Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Spara drev utan motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny på forumet så detta blir mitt första inlägg! :) 

 

Förra året köpte jag en maxi 77 som första båt, verkar vara i fint skick utöver defekt inombordare. S-drevet verkar vara i ok skick, bälgens klämring är rostig och det har läkt olja på bälgen (som säkerligen aldrig bytts). Så bälgen tänkte jag byta själv. 

 

Det är dock inte säkert att jag lyckas reparera motorn, den ser sliten ut och har många fel (kolvringar, avgasrör, temp-hus, läckage, rost mm.). Så min fråga är om jag kan montera ut motorn men ha drevet kvar? Så kan jag serva det och byta bälg. 

Motorrummet kan då användas till förvaring tills vidare. Hade det funkat eller måste drevet sitta fastskruvat i motorn för att sitta stabilt och inte läcka vatten/ lossna? 

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev hallonBoat:

Hej!

Jag är ny på forumet så detta blir mitt första inlägg! :) 

- - -

måste drevet sitta fastskruvat i motorn för att sitta stabilt och inte läcka vatten/ lossna? 

Välkommen till båtlivet och forumet!

 

Motor och drev sitter fast i motorbädden med två fästen framtill på motorn och ett baktill på drevet. Om du tar bort motorn så är det bara ett fäste kvar bakom drevet och det kommer inte att fungera. Drevet lär vicka både i längsled och tvärsled. Det blir ju en viss vattenpress på drevet när båten rör sig framåt.

 

Så - Nej, det kommer inte att funka om du inte kompletterar drevet med fästen mot främre motorfästena.

 

Om drevet stagas upp så behöver du inte vara rädd för läckage. Det kommer inte att läcka vatten från infästningen mot motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lintott:

Välkommen till båtlivet och forumet!

 

Motor och drev sitter fast i motorbädden med två fästen framtill på motorn och ett baktill på drevet. Om du tar bort motorn så är det bara ett fäste kvar bakom drevet och det kommer inte att fungera. Drevet lär vicka både i längsled och tvärsled. Det blir ju en viss vattenpress på drevet när båten rör sig framåt.

 

Så - Nej, det kommer inte att funka om du inte kompletterar drevet med fästen mot främre motorfästena.

 

Om drevet stagas upp så behöver du inte vara rädd för läckage. Det kommer inte att läcka vatten från infästningen mot motorn.

Hej!

 

Tack för ditt svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev hallonBoat:

Hej!

 

Tack för ditt svar! 

Men vad jag hört av seglare med S-drev finns det anpassningssatser till andra än V-P motorer. 
Så om du nu skall byta inombordaren är ju det bra att göra det nu.

Ett annat alternativ, som kräver en hel del jobb och ombyggnad, är att ta upp ett schakt i botten och sätta in en utombordare där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte en trött MD5 till en Beta 10 åtskilliga år tillbaka. Lite jobbigt men enkelt.

http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte vår MD11 och det var inte särskilt komplicerat.

Läs här!

 

En båtgranne fick tag i en ett par år gammal inombordare på Blocket för under 20 000:- kronor, troligen mycket lägre kostnad än vad det kommer att kosta dig att renovera din motor. 

 

Lite uthållighet och tur kräv naturligtvis för att hitta rätt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske även är möjligt att koppla en elmotor till drevet? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Georg_Ohm skriver så går det utmärkt att koppla en elmotor till drevet. Jag tror tom att elektro mobile har färdiga satser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dava:

Precis som Georg_Ohm skriver så går det utmärkt att koppla en elmotor till drevet. Jag tror tom att elektro mobile har färdiga satser.

 Jag vill minnas att jag läst om en sådan konvertering samt sett någon annons i någon båttidning.

Men med motor, batterier, reglering och montering lär det ju bli dyrare än med en liten dieselmotor, dessutom blir ju räckvidden inte lika stor med eldrift. Men det funkar ju för den genuine seglaren som nöjer sig med en motor för att ta sig i eller ur hamn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Precis som Georg_Ohm skriver så går det utmärkt att koppla en elmotor till drevet. Jag tror tom att elektro mobile har färdiga satser.

