Martenwestlund 0 Posted December 2, 2020 Jag har en Sälö 17. En norsk 70-talsbåt av klassiskt snitt med ganska platt botten. Akterspegelshöjden är 40 cm från motorlist till underkant botten. Jag har nu fått häng på en rimligt fräsch 70-hästare med lång rigg. Den här båten borde ju egentligen ha en kort rigg men vad händer om jag monterar en långriggare på den här båten? Saken är den att jag inte avser att ha kvar båten så länge varför jag i det långa loppet vill ha en motor med lång rigg. Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 280 Posted December 2, 2020 Det funkar men du får inte samma fart som med en kort rigg. Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 244 Posted December 2, 2020 (edited) Den långa riggen ger dels större vattenmotstånd pga större yta i vattnet samt en kraftigare hävstångseffekt som vill lyfta fören. Troligen behöver du därför inte trimma upp riggen speciellt mycket (eller inte alls) vid planingsfart. Båten går dessutom djupare så du får en större risk att stöta på grund. Edited December 2, 2020 by Baxlaget Share this post Link to post Share on other sites
rejas 226 Posted December 2, 2020 Dum idé kanske men går det att montera motorn högre på något sätt? Share this post Link to post Share on other sites
Mange249 491 Posted December 3, 2020 En båt med för lång rigg får ofta ett otrevligt beteende i sjön. Det kan bli vingligt osv i planingsfart. Dessutom drar de mer bränsle och går betydligt långsammare. Det finns brackets att köpa som flyttar upp motorn, men man vill att akterspegeln är i bra skick. https://www.vallenmarin.se/motorfaste.htm Share this post Link to post Share on other sites