Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Togge

Isolator/splitter för två motorer

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet om man kan koppla bägge motorerna plus kabel på samma inputplint på isolatorn/splitter.

Tex, en 

ArgoFET - 200A Batteriisolator från Victron Energy

image.png.fc6f5b07beac27d231cdd3c087612d55.png

Mvh Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!
Själva batteriisolatorn bör ju kunna hantera strömmen så länge inte generatorerna levererar mer än 100A var men jag är inte helt säker på hur generatorernas regulatorer kommer att reagera när de jobbar mot samma ingång, det kan vara så att den ena generatorn luras att ladda hårdare?

Ett billigare alternativ är att koppla en generator till varje batteribank och sen ett skiljerelä på startmotorbanken eftersom den i det flesta fall kommer att laddas upp först och sen hjälper till att ladda förbrukningsbanken. Jag kör så själv, som försäljarna brukar säga 😄

https://sutars.com/support/kablar-kopplingar/hur-kopplar-jag-dubbla-motorer/

 

Mer tips kommer säkert 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan där isolator har ju en ingång och två utgångar, avsedd för en generator och två batteribanker. Dioderna som fungerar som backventiler är då vända från ingången till utgångarna. En sådan kommer inte att fungera för dig. Du skall ha en separator med två ingångar och en utgång. om det nu finns sådana, då släpper dioderna igenom ström från generatorerna mot batteribanken men inte tvärtom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En sådan där isolator har ju en ingång och två utgångar, avsedd för en generator och två batteribanker. Dioderna som fungerar som backventiler är då vända från ingången till utgångarna. En sådan kommer inte att fungera för dig. Du skall ha en separator med två ingångar och en utgång. om det nu finns sådana, då släpper dioderna igenom ström från generatorerna mot batteribanken men inte tvärtom.

Finns den ens någon batterisolator med två ingångar och två eller flera utgångar?

En annan variant om man inte vill använda skiljerelä på dubbla motorer som jag beskrev i tidigare inlägg är ju att du låter en generator ladda startbatteriet och den andra generatorn laddar både startbatteri och förbrukningsbanken, då får starten alltid laddning och du går säker där men förbrukningsbanken kanske inte får tillräckligt vi kortare körning.

 

Annars en isolator per generator, då får alltid båda batteribankerna laddning.

Dyrt men det bör alltid funka.

Ett skiljerelä och lite extra kabel tillsammans med en brytare som kan koppla samman bankerna i nödfall blir billigare, om det inte är väldigt långt mellan dem då :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...