Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
fredah

Sjöbibel för nybörjare

Rekommendera Poster

Hej allesammans,

Varken jag eller min sambo har någon erfarenhet av sjöliv alls. Stor vana av friluftsliv på land men i princip aldrig varit ute på sjön annat än att fiska från en eka.

Nu har dock min sambo fått upp ögonen för att hon vill prova detta (till både min förtjusning och förskräckelse) och givetvis är detta ett nyfunnet intresse jag vill hjälpa henne att vårda och ta sina första steg i. Hon har börjat förkovra sig på egen hand men jag skulle i julklapp vilja ge henne något på det här temat. Därav tillbaka till inläggets titel. Finns det någon eller några böcker som är att betrakta som biblar i det här hänseendet som dessutom är på en nybörjarnivå? 

 

Inköp av framtida båt får komma eftersom hehe 🙂

 

Tackar ödmjukast för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG och förhoppningsvis till båtlivet.

 

Salta boken tycker jag är en bra bok som innehåller det mesta man kan "drabbas" av till sjöss. Allt från förtöjning till hur man tar sig loss från ett grund finns beskrivet i bilder och enkel text.

Sjömärken, navigering, fartygsljus och signaler, ankring, förtöjning, sjösjuka, radiokommunikation, första hjälpen, mm, mm.

 

Den är kompakt utan onödig text och dessutom vattensäker.

 

Så här beskrivs boken

Den innehåller allt fritidsskepparen behöver kunna för att säkert framföra sin båt, både vad gäller navigering och praktiskt sjömanskap - mer än nog för att klara Kustskepparintyget - allt på bara 24 sidor. Materialet är överskådligt, koncentrerat och lättbegripligt presenterat i samspelande texter och pedagogiska färgillustrationer. Salta boken är tryckt på fukttålig, laminerad kartong, och fakta finns omedelbart till hands där de bäst behövs - ute i sittbrunnen!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...