Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rasmuss

Tips kring huvudströmbrytade och huvudsäkring

Rekommendera Poster

Hej jag har just köpt en med massa gammal el. När jag ändå rotar runt tänkte jag att jag skulle försöka bättra på säkerhet med huvudbrytare och säkring.

Jag har ett batteri till förbrukning och utombordare. Jag skulle vilja ha en huvudbrytare som bryter till båda. Jag skulle också vilja bygga så att om något kortsluts i förbrukningselen så vill jag fortfarande kunna starta mortorn. Min tanke var att göra som bifogad bild. 

Jag vet att man ska sätta säkringen för brytan men då måste jag isåfall ha en säkring före brytarn vid batteriet och en efter på ledaren till förbrukningskretsen. Är det att föredra?

PS borta vid förbrukningen sitter såklart en säkringbox med säkringar till varje förbrukare.

EL.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ville du inte ha säkringen före brytaren menade du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här.

  1. Säkringar ska sitta så nära spänningskällan som möjligt eller så nära som möjligt där kabelns dimension minskas.
  2. Säkringar är till för att skydda kabeln och därmed skydda mot brand.

 

64671399_Screenshot_20201206-180631_SamsungInternet.jpg.885a05e3447bfbf47aba5cbed71ebf9f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se något direkt fel med att koppla enligt skissen.

Om det är lämpligt eller inte beror på faktorer som inte riktigt framgår av frågan:

Hur stor är risken för kortslutning i kretsen till utombordaren?

Hur lång är kabeln mellan batteri och säkringsbox? (Det är ju egentligen bara den kabeln som skyddas av huvudsäkringen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-06 vid 15:24 skrev Zwen:

Varför ville du inte ha säkringen före brytaren menade du?

Ojoj, jul ungar och det. Nu är jag tillbaka. 

Jo, om jag har säkringen för ebrytaren måste den vara stor nog för utombordaren och då är den för stor för att skydda förbrukarkretsen. om jag har en säkring för brytaren kommer jag fortfarande behöva ha en mindre säkring efter för att skydda förbrukarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev rasmuss:

Jo, om jag har säkringen för ebrytaren måste den vara stor nog för utombordaren och då är den för stor för att skydda förbrukarkretsen. om jag har en säkring för brytaren kommer jag fortfarande behöva ha en mindre säkring efter för att skydda förbrukarna.

Precis.

Och det är därför du skall ha TVÅ säkringar. En huvudsäkring, stor nog att klara utombordaren men liten nog att brinna innan kablaget gör det vid en ev. kortslutning. Sätt denna direkt efter batteriet. Sedan en mindre säkring som den du redan ritat in, dimensionerad mot max förbrukarströmuttag och ledardimensionen fram till säkringsboxen.

 

Som @Mackey skriver är säkringen i första hand till för att skydda kablaget från brand vid ett fel.

Det är en vanlig missuppfattning att säkringen i första hand skyddar prylen den sitter före, men går säkringen är det ju (oftast) för att den prylen redan gått sönder (t ex kortis i startmotorn). Vad den möjligen skyddar även prylen för är för flera följdskador på sådant som t ex internkablage/reläer.

 

Tyvärr finns det minst ett företag som lyckats mycket väl i sin predikan för båtägare om att undvika både huvudströmbrytare, huvudsäkringar och även montera groteskt överdimensionerade kablar, med motiveringen att de orsakar den stora synden "spänningsfall". Och de har ju rätt. Men snarare just för att elsystemen i båtar ofta är eftersatta och under all kritik. Så vips blev det ju bättre om man följde företagets tips och installerade deras dyra "kit".... 

Men det hade det kunnat bli i alla fall. En bra huvudbrytare och säkring med rena anslutningar orsakar f.ö. inget påtagligt extra spänningsfall, men ger däremot en ökad säkerhet och trygghet mot elbrand. I nytillverkning är det ofta t.o.m. ett krav.

