Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Dricksvatten i tank.

Rekommendera Poster


 

IMG_20201202_152005.thumb.jpg.87dce8eb1168c79c992e313e23492c06.jpg

Jag håller på att komplettera vattentankarna.

Bilden visar båtens originaltank som jag senast gjorde ren sensommaren 2015.

I rillorna i tankens botten är det litet brun avlagring, den gick lätt att skölja bort. Resten av tanken var ren.

Vi har under åren fyllt vatten från slang på bryggorna i Göteborgs skärgård och i Bohuslän. Vi har även fyllt ”Kostervatten” som inte kommer från kommunalt vattenverk. Det har även hänt att vattnet blivit ståendes i några veckor i tanken. Vattnet har aldrig smakat illa, ingen har blivit magsjuk.

Jag skriver detta och visar bilden till de som är rädda för att dricka vattnet i båtens tank.

 

Nu kompletterar jag denna 88 literstank med en på 108 liter, då kan man ligga i naturhamnar några fler dagar i sträck.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,  nu var det mer än två suddiga bilder så bäst att jag redigerar mitt frågetecken! :D

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

Ok,  nu var det mer än två suddiga bilder så bäst att jag redigerar mitt frågetecken! :D

 

 

Ja, jag postade bilderna från telefonen, sedan redigerade jag i läsplattan.

Det blev litet suddigt, jag höll ned telefonen i tanken och fotograferade.

 

Tilläggas bör väl att jag mellan tankarna och pumpen har en enkel sil, mest för att skydda pumpen utifall man skulle få ner något ”bös” i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade också tanken i helgen för att göra rent. Vet inte när den gjordes rent senast (båten inköpt i år). Vi drack vatten ur tanken hela sommaren. 

 

Fräscha grejer! 🤮 
 

AB8BC4E9-C9AF-42F8-8EA6-DCDC9F9BB9F3.thumb.jpeg.ca8d0f77138492dbc3ccb9ae57ff3ded.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Nimsee:

Jag öppnade också tanken i helgen för att göra rent. Vet inte när den gjordes rent senast (båten inköpt i år). Vi drack vatten ur tanken hela sommaren. 

 

Fräscha grejer! 🤮 
 

Kåda eller kanderat socker? 
Hursomhelst gäller det ju att vara noga vad för vatten man häller i tanken och kolla den varje säsong. Och så man har köpt en begagnad båt. Det var likadant för mig, tanken var rätt smutsig då jag köpte båten.

Min erfarenhet är att man märker att vattnet är dåligt då man kokar kaffe eller te på det, då framträder dålig smak väldigt markant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi dricker färskvatten från våra båtars färskvattentankar och har aldrig haft problem med det.

 

Efter upptagning rengörs tankarna invändigt och får stå väl ventilerade över vintern. Till våren spolas tankarna några gånger innan de tas i bruk. När vi ligger ute och behöver fylla vatten tar vi alltid en kanna vatten och provsmakar vattnet innan vi fyller vattentanken.

 

Jag tror kroppen mår bra med lite lagom angrepp av bakterier, frågan är bara vilka bakterier man ska satsa på...?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga planer på att dricka från vår båts färskvattentank. Diskvatten, handtvättsvatten och duschvatten, men inte in i kroppen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Vi dricker färskvatten från våra båtars färskvattentankar och har aldrig haft problem med det.

 

Efter upptagning rengörs tankarna invändigt och får stå väl ventilerade över vintern. Till våren spolas tankarna några gånger innan de tas i bruk. När vi ligger ute och behöver fylla vatten tar vi alltid en kanna vatten och provsmakar vattnet innan vi fyller vattentanken.

 

Jag tror kroppen mår bra med lite lagom angrepp av bakterier, frågan är bara vilka bakterier man ska satsa på...?

Låter ambitiöst. Eller om man jämför med mig är jag slarvig... Klart att rengöra vart femte är är ju inte så bra. Nu monterar jag tankarna så att man ganska lätt kan nå dess manluckor.


Ja det finns ju ett talessätt; ingen har dött av litet skit...

Kommunalt dricksvatten skall ju hålla livsmedelskvalitet och är ju fritt från bakterier, men klart man kan ju få vattnet förorenat senare, efter påfyllningen.

 

11 minuter sedan skrev raol:

Jag har inga planer på att dricka från vår båts färskvattentank. Diskvatten, handtvättsvatten och duschvatten, men inte in i kroppen.

