Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan799

Fylla tomrum med cellplast?

Rekommendera Poster

Tja kära båt kollegor 

 

Funderar på om det är klokt att fylla tomrummen i min pilothouse båt med cellplast så den blir osänkbar.


vad tror ni?

 

väl mött 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag inte göra utan att rådfråga konstruktören. 
Hur påverkas flytläget med vattenfylld båt? Den kanske kapsejsar tidigare med cellplast? 
Håller konstruktionen för att flyta på durken? Risken finns att den slits sönder och sjunker ändå med irreparabla skador. 
Det är ju bättre att komma åt skrovet för att kunna täta det än att bara titta på medan båten sjunker? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du ge dig ut i så dåligt väder att du tror att båten riskerar att vattenfyllas, det är ju ändå en hyttbåt, eller är däcket inte självlänsande?

Annars kan man ju tycka att konstruktören bör ha vidtagit nödvändiga åtgärder för att båten ska hålla sig flytande när den befinner i de situationer som den är konstruerad och klassad för 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev coppertail:

Det skulle jag inte göra utan att rådfråga konstruktören. 
Hur påverkas flytläget med vattenfylld båt? Den kanske kapsejsar tidigare med cellplast? 
Håller konstruktionen för att flyta på durken? Risken finns att den slits sönder och sjunker ändå med irreparabla skador. 
Det är ju bättre att komma åt skrovet för att kunna täta det än att bara titta på medan båten sjunker? 
 

Intressanta frågor.

flytläget kan inte påverkas negativt om du inte fyller tomrummen väldigt ojämt tex fyller barbord sida och lämnar styrbord sida tomt.

tänkt fylla så som vattenlinjen är, lite luddig förklaring kanske.

lasterna som kommer i spel vid omfördelning av ”flytpunkter” det är ändå en båt inte ett skepp, är det möjligt att skador uppstå? Troligt vis inte men chansen finns.

kommer båten sjunka snabbare om viss skada uppstår av cellplastens bärförmåga, nä det tror jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man göra som "avslöjades" i en båttidning för något år sedan. En person hade köpt en fabriksny båt där det det visade sig att de dolda flytelementen bestod av en försvarlig mängd urdruckna (som tur var) PET-flaskor.

Minns inte riktigt turerna, men kunden var ju bestört och ville nog få till någon form av reklamation.

Tror dock det slutade med att det inte kunde anses som tekniskt felaktigt att använda PET-flaskor utan det var väl mest på det känslomässiga planet det kanske kunde vara lite tveksamt.

 

Det såg ju onekligen lite smågrisigt ut på bild om man säger så men funkar säkert helt ok.

Så om du har möjlighet att stoppa in sådana borde det väl gå bra. De är ju lätta att ta bort också om det skulle behövas.

Ett annat alternativ som vi ibland använde i segeljollar för i världen är att använda slangar till bilhjul fyllda med lagom mängd luft. Går snabbt att sticka hål på om det behövs.

 

Vad som är bäst beror ju på tomrummens utformning också. Båtens konstruktion håller säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Zwen:

Eller så kan man göra som "avslöjades" i en båttidning för något år sedan. En person hade köpt en fabriksny båt där det det visade sig att de dolda flytelementen bestod av en försvarlig mängd urdruckna (som tur var) PET-flaskor.

Minns inte riktigt turerna, men kunden var ju bestört och ville nog få till någon form av reklamation.

Tror dock det slutade med att det inte kunde anses som tekniskt felaktigt att använda PET-flaskor utan det var väl mest på det känslomässiga planet det kanske kunde vara lite tveksamt.

 

Det såg ju onekligen lite smågrisigt ut på bild om man säger så men funkar säkert helt ok.

Så om du har möjlighet att stoppa in sådana borde det väl gå bra. De är ju lätta att ta bort också om det skulle behövas.

Ett annat alternativ som vi ibland använde i segeljollar för i världen är att använda slangar till bilhjul fyllda med lagom mängd luft. Går snabbt att sticka hål på om det behövs.

