Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Försäkringsbolagen vill ha ett båtregister

Rekommendera Poster

Nu vill nog försäkringsbolagen ha ett båtregister och då blir det nog så kan man gissa.

 

Lyssna på ett onlineevent här.

Försäkringsbolag, Tullen, Polisen, KBV, SweBoat och kanske någon glömd är med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å då när alla båtar är registrerade så kommer skatteverket springande efter och beskattar fritidsbåtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fattat att det en gång i tiden fanns ett båtregister. Båten jag har idag har tom ett gammalt registreringsnummer kvar på skrovet. Varför försvann det registret?

 

Nu har jag än inte lyssnat på din länk, men jag har svårt att se några nackdelar med ett register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev sajjen:

men jag har svårt att se några nackdelar med ett register.

Det beror på vem som vill vad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Det beror på vem som vill vad.

Om jag vill visa att min båt är min så vore ett register fiffigt. De som vill smita från skatter och andra samhällsåtaganden kan säkert smita från ett båtregister också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer jag ihåg rätt försvann registret när "borgarna" kom till makten.👎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag välkomnar ett register, och med böter för de som inte har registreringen väl synlig på fartyget.

Samt att vattenskotrar och annat otyg skall ingå i registret.

Farkoster med konstruktionsfart under 5 knop kan gott få slippa.

Och gummijollar även om de råkar orka med 7 kts, kanske 3 meter löa kan vara fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Å då när alla båtar är registrerade så kommer skatteverket springande efter och beskattar fritidsbåtarna?

Självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

Nu har jag än inte lyssnat på din länk, men jag har svårt att se några nackdelar med ett register.

Skatt på fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill om ett båtregister men några fenomen skulle ni svenskar slippa med ett register:

- Frågorna här på forumet där en ny medlem vill veta vad hen har köpt för båtmodell egentligen.

- Risken att köpa en stulen båt eller motor minskar.

 

Här i Finland har vi haft ett register sedan länge. Båtar med motor över 20 hkr eller en längd över 5,5 m skall registreras. När båten registreras får man ett dokument precis som det man har till sin bil. När man säljer gör man en överlåtelseanmälan till vårt trafikverk.

 

Några i tråden har redan utryckt farhågor över att ett register automatiskt leder till en båtskatt..

Här försökte Finlands motsvarighet till Sverigedemokraterna Perussuomalaiset få till en båtskatt. Aldrig tidigare har en skatt lanserats med så genomskinliga avundsjukemotiv, partiledaren inledde det hela med frasen "Nyt laitetaan herrojen huvikuunarit verolle" "Nu sätter vi skatt på herrfolkets nöjesskonare". Progressiviteten i lagförslaget var mycket brant. Förslaget hade lett till att redan en relativt anspråkslös båt hade kostat lika mycket i skatt som en 50 fots yacht.Taket på skatten hade varit 300€/år. Lyckligtvis torkade det hela in. Efter skatteverkets utredningar framkom det att båtskatten borde vara orimligt hög för att bara täcka hanterings- och indrivningskostnaderna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär väl bli en avgift för att båtägarna ska finansiera registret.

 

Nä, jag vill finnas i så få register som möjligt ☮️

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud...

 

Lyssnade lite på länken, i mitt tycke så har det ingen roll om det finns register på våra båtar. 

Bara för att min båt är registrerad, ska den inte kunna bli stulen? 

Fungerar ju sådär med bilar och MC idag.

Vår ägare av marinan blev av med sin Porsche förra året i sitt hem, inte hittat än! Är registrerad ju...

 

Men vill dom har register så kommer jag självklart registrera mina båtar. Frågan är bara hur det ska gå till med alla båtar som redan finns?

 

Vet inte hur många båtar som finns i sjön och på land i Sverige, men lätt 10% i vår marina är ägarna från England, Tyskland, Frankrike, Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Jag välkomnar ett register, och med böter för de som inte har registreringen väl synlig på fartyget.

Samt att vattenskotrar och annat otyg skall ingå i registret.

Farkoster med konstruktionsfart under 5 knop kan gott få slippa.

Och gummijollar även om de råkar orka med 7 kts, kanske 3 meter löa kan vara fritt.

Nyfiken fråga, hur fort går din båt?

Håller med dig lite, men en båt är väl en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tack till båtregister. Vill inte ha mer inblandning från myndigheter än vi har idag. En båtregisterskatt blir nog ofrånkomlig och vad skulle vi få få för det för att travestera en känd direktör.

Vägskatt - javisst  bilar sliter på vägytan etc. Min segelbåt knappast. Betalar moms och skatt på allt som köpes till båten, diesel, utrustning etc. 

Minns förra gången det fanns, vet inte vilka fördelarna var då. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Faderullan said:

Man kan tycka vad man vill om ett båtregister men några fenomen skulle ni svenskar slippa med ett register:

- Frågorna här på forumet där en ny medlem vill veta vad hen har köpt för båtmodell egentligen.

Men. De frågorna vill jag inte slippa. En kul utmaning varje gång. "Bildgooglat" med nöje flera gånger.

 

Men kanske skulle jag ledsna på de frågorna när registret skall upprättas och alla skall ta reda på vilka båtar de har .... :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev rejas:

Men. De frågorna vill jag inte slippa. En kul utmaning varje gång. "Bildgooglat" med nöje flera gånger.

 

Men kanske skulle jag ledsna på de frågorna när registret skall upprättas och alla skall ta reda på vilka båtar de har .... :-) 

 

Precis och det lär bli många fel när ägare själv ska anmäla vad det är för båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med det gamla registret så förenklades stöld/försäljning av stulen båt då registreringnumret inte kopplades till skrovnumret

Båtar stals tex på västkusten för att klistra på nytt nummer och säljas på annat håll i landet

Försäkringsbolagen försäkrade båtar mot enbart regnummer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Capitan:

Med det gamla registret så förenklades stöld/försäljning av stulen båt då registreringnumret inte kopplades till skrovnumret

Båtar stals tex på västkusten för att klistra på nytt nummer och säljas på annat håll i landet

Försäkringsbolagen försäkrade båtar mot enbart regnummer

 

Var det verkligen så, bara reg.nr på båten?
Kan man inte göra ett ordentligt register med skrov och motornummer så kan det ju kvitta, men det kanske blir mer seriöst om det skulle komma ett nytt register?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Makro:

Var det verkligen så, bara reg.nr på båten?
Kan man inte göra ett ordentligt register med skrov och motornummer så kan det ju kvitta, men det kanske blir mer seriöst om det skulle komma ett nytt register?

Det är vad jag förstår just att ha snabb tillgång till skrovnummer, motornummer, mm. som försäkringsbranschen är ute efter.

 

Idag tar det för lång tid att hitta dessa uppgifter så båtar och motorer är ute ur landet innan uppgifterna finns tillgängliga för polisen mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen tänk på att med registrering av segelbåtar så kan MP ordna med utbetalning av subventioner, de är ju vindkraftsdrivna, och dj-t effektivt dessutom:
Ingen omväg via generatorer, transformatorer, kraftledningar, mera transformatorer, laddare, batterier och elmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Var det verkligen så, bara reg.nr på båten?
Kan man inte göra ett ordentligt register med skrov och motornummer så kan det ju kvitta, men det kanske blir mer seriöst om det skulle komma ett nytt register?

På tiden för det gamla registret var det kanske ovanligt med skrovnummer på båtarna? På den tiden var de flesta båtar byggda av med dagens mått små varv som nätt och jämnt skruvade fast en liten plakett med varvets namn och telefonnummer. Affären gjordes upp med kontantbetalning och en handskakning och så var man båtägare.


Nu när de flesta båtar som säljs nya är gjorda av fabriker med CE-märkning så är det väl mer eller mindre lag på att det skall finnas skrovnummer och dokumentation.

Numera är registrering en smal sak när det finns såna där datorer och den där interwebben.

Gamla registret sköttes med blanketter, stämplar, underskrifter och arkivlådor i trä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Faderullan:

På tiden för det gamla registret var det kanske ovanligt med skrovnummer på båtarna? På den tiden var de flesta båtar byggda av med dagens mått små varv som nätt och jämnt skruvade fast en liten plakett med varvets namn och telefonnummer. Affären gjordes upp med kontantbetalning och en handskakning och så var man båtägare.


Nu när de flesta båtar som säljs nya är gjorda av fabriker med CE-märkning så är det väl mer eller mindre lag på att det skall finnas skrovnummer och dokumentation.

Numera är registrering en smal sak när det finns såna där datorer och den där interwebben.

Gamla registret sköttes med blanketter, stämplar, underskrifter och arkivlådor i trä...


Majoriteten av alla fritidsbåtar i Sverige lär fortfarande vara de gamla båtar som fanns när registret var i bruk. Så det där med skrovnummer kommer fortsatt att vara ett bekymmer. Om man nu tycker att det är ett bekymmer.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enklaste lösningen är att försäkringsbolagen går samman och sätter upp en egen organisation (jämför hur bankerna gått samman och ordnat tjänsten Swish) för registrering av båtar. Ett frivilligt system, i så måtto att det inte finns lagkrav på att båtar ska vara registrerade, men att det är ett krav från försäkringsbolagen att båten ska vara registrerad för att man ska få försäkra den.


Bristen på skrovnummer kan lösas genom att registreringen innebär att man får en bricka skickad till sig, som man monterar på en lämplig plats i båten. Man betalar en engångsavgift för brickan (och varje gång man behöver en ny, om den gamla skadats). Registeravgiften ingår i försäkringspremien.

Registreringsnumret bör vara t ex två bokstäver, två siffror och ett sista tecken som kan vara siffra eller bokstav. Det ger runt 1.5 miljoner kombinationer (när man tagit bort i, o, q, å, ä och ö), vilket är långt fler än de 800 000-900 000 fritidsbåtar som beräknas finnas i Sverige (många av dem är också små båtar som förmodligen omfattas av hemförsäkring eller inte är försäkrade alls, som små roddbåtar och ekor). Det medger också att man kan ta bort de enstaka olämpliga ord och förkortningar på två bokstäver som är möjliga att skapa med de bokstäver som används (AS, SS, CP, osv).

Registreringsnummer skulle då kunna se ut så här:
GH72J
NA013
CY66U
 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är det stora problemet med det finländska registret dels att det ihop med CE-byråkratin gör det svårare för mindre företag i branschen och dels att systemet har svårt att klara av gamla båtar.

-Svårigheterna för mindre företag gör ju att båtarna blir alltmer likadana när de stora tillverkarna bara är intresserade av stora kundgrupper. Vill man ha eller behöver man någonting annat än standardmodell 1A då tvingas man bygga själv om man inte kan hitta begagnat. Dessutom skadar det ju ekonomin då det har blivit svårt att starta båtbyggeri. Alla företag är små i början.

-Problemen ed gamla båtar kom fram tydligt med min motorbåt. Egentligen skall den inte gå att registrera. Den har stått på land sedan före registret infördes och har därför aldrig blivit registrerad. Den är ett hembygge. Någon skrovnummer eller annan identifiering finns naturligtvis inte. Den är plastad med en gammal träbåt som form och träbåten var byggd på ögonmått utan ritningar på 50-talet av en båtbyggare som är död. Han som byggde min båt är också död. Dessutom kommer den att sjösättas med en annan motor än den hade förr.

Efter mycket argumenterande med olika tjänstemän och efter att jag förklarade att om de inte kan registrera båten kräver jag ett skriftligt intyg på att den är oregistrerbar så jag kan förevisa intyget åt polis och sjöbevakning när de tar fast mig för att jag kör oregistrerat då hittade de en lösning till slut..... men egentligen är systemet inte byggt så det skall gå.

 

Allt det här är egentligen inte registrets fel. Felet ligger hos de som utformade de exakta reglerna för hur det skall genomföras i praktiken. Skulle de ha anlitat någon annan än chimpanserna på Högholmen för den uppgiften skulle antagligen registret vara en riktigt bra sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med register är ju underbart

den tiden när registret var i bruk så hadde farsan Båtförsäljning på Lilla Essingen

När det lades ner så var han ägare till ca 20-25

båtar som de nya ägarna inte skickat in ägarbyte 

Så akta er jag kommer eventuellt och hämta båtarna för vi är ju fortfarande ägare till dom

 

Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev patrikflink:

Nyfiken fråga, hur fort går din båt?

Håller med dig lite, men en båt är väl en båt?

Mina går fortare än 5 knop och är längre än 3m.

Min tanke var att roddbåtar och annat smått och långsamt skulle kunna undantas, men skulle ju kunna vara frivilligt att anmäla också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Securmark ett hyfsat register redan, som försäkringsbolagen (väl?) har tillgång till? Istället för att skapa något helt nytt vore det väl bättre att subventionera Securmark-märkning - eller en annan metod. Listpris verkar vara 2000-3000 kr för märkning, sen kostar registerhållnigen 195 kr/år. Skulle kunna vara billigare om försäkringsbolagen går in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Lasse-L:

Kommer jag ihåg rätt försvann registret när "borgarna" kom till makten.👎

Om inte jag missminner mig så bekostades registret av avgifter från båtägare, har för mig att kostnaden var i häradet 14 miljoner och av försäkringsbolagen. När sedan försäkringsbolagen drog sig ur, blev systemet för kostsamt och lades ned. Ingvar Carlsson regeringen införde -88 och Carl Bildt avskaffade -92.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev excel319:

Om inte jag missminner mig så bekostades registret av avgifter från båtägare, har för mig att kostnaden var i häradet 14 miljoner och av försäkringsbolagen. När sedan försäkringsbolagen drog sig ur, blev systemet för kostsamt och lades ned. Ingvar Carlsson regeringen införde -88 och Carl Bildt avskaffade -92.

Så var det.

Nu minns jag inte hur stora registrikningsbara båtar skulle vara, över fem meter? men öppna motorbåtar men en motoreffekt understigande 10 hk var undantagna. Således såldes det massvis med utombordare dessa år som var strypta till 9,9 Hk.

 

Reg.numren var uppbyggda av tre bokstäver och två siffror. Man fick själv föreslå en egen kombination, min dåvarande båt användes vår och höst som ”djurtransportfartyg” då vi hade betande får på en holme som skulle skeppas dit och hem. Således ansökte jag om kombinationen ARK 02.

 

Tecknen, siffror och bokstäver, skulle vara 75mm höga och i ett vanligt tråkigt typsnitt, jag minns att det var svårt att läsa reg.numret på litet håll, även med kikare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev excel319:

Om inte jag missminner mig så bekostades registret av avgifter från båtägare, har för mig att kostnaden var i häradet 14 miljoner och av försäkringsbolagen. När sedan försäkringsbolagen drog sig ur, blev systemet för kostsamt och lades ned. Ingvar Carlsson regeringen införde -88 och Carl Bildt avskaffade -92.

Register för ett registers skull är ofta inte särskilt framgångsrikt.

Syftet förra gången sades vara att öka säkerheten till sjöss, men det var väl aldrig någon som förstod hur säkerheten skulle bli bättre av ett register.

 

Om det nu finns en verklig orsak att hålla ett båtregister så känns det ju lite mera meningsfullt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...