 

Och kabeldimensionen skall vara rätt. Och jättegrov är inte alltid rätt, tvärtom. Anslutningar på t ex generator är oftast inte dimensionerade för 35mm², och den mekaniska belastningen kan bli för stor, med andra fel som följd.

Titta i en bil, det är ytterst sällan man ser riktigt grova kablar där. Inte ens till lite större förbrukare (fläkt, lampor m.m.) utan bara till de största. Det man ser är nämligen RÄTT dimension, med ett spänningsfall som är rimligt (men inte noll, kan det aldrig bli oavsett predikanterna).

 

Just på en utombordarinstallation tycker jag det är extra viktigt med huvudsäkring även till motorn, eftersom kablaget rör sig och anslutningar, genomföringar m.m. är mer utsatta.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev rasmuss:

Ojoj, jul ungar och det. Nu är jag tillbaka. 

Jo, om jag har säkringen för ebrytaren måste den vara stor nog för utombordaren och då är den för stor för att skydda förbrukarkretsen. om jag har en säkring för brytaren kommer jag fortfarande behöva ha en mindre säkring efter för att skydda förbrukarna.

Men du skrev ju att du hade en säkringsbox med säkringar för förbrukare, ska du inte använda den då?

 

Du kan sätta en huvudsäkring närmast batteriet som är stor nog att klara startmotorn och efter denna även dra en kabel fram till säkringsboxen. Om det är en vettig kabelväg så att den inte skaver emot något eller så på vägen är det inte något problem att mata din förbrukarsäkringsbox på så vis.

Det är ju inte så att kabeln mellan huvudsäkringen och säkringsboxen kan ställa till med något av sig själv om den är rätt dimensionerad och inte skadas och kommer i kontakt med minus.

 

Om du ändå vill ha en säkring på matarkabeln till säkringsboxen kan du ju bara sätta en vanlig flatstift hängsäkring före den. Det är billiga grejor och vanliga storleken finns upp till 30 A. Så finns det en mega-variant på 50 A vet jag.

Skulle gissa att en 10 mm2 kabel och 30 A säkring räcker gott till din säkringsbox. Säkert skulle 6 mm2 räcka också men det är ju bra att hålla ner spänningsfallet och 10 mm2 går nog att ansluta ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då får det bli en stor huvudsäkring vid batteriet. En fundering där. Kablarna til motorn är 25mm2. Enligt kabelstickan, http://kabelstickan.draka.se/k/56cc5bcb0c72b80003834d22, som vissa visar till ska det vara max 80A säkring, enligt denna, sår är det ca 150A, http://assets.bluesea.com/files/resources/brochures/980006450.pdf. Kan ni hjälpa att få lite rättsida i det hela. Jag har försökt läsa lite om om startmotorer och säkring också. Som jag förstår kan det variera ganska stort hur mycket startmotorn drar. Måste man tänka på att säkringen ska klara tilfälliga strömrusningar eller är det bara dimensionera efter max kontinuerlig på sladden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha så lite osäkrad kabel som möjligt. Jag skulle tveklöst sätta 300A-säkringen mellan huvudbrytaren och batteriet, så fysiskt nära batteriet som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju fint ut🙂

300 A för startmotorn kanske kan vara lite stort för en utombordare? Det brukar räcka till för dieselsexor. Nu för tiden finns det ju iofs stora aktersnurror också och vi vet ju inte om TS har en Seven Marine eller en Archimedes, men det kan ju vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror jag också tar den före brytaren. Är inne på att köpa en automatisäkring, typ denna, https://www.amazon.se/Walfront-effektbrytare-återställning-säkring-standard/dp/B074FV2L4N/ref=sr_1_6?dchild=1&keywords=säkring+200a&qid=1609279881&s=automotive&sr=1-6 och montera den på batterilådan. Däremot är sladdarna till utombordaren 25 och inte 35. Är det 200A som gäller då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

12 timmar sedan skrev rasmuss:

Ok, jag tror jag också tar den före brytaren. Är inne på att köpa en automatisäkring, typ denna, https://www.amazon.se/Walfront-effektbrytare-återställning-säkring-standard/dp/B074FV2L4N/ref=sr_1_6?dchild=1&keywords=säkring+200a&qid=1609279881&s=automotive&sr=1-6 och montera den på batterilådan. Däremot är sladdarna till utombordaren 25 och inte 35. Är det 200A som gäller då?

