott med Irish i båten.

Håller med, fast vi har en liren batteridriven visp.

En batterivisp som vi tyckte var en riktigt onödig grej innan den hamnade i båten.

 

Handvisp funkar ju också bra om man inte ska göra tårta varje dag, jo det funkar då också.

image.png.7755f7686d8671c5d1f5a109916e1126.png

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara hålla med de som fallit för den kanske lite onödiga prylen med en inverter...

Jag köpte en för att jag ville kunna köra en espresso maskin i båten, miljösvineri med kapslar, absolut, men blir ju väldig gott med en espresso efter maten, eller Lungo till frukost.

 

När man väl har en inverter så var det ju inte långt innan brödrosten kom med, och våffeljärnet.

Finns inte mycket som slår våfflor i båten, om man nu är lagd åt del hållet. 🙂

Varma makor från smörgåsjärnet är inte heller dumt.

 

Sen är det ju smidigt att ha en våtdammsugare med sig, Biltemas duger gott i båten, speciellt för det priset.

Mycket grejer blir det till slut, men jag kappseglar inte, jag njuter mest till sjöss och då blir mat och dryck viktigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

 Hade en lite pressobryggare men även jag tyckte det blev väl meckigt att skölja ur grejerna efter varje kaffekopp. Vill inte ha sumpen i avloppet och ofta passar det dåligt att skölja ur "presson" i vattnet i en naturhamn.

Jo det var lite så jag kände också. Vill inte ha sumpen i diskho/avlopp och bökigt att skölja i sjön. En gång gled glaskroppen ur hållaren och försvann i djupet. Nuvarande båt når jag förresten inte ens ner till vattnet från om jag inte klättrar ut på badbryggan. Annars tycker jag pressokaffe är gott.

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Om du har batterierna tre meter från bryggaren (kabelvägen) bör du ha 6 mm2- kablar för anslutning av bryggaren om du inte ska få onödigt stort spänningsfall och därmed längre bryggtid.

 

Bryggtid = tid vid bryggan och tid för att brygga kaffe.

Jag har en 24 V batteribank i förpiken för fjollsnurran, Strax intill finns en bänk och lite skåp då pentryt var där från början, nu har jag det i sittbrunnen. Om jag har bryggaren där på bänken blir det inte mer än drygt 1 m avstånd till batterierna. Kan ansluta bryggaren stumt på batterierna via hängsäkring. De batterierna är i princip alltid floatladdade eftersom jag alltid slår på dc/dc omvandlaren till dom varje gång jag kör. Borde kunna bli bra detta.

 

Grädde blir jag tyvärr oftast illamående av. Har därför svårt för tårtor (semlor är ännu värre)

Irländsk Whisky tycker jag mycket om men behöver ingen grädde eller farinsocker i. En liten isbit ibland bara.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteridriven visp!?

Jag har sparat visparna från en trasig elvisp (någonstans, minns inte var) meningen var att jag skulle sätta en visp i chucken på skruvdragaren jag har ombord. 😃. Borde fungera på högsta hastigheten.

 

Föräldrarna hade en sådan där ”Don Pedro” ombord, jag vet inte om sådana finns idag annat än på museum. Det var iallafall två glaskupor som satt ihop på höjden med ett glasrör emellan och någon fiffig fjäderbelastad bottenventil i den övre kupan. Man hällde malet kaffe i den övre och vatten i den undre, sedan sattes den på spisen, när vattnet kokade steg det uppåt i röret och blandades med kaffepulvret, när sedan temperaturen sjönk rann kaffet ned i den nedre kupan utan att sumpen följde med. Den nedre kupan fungerade sedan som kaffekanna. Ni förstår hur ömtålig denna kaffebryggare var. Och då i en segelbåt på ett gasolkök 1968 och några år framåt, på ett ungefär... undrar hur många don-pedros som förbrukades per säsong...?

 

Visseljoahanna, ja en sån har jag ombord, undrar om någon här kan hjälpa mig med ett tips hur jag skall få ”vissellocket” att täta bra mot pipen..? Av värmen har locket blivit litet deformerat, så det läcker och visseleffekten uteblir.

 

Sedan måste man ha handtaget i upprätt läge under vattenkokningen, om det är nedfällt blir det väldigt uppvärmt av hetluften som passerar uppåt runt kannan, även om den står över den lilla lågan. Men handtaget borde ju vara lätt att isolera med något som inte brinner upp, kanske litet asbestlinda...? Det kan nu inte skada, om man håller andan.

 

Och som vi redan konstaterat blir ju alla sorts kaffe ”bryggkaffe” om man häller det på en termos och tar med det upp på bryggan...