5 kW för 43 000:- kronor + batterier.

 

En Maxi 77 betingar ett värde på ungefär 1/3 av det.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

5 kW för 43 000:- kronor + batterier.

 

En Maxi 77 betingar ett värde på ungefär 1/3 av det.

Om den är i mycket gott skick.. men funderar man på att sätta in en ny inombordare så tycker jag att det är ett alternativ att titta på.

 

Det enda rimliga vore att plocka bort drevet sälja det och köpa en begagnad utombordare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent ekonomiskt så är ju varenda krona "investerad" i en segelbåt, speciellt en liten en från 70-/80-tal, en ren förlust. Men så kan en ju inte hålla på om det ska bli något båtande.

 

Min Johnson 26a har kostat mig betydligt mer i uppgraderings- och underhållskostnader än vad jag betalade för henne för sex, sju år sedan. Inte tror jag att jag får mer tillbaka heller.

 

Jag är inte missnöjd för det. Jag har båten för att kunna leva båtliv, inte för att tjäna pengar på henne.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @sajjen ovan, jag har inte heller min gamla skorv för att kunna sälja den och få tillbaka pengarna.

Vill man ha en eldriven segelbåt i storlek som en Maxi 77'a, då är förmodligen det billigaste sättet att få en att bygga om en gammal.

 

Nä, man får inte en ny båt då, men för pengarna en Maxi kostar så får man ingen ny båt heller.

Jag har säkert lagt över 200 KSek på min 70-talare, över mer än 10 år, och det är förmodligen ändå den billigaste båten i den storleken som man kan ha.

 

Dock, ska man byta motor så gör det direkt istället för att vänta, ju fler år man kan ha glädje av den ju bättre. Så tänkte jag i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ett motorbyte av detta slaget blir ju ingen ekonomisk vinst direkt. Men en vinst att man får ät en fullt fungerande båt med en motor man kan lita på i alla väder.

Det är väl bättre att gråta blod då man belastar bankkontot än göra det senare när man hamnar i stiltje, eller värre i otjänligt väder med en strejkande motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev jonas2307:

Dock, ska man byta motor så gör det direkt istället för att vänta, ju fler år man kan ha glädje av den ju bättre. Så tänkte jag i alla fall.

Ungefär så resonerade vi när vi bytte motor.

Vi ska ha kvar båten i 15 år och då är det dumt att ha en halvdan motor i 12 år och sedan tvingas köpa en ny.

 

Sedan beror det ju mycket på hur man använder båten.

Gäller det att endast ta sig i och ur hamn och skärgårdssegling så kan man ju klara sig rätt bra med en trilsk motor. Segel är ju "motorn" och funkar ju nästan alltid och blåser det inte så får man väl vänta på vind.

Är man ofta på långsegling - även om det bara är i Östersjön - så är det lite viktigare med en "snäll" motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast frågan gällde väl inte byte av motor, utan att behålla ett drev utan motor..?

Jag hade inte gjort så, utan plockat bort det och plastat igen hålet. Vad säger ett försäkringsbolag om båten sjunker med att hängande drev i hemsnickrat stativ..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

När jag köpte båten såg jag tre alternativ:

1. Reparera motorn och byt bälg

2. Byt bälgen och spara eller montera ut defekt motor

3. Montera ut defekt motor och drev. 

 

Elmotor har jag också kikat på men den kostar en slant som jag inte vet om jag är beredd att investera i båten ännu, jag skulle tro att jag har kvar båten något år till men sedan byter upp mig till en lite större segelbåt (med lite större kök och toa) och då känns en sådan investering mer värdefull. 

 

Då en ny bälg kostar ett par tusen (gör jobbet själv) har jag även funderat på att sätta igen hålet men det känns lite riskabelt att göra själv (misstänker att det är dyrt att lämna in). Jag  är annars rätt händig men när det kommer till glasfiber har jag bara lite erfarenheter från tonåren, för min del behöver det inte bli snyggt men det skall ju hålla. Enklast av allt hade väll varit om det funnits en rostfri platta att montera fast i samma skruvhål som bälgens klämring? Vad tror ni om det? Någon som vet om det finns en sådan att köpa någonstans? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska försöka dig på att fixa motorn så är en tillfällig lösning kanske det bästa.

