Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Skabbigt halkmönster

Rekommendera Poster

Hej,  det är mycket skrivet om halkmönster här, men inte tillräckligt mycket tycker jag ☺ .

Mitt rutiga halkmönster från 1974 börjar bli lite väl skabbigt, synar man lite närmre så är det fullt med små gropar och kaviteter som allt skit samlas i och det dekar ner båtens helhetsintryck. Det ser ut som gelcoaten har spruckit och bildat håligheter.  Det jag funderar på är om man helt enkelt ska slipa bort hela skiten och spackla och slipa allt och rolla på nytt av någon bra typ som jag inte har koll på. Någon som har smarta lösningar att dela med sig av. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Frasse55:

 - - -

Någon som har smarta lösningar att dela med sig av. Tack.

En modell som är mindre arbetskrävande än din idé om att slipa o spackla.

 

Tvätta av halkmönstret så fett o smuts försvinner.

 

Sätt en ståltrådskopp i borrmaskinen. Borsta av hela halkskyddsmönstret så du får ett gott fäste för den kommande färgen.

 

Tvätta rent igen så att allt slipdamm försvinner.

 

Maskera området du vill förbättra.

 

Måla med en tvåkomponentsfärg.

 

Välj inte helvitt utan bryt lite svagt mot grått eller gult eller bådadera så är det lättare att få däcket att se rent ut i framtiden. De blanka gelcoatytorna runt halkskyddet har nog gulnat en del under åren så det kommer att se konstigt ut med helvitt. Försök inte få det lika gult som gelcoaten för även tvåkomponentsfärgen kommer att gulna en del med åren.

 

Ditt halkmönster kommer att framträda genom färgen och fungera som halkskydd. Inte lika bra som det ursprungliga som hade vassare taggar men tillräckligt bra för att kännas säkert. Sand och liknande halkskyddsmedel i färgen ger bättre halkskydd men det blir som sandpapper och sliter rejält på det mesta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En effektiv metod är att rolla på topcoat med roller. Maska & slipa först bort det gamla mönstret och var noga med att tvätta bort siliconrester. Rollern ger ett effektivt halkmönster och det kan vara nödvändigt att slipa av de vassaste kanterna. Pröva med lite olika rollermodeller, för att hitta det mönster du vil ha. Det går också at stöppla fram ett mönster med en avklippt pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog ändå mer inne på att riva ner orginalmönstret med 40-papper och finspackla, det kan inte ta många timmar , jag kollade lite nogrannare för någon dag sedan och det är även fullt med små spindelsprickor i gelcoaten i själva mönstret. Jag har jävligt svårt att se hur det skall gå få snyggt igen. Vilken metod bör man välja?  Det finns en uppsjö av olika halkskydds färger, kiwigrip, interdeck osv...  det verkar vara 1-komp färg på alla som finns. Alternativt är att man blandar i spån i en standard 2-komp färg. Någon som har erfarenhet och tips så är jag tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite news i ämnet som jag har testat fram.  Jag rengjorde det gamla mönstret med aceton och stålborste maskerade och spacklade igen allt med epoxyspackel och planslipade noga, tog flera dagar. Sprutade på 2 lager epoxyprimer slipa, sedan biltemas vita polyuretanlack 4 sprutningar på hela däcket. Maskera igen och sedan samma Biltemas polyuretanlack med Hempel halkskyddspulver iblandat sedan rollade jag noga ut färgen på ytorna. Det blev skitbra över förväntan. Endast 2 komponent samma färg hela vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...