 

För att då återgå till ursprungsfrågan och repetera det som redan skrivits, fast på ett annat sätt... Det blir dyrt i watt, ampere och amperetimmar att skapa värme i ett lågvoltsystem oavsett om vi har tolv eller tjugofyra volt ombord. Detta oavsett om man skall ha en elektrisk kaffekokare eller en elektrisk uppvärmd defrosterfläkt som tidigare diskuterats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sparat visparna från en trasig elvisp (någonstans, minns inte var) meningen var att jag skulle sätta en visp i chucken på skruvdragaren jag har ombord. 😃. Borde fungera på högsta hastigheten.

Jo, det är en variant jag har kört ett tag. När jag tänker på det har jag haft väldigt många varianter på gräddvispar ombord. 
Först hade vi en glasburk som vi skakade tills det blev grädde. Funkade bra men var lite jobbigt. 
Sen hade vi en ”fantastisk manick” från den där firman som säljer hemma hos folk. Frugan blev övertalad. Dyr som bara den. Det var en burk med en propeller inuti som man fick att snurra med ett dragsnöre på utsidan. Ungefär som startsnöret till en utombordare. Funkade inte alls.

Sen hade vi en gummiblåsa med ringar inuti som man skulle skaka och få vispad grädde på en minut. Funkade inte och var jobbig att diska. 
Sen var det skruvdragaren. Funkade perfekt men tog lite tid - och den var ju alltid stuvad bland verktygen så den var inte alltid lätt att komma åt. 
Sen blev det en billig 230V elvisp. Den funkar bra men de skålar vi har för vispning var lite för höga så vispen nådde inte ner i botten. Fick kapa överdelen av skålen med mitt lilla ”multiverktyg” och slipa jämnt. Nu äntligen!

Ja, det är inte lätt att vara sugen på Irish på sjön 🙄😉

Sorry för OT!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat ett par olika 12V kaffebryggare på stugan där vi gör vår el med solpaneler och batterier. En bryggde direkt i koppen eller kopparna, det rymdes två koppar bredvid varandra. Den var så långsam att kaffet kallnade i koppen innan det var klart. Helt hopplöst blev det om man bryggde två koppar på samma gång. Bytte till en 12V termosbryggare men även den var så långsam att kaffet var ljummet när det var klart.

 

Tröttnade och köpte en billig 1000W "fulvågsinverter" och en 230V bryggare. Från det konceptet finns ingen återvändo till 12V leksaker. Kör med en termosbryggare på 960W som brygger varmt riktigt kaffe på några minuter. Termosbryggaren har dessutom fördelen att den slår ifrån automatiskt när kaffet är klart så man slipper dra ur batterierna i onödan på grund av glömska.

 

Grädden til Irish Coffee vispas med skruvdragaren och en visp från en skrotad elvisp. Med invertern skulle det naturligtvis vara möjligt med en vanlig elvisp men gillar inte att ha en massa extra prylar som tar upp utrymme.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avställningsytorna i byssan är synnerligen begränsade i min båt, så en kaffebryggare får inte plats, inte ens den minsta 230V modellen.

 

Visp, ja det glömde jag, vi har också en plastburk från hempartyfirman, en hög lätt konisk kanister med en propeller innanför det väldigt väl tättslutande locket. Den har vi haft i minst 35 år. Den funkar väldigt bra, men man får hålla på att skaka grädden en bra stund, kanske går lättare med vodka-martini, skakad inte rörd. (Det går förresten en riktig kalkon-007a på TV nu, suck, en Dalton, undrar om han har några bröder? det skall vara Connery eller Moore).


Praktiskt Båtägande testade olika 12voltsapprater för några år sedan, kaffekokare, dammsugare och hårfönar, och kom väl fram till ungefär att dom fungerar allihop, men inte speciellt effektivt eller bra, kaffet blir ljummet, hundhåren och M3 muttrarna blir kvar, och håret är fortfarande fuktigt, till priset av ett urladdat batteri.

 

Edit:

Konstigt att Ingen ännu i denna tråd, föreslagit bränsleceller, 100m2 solceller eller elverk...? Men det är väl snarare på grund av ”el-värk”.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batteridriven visp!?

Jag har sparat visparna från en trasig elvisp (någonstans, minns inte var) meningen var att jag skulle sätta en visp i chucken på skruvdragaren jag har ombord. 😃. Borde fungera på högsta hastigheten.

 

 

Om du tar en borrmaskin med slag på istället för skruvdragaren så kan du ha den som mortel också.

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt en kaffebryggare för öppen låga, bara att ställa på spisen.

Finns på Hjertmans, något dyr bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

undrar hur många don-pedros som förbrukades per säsong...?

Don var ju inte direkt billig heller...

Jag lyckades ha sönder några stycken som barn när jag "hjälpte till".

 

Så här ser de ut förresten.