 

Vad som är bäst beror ju på tomrummens utformning också. Båtens konstruktion håller säkert.

Ja alla sätt är bra förutom dom dåliga.

råkar ha några kubik cellplast hemma så därför frågar jag just om det.

 

tänker figur såga cellplasten in i tomrummen som typ skivor av limpa, luddigt jag vet men hoppas du förstår.

 

Redigerad av Johan799

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Makro:

Tänker du ge dig ut i så dåligt väder att du tror att båten riskerar att vattenfyllas, det är ju ändå en hyttbåt, eller är däcket inte självlänsande?

Annars kan man ju tycka att konstruktören bör ha vidtagit nödvändiga åtgärder för att båten ska hålla sig flytande när den befinner i de situationer som den är konstruerad och klassad för 🙂

 

Svarade på detta men kom inte fram🤔

snvänder båten till trolling fiske så är ute oftast på den kalla tiden av året.

har förtroende till konstruktionen men tänker mer som ”murphys law”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår ifrån att det är slutna celler.

Med öppna celler finns det en risk att fukt samlas över tid, samma rekommendation som vid isolering av kylskåp aldrig öppna celler (typ 1 komponents PU skum).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev skippeer:

Utgår ifrån att det är slutna celler.

Med öppna celler finns det en risk att fukt samlas över tid, samma rekommendation som vid isolering av kylskåp aldrig öppna celler (typ 1 komponents PU skum).

Yes nu snackar vi😀

Cellplasten jag har är gjord för markisolering, det som man isolerar betongplatta med.

Så länge jag äger båten ska den stå på trailer, den kommer och få chans torka ur om fukt sugs upp av cellplasten tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johan799:

Intressanta frågor.

flytläget kan inte påverkas negativt om du inte fyller tomrummen väldigt ojämt tex fyller barbord sida och lämnar styrbord sida tomt.

tänkt fylla så som vattenlinjen är, lite luddig förklaring kanske.

lasterna som kommer i spel vid omfördelning av ”flytpunkter” det är ändå en båt inte ett skepp, är det möjligt att skador uppstå? Troligt vis inte men chansen finns.

kommer båten sjunka snabbare om viss skada uppstår av cellplastens bärförmåga, nä det tror jag inte.

 

Det var ju inte världens utförligaste beskrivning av vad det var för fartygstyp i första inlägget. 🙂 

 

Troligen håller konstruktionen om det är en mindre glasfiberbåt. 

När vattnet väl stigit över relingen i aktern är det totalförlust rent ekonomiskt i alla fall. 
Vill du ha något att flyta på är en flotte bättre. 

 

Själv hade jag prioriterat möjligheten att täta skrovet inifrån om det springer läck. Att korka igen utrymmen omöjliggör ju det alternativet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Det var ju inte världens utförligaste beskrivning av vad det var för fartygstyp i första inlägget. 🙂 

 

Troligen håller konstruktionen om det är en mindre glasfiberbåt. 

När vattnet väl stigit över relingen i aktern är det totalförlust rent ekonomiskt i alla fall. 
Vill du ha något att flyta på är en flotte bättre. 

 

Själv hade jag prioriterat möjligheten att täta skrovet inifrån om det springer läck. Att korka igen utrymmen omöjliggör ju det alternativet. 

Amt 215 har något som kallas ”säker hamn garanti” vilket betyder att båten kan inte sjunka mer än att det fortfarande går använda huvudmotorn, detta är vad jag vill kopiera till min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm, har spenderat många timmar på att avlägsna vattensjuk frigolit sluten och öppen spelar ingen större roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Pentax:

Hmmmmm, har spenderat många timmar på att avlägsna vattensjuk frigolit sluten och öppen spelar ingen större roll.

För att cellplasten ska bli vattensjuk, behöver den ligga i vatten längre stund för det eller vad?

Båten är på trailer, kommer vara så i min ägo. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...