Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
larban

Har någon testat denna...

Rekommendera Poster


är sugen på varmvatten i båten och har en dieselvärmare. Tänkte Isf bygga ihop mitt eget kit Enl denna princip. Delarna ligger på ca 500 kr. Kan det va nåt tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert, men den beräkning som visades sa att vattnet värmdes med knappt 900 W så resten kommer att gå ut som värme. Det är nog bra om man kan släppa ut värmen på utsidan av båten om man inte vill ha extra varmt inuti båten en skön sommardag.

 

Effektiviteten beror på värmeväxlarna, men du ska nog räkna med att det blir varmt i båten även om du har ganska effektiva (stora/långa) värmeväxlarna. En gissning är att varmluften ut i båten kommer att hålla 10 - 15°C över vattentemperaturen.

När tanken är 40°C får du troligen ut minst 50°C varmluft.

 

En annan sak att tänka på är att värmeväxlare ger motstånd och den här typen av värmare är inte konstruerade för att övervinna särskilt mycket motstånd. Kanske kommer du att behöva en extra fläkt. Det märker du när du byggt klart och om du behöver en extra fläkt bör du ha tänkt ut vad för fläkt du behöver och var den får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar tror jag en egen variant. Pc-kylare kostar nån hundring och termostat lika ungefär. Tank har jag redan. Nipplar och slang, var köper man det billigt?

 

/L

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog satsa på två pc-kylare, finns nu för 313:- kr/st på CDON, men går säkert att hitta billigare.

 

Tänk på att fläktarna på kylarna (Om de har fläkt) inte är gjorda för de höga temperaturer du har från värmaren.

 

Vilken slang som helst klarar 60°C när den är nära trycklös.

 

En armerad plastslang borde gå att hitta billigt.

 

Närmast växlarna behöver du lite bättre släng eftersom det kan bli hett där och dessutom lite smidigare släng.

Det finns nog inget billigt alternativ tror jag, men det är ju bara någon meter som behövs.

 

Glöm inte bort att isolera slangarna mellan växlarna och tanken om de inte står intill varandra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...