Jump to content
Tuesday 26 October 2021
douakh

Element i motorrummet

Recommended Posts

Hej allesammans,

 

någon som brukar ha värme i motorrummet under vinterförvaring?

Båten är uppställd och vintrekonserverad men jag har fått för mig att en viss uppvärmning i motorrummet inte kan skada.

Främst tänker jag på att hålla borta fukt så att inte kablar och kopplingar oxiderar men även att motorn kanske mår bäst av att det är ständiga plusgrader så att inte rostangrepp uppkommer lika lätt. Jag hade tänkt mig et oljefält element med termostat inställd på ca 6-8 grader.

 

Någon som kan tycka det vore till fördel eller är det bara bortkastade pengar på elförbrukning?

 

Tacksam för input.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en billig försäkring. Men det går väl åt ”en och annan” kW.

Jag har en frostvakt och givaren till en billig digital termometer i motorrummet.

Sedan har jag en till frostvakt på annat ställe i båten. 
Jag har även en ”kontrollampa” en liten LED-kylskåpslampa upphängd så att jag lätt kan kontrollera att jag har spänning fram till landströmsanläggningen, eftersom det har hänt att en jfb löst ut en natt. Jag tror att det var fukt i frostvakten i motorrummet den gången.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev douakh:

Främst tänker jag på att hålla borta fukt så att inte kablar och kopplingar oxiderar men även att motorn kanske mår bäst av att det är ständiga plusgrader så att inte rostangrepp uppkommer lika lätt. Jag hade tänkt mig et oljefält element med termostat inställd på ca 6-8 grader.

Jag är absolut ingen expert på det men jag har för mig att just i det intervallet (6-8 grader) är det störst risk för kondens och mögel. 

Bara en tanke

Men jag kan ju ha fel. Det påstår iaf min fru... 🤨

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det lutar åt en frostvakt just som en extra försäkring, har en dyr och fin maskin efter ett nytt båtköp detta året och i många hänseenden i livet brukar jag tillämpa hängslen och livrem så varför inte samma princip i detta fall :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har stängt alla ventilation i maskinrummet och sätter in en avfuktare:

https://www.conrad.se/p/renkforce-hd-68w-luftavfuktare-20-m-0011-lh-vit-bla-1377991

Ett frostskyddselement på 350 W kan behövas för att få bra effekt på avfuktningen, om det är kallt. Avfuktaren fungerar ned till 10 grader, sen blir den rätt svag. Jag kör avfuktaren från upptagning tills temperaturen är under 5-10 grader sen stänger jag av. Ligger nu på 60% luftfuktighet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev douakh:

kanske ett värmerör är en bra lösning att ha i motorrummet?

https://www.seasea.se/värmerör-180w

Värmerör och frostvakt är ungefär samma sak, men värmeröret är ju helt kapslat, slutet, så det är säkert bättre i båten, då jag misstänker att jag hade fått ned fukt i min frostvakt, som då löste ut jordfelsbrytaren. Då låg min frostvakt nämligen rakt under sjövattenpumpen som jag samma dag öppnat och tagit ur impellern, möjligen har det droppat litet.

 

Sedan är det ju inte på alla marinor eller uppställningsplatser tillåtet med permanent inkopplad landström,  på min är det tillåtet....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag förstår så har värmerören ingen inbyggd termostat utan bara ett överhettningsskydd. Värmeröret tycks ha bara ha läget av eller på. Jag har inga problem med att få permanent uppkopplad landström då hamnen tillhandahåller elmätare om medlemmar önskar ström under uppställningsperioden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev douakh:

Vad jag förstår så har värmerören ingen inbyggd termostat utan bara ett överhettningsskydd. Värmeröret tycks ha bara ha läget av eller på. Jag har inga problem med att få permanent uppkopplad landström då hamnen tillhandahåller elmätare om medlemmar önskar ström under uppställningsperioden.

Ok, jag har två frostvakter från Jula, och deras termostater är ju inte direkt några högteknologiska precisionsinstrument för temperaturregleringen... Jag vet inte hur oexakta dom är eller hur hysteresen diffar dag från annan. Men jag har ställt vreden på mitten och då är det ungefär sex till sju plusgrader i motorrummet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger i sjön i vinter och har två värmerör. Ett under motorn (diesel) och ett i förpiken. Båda på 60 W kontinuerligt. Ett oljefylllt element i ruffen på 1 kW med timer ca 6h/dygn. Känns betydligt torrare och "varmare" än uteluften. Luftventil stängd och endast nedgångsluckans ribbor där luft kan strömma in, men ingen cirkulation med till- och frånluft. (monsun segelbåt)

Edited by GTI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy