Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RickardG

Hur byter man tätningsring på vevaxeln?

Rekommendera Poster

2 hours ago, Hybro said:

Mäter du samma spel runt om?

Förutsatt att de nya kolvarna, sitter i. 

 

Mät  t ex när kolven är ca 10 mm ned. 

 

Testade 35mm ned samt 5mm ned och då var det samma spel (med nya kolvarna i). När jag plockat isär den igen ska jag mäta på flera platser med gapet i ringen, och kolla med ficklampa om man ser något uppenbart ovalt.

 

54 minutes ago, Eile said:

Är loppen ovala kan du inte hona dem runda krävs borning. 

Vad kostar att få en cylinder borrad på ett ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så.

Ska du i med något större kolvar, så måste du utgå ifrån där cylinder loppet har minsta diameter, oavsett om det är ovalt eller inte. 

 

Jag tror inte det hjälper med större kolvar, det är ju inte kolvarna, som tätar. Det gör däremot kolvringarna. 

Och som jag skrev ovan... Är loppet ovalt, så blir det inte tätt från början, då kolvringarna är cirkulära, när det ligger i cylinder. 

 

Lägg i en ny klovring, utan kolv och kolla, innan du kostar på med nya kolvar. 

 

- Jag tror att kolvringarna kommer att slita in sig... 

 

- Detta vet säkert nån annan på forumet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Hybro said:

Just så.

Ska du i med något större kolvar, så måste du utgå ifrån där cylinder loppet har minsta diameter, oavsett om det är ovalt eller inte. 

 

Jag tror inte det hjälper med större kolvar, det är ju inte kolvarna, som tätar. Det gör däremot kolvringarna. 

Och som jag skrev ovan... Är loppet ovalt, så blir det inte tätt från början, då kolvringarna är cirkulära, när det ligger i cylinder. 

 

Lägg i en ny klovring, utan kolv och kolla, innan du kostar på med nya kolvar. 

 

- Jag tror att kolvringarna kommer att slita in sig... 

 

- Detta vet säkert nån annan på forumet. 

 

 

Med nya kolven kommer nya, större, kolvringar. Så om cylindern fortfarande är rund och inte för liten, så tycker jag det borde hjälpa med den större kolven och de större kolvringarna.

återkommer när jag mätt lite med de kolvringar jag har nu!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på budget taket för "helrenoveringen"  av en så liten gammal motor eller är det corona sysselsättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Eile said:

Lite nyfiken på budget taket för "helrenoveringen"  av en så liten gammal motor eller är det corona sysselsättning?

Det är en kombination av coronasysselsättning och en vilja av att lära mig mer om motorer. Att sen ha en motor som man förhoppningsvis kan vara nöjd med i många år framöver blir en bra bonus.


Jag räknade lite grovt nu, och räknar jag med den extra kolven och ringarna jag troligtvis behöver, men hoppas slippa borra så blir det så här:

 

Renoveringssats förgasare, 400kr

Renoveringssats bensinpump, 200kr

Två nya kolvar, ringar, bultar och lager, 1100kr

Packningssats 700kr

Termostat 300kr

Ny större kolv med ringar, 700kr

Lack, färg, förbrukningsmaterial ca 1000kr


Så totalt runt 4500kr

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rivit motorn igen och försökt klura ut vad som är fel. Det första otrevliga som mötte mig var vatten i vevhuset igen och i cylindern som inte mår bra. Jag fyllde kylsystemet med blåfärgat vatten och såg ganska snabbt att det läckte vid ena insugsporten, där det blivit en spricka mellan blocket och cylinderfodret. Nu är det tätat och verkar hålla bra.

 

Jag testade sen båda cylindrarna med en ny kolvring av standarddimension. Båda cylindrarna är runda över hela deras längd, däremot är båda koniska.

 

Cylinder 2, som fungerar bra, har ett gap i kolvringen som är 0,2 mm högst upp. Gapet ökar sedan till 0,3 i mitten och 0,4 mm långt ner.

 

Cylinder 1, som har dålig kompression, har ett gap på 0,5 mm högst upp, som sedan ökar till 0,7 och långt ner till 0,9 mm.

 

Enligt spec ska gapet variera mellan 0,2 och 0,4 mm. Jag har beställt en större kolv med tillhörande ringar och ska testa med en av de större ringarna sen. Tror ni det är möjligt att hona bort lite av det koniska? Även om det blir lång ifrån perfekt när det gäller det koniska så vill jag inte hamna på ett gap i kolvringen som är under 0,2 mm i toppen och jag tror det finns risk för det med den större kolven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 För litet gap går att justera. Googla how to adjust piston ring gap så finns det en hel del info.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en kort uppdatering ifall någon i framtiden hamnar i en liknande situation.

Den nya kolven var någon för stor för cylindern. Det slutade med att jag lämnade in blocket för borrning men de kom fram till att aggressiv honing var bättre då cylindern också var oval. Efter montering av alltihop igen mätte jag kompressionen och fick nu 7,7 Kg på övre cylindern. Motorn hoppade igång och går nu betydligt bättre på tomgång.

 

Nu har jag gått vidare till växellådan och ska se över tätningarna där samt renovera vattenpumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...