Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Fakta och myter om AGM-batterier

Rekommendera Poster

Jag tror, lite av vad jag menade i ett inlägg tidigare, att de solpaneler och fina MPPT regulatorer som finns idag ger oss att vi i praktiken får alla dessa småcykler där batterierna oftast ligger mellan fullt och ganska väl laddat tillstånd, med bara enstaka djupare urladdningar.

Givetvis förutsatt att batteribankens storlek är anpassad till den normala förbrukningen. Har man för lite Ah blir det så klart jobbigare.

Därför har jag i alla fall för egen del nu antagit att cyklerna räcker till för de kanske 10 år som jag räknar som lagom/praktisk/ekonomisk livslängd eller vad man skall kalla det. Och då har jag ändå vanliga våta blybatterier.

 

Har man segelbåt, och dessutom helst seglar så ofta det är möjligt, sitter man ju lite mer i sjön om man får säga så och kanske behöver räkna lite mer på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Zwen:

Har man segelbåt, och dessutom helst seglar så ofta det är möjligt, sitter man ju lite mer i sjön om man får säga så och kanske behöver räkna lite mer på detta.

Vi seglar nästan alltid och har som sagt klarat oss i nio år med

  • 3 x 80 Ah Tudor Dual (våta)
  • en 50 W solpanel som oftast vinklas mot solen och 
  • 2 x 15 minuters motorgång per dygn + en längre tid var tionde dag.

Vår förbrukning är cirka 30 Ah/dygn som solpanelen rätt precis klarar av att generera när det är sol.

  • En panels om vinklas mot solen ger ungefär 8 x märkeffekten i Wh under sommaren.
    8 x 50 = 400 Wh ,  400/12 = 33 Ah
  • En panels om ligger platt på däck (inte skuggad) ger ungefär 4 x märkeffekten i Wh.
    4 x 50 = 200 Wh ,  200/12 = 17 Ah

I sol klarar vi oss evigt länge och skulle nog klara oss på ett enda 80 Ah-batteri.

Behöver man ofta stödladda med motor i sommarsolen har man för lite solpaneler, inte för lite batterier.

 

Det är utan sol man behöver en större batteribank. Vi klarar oss i cirka tre dygn i dåligt väder på våra tre batterier. Vill vi klara flera dygn än tre utan att motorladda behöver vi flera batterier.

 

Tillägg: Sorry, nu bröt jag mot min egen önskan att inte låta tråden handla om allt annat än AGM-batterier. 😞

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då lär du nog klara dig fint med de batterier du köpte🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst genom samtliga inlägg i tråden.

Något som inte tas upp går under ordet laddning. Det är en himla skillnad när motorns generator laddar eller en fristående laddare som drivs av antingen landström eller något annat, vad det nu kan vara.

Generatorer är inte intelligenta Trots att del av dem reglerar även strömmen. Mest för att skydda själva generatorn.

Det ingen har tagit upp å frågat sig är varför batteriet tar slut, vare sig AGM el vanlig med skvalpig vätska.

Vad jag känner till så är det i princip, bortsett från mekaniksa skador, sulfateringen som slutnligen får ett batteri att dö. Blysulfatet hindrar upptagandet av ström å när tillräckligt mycket har blivit "sulfaterat", ja då är batteriet död. Denna procedur märks på att batteriet laddas upp snabbt men töms likaså snabt. Dess totala effekt har alltså minskat rejält.

AGM batteriets gel gör att syran beter sig annorlunda å dessutom så kan inte plattorn "krokna" lika lätt å kortsluta samt att mekaniska skador blir mindre, färre. Men sen gör ju gelen att syran kommer inte åt om ni förstår hur jag menar. Så sammantaget så är det inte större skillander, det är fortfarande sulfatering som skall undvikas.

