Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Placering av dieselvärmare

Rekommendera Poster

Jag skall installera en dieselvärmare i min båt. (36 fot motorseglare).

Det finns några tänkbara alternativ där den kan placeras. Ett av alternativen ger en betydiligt enklare installation än de andra, nämligen under soffan i salongen.

Det jag funderar på är om det är dumt rent "bullemässigt" att placera den där. Vi sover i  hytter med dörr men salongen används som vardagsrum. (Det gör den väl på alla båtar vid närmare eftertanke).

Alternativen är i motorrummet. Tystare men mycket bökigare dragning av avgas/förbränningsluft-slangar.

Garderob. Mycket bökigare dragning av varmluftslangar.

 

Hoppas att några kan dela med sig av sina erfarenheter inna  jag eventuellt gör bort mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nyare dieselvärmarna låter inte speciellt mycket om man installerar dem rätt och bla har ljuddämpare (på avgasutblåset?). Jag skulle dock försöka hitta ett utrymme utanför hytten, tex i ett stuvfack, där jag skulle installera en värmare. Det blir då också lättare och säkrare att leda ut avgaserna och ta in ute-luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev ChristerN:

De nyare dieselvärmarna låter inte speciellt mycket om man installerar dem rätt och bla har ljuddämpare (på avgasutblåset?). Jag skulle dock försöka hitta ett utrymme utanför hytten, tex i ett stuvfack, där jag skulle installera en värmare. Det blir då också lättare och säkrare att leda ut avgaserna och ta in ute-luft.

Jo ett stuvfack hade nog varit bra, dock har jag inga externa stuvfack i båten. Det är en Brofjord 36, typ som en Nauticat, som är helt täckt. Det måste bli installation inne.

 

Jag får väl hoppas att värmaren är hyffsat tyst. Lite ljudisolering runt den får jag nog plats med, Ljuddämpare finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bränsle pumpen, dess tickande har lätt att sprida sig i båten. Mjuk upphängning hjälper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att det är väldigt bra för ventilationen och för att torka ut att kunna ta in uteluft som värms upp av värmaren. Ett annat alternativ är ju att vädra ut lite av den varma luften då och då.

 

Innan du väljer placering så provkör brännaren så att du förstår hur den låter.

Det är jättetråkigt att göra en installation som sedan ska ändras och kanske ännu tråkigare att leva med den mindre lyckade installationen.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några viktiga punkter som Eberspächer tar upp i sin installations manual:

  • Värmaren får inte installeras i boutrymmen.
  • Förbränningsluften får inte tas från boutrymmet.

 

Min uppfattning är att tillverkarna (Webasto, Eberspächer mfl) är måna om att kunderna inte tar livet av sig genom riskabel installation (hade en Hanse med varvsinstallerad Webasto som tog förbränningsluften från stuven som den satt monterad i vilket inte var i linje med manualen.....).
Inser nu att min nuvarande båt har D4 installerad under soffan vilket Eberspächer avråder ifrån, hmmm, o-bra. Får kolla skicket på slangar mm. Alternativ placering i akterutrymmet runt roderstocken kanske är möjlig men lite tveksam mtp slanglängder.

Nyttigt med MG diskussioner/trådar😕

 

Vi har brandvarnare och CO2 varnare efter krav från admiralen.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt den i motorrummet, och isolerat slangarna första biten (om man vill).

Dels beroende på en del av de installationskrav som andra redan framfört ovan, dels för att det är lätt att ta uteluft i närheten om den sitter där (förläng slangen om det behövs och sätt t ex vid skrovets luftintag till motorutrymmet). Det är också där bränslet finns, lätt att placera pumpen (som tickar) långt från boutrymmen.

 

Men framförallt - du kan få avgasutblåset på ett av båtens aktre "hörn".

Varför är det bra ?  Jo, är det på båtens långsida kommer du alltid behöva tänka på det vid förtöjning, att ingen fender är i vägen eller att bryggan/trä inte är alldeles intill.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Men framförallt - du kan få avgasutblåset på ett av båtens aktre "hörn".

Varför är det bra ?  Jo, är det på båtens långsida kommer du alltid behöva tänka på det vid förtöjning, att ingen fender är i vägen eller att bryggan/trä inte är alldeles intill.