 

En vild idé...

  1. Ta bort motor och drev.
  2. Plasta igen hålet från utsidan med 2 mm glasfiberarmerad plast.
  3. Kläm fast en ca. 5 mm gummiduk på insidan istället för bälgen. (Hängslen och livrem när du känner dig osäker.)

Egentligen är det nog lättare att bara plasta lite tjockare när man ändå håller på.

 

När du är klar med ev. renovering är det inte mycket jobb att öppna upp hålet igen och montera tillbaks drev och motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

Om du ska försöka dig på att fixa motorn så är en tillfällig lösning kanske det bästa.

 

En vild idé...

  1. Ta bort motor och drev.
  2. Plasta igen hålet från utsidan med 2 mm glasfiberarmerad plast.
  3. Kläm fast en ca. 5 mm gummiduk på insidan istället för bälgen. (Hängslen och livrem när du känner dig osäker.)

Egentligen är det nog lättare att bara plasta lite tjockare när man ändå håller på.

 

När du är klar med ev. renovering är det inte mycket jobb att öppna upp hålet igen och montera tillbaks drev och motor.

 

Jag har ju själv varit inne lite i samma tankar med att skruva fast en stålplatta där bälgen skall sitta, placerar man en saltvattentålig gummiduk under så kanske det räcker för att hålla tätt? 

 

Frågan är i så fall hur stor yta man måste plasta runt drevhålet samt hur tjock för att få den säker. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du inte kan/vill bestämma om du ska använda drevet i framtiden eller ej vore det väl ganska enkelt att få till en rostfri plåt att blinda hålet med från utsidan. Om du lägger ordentligt med sica under behövs nog ingen gummiduk e.dyl. Det blir väl lite skruvhål att plasta igen den dag den tas bort om man inte hittar på någon smart lösning, typ svetsa fästen på plåtens ovansida och låsa upp den med någon bygel eller liknande på insidan. Sican lär nog i praktiken limma fast den så det räcker men det känns ju fel att inte ha nåt mer som håller fast den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog åt bälgbyte trots allt, tänkte beställa en och byta den. Så får den defekta motorn sitta i tills vidare, hoppas hinna fixa den innan sjösättning. Alternativ byta ut den mot en elmotor. 

I vilket fall så har jag fått svar på min fråga huruvida jag måste ha en motor kopplad till drevet eller ej. 

Än en gång tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev hallonBoat:

Det lutar nog åt bälgbyte trots allt, tänkte beställa en och byta den. Så får den defekta motorn sitta i tills vidare, hoppas hinna fixa den innan sjösättning.

- - -

Skulle du inte hinna få motorn klar till sjösättning så är det ju bara att hänga på ett utombordarfäste o motor på aktern. Inombordaren kan du fortsätta att skruva på även om båten ligger i sjön. Så länge drev o främre motortassar sitter fastskruvade och kylvattenkranen är stängd så kommer det inte att hända något farligt. Dessutom enklare att båten är i sjön och har kylvatten när du ska provstarta efter fixandet. Det är lite meckigare att komma åt att jobba med motorn under sittbrunn men om generator, insugsfilter, ackumulatortank till kylvatten och liknande är borta så blir det lite mer plats.

 

Ett alternativ är annars att köra iväg motor o drev till en verkstad o låta dem se över grejorna när du i alla fall lossat dem. För 10 år sedan lät jag en båtmotorverkstad i Östergötland se över min Yanmar (som var fullt fungerande men hade passerat 20-årsåldern). Det jobbet kostade ca 15.000:- inkl ny bälg, nya kilremmar, packningar, kylvattenslangar, olja mm. De lyfte toppen för att kolla cylindrar o ventiler, provtryckte spridare mm. Jag levererade o hämtade motorn själv så det trånga och tidsödande jobbet under sittbrunn slapp verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...