Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Undersökning av billiga AGM-batterier

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått mina billiga AGM-batterier (1542:- kr/st) hemlevererade till dörren idag.

 

image.png.6250517f547225c067b33a324f6c54a3.png

 

I denna tråd har detta konstaterats.

  • Batteriets kapacitet är uppmätt vid C100 (fullständig urladdning på 100 timmar) istället för vid det mera vanliga C20.
    Batteriet är nog därför endast cirka 100 Ah stort jämfört med andra batterier.
  • Batteriets vikt är 27 kg (uppvägt 26,7 kg) så det är ju som ungefär som ett 100 Ah batteri.
  • Batteriets volym (35.3 x 17.5 x 19 cm) stämmer också rät bra med ett 100 Ah batteri.

 

What's in the box?

  • 2 kartonger med ett batteri i varje.
  • Välpackat.
  • Batterierna var våta på utsidan!
    Troligen kondens eftersom det inte smakade eller luktade något.
    Batterierna var kalla.
  • Båda batterierna var laddade till 12,45 V.
    Kanske lite lågt, beror ju på hur just detta batteri är konstruerat.
  • Kvitto med adressuppgifter, telefonnummer och mailadress.

 

Det verkar som att det går att öppna cellerna.

833719797_2stAGM-atterier.jpg.6c881941c3547ed8a20b1fa7e7e9ba8d.jpg

 

Japp, det gick!

Det sitter en liten ventil i varje cell.

2048582164_Batterinrbild.jpg.a4f938a83ac9bedd7f7aa80b41c96de2.jpg

 

Så här ser det ut nere i cellen.

Battericell.jpg.5eb090dccfd64f841182edd51c9fed2e.jpg

 

 

What isn't in the box?

  • Information om hur batteriet ska skötas.
  • Laddspänningar i olika laddfaser.
  • Vilospänning vid fulladdat batteri.
  • Spänningar vid olika urladdningsgrad.

Detta har jag bett om så får vi se vad som händer.

 

Fortsättning följer.

  • Ny mätning av spänning när batteriet kommit upp i rumstemperatur.
  • Följa upp att jag får den saknade informationen.
  • Ladda batteriet fullt.
  • Ladda ur kontrollerat till ner till halvfullt.
  • Återladda
Redigerad av Mackey
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhhh... Ser du någon syra när du öppnar pluggarna? Svårt att se på en bild. Isf är det ju inte AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Ehhhh... Ser du någon syra när du öppnar pluggarna? Svårt att se på en bild. Isf är det ju inte AGM.

Jag är misstänksam...

Har inte sett öppningsbara AGM-batterier tidigare, men...

"Batterilocken" ser ut att vara någon sorts ventiler och de har oringstätningar.

 

 Syran finns inte över det vita man ser nere i battericellen, men syran kan ju finnas lösflytande under det vita.

 

Jag har inte idats skaka de 27 kg tunga batterierna ännu, det kan ju vara avslöjande.

 

När jag har fått uppgifter om laddspänningar mm. från säljaren tänkte jag börja med att bedöma dessa uppgifter för att försöka förstå om det är ett AGM eller inte.

 

Sedan kan man ju försöka hälla ut syra och/eller låta göra några tester.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker iaf inte det ser ut som ett vanligt vått batteri där nere i hålet.

Övertrycksventiler måste ju finnas även på AGM eftersom även de kan gasa vid felaktig laddning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Zwen:

Tycker iaf inte det ser ut som ett vanligt vått batteri där nere i hålet.

Övertrycksventiler måste ju finnas även på AGM eftersom även de kan gasa vid felaktig laddning.

Principiellt är det ju inget problem att det går att skruva ur övertrycksventilerna.

 

På sätt och vis är det tom. bra att man kan kolla att glasfibermattan inte har torkat och om den torkar kan man fylla på.

 

Vi får se hur det utvecklar sig när jag får de saknade uppgifterna från säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det fiffiga med AGM har all syra absorberad i plattorna så att man kan montera batteriet t ex liggande på sidan utan att de påverkas? Dvs, du borde inte ha någon flytande syra alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syran är absorberad i glasfibermattor som ligger mellan anod och katod och det finns därför ingen syra som skvalpar runt eller rinner ut.

 

Fortfarande måste glasfibermattorna vara våta, annars funkar det inte.