Jo, det känner jag "en kille" som inte tänkte på... 😧

Fast egentligen var det hans fru...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade dessutom isolerat alla värmeslangar redan vid dragningen. Är ett litet helvete att göra efteråt - har jag märkt. Men nyttan med att isolera slangar som ffa går vid skrovsidan är jättestor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-04 vid 12:55 skrev Mackey:

Innan du väljer placering så provkör brännaren så att du förstår hur den låter.

Det är jättetråkigt att göra en installation som sedan ska ändras och kanske ännu tråkigare att leva med den mindre lyckade installationen.

Bra idé, det är bättre att veta än att tro. Jag har gjort det nu och den låter faktiskt en del. Efter tips från andra Brofjordägare så har jag bestämt mig för en helt annan placering. I en stor rymlig garderob. Slang/rör-dragning kommer att bli ännu lättare.

2020-12-04 vid 13:29 skrev skippeer:

Några viktiga punkter som Eberspächer tar upp i sin installations manual:

  • Värmaren får inte installeras i boutrymmen.

På min båt skulle det innebära antingen i ankarboxen i fören eller på däck tyvärr.

2020-12-04 vid 13:29 skrev skippeer:

Vi har brandvarnare och CO2 varnare efter krav från admiralen.

Det har jag oxå.

2020-12-04 vid 15:23 skrev IngemarE:

Jag hade satt den i motorrummet, och isolerat slangarna första biten (om man vill).

Dels beroende på en del av de installationskrav som andra redan framfört ovan, dels för att det är lätt att ta uteluft i närheten om den sitter där (förläng slangen om det behövs och sätt t ex vid skrovets luftintag till motorutrymmet). Det är också där bränslet finns, lätt att placera pumpen (som tickar) långt från boutrymmen.

 

Men framförallt - du kan få avgasutblåset på ett av båtens aktre "hörn".

Mitt motorrum är mitt i båten. Dock gör ovan nämnda placering i garderoben,(som även den är typ mitt i båten), att jag kan sätta avgasutblåset genom hyttväggen och inte genom skrovsidan.

2020-12-04 vid 15:41 skrev ChristerN:

Jag hade dessutom isolerat alla värmeslangar redan vid dragningen. Är ett litet helvete att göra efteråt - har jag märkt. Men nyttan med att isolera slangar som ffa går vid skrovsidan är jättestor.

Ja det tror jag är ett tips som underlättar.

 

Det är bra med tips och att funera några rundor. Tack för era bidrag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Mitt motorrum är mitt i båten. Dock gör ovan nämnda placering i garderoben,(som även den är typ mitt i båten), att jag kan sätta avgasutblåset genom hyttväggen och inte genom skrovsidan.

Tänk på att avgasutblåset blir ruskigt varmt, och det bör absolut inte placeras på ett ställe där människor kan gå emot det.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Ebersprächer sitter tyvärr fabriksmonterad mitt i båten, under soffan med avgasrör ut på sidan så jag behöver alltid dubbelkolla hur fendrarna hänger och likaså avstånd till grannbåt.

Eftersom jag är försiktig brukar jag klämma in en kulfender så avståndet ökar då vi kör med dieselvärmaren i gästhamn.

 

(Vi har en 230 volts varvsmonterad kanalfläkt med elvärme som ger frisk luft och vid behov lite stödvärme så med landström brukar vi inte behöva köra dieselvärmaren, allt för miljöns skull😉 .)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev skippeer:

(Vi har en 230 volts varvsmonterad kanalfläkt med elvärme som ger frisk luft och vid behov lite stödvärme så med landström brukar vi inte behöva köra dieselvärmaren, allt för miljöns skull😉 .)

Det var ju en fiffig lösning, går den på samma rörsystem som dieselvärmaren?

Nackdelen kan ju vara att jag tycker att en del hamnar säkrar ner än upp i sina elstolpar, så går varmvattenberedaren på samma gång är ju risken att säkringen går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår värmare sitter monterad i aktern bakom akterhytterna (segelbåt), precis bredvid roderstocken. 

Ett utrymme som inte används. 

Avgasröret går ut i aktern, det är bästa placeringen för avgasröret i mitt tycke, slipper fundera på var fendrar är placerade - vi har dödat två fendrar pga avgasrör på sidan av båten. 