 

Vad är det som hindrar dig att dricka det vattnet? du kanske har fyllt tvivelaktigt vatten någon gång? eller du kanske inte dricker vatten över huvud taget? 💦 

 

————
Vi är ju oförskämt bortskämda med bra dricksvatten i vårt land. Alla har vi väl varit utomlands kanske på olika semesterorter där man redan i transferbussen från flygplatsen varnas av reseledaren för att dricka kranvattnet. 
Det finns även storstäder där man har två skilda vattensystem, två ledningar in i varje bostad. Den ena är dricksvatten, den andra är mer spolvatten. Så med ”oförskämt bortskämda” menar jag att vi tvättar, spolar på toan och i övrigt sölar bort mycket av vårt kvalitativa dricksvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Jag har inga planer på att dricka från vår båts färskvattentank.

Planer kan snabbt ändras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har generellt bra tappvatten i Sverige, men många skulle säkert ändå önska att rören inte ser ut som de gör.

 

1932105168_Screenshot_20201202-211541_SamsungInternet.jpg.122069341fcb142d6b513ca7d4459816.jpg

 

Det blir lätt komiskt att höra vissa uttalanden om smuts i färskvattentankar när man vet hur verklighetens vattenrör ser ut...

 

Ni som har egen grävd brunn med bra och gott vatten vet att det inte alltid är sådär jättefräscht i botten när det är dags för rengöring och man kan ibland hitta någon drunknad skogsmus. Vattnet är gott och bra i alla fall.

 

Sedan är det givetvis jättebra att hålla efter tanken så att inte vattnet börjar smaka dåligt, men det är inte så himla noga...

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det som hindrar dig att dricka det vattnet? du kanske har fyllt tvivelaktigt vatten någon gång? eller du kanske inte dricker vatten över huvud taget? 💦 

 

————
Vi är ju oförskämt bortskämda med bra dricksvatten i vårt land. Alla har vi väl varit utomlands kanske på olika semesterorter där man redan i transferbussen från flygplatsen varnas av reseledaren för att dricka kranvattnet. 
Det finns även storstäder där man har två skilda vattensystem, två ledningar in i varje bostad. Den ena är dricksvatten, den andra är mer spolvatten. Så med ”oförskämt bortskämda” menar jag att vi tvättar, spolar på toan och i övrigt sölar bort mycket av vårt kvalitativa dricksvatten.

Jag har aldrig fyllt vatten i tanken. Vi köpte båten i september, så vi har bara tömt tanken hittills.

Men tanken (heh) på att dricka vatten som stått stilla i en tank i veckor och månader, det äcklar mig.
Nä, jag har två "mjuka" tiolitersdunkar med kran som jag planerar att använda för dricksvatten/matlagningsvatten/tandborstningsvatten när jag är ute med båten. 20 liter räcker längre än jag nånsin kommer att vara ute.

Och nej, jag har aldrig varit utomlands på semesterorter. Jag har varit i Köln som längst söderut. Hatar att resa, mycket pga att jag tycker de har för dålig koll på vatten- och toaletthygien i södra Europa.

  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Jag har aldrig fyllt vatten i tanken. Vi köpte båten i september, så vi har bara tömt tanken hittills.

Men tanken (heh) på att dricka vatten som stått stilla i en tank i veckor och månader, det äcklar mig.
Nä, jag har två "mjuka" tiolitersdunkar med kran som jag planerar att använda för dricksvatten/matlagningsvatten/tandborstningsvatten när jag är ute med båten. 20 liter räcker längre än jag nånsin kommer att vara ute.

Och nej, jag har aldrig varit utomlands på semesterorter. Jag har varit i Köln som längst söderut. Hatar att resa, mycket pga att jag tycker de har för dålig koll på vatten- och toaletthygien i södra Europa.

Vad synd. Men de första raderna är ju en relevant förklaring.

Men känslor tar ju ofta överhanden, kanske det är något i barndomen som... nej vi skall väl inte vara så freudianska... 

Men man kan ju träna bort aquafobi...

Men det begränsar ju bekvämligheten ombord när man inte dricker vattnet i tanken. Nu minnes jag inte vem här på forumet som experimenterade med att ha vatten ståendes en längre tid i en PET-flaska, som han sedan drack, och han överlevde ju...🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har generellt bra tappvatten i Sverige, men många skulle säkert ändå önska att rören inte ser ut som de gör.

