Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Adamddd633

Stödlagret följde med

Rekommendera Poster

Har ett problem, bytte stödlager förra våren, knackade dit det med ett verktyg som jag hyrde som skulle vara just för detta.

Fick dit det riktigt (enligt mig) då det inte kom in längre och satt fast. Slutet på säsongen märkte jag att det var vibrationer i båten i låga farter

och tänkte om stödlagret redan var slut. Tog av drevet igår och med ut på drevaxeln så sitter stödlagret, hur fasen gick detta till?

Vad har jag gjort fel? 
Bytet av stödlagret gick till på detta vis:

1.Knackade ut stödlagret med ett hyrt verktyg för detta

2. Knackade dit det nya med ett hyrt verktyg för just detta, detta verktyg såg till att det blev linjerat mot 

själva motorn.

 

Min enda teori är att jag knackade in det för löst, men dem sista slagen så tog det liksom stopp, gick inte in mer.

Stödlagret är rätt modell då jag jämförde med det gamla.

 

Gäller ett Alpha One Gen2 med Mercrusier 5.0L -95

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Adamddd633:

Ingen som har ideér?

Det enda jag kan förstå är att du måste gjort något fel vid monteringen av stödlagret. Lager brukar låsas fast med en cg säkring, nu kan jag inte mercruiser så jag är nog fel person att svara. Men ett löst lager som knackas fast och sedan inte har ett låsbleck tycker jag låter konstigt. På VP dreven knackas lagret in och låses sedan fast med en fjädrande ring, annars släpper lagret precis som du beskriver. Sedan är frågan om tolken (verktyget) linjerat rätt mot drev resp motor. Men som sagt US drev kan jag tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Det enda jag kan förstå är att du måste gjort något fel vid monteringen av stödlagret. Lager brukar låsas fast med en cg säkring, nu kan jag inte mercruiser så jag är nog fel person att svara. Men ett löst lager som knackas fast och sedan inte har ett låsbleck tycker jag låter konstigt. På VP dreven knackas lagret in och låses sedan fast med en fjädrande ring, annars släpper lagret precis som du beskriver. Sedan är frågan om tolken (verktyget) linjerat rätt mot drev resp motor. Men som sagt US drev kan jag tyvärr inte.

På DP-SM minns jag det som att det enbart var ipressat när jag bytte (är ju ett OMC och relativt lika Mercruiser). Det var dock mycket noga att man slog in det rakt så att det inte satte sig snett. Hamnar det snett får man inte in det tillräckligt långt och så fort man får lite snurr på grejerna lossar det. Man riskerar då också skador på huset. Jag rekommenderar vid ett byte att man innan montering mäter lager + hus för att ha ett mått så man kan mäta att man är i mål.

 

Sen är detta ett jobb där man också bör ha bra koll på linjering av motorn. Helst före och efter för att kunna reda ut varför lagret gått. Om motorn står snett eller man får vatten i bälgen går de ner sig snabbt, annars bör de hålla en bra stund med så få timmar vi kör här i Sverige.

 

De nya har jag för mig är permanentsmorda, medan de äldre har nippel. Monterar man ett lager med nippel är det såklart oerhört viktigt att träffa rätt och sedan smörja korrekt.

 

När man linjerar är det också mycket lätt att tro att man är hemma, men att tolken inte är hela vägen in. Att linjera med något annat än en tolk alternativt kapad drivaxel är att be om problem. Är man mycket off från början är det dock bra att börja med en smalare pinne, typ kvastskaft för att se lutningen och köra grovjusteringen.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bara är de äldre Mercruiserdreven som har låsring för lagret.  De nyare pressas bara fast. Fast de brukar inte sitta särskilt hårt. Jag har själv aldrig varit med om att lagret följt med ut så jag vet inte vad det kan bero på. Linjering av motor med avsett verktyg före återmontering av drev är ju som redan skrivits ovan jätteviktigt för att undvika skador. Rent generellt är det ju också viktigt att lagerbanorna inte snurrar mot lagerläge eller axel föt att undvika skadligt slitsge på fel ställe. 

 

Granska axel och lagerläge noga för att försöka se om något är skadat.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somsagt, linjering mot motorn gjordes så det är lugnt, måste helt enkelt 

inte tryckt dit det tillräckligt hårt. Får göra om det, ser inga synliga skador så det är nog lugnt! :)

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...