 

En annan aspekt är ju att det känns dumt att offra ett stuvutrymme - även om du kanske inte använder alla så kommer säkert kommande ägare att ha synpunkt på placeringen av värmare om den upptar ett stuvutrymme.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå kanalfläkt och bryggsäkring, i flertalet hamnar klarar vi att köra VVB på 800 w ihop med kanalfläkten. Standard är att vi jackar in landström dagtid och ser hur det går. Vid behov slår vi av VVB och kanalfläktens värme i omgångar för att förhindra att blåsa säkringen iland fler ggr.

Ihopkoppling av Dieselvärmare och kanalfläkt sker mha Y-koppling och funkar fint.

 

Skulle gärna haft dieselvärmaren i  aktern men det har låg prio.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Webasto under en av sofforna i hytten, men egentligen ligger den under durknivå, svårt att förklara, men jag kar liksom två olika durknivåer. Tilluft tas genom hyttväggen, dessvärre finns avgasutsläppet i fribordet alldeles under relingslisten, som gjort försatt elda upp en fender eller kanske grannbåten, jag hade en gång märkt ut var detta utsläpp satt, men märkningen försvann.

Avgasslangen som på något vis är dubbel, om det nu är för att värmeskydda den? ja den blir tillräckligt varm för att smälta isoleringen på kablar som ligger för nära, jag fick nämligen flytta värmaren någon decimeter då jag satte in en större septiktank och då kom avgasslangen för nära några kablar, detta har nu justerats.

 

Oljud?, tja den brummar litet, det blir ju ingen större skillnad om jag lyft på durken eller har den stängd. Det som vääääs-ans är den utströmmande luften, och den tar med sig det vinande ljudet från fläkten. Med örat alldeles intill min värmare brummar den något lägre än samtalsnivå.

 

Nu har vi aldrig kört denna värmare i skarp läge, båten är rätt välisolerad och välventilerad så det har inte behövts. Tidiga vårar och sena höstar ligger vi i gästhamn och har då en landströmsanluten värmefläkt. Men jag kör Webaston emellanåt för att motionera den.

 

Sedan gäller det väl att ta sig en funderare på var någonstans man sätter givaren till termostaten.

 

Om jag från början hade fått bestämma var värmaren skulle sitta hade jag kanske valt ett annat ställe, och definitivt ett annat ställe att sätta avgasutsläppet, det skulle jag satt på akterspegeln och då hade troligtvis värmaren hamnat i motorrummet. Och då hade jag även sett till att få några utblås innanför vindrutorna som defroster.

Eller föresten, jag hade valt en värmare som ger vattenburen värme, det hade jag i förra båten och det var mycket bättre!

Helst av allt skulle jag viljat haft en Refleks eller liknande med cirk.pump och element i hytten och i ruffen, en sådan hade väl fått plats ypperligt i hytten @Styrman_Karlssons Brofjord?

 

Bränslepumpen till min Webasto sitter i det välisolerade motorrummet, fritt monterad, men jag kanske hör väldigt bra, för visst kan jag höra tickandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det som vääääs-ans är den utströmmande luften, och den tar med sig det vinande ljudet från fläkten. Med örat alldeles intill min värmare brummar den något lägre än samtalsnivå.

Ljuddämpare på luften är nästan ett måste. Men då går det att få tyst - på vår (numera förra) båt fick jag hålla handen framför utblåsen för att veta om värmaren var igång eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Ljuddämpare på luften är nästan ett måste. Men då går det att få tyst - på vår (numera förra) båt fick jag hålla handen framför utblåsen för att veta om värmaren var igång eller inte.

Sådan ljuddämpare har jag, men det går inte att komma ifrån, när luft rör sig bildas det ljud.

Det finns några olika ljud, de5 vinande ljudet från fläkten, samt det mer mullrande ljudet från lågan, samt då tickandet från bränslepumpen.

Det kan ju förvisso vara bra att höra fläkten, eftersom den i olika faser har olika hastigheter. Så är det väl även i andra värmare än Webasto..?