 

1932105168_Screenshot_20201202-211541_SamsungInternet.jpg.122069341fcb142d6b513ca7d4459816.jpg

 

Det blir lätt komiskt att höra vissa uttalanden om smuts i färskvattentankar när man vet hur verklighetens vattenrör ser ut...

 

Ni som har egen grävd brunn med bra och gott vatten vet att det inte alltid är sådär jättefräscht i botten när det är dags för rengöring och man kan ibland hitta någon drunknad skogsmus. Vattnet är gott och bra i alla fall.

 

Sedan är det givetvis jättebra att hålla efter tanken så att inte vattnet börjar smaka dåligt, men det är inte så himla noga...

Vad fint! Ofta är det ju väldigt bra att inte veta för mycket.

 

Precis när jag hade köpt min nuvarande båt där på ostkusten, skulle jag på något vis fira detta med en kopp kaffe, tappade upp vatten och kokade vatten som jag blandade ned snabbkaffe i, fy f_n vad det smakade illa. Men vattnet utan kaffepulver i hade bara en liten lätt bismak av jord, ungefär som brunnsvatten ibland kan ha. Dessvärre fanns det ingen tappkran på den bryggan. Båten flyttades senare till en Marina, dit det skulle komma en kranbil morgonen därpå. Här fanns det tappkran med slang. Tanken tömdes och fylldes med nytt vatten och nu smakade kaffet bättre men inte riktigt.  som jag önskade. Efter hemkomsten så tvättade jag ur tanken med klorinlösning och först då blev det bra, klorinlösningen tömdes via slangar och pentrypumpen och köksblandaren så även dessa tvättades invärtes. Och det var då fem år sedan, nu var det så bara denna bina hinna som lätt kunder sköljas ur, kanske har hinnan bildas av brunnsvattnet på Syd-Koster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Men tanken (heh) på att dricka vatten som stått stilla i en tank i veckor och månader, det äcklar mig.

Jag har varit involverad i företag inom VA-branschen och och därför sett att antal varianter på vattenledningar vid reparationer av såväl kommunala som privata "pipor". Jag dricker ändå kranvatten av den typ som Du troligen fyller Dina två "mjuka" tiolitersdunkar med. Det skulle aldrig falla mig in att tveka att dricka det vatten som vi har i färskvattentankarna på vår familjs båtar.

 

Självklart lämnar vi inte vattnet kvar i färskvattentanken om vi inte tänker använda båten på "veckor och månader".

 

En seglare i en av de båtklubbar vår familj är med i hade en intressant förklaring på varför han bar vattendunkar till sin 9 meters segelbåt trots att båten var utrustad med färskvattentank: "Att kånka dunkar iförd jeans och rutig skjorta ser mindre överklassigt ut än att fylla vatten via en genomföring iförd blå chinos och vit tenniströja!"

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad fint! Ofta är det ju väldigt bra att inte veta för mycket.

Det man inte vet mår man inte illa av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag har varit involverad i företag inom VA-branschen och och därför sett att antal varianter på vattenledningar vid reparationer av såväl kommunala som privata "pipor". Jag dricker ändå kranvatten av den typ som Du troligen fyller Dina två "mjuka" tiolitersdunkar med. Det skulle aldrig falla mig in att tveka att dricka det vatten som vi har i färskvattentankarna på vår familjs båtar.

 

Jag har varit ledamot i nämnden för vatten/avlopp här i stan och har rätt god inblick i hur det funkar. Men vattnet vi har är i konstant flöde så det ska mycket till för att det ska bli nån tillväxt att bry sig om. En tank i en båt är nåt helt annat.

Vår tank är tydligen 120 liter, så det blir ett väldigt fyllande och tömmande under en säsong om man inte vill ha det stående mer än en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Vår tank är tydligen 120 liter, så det blir ett väldigt fyllande och tömmande under en säsong om man inte vill ha det stående mer än en vecka.

Du behöver inte tömma tanken mer än en gång på hösten om du fyller vatten som renats i ett reningsverk.

 

Jag testade här och fick detta resultat, du minns säkert.

 

Efter tre månader i en öppen vattenflaska förvarad i rumstemperatur eller solvarm är vattnet helt godkänt;

Koliforma bakterier 35°C, 1dygn     < 1cfu/100 ml

E.Coli 44°C, 1dygn                         < 1cfu/100 ml

 

Dessutom luktar och smakar vattnet helt ok enligt mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Vår tank är tydligen 120 liter, så det blir ett väldigt fyllande och tömmande under en säsong om man inte vill ha det stående mer än en vecka.

Måste Du fylla toppfylla tanken på 120 liter även om Du vet att Du inte kommer att förbruka mer än 40 liter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

En seglare i en av de båtklubbar vår familj är med i hade en intressant förklaring på varför han bar vattendunkar till sin 9 meters segelbåt trots att båten var utrustad med färskvattentank: "Att kånka dunkar iförd jeans och rutig skjorta ser mindre överklassigt ut än att fylla vatten via en genomföring iförd blå chinos och vit tenniströja!"

Jag minns ju hur det var på 60 och 70-talet. 
Då fanns det inga tappställen på bryggorna, och definitivt inga slangar. Smögen exempelvis, så fanns det vad jag minns två tappställen, ett högst upp vid bron över smöghålet, där det för övrigt fanns en manskapsvagn med toaletter. Sedan fanns det ett tappställe till, det var nånstans mitt på smögenbryggan intill toaletthuset som finns kvar än idag. Möjligen fanns det kanske ett ställe till ute vid fiskauktionen. Hur det än var så fick man bära eller ro med dunkar. Man var nog sparsammare då. Sneseglare i blå chinos och med en skepparkeps med något förgyllt märke i hade nog en underbetald besättning som bar ombord vattnet.

 

35 minuter sedan skrev Mackey:

Du behöver inte tömma tanken mer än en gång på hösten om du fyller vatten som renats i ett reningsverk.

 

Jag testade här och fick detta resultat, du minns säkert.

 

Efter tre månader i en öppen vattenflaska förvarad i rumstemperatur eller solvarm är vattnet helt godkänt;

Koliforma bakterier 35°C, 1dygn     < 1cfu/100 ml

E.Coli 44°C, 1dygn                         < 1cfu/100 ml

 

Dessutom luktar och smakar vattnet helt ok enligt mig.

Ursäkta @Mackeyjag hade glömt ihåg att det var du som utförde detta pedagogiska experiment, men dessvärre har det kanske inte övertygat alla.

Men som redan skrivits, @raol behöver ju inte fylla hela tanken. Men det kanske finns dusch i nya båten, då brukar ju vattenåtgången öka en hel del. ammars går det ju bra att ta med barnbarn ombord om sådana finnes, då lämnas både kranar och strömbrytare på. Då blir det omsättning på både vatten och elektroner minsann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

Du behöver inte tömma tanken mer än en gång på hösten om du fyller vatten som renats i ett reningsverk.

 

Jag testade här och fick detta resultat, du minns säkert.

 

Efter tre månader i en öppen vattenflaska förvarad i rumstemperatur eller solvarm är vattnet helt godkänt;

Koliforma bakterier 35°C, 1dygn     < 1cfu/100 ml

E.Coli 44°C, 1dygn                         < 1cfu/100 ml

 

Dessutom luktar och smakar vattnet helt ok enligt mig.

Jag minns. Men du fyllde det i en ren, liten behållare med begränsad yta för luftåtkomst. Väldigt stor skillnad mot en gigantisk vattentank med kanske en halv kvadratmeter vattenyta, och 35 års avlagringar i skrymslen och vrår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Måste Du fylla toppfylla tanken på 120 liter även om Du vet att Du inte kommer att förbruka mer än 40 liter?

Vattnet är utmärkt barlast! Båten är konstruerad för att ha motorn i förpiken, så alla Beason 31/311 som har motorn längre bak är felbalanserade med för vek akter. Ju mer man kan lasta i fören, desto bättre! :)

Men för vattnet så är en större yta sämre, eftersom det är i gränsskiktet mellan vatten och luft som det är mest action.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Vattnet är utmärkt barlast! Båten är konstruerad för att ha motorn i förpiken, så alla Beason 31/311 som har motorn längre bak är felbalanserade med för vek akter. Ju mer man kan lasta i fören, desto bättre! :)

Men för vattnet så är en större yta sämre, eftersom det är i gränsskiktet mellan vatten och luft som det är mest action.

 

Tungt vatten då? Kan det vara något?

🚰

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Tungt vatten då? Kan det vara något?

🚰

Fylla på i Rjukan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Fylla på i Rjukan.

Just det, idag behöver man kanske inte vara speciell hjältemodig där i Telemarken om nu det är någon sådan produktion längre.