 

Å hur gör man det? Tja, dels genom att ladda upp så snart som möjligt, i synnerhet efter stora uttag. Men på syra tiden även genom att låta batteriet "koka", dvs gasbildning. Å så fyller man på dest. vatten , för det är det som ångar bort. Men vänta nu!  AGM är slutna! Hoppsan, då får de inte koka heller å då.....fattar ni? Ryggen bak. Som jag ser det så är det i stort sett de mekaniska fördelarna som väger över å så måste man ladda upp så fort som möjligt men man kan inte "ta bort" sulfatering som inträffat.

 

Så om jag nu "lämnar ämnet" (får jag på nöten då?)  så har jag räddat flera vanliga batterier. Enkelt men kladdigt. Töm å spola ur å sen i med  kaliumpermanganat. Sulfateringen går bort. Sen fyller man på syra å späder med dest.vatten til rätt %. å så ladda. Naturligtvis skall även bottensatsen tömmas när man gör rent å tvättar ur. När den gäggan når upp till platorna så kortsluter det å då är batteriet dött. Detta inträffar inte lika lätt på AGM. En av fördelarna.

 

Har jag förstört tråden nu?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Så om jag nu "lämnar ämnet" (får jag på nöten då?)  så har jag räddat flera vanliga batterier. Enkelt men kladdigt. Töm å spola ur å sen i med  kaliumpermanganat. Sulfateringen går bort. Sen fyller man på syra å späder med dest.vatten til rätt %. å så ladda. Naturligtvis skall även bottensatsen tömmas när man gör rent å tvättar ur. När den gäggan når upp till platorna så kortsluter det å då är batteriet dött. Detta inträffar inte lika lätt på AGM. En av fördelarna.

 

Möjligen om man återanvänder den syra man tömt ur, för svavelsyra är olagligt att köpa som privatperson tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaffefilter är bra å melittan själv i porslin.

Olagligt? Tja... har för mig att man skall bara "registrera sig" å så. Men om ej, då skall jag vara rädd om mina flaskor. Annars kan man kanske "låna" lite från kemisalen på skolan? Fast det säger jag inte, har inte sagt det. Etsar kretskort i konc saltsyra samt väteperoxid, funkar kanon men det berättar jag inte heller för säkerhets skull....

😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Kaffefilter är bra å melittan själv i porslin.

Olagligt? Tja... har för mig att man skall bara "registrera sig" å så. Men om ej, då skall jag vara rädd om mina flaskor. Annars kan man kanske "låna" lite från kemisalen på skolan? Fast det säger jag inte, har inte sagt det. Etsar kretskort i konc saltsyra samt väteperoxid, funkar kanon men det berättar jag inte heller för säkerhets skull....

😃

Nej, det är i princip helt omöjligt att anskaffa lagligt som privatperson. Företag kan ansöka om tillstånd att få använda det, om man kan motivera det.

Samtidigt kan den som vill få tag i det bara knalla till Biltema och köpa ett gäng bilbatterier och få flera liter svavelsyra, så det är lite löjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Nej, det är i princip helt omöjligt att anskaffa lagligt som privatperson. Företag kan ansöka om tillstånd att få använda det, om man kan motivera det.

Hur går det då med de batterier som säljs utan syra?

Det kanske inte alls är så längre men minns när grabben köpte batteri till nyinköpta moppen (6V). Då hade batteriet ingen syra alls i sig utan skulle fyllas på och laddas när man köpt det. Fick övertala butiken att fixa det och kom tillbaka någon dag senare och köpte batteriet syrat, laddat och klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hur går det då med de batterier som säljs utan syra?

Det kanske inte alls är så längre men minns när grabben köpte batteri till nyinköpta moppen (6V). Då hade batteriet ingen syra alls i sig utan skulle fyllas på och laddas när man köpt det. Fick övertala butiken att fixa det och kom tillbaka någon dag senare och köpte batteriet syrat, laddat och klart. 

Det förfarandet är nog borta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev raol:

Det förfarandet är nog borta.