 

Sedan kan jag ju då tycka att denna typ av värmare inte är så bra, det är väl kanske lättare att dra dessa slangarna trots att dom är otympliga, och en värmare som värmer luften är kanske billigare att framställa än en som ger vattenburen värme, så är det ju alltid litet meckigt att se till att man inte får luft i systemet. 
Den luftburna värmen är ju rätt ”kortvarig” tycker jag, så snart värmaren stannar eller går ner i strand-by läge försvinner värmen, en radiator med uppvärmt vatten har ju en trögare massa, den håller alltså värmen längre.

 

Men det var väl förstås inte det som @Styrman_Karlsson ville veta, utan hur man får en så tyst installation som möjligt. Det gäller väl då som trådskaparen Karlsson själv nämnt, att bygga in värmaren och ljudisolera, men det bör ju vara luftcirkulation runt denna, nu har jag inte läst installtionsanvisningen på länge, men värmaren blir ju varm på utsidan så det gäller väl att den värmen ventileras bort eller helst tas till vara på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med erfarenhet från ventilationsanläggningar i byggnader kan jag komma med ett fungerande men tyvärr lite tråkigt råd. Ljudet från själva luftkanalerna minskar med större diameter. Lufthastigheten sjunker med större diameter och med lägre lufthastighet blir suset från ytorna i kanalerna mindre. Naturligvis inte det lättaste att göra något åt i en trång båt men man kan kanske göra så gott det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min luftvärmare (Eberspächer) sitter i ett stuvfack och så högt upp att den inte hindrar utnyttjandet av stuvfacket. Avgasslangen är upphängd en bit under däck och med luft runtomkring så inget kan komma åt att brännas.

 

På min värmare så stör bränslepumpen mer än fläkten i värmaren. Ett sätt att minska det hårda tickandet från bränslepumpen är att vira in den i en bit skumgummi. Jag har en liten bit mjuk rörisolering (Armaflex) runt min. Tillstängt med ett par buntband i de båda ändarna. Inifrån ruffen får jag koncentrera mig om jag ska höra pumpen när den går på lågvarv. På fullvarv hörs det lite mer men det är så kort stund innan värmen stigit i salongen så effekten o tickandet minskar.

 

Jag har isolerat slangarna hela vägen redan i samband med installationen. De ger värme från den aktermonterade värmaren ända fram i utblåset längst fram i förpiken. Jag vet inte om min mjuka slangisolering (Armaflex även runt värmarslangarna) bidrar till att det inte blir störande ljud från värmaren. Vi sover i förpiken och jag får stoppa fram foten till utblåset för att kolla om värmaren fortfarande är igång, det hörs inte överhuvudtaget när den går på lågfart.

 

Fördelen med luftvärmare tycker jag att den är så snabb att få upp temperaturen med. När det väl blivit uppvärmt så vill jag ha min att gå på lägsta effekt, för mig räcker det även om utetemperaturen går ner till nollan (vi har vaknat med frost på däck men haft varm i båten hela natten). Att ha en värmare som slår till/från hela tiden tar onödigt mycket ström tycker jag. Det är glödstiftet i starten som förbrukar mest ström.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger mig i diskussionen och noterar att värmare de senaste årtiondena har blivit både bättre och tystare. En av de första värmarna jag hade i en båt var från Volvo Flygmotor - och den lät verkligen som en flygmotor också. Den hade två lägen, på och av, och en knepig termostat som var svår, ja omöjlig, att ställa så det blev lagom varmt. Hur många gånger vi vaknade på natten och antingen frös rejält eller svettades lika mycket var svåra att räkna. Och så drog den naturligtvis rejält med ström när den startade. 
Nuvarande båt har en Eber av nyare modell som jag tror har 6 steg på värmen. Underbart! Drar heller inte alls så mycket ström då den ganska snabbt går ner på lägsta effekt. 

Men, lite problem har vi också haft med den. Inget fel på värmaren utan mer på installationen. Termostaten sitter rakt ovanför huvud-utblåset, som inte får eller kan stängas, varför det blir varmt och skönt just där. Framme i förpiken där vi sover blev det sällan tillräckligt varmt. Jag löste det, med tips ifrån kloka människor här på MG, genom att sätta en enkel PC-fläkt på vägen fram till förpiken. Funkar kanon men det låter lite mer. Fläkten är iofs nästan helt tyst men luftflödet, som noterats ovan, låter. 
Lite isolering av värmarslangarna där jag kommer åt hjälper också bra för effekten. Hade gärna haft isolering hela vägen men det var för krångligt. 