 

Men se till att kontrollera och vid behov rengör tanken i nya båten, och om slangarna ser läskiga ut byter du ut dom samtidigt. Jag vet att det kan vara ett obekvämt jobb med ett krypande och ålandes i båten, och besvärlig slangdragning men det är det ju absolut värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker plastkärl med vatten får lätt alg halkiga yta invändigt men går att rengöra med ättika.   Rostfritt håller sig fräschare så på fordon brukar jag alltid svetsa rostfritt istället för enklare plasttankar .        

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara lite försiktig med ättika i plast - risken finns att smaken sätter sig.. Spola ordentligt. 

 

Vi dricker alltid från tanken i båten. Jag fyller på när det behövs, vi använder ganska rikligt med vatten så vi har bra omsättning. Har provsmakat vattnet när vi i höstas hade haft vatten i tanken utan att vara ute på 3 veckor - smakade precis som nyfyllt. 

 

Nu har det redan varit uppe - med tanke på hur kommunala vattenrör ser ut så behöver man inte oroa sig för att vatten legat i tanken någon månad eller så. 

 

Det man däremot skall man vara lite försiktig med vad man häller i tanken - brunnsvatten innehålla smaskiga bakterier som skapar påväxt om man har otur. Behöver man fylla och det bara finns brunnsvatten som smakar lite sådär bör man skölja med härligt kommunalt vatten. 

 

Jag tvättar generellt inte vår vattentank - spolar ur den ordentligt på våren - eftersom vi använder båten regelbundet så har vi god omsättning på vattnet under säsongen.

 

Tror som andra att magen mår bra av lite diverse - svårt bara att avgöra vilka.. 

 

Bara för att ska jag öppna min tank och inspektera/ tvätta ur den inom kort. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Levt en del utomlands och vet hur sjuk man kan bli av vatten och vilka parasiter man kan få som sen kan smitta vidare och ta år att bli av med och bestående men på organen , har själv varit en av de första när en närstående var smittkällan till en då tropisk parasit men som numera finns etablerad här och just ursprungligen smittade via vatten, men som sen kan smitta till förälder via vanlig barn hygien-blöjbyten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare togs allt vatten till samhället från ett gravfält för de som kolade i digerdöden. 

Numer tar man även vatten från en annan täkt. 

 

Ett av Sveriges bästa dricksvatten! 

 

Bara att komma hit o fylla plastdunkarna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller kommunalt vatten i vår 70 l gummisäck som på senare år slutat smaka gummi, fullt acceptabelt. Tömmer någon gång under säsongen, annars bara fyller på. Dricker kranvatten där ortsbefolkningen gör det i Europa, USA, Japan. Hoppas återuppbygga bakterieförrådet efter att fått det utslaget av antibiotika vid en blodförgiftning (som inte hade med vatten att göra). Några gånger har jag åkt på matförgiftning (ägg, kyckling aldrig vatten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju tidigare haft och kommer även fortsättningsvis att ha två tankar.

Vid planerad färd exempelvis nu till Koster, som jag tidigare nämnt fylls båda tankarna och alla vattendunkar och kanske även PET-flaskor med vatten i Strömstad, Råssö eller Resö, om vi nu utgår därifrån.

När vattnet i den mindre tanken börjar ta slut fyller vi enbart den med kostervatten, manluckan på den tanken är lättare att komma åt nämligen...

 

Utanför ämnet, men det är inget fel på det kostervattnet på Syd-Koster; i Brevik, Ekenäs/Korshamn eller Kyrkosund, men det kan vara lätt humusfärgat och ha litet jordsmak. Nu var det många år sedan jag smakade på vattnet på Nord-Koster, och det kunde då smaka salt, och då hängdes det ut en skylt på vattenkranen. Men det kan ju vara annorlunda numera.

Och det är väl de enda större bebodda öarna med gästhamn i Bohuslän som saknar kommunalt vatten, ja Väderöarna också förstås.

 

Det finns ibland ett tappställe med slang vid sugtömningsstationerna, och det är väl ingen vettig människa som ens kommer på tanken att fylla sådant vatten... man vet ju inte, eller rättare sagt, man VET var någonstans den slangen varit. Och det brukar ju också sitta en skylt vid det tappstället att det vattnet inte skall användas som dricksvatten.

 

En vän fick legionella, legionärssjukan utomlands, Turkiet, han blev väldigt dålig och fick flygas hem med SOS International. Efter det skruvar jag bort duschmunstycket och duschar direkt ur slangen om det känns tveksamt utomlands. Legionellan spris via aerosoler till luftvägarna och kan orsaka en allvarlig pneumoni. Bildas i gamla ledningar med stillastående ljummet vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...