Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Monitor

Aramis 30

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har precis köpt en Aramis 30 och undrar om det finns ngn på forumet som har tillgångtillinstruktionsboken för Perkins diesel som installerades samt givetvis annan dokumentation som jag skulle kunna få ta del av/köpa/kopiera.

 

Hälsningar

 

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken modell på dieseln, skulle nog underlätta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får gå ned och fota när båten kommer - antar att det borde finns någon skyl el dyl på motorblocket som skvallrar om vilken modell det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Va kul.

 

Jag har en Aramis själv med en Perkins 6-cyl diesel. Jag har en verkstadsmanual till den som du kan få ta del av. Lägg gärna upp någon bild på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

här kommer två bilder - den är inte sjöklar i dagsläget utan inredning, styrsystem, målning däck  och däcksluckor mm återstår så vintern är räddad. Motorn fotar jag av imorgon. Vet bl annat att jag måste byta avgasslang och vet inte riktigt vad jag ska ha - är alla typer lika bra - dvs kan jag bara gå in hos en vanlig tillbehörsaffär och be om ett par meter?

 

//

IMG_1481.JPG

IMG_1483.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, tror jag sett några bilder på den förut.

Min motor är i alla fall en Perkins T6-354 och har du en likadan så har jag en del på den.

Ang avgasslang så bytte jag min i vintras. det finns billiga om man inte behöver smidighet och så, men jag köpte Wetus som är både dyr och smidig 🙂. Tycker den är värd sitt pris.

Här är några bilder på min slang och nya tanken från i vintras.

 

Aramis1.jpg

Aramis2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hittar en skylt som det stå 6-354 på, dock inte ngt T.

 

Som ni ser finns det en del att göra på motorn - har inte provstartat då jag måste koppla in gasvajer , kolla bränslepump mm - så alla tips och handböcker jag kan få tips om är mycket välkommet.

 

I projektet för närvarande ingår att ta bort all foliering på däck och måla om däcket med ny däckfärg, installera hydraulisk styrning ( har två rattpumpar av äldre Sleipnermodell) och ska nu köpa slang och kolv samt plasta fast kolven. På plastningsfronten ligger ny förlucka, och kompletteringsplastning med nya sidor till styrpulpeten. Lite senare när det blivit lite varmare kommer vi väl till resten av el och elektronik.

 

Är det ngn som vet var man kan lämna in en gammal reflektor för om-kromatering / nytt ytskikt  - det följde med ett gammal sökarljus som är riktigt häftigt men reflektorn är kass och behöver åtgärdas.

 

Hälsningar

 

Mats

unnamed (4).jpg

unnamed (8).jpg

unnamed (9).jpg

unnamed (1).jpg

unnamed (3).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt! Har den muckat!

 

Angående reflektorer till strålkastare, klart att det går att få sådana renoverade, men det lönar sig sällan. Mät reflektorns diameter i tum eller inch, 5-7 tum är en väldigt vanlig reflektorstorlek på äldre motorcyklar och personbilar, VW och Volvo för att nämna några, förekom även i vissa av Hellas extraljus, kanske även hos Bosch och Marchal. Så kolla bilmarknaden.

Här är ett exempel, kanske kan passa om du har tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

T står för Turbo vilket inte du verkar ha vad jag kan se av bilderna.

Jag har en verkstadshandbok till dessa motorer i PDF så om du kan förmedla din mailadress så kan jag skicka den till dig.

när det gäller söklyktan så om det är samma som jag har är det en Vetus och kanske dom har någon reservdel.

Ser att du har ett annat backslag än vad jag har, mitt är ett Borg Warner. Det beror nog på att min motor är lite starkare iom att jag har turbo.

jag lägger med ett par gamla (20år) bilder där söklycktan och motorn syns

Aramis_motor_stor.jpg.e355ba271dc0f069abd712fd8d5a13cd.jpg

1739527435_Aramisrustning-06006.thumb.jpg.7e2df4dbf68f0cb871ea85fd4710b743.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...