Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
slawi

Limma motorbädd

Rekommendera Poster

Hej

Skall bulta om en motorbädd i en Nordfjord 22 ( Myra ) , sitter en VP MD2B i den - tänkte limma/gjuta fast bultarna och vet inte vilket lim jag skall använda, nå´n som har tips?, finns det typ ankarmassa , epoxy som fäster bra i plast/trä

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du limma fast en motor som väger 225 kg ??

Fundera en gång till över vibrationer och vad som händer om du går på grund och det tar tvärstopp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Njae, jag tänker typ doppa bultarna i nån form av epoxy och dra fast själva "metallkonstruktionen" i båten som motorfästena och kuddar sitter på , en typ av bastant gänglåsning

Jag har haft bultarna loss , och det var nån form av massa dom satt i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal , du skrev att MD2 :an vägde 225kg , är det inkl backslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvar brukar man väl låsa med loctite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men  funkar Loctite med franskskruv i en inplastad träregel  , eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå... nej det kanske inte blir så bra. Då kanske epoxi är bättre.... Men då blir det väl "en gång för alla lösning", om man säger så. Den dagen det ska skruvas bort kanske det går sönder.

 

Men jag tyckte du skrev något om en metallkonstruktion?

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev slawi:

Rascal , du skrev att MD2 :an vägde 225kg , är det inkl backslag?

Jag har hittat olika uppgifter, 200 respektive 225 kg inklusive backslag, men det finns ju två olika backslag + att man kan mäta med eller utan olja. Tung känns den i alla fall när den skall lyftas och hanteras. Jag har vägt svänghjulet redan där har du 38 kg enligt min badrumsvåg. Kort sagt inget jag skulle vilja ha nån halvdan lösning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker förstå här...
Är det så att du har en befintlig motorbädd bestående av inplastade träreglar, och nu skall du montera in en motor och fästa den med franska träskruvar, så som en motor var fäst tidigare..?
Vet inte hur vanligt det är med franska träskruv för att fästa motorer, men om träet är friskt borde ingen "gucka" behövas. Är det inte friskt är det ju inte lämpligt att fästa en motor i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, inget motorbyte , Problemet jag har är att motorn ligger lite emot skrovet i kölsvinet, har därför provat med att höja motorn (utan framgång ) genom att skjuta fram motorn som är monterad på en "metallsläde " på den befintliga upp-plastade motorbädden ett par cm , men har dragit tillbaka hela paketet igen , därav tänkte jag låsa skruvarna igen. Jaa  själva motorbädden är så vidt jag kan se frisk

Har funderat på att ev byta till ställbara motorkuddar och en sk flexibel koppling mellan backslag och propelleraxel för att ev tillåta lite vinkelavvikelse vid  linjeringen - synpunkter , tips ?

Har svårt att fixa bilder nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har något hänt, typ att motorkuddarna pajat, eller har motorn legat emot skrovet en 40-50 år..? Låter inte helt troligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte, köpte båten i sommar och upptäckte problemet efter upptagningen.

Grejerna är ju jättegamla,  svårt att se om kuddarna har säckat, dom är ju liksom kapslade ,  men f..n vet om inte motorn legat emot skrovet ganska länge faktiskt , men vad tros om upplägget med flexkoppling etc om inte linjeringen går att få 100 , nå´n som har erfarenhet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket backslag har du på motorn? RB-backslaget kräver tryck från propellern för att fungera så en flexibel koppling är ingen lösning.

Har du mätt upp om linjeringen mellan axel och motor stämmer?

Den kapsling du talar om är en plåtkopp som täcker gummikuddarnas ovansida för att hindra för stor rörelse framåt vid ev grundstötning eller bryggstuds. Man brukar kunna se om underkanten på kopparna närmar sig motorbädden alltefter som kuddarna sjunker ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Rascal:

Den kapsling du talar om är en plåtkopp som täcker gummikuddarnas ovansida för att hindra för stor rörelse framåt vid ev grundstötning eller bryggstuds.

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Blev lite orolig när jag läste ovanst. om plåtkopparna. Jag fick bytt till nya motorkuddar på min TMD40 i våras och p.g.a. tvivelaktig anledning kom inte kopparna dit. Jag fick då höra att kopparna bara var till för att skydda gummit från olja o diesel.

Men detta med att förhindra rörelse framåt låter ju väldigt logiskt och vettigt... Lever jag farligt nu tro eller skall det till riktigt rejäla bryggkrockar för att något obehagligt skall hända?

Jag har nog ca 2 cm fri axel innanför propellern. Motorn sitter horisontellt med med 8 gr. backslag.

Tänker mig att om motorn trycks framåt så lär det trycka ner axel o hylsa i framkant?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ett MS-backslag , linjeringen stämmer men iom att jag vill höja maskin ( åtminstone i bakkant ) ca 1cm så kommer förmodligen inte linjeringen att stämma.

Underkant på kopparna är väldigt nära motorfästena - möjligen emot, så dom kanske har gjort sitt då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...