 

1766216749_Screenshot_20201202-215403_SamsungInternet.jpg.633881d8be8a244a47e618ca6ca9b89d.jpg

Lånat från: https://batteryworld.varta-automotive.com/sv-se/hur-fungerar-ett-bilbatteri-och-hur-ar-det-konstruerat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast om vätskan kan rinna ut plattorna och det finns luft/utrymme inne i batteriet kommer ju vissa delar av plattorna bli torra om det monteras liggande, och då är det något som inte stämmer; batteriet är då inte bättre än ett vanligt bly/syrabatteri..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ingen har ännu sagt att syran kan rinna ut.

Jag har inte prövat det ännu.

 

Glasfibern blir torr om man överladdar eller om batteriet monteras där det är varmt, tex. i ett motorrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte jag skulle ladda batteriet enligt leverantörens rekommendationer så jag bad om lite uppgifter i onsdags.

  • Spänning vid bulkladdning.
  • Spänning vid absorptionsladdning.
  • Spänning vid underhållsladdning.

Jag frågade även vilken spänning batteriet ska hålla i vila när det är fulladdat.

 

Inga svar hittills... 😥

 

Tillägg: Jag ska tydligen inte misströsta ännu. Det finns tydligen de som försökt få denna information i flera år utan att lyckas, dock inte just för "mina" batterier.

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar fortfarande uppgifter från säljaren, men har laddat batterierna som AGM.

 

Vilospänning efter 6 timmars vila på 12,9 volt vid fulladdade batterier verkar ju lovande.

Nu får de stå på underhållsladdning ett par dagar.

 

Vet inte om det blir något urladdningstest före jul, finns ju en del annat att göra påstås det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Saknar fortfarande uppgifter från säljaren,

- - -

Jag känner tyvärr igen problemet. Det satt rätt nya Leoch-batterier i min båt som jag ville ha laddningsdata på. Träffade en försäljare på mässan och det skulle inte vara något problem. Men jag fick tjata en hel del innan det kom rätt version av datablad och det var rätt halvdant angående egenskaperna (jag ville även ha lite inställningsvärden till battmetern).

 

När det blir dags att byta så ska säljaren få leverera databladet innan jag köper batterierna. De brukar ha lite bättre engagemang innan de stoppat pengarna i fickan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

När det blir dags att byta så ska säljaren få leverera databladet innan jag köper batterierna. De brukar ha lite bättre engagemang innan de stoppat pengarna i fickan.

Känner igen det där. Men även då tror jag du får vara ute i väldigt god tid eftersom det brukar ta tid även när man står med pengarna i hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/9/2020 at 11:21 PM, Mackey said:

Saknar fortfarande uppgifter från säljaren, men har laddat batterierna som AGM.

 

Vilospänning efter 6 timmars vila på 12,9 volt vid fulladdade batterier verkar ju lovande.

Nu får de stå på underhållsladdning ett par dagar.

 

Vet inte om det blir något urladdningstest före jul, finns ju en del annat att göra påstås det...

Hur gick det med detta, fick du fram ngt datablad? Funderar på att köpa dessa batterier, eller kanske 120Ah-varianten men utan att veta rekommenderad laddspänning mm så är jag lite skeptisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ottow:

Hur gick det med detta, fick du fram ngt datablad? Funderar på att köpa dessa batterier, eller kanske 120Ah-varianten men utan att veta rekommenderad laddspänning mm så är jag lite skeptisk.

Nej, jag har inte fått några tydliga uppgifter.

Detta kan man läsa på webben, https://electronicx.de/navi.php?a=5268&lang=eng

Maximal laddningsspänning: 14,40 V
Min. Öppen kretsspänning : 12,30 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ottow:

Hur gick det med detta, fick du fram ngt datablad? Funderar på att köpa dessa batterier, eller kanske 120Ah-varianten men utan att veta rekommenderad laddspänning mm så är jag lite skeptisk.

Med avseende på att mina batterier är uppmätta till 120 Ah med C100 och i övrigt har liknande storlek och vikt som ett 95 Ah-batteri så tror jag att 120 Ah = 95 Ah i just det här fallet.

 

Det verkar som att man får bra priser på mera välkända batterifabrikat direkt från Tyskland här.

Kolla denna tråd

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt nytt att säga om detta batteriköp?

Är i köpartagen igen😓

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Finns det nåt nytt att säga om detta batteriköp?

Är i köpartagen igen😓

Nej, egentligen inte. Båten ligger fortfarande på land och batterierna är inte monterade.

Eventuellt behåller vi våra våta batterier en säsong till för att se om de kan klara en tionde säsong.

 

Jo, något har ju hänt, självurladdningen verkar så låg som den bör vara för ett AGM-batteri, dvs. I stort sett ingenting.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är sjösatt, men något batteribyte verkar inte behövas.

Det blir nog så att de nya AGM-batterierna får vila till nästa säsong.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...