21021_7bf6456222016c4737119d0b0c48e9b6.jpg.d9cc9e0746c4ce4c89a943e02d4e0e88.jpg

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har startat en annan tråd om kaffe. Men denna viktiga fråga förtjänar kanske fler.

Hemma använder vi en helautomatisk kaffemaskin som tyvärr är alldeles för stor för båten. I båten har vi dock många olika sätt att brygga kaffe.

 

- "Pulverkaffe"/Snabbkaffe
- Aeropress och manuell kvarn (som jag brukar köra med skruvdragare)

- Kokkaffe

- Pressokaffe (Biltemas kanna som nämndes tidigare är super tycker vi)

- Nespressomaskin och kapslar som vi kör på inverter

 

Blir nästan sugen på en kaffebryggare bara för att. :-).

 

I somras gick det helt klart mest kapslar. Några koppar snabbkaffe när vi hade dåligt med ström. Kokkaffe blev det inget alls i sommar. Paketet fortfarande oöppnat. Pressokaffet är praktiskt när man är många. Den stora kannan från Biltema är kalas och alla får varmt kaffe samtidigt. Aeropressen är mest nördig men den fick jobba ett par gånger i somras.

 

Skulle någon se vår båt Camajo i sommar så är ni välkomna ombord på en kopp kaffe av valfri sort (om nu Corona är borta tills dess).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Don var ju inte direkt billig heller...

Jag lyckades ha sönder några stycken som barn när jag "hjälpte till".

 

Så här ser de ut förresten.

21021_7bf6456222016c4737119d0b0c48e9b6.jpg.d9cc9e0746c4ce4c89a943e02d4e0e88.jpg

Ja det var en finurlig kaffekokare som utnyttjade några fysikaliska principer, vår fysiklärare i högstadiet (nej, jag var inte klasskamrat med Bockstensmannen, jag är något yngre än så) skulle bevisa någonting genom att använda en Don-Pedro som förevisningsobjekt.

1 timme sedan skrev rejas:

Skulle någon se vår båt Camajo i sommar så är ni välkomna ombord på en kopp kaffe av valfri sort (om nu Corona är borta tills dess).

Vilken  kust seglar du efter?

Om du står för kaffet kan jag ta med ”dammsugare” ja punchrullar då, vet inte om ”dammsugare” som smeknamn för dessa är gångbart annorstädes än här?
Har en Triton 29 som heter ”Ariel”. Såvitt jag vet finns det endast två eller tre Triton utefter Bohuskusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finmalet samma som jag maler till espresson, uppkok skummande snabbt två gånger sjunker sen direkt  till botten blir som arabiskt / turkiskt kaffe.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Georg_Ohm said:

Vilken  kust seglar du efter?

Om du står för kaffet kan jag ta med ”dammsugare” ja punchrullar då, vet inte om ”dammsugare” som smeknamn för dessa är gångbart annorstädes än här?
Har en Triton 29 som heter ”Ariel”. Såvitt jag vet finns det endast två eller tre Triton utefter Bohuskusten.

Jag håller mig på ostkusten och inte sällan på Åland. I sommar eventuellt nedåt Gotland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev rejas:

Jag håller mig på ostkusten och inte sällan på Åland. I sommar eventuellt nedåt Gotland.

Äh, då blir det för långt att borda dig för en kopp kaffe.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Äh, då blir det för långt att borda dig för en kopp kaffe.

Äsch, jag tycker du ska ta en tur till östra sidan av landet någon säsong. Det där med "grodhav" är bara trams. Här finns hur mycket trevliga ställen som helst. Lite annorlunda miljö jämfört med västkusten. Skärgården har ett enormt djup från fasta land till de yttersta kobbarna. Man väljer område beroende på vädersituationen så det går alltid att åka båt på ostsidan. Ha bara inte för bråttom utan låt även fram o tillbakaresan få ta sin tid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Äsch, jag tycker du ska ta en tur till östra sidan av landet någon säsong. Det där med "grodhav" är bara trams. Här finns hur mycket trevliga ställen som helst. Lite annorlunda miljö jämfört med västkusten. Skärgården har ett enormt djup från fasta land till de yttersta kobbarna. Man väljer område beroende på vädersituationen så det går alltid att åka båt på ostsidan. Ha bara inte för bråttom utan låt även fram o tillbakaresan få ta sin tid.

Kanske det, en tur i skilsmässodiket först då, sedan navigering i ännu mera dricksvatten.

 

Ja det där med skärgårdens geografiska djup är orättvist... men icke för ty så har vi också innerskärgård, mellanskärgård och ytterskärgård hos oss. Innerskärgården är det inte så mycket att säga om. Men i mellanskärgården räknar man med tjugotal och äter wienerbröd med chokolade som man sköljer ned med en Gammeldansk, i den yttersta skärgården är det vänstertrafik och där serverar man ljummet öl....

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...