Utblåset för avgaser ligger på ena sidan och där har jag satt eltejp på pushpit inom det område man inte ska sätta fendrar eller ha en grannbåts fendrar. En gång på elva år har vi smällt en fender och det var innan jag satte eltejpen där. 
 

Tråkigt att båten nu ligger upplagd på land. Har lust att sova i den igen nu...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvsinstallationer borde ju vara genomtänkta tycker jag men jag har 2 simpla exempel på otur när de tänkte:

  • temperaturgivaren i värmarens "panel" sitter 1 meter ovanför salongsutblåset precis som för ChristerN
  • på ett antal Hanse båtar monterade proffsen högtalarna i sittbrunnen så att luckan till gasolboxen tog i, smartare om högtalarna suttit 10 cm längre fram.

Längtar till seglingssäsongen.....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut på eldragningen som om även min värmare är installerad på varvet, då värmarens kablage är integrerat i en av båtens kabelstammar. Men man kan ju undra vad dom tänkte på när avgasröret sattes under relingslisten på sb-sidan, och i motsats till er andra, så är min temeperaturgivare monterad alldeles intill värmarens panel, i nedgången till ruffen, väldigt lång ifrån utblåset. Det finns tre utblås, ett under sb skjutdörr, för övrigt det enda bra stället att placera en sophink på, inne på toaletten, under det för jämnan nedfällda bordet i förruffen. För att då någorlunda blås där måste de andra två stängas. Så en datorfläkt skulle säkert hjälpa till en hel del.

 

Ja angående knasiga installationer jag jag sett ett och annat, både professionellt felaktiga såsom hopkommets av hemmaklåpare. Vad sägs om två relativt stora och kraftfulla högtalare i styrpedistalen på en segelbåt, men en större kompass 30-40 cm ovanför?

Duch inne på toaletten med oskyddat toarullehållare. Men detta har inget med värmarinstallationer att göra.

 

Set är nog inte så tokigt att i @Styrman_Karlssons båt ha värmarens under soffan i hytten, det blir då korta slangdragningar just dit, men sedan skall väl värmen förut också, och kanske även till en akterifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag installerat ny värmare idag så hade jag satt in en dieselvärmare för vatten och kopplat den till såna här konverktorelement samt till varmvattenberedaren så tjänar värmaren dubbelt syfte.
Lite dyrare kanske det blir men det är smidigare att dra runt två vattenslangar än att borra 100mm hål i båten för varmluftsslangen.

En bekant bytte sitt varmluftsystem till en sånt här vattenburet i sin 36 fots flybridgebåt där han hade problem med att få jämn värmefördelning, salong och mittkabin blev varma men värmen orkade inte riktigt fram till "kaptenshytten" i fören. Han är mycket nöjd med resultatet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-14 vid 11:50 skrev IngemarE:

Tänk på att avgasutblåset blir ruskigt varmt, och det bör absolut inte placeras på ett ställe där människor kan gå emot det.

Jag har ett ganska bra ställe, snett "bakom ett av vanten där man nog sällan sätter en fot. Har även funderat på någon slags bygel för att förhidra att man kommer direkt på. 

2020-12-14 vid 20:15 skrev Georg_Ohm:

Sedan kan jag ju då tycka att denna typ av värmare inte är så bra, det är väl kanske lättare att dra dessa slangarna trots att dom är otympliga, och en värmare som värmer luften är kanske billigare att framställa än en som ger vattenburen värme, så är det ju alltid litet meckigt att se till att man inte får luft i systemet. 
Den luftburna värmen är ju rätt ”kortvarig” tycker jag, så snart värmaren stannar eller går ner i strand-by läge försvinner värmen, en radiator med uppvärmt vatten har ju en trögare massa, den håller alltså värmen längre.

1 timme sedan skrev Makro:

Hade jag installerat ny värmare idag så hade jag satt in en dieselvärmare för vatten och kopplat den till såna här konverktorelement samt till varmvattenberedaren så tjänar värmaren dubbelt syfte.