Brytaren och säkringen blir ju en vital del i båten och för egen del skulle jag inte våga sätta in denna då jag inte vet något om den, men det är ju jag det😇

Då skulle jag hellre köpa en huvudströmbrytare och ANL-säkring med hållare. Då kan man ju byta säkringsstorlek också.

 

Nu vet jag ju fortfarande inte vad du har för motor, men du skriver att det är 25 mm2 kabel.

Om man då tänker sig att den som totat ihop lösningen tänkt sig ca max 6 A / mm2 så skulle det vara 150 A. Kabeln lär nog klara att lösa ut en 200 A säkring också utan att brinna sönder men det känns lite onödigt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med @Zwen

 

Snarlik typ av automatsäkring levereras ibland till vissa ankarspel, och deras tillförlitlighet har debatterats förr på forumet. På min båt brann slutligen huvudsäkringen före (just en ANL) på fyrdubbla märkströmmen utan att  mitt ankarspels automatsäkring löste ut när motorn på det fastnade. Huvudsäkringen räddade kablarna, men motorn gick åt skogen eftersom spelets egen automatsäkring aldrig löste.

 

Själv skulle jag satt dit 150A ANL-säkring i ditt fall, och ha en extrasäkring med i båten. Så länge allt är ok kommer den ju ändå aldrig att lösa ut och behöva bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande tabell kommer från Skyllermarks:

 

image.png.18eb5d3d21f18b2db919e19935f64750.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Håller helt med @Zwen

 

Snarlik typ av automatsäkring levereras ibland till vissa ankarspel, och deras tillförlitlighet har debatterats förr på forumet. På min båt brann slutligen huvudsäkringen före (just en ANL) på fyrdubbla märkströmmen utan att  mitt ankarspels automatsäkring löste ut när motorn på det fastnade. Huvudsäkringen räddade kablarna, men motorn gick åt skogen eftersom spelets egen automatsäkring aldrig löste.

 

Själv skulle jag satt dit 150A ANL-säkring i ditt fall, och ha en extrasäkring med i båten. Så länge allt är ok kommer den ju ändå aldrig att lösa ut och behöva bytas.

Ok, lät lite billigt för automatsäkringen. Vad tror ni om en sån här monterad på batterilådan? https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0722R1WZN/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A1ZJKGYC1NCLC9&psc=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt Blue Sea MRBF säkringshållare och säkring som skall monteras direkt på batteriet (tror det är M6 bult på AGM batterierna). Finns ett flertal olika amper styrkor på säkringarna. Enkelt att montera och tar minimalt med plats.
(På förra båten hade Hanse varvet monterat det på batteripolerna så jag tog med mig den lösningen till nästa båt.)

 

image.png.0d02604220de0b3e681291330618a9a8.png

image.png.dbbdbefdd4884fb42da44b22df9c45ea.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev rasmuss:

Ok, lät lite billigt för automatsäkringen. Vad tror ni om en sån här monterad på batterilådan? https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0722R1WZN/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A1ZJKGYC1NCLC9&psc=1

Jag reagerade på "Guldtonad pläterad metallarkkonstruktion," i specifikationen.

 

Att inte specificera vad det är för metallsort i fästet innebär troligen att det inte är korrosionssäkert. "Guldtonad pläterad" är bara ett ytskikt för att det ska se snyggt ut, det är inte detsamma som guldplätering.

 

För den här typen av komponenter vill jag ha delar som inte korroderar/ärgar vilket borgar för att det inte kommer ett spänningsfall krypande efter några år. Båtkomponenter som alltid har en fuktig miljö, även om de sitter inombords, är känsligare än fordonskomponenter vad gäller val av material.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, tror det bli ANL hållare från biltema monterad på eller i om det får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...