Jag har ett befintligt vattenburet system i båten som värms av maskin samt 220V. Detta ger även varmvatten. Tanken är att göra en ny panna/ackumulatortank med en slinga till så att den även kan värmas med en vattenburen dieselvärmare av något slag.

Eftersom jag ämnar att använda båten även vintertid vill jag ha "hängslen och livrem", d.v.s. dubbla värmesystem. 

Det snabbaste sättet att fixa värme just nu är luftvärmaren så den är prioriterad.

 

Jag har även en vision för framtiden med hög mysfaktor. Jag funderar på om jag kan hitta en lämplig plats för en sådan här https://cubicminiwoodstoves.com/collections/cub-cb-108/products/cb-1008-br-cubic-mini-wood-stove?variant=11416837252

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Set är nog inte så tokigt att i @Styrman_Karlssons båt ha värmarens under soffan i hytten, det blir då korta slangdragningar just dit, men sedan skall väl värmen förut också, och kanske även till en akterifrån?

Jag har tänkt om efter att ha kollat med andra Brofjordägare och kommer att placera värmaren i en rymlig garderob ungefär mitt i båten. Därifrån blir det rör förut till förpik och toalett samt ett akterut till salong och akterhytt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då kommer saken i ett annat läge.

Man kan alltså betrakta luftvärmaren som ett mer eller mindre tillfälligt komplement till det vattenburna värmen..?

Det är väl då bra att placera värmaren centralt i båten, då är det ju större chans att få värme både förut och akterut samt där emellan.

 

59D91817-70E8-4A21-AFD7-E3D4F8A6E328.jpeg.4832bede7d5e8d7bf6f178e2d914052a.jpeg

 

Det ser ju naturligtvis mysigt ut med en vedeldad spis ombord, hade den också värmeslingor för att ansluta till konvektioner? Annars är ju Refleks-kaminen (ja den stavas så) ett traditionellt alternativ. Även dessa finns i olika varianter, även snarlika av andra fabrikat. Man kan även få en med en kokplatta uppepå.

 

Om hunden fortfarande ingår i besättningen tjänstgör den även som värmekälla, eller ”sängvärmare” beroende på vad man tillåter...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minutes ago, Georg_Ohm said:

Annars är ju Refeks-kaminen (ja den stavas så) ett traditionellt alternativ.

Nja, den stavas väl snarare Refleks...:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

- - -

Jag har även en vision för framtiden med hög mysfaktor. Jag funderar på om jag kan hitta en lämplig plats för en sådan här https://cubicminiwoodstoves.com/collections/cub-cb-108/products/cb-1008-br-cubic-mini-wood-stove?variant=11416837252

- - -

Ett par som själva monterade inredningen i sin nya båt valde en "oljepanna" med fönster i stället för den traditionella luftvärmaren. Det ser väldigt mysigt ut.

034.thumb.JPG.61f9580d97f955f594532fe1474f8f1a.JPG

 

Bildkälla: http://linjett37.blogspot.com/search/label/Bygg-bilder%2Finlägg  en bit ner i bloggen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Tanken är att göra en ny panna/ackumulatortank med en slinga till så att den även kan värmas med en vattenburen dieselvärmare av något slag.

Tips kanske. Jag håller på att bygga ihop ett sånt här system https://www.bobilvans.co.uk/product-page/bumper-bobil-heater, mest på skoj, men tror det kan funka bra också. För varmvatten till kranen. Jag har beställt hem värmeväxlare (3 st. 350kr) termostat (ca 100 kr ink postnörd) och cirkulationspump (ca 100 kr ink.) Dunk har jag och silikonslang. Har 3d-skrivare till alla montagedelar. 

Billigt och kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev larban:

Tips kanske. Jag håller på att bygga ihop ett sånt här system https://www.bobilvans.co.uk/product-page/bumper-bobil-heater, mest på skoj, men tror det kan funka bra också. För varmvatten till kranen. Jag har beställt hem värmeväxlare (3 st. 350kr) termostat (ca 100 kr ink postnörd) och cirkulationspump (ca 100 kr ink.) Dunk har jag och silikonslang. Har 3d-skrivare till alla montagedelar. 

Billigt och kul.

Den där lösningen verkar ju vara perfekt!

Rapportera här!!!

Kör du varmvattnet till separat dunk då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...