Köpte ett Yuasa batteri till grabbens moppe förra året. När det kom var det tomt.

Det behöver fyllas, sade butiken.

De kunde dock inte svara på hur det skulle gå till så de tog tillbaka batteriet.

Köpte ett på Biltema i stället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna har inte funnits i jättemånga år, och de gäller inte i många andra delar av världen. Det är i grunden ett direktiv om förbud mot sprängämnesprekursorer som ligger bakom det hela.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrladdade batterier är inte så vanligt, men finns fortfarande att köpa med tillhörande syra.

 

2100814858_Screenshot_20210110-012350_SamsungInternet.jpg.f5475566a3e906cbd4c0adbc486b3371.jpg

 

Nu handlar ju tråden egentligen om AGM-batterier och då funkar det ju inte med torrladdning.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det säljs. Vem vill hålla på och blaska med sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen är att du får ett batteri som du vet är okej och inte stått dåligt laddat och åldrats.

 

Men som sagt...

Nu handlar ju tråden egentligen om AGM-batterier och då funkar det ju inte med torrladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

Jag har inte läst hela tråden, så jag börjar med att be om ursäkt om jag tar upp något som redan avhandlats.

Jag har fått erbjudande om att köpa AGM-batterier genom en kontakt till förmånligt pris, som jag tänkt ha till förbrukarbanken. Priset är så bra att det motsvara våta batterier. Dock är jag osäker, för det står start på dessa. Är det ändå bra grejer till förbrukning. Den jag köper av hade själv tänkt använda dessa till förbrukningsbatterier och jag ser fler som använder denna typ. 

Eller är det då bättre att gå på "vanligt " upplägg?

 

Jag har också en 100 a generator liggande som jag tänkte uppgradera motorn med. Motor md3b, 36 hk, orkar motorn detta tro? Ger ju ganska rejält motstånd vid uppstart.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larban:

- - -

Jag har fått erbjudande om att köpa AGM-batterier genom en kontakt till förmånligt pris, som jag tänkt ha till förbrukarbanken. Priset är så bra att det motsvara våta batterier. Dock är jag osäker, för det står start på dessa. Är det ändå bra grejer till förbrukning.

- - -

Jag har också en 100 a generator liggande som jag tänkte uppgradera motorn med. Motor md3b, 36 hk, orkar motorn detta tro? Ger ju ganska rejält motstånd vid uppstart.

 

/L

Helt omöjligt att svara på utan att veta mer om batterierna än att det står "AGM" och "start" på dem.

 

Jag har 300Ah batterier (AGM), 125A generator och 30 dieselhästar i motorn. Det har aldrig varit problem för motorn att orka med laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

Helt omöjligt att svara på utan att veta mer om batterierna än att det står "AGM" och "start" på dem.

Japp, lite mera fakta krävs absolut.

 

Kanske skapar jag nu en ny myt om AGM-batterier?

En gissning är att det inte är så stor skillnad på AGM-batterier för olika ändamål.

Våta batterier har olika tjocka (olika stabila) plattor och olika avstånd mellan plattorna beroende på om det är ett startbatteri eller ett förbrukningsbatteri. Förbrukningsbatterier kan ha tunnare plattor som sitter tätare (mera Ah per kg bly) eftersom risken för deformation är mindre när man inte tar utså höga strömmar.

 

I AGM-batterier är plattorna fysiskt separerade och kan inte komma i kontakt med varandra så då borde behovet av  avstånd och tjocklek inte vara lika stort och därmed borde inte skillnaden mellan ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri vara så stor.

 

Detta är som sagt mina gissningar!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Japp, lite mera fakta krävs absolut.

 

Kanske skapar jag nu en ny myt om AGM-batterier?

En gissning är att det inte är så stor skillnad på AGM-batterier för olika ändamål.

Våta batterier har olika tjocka (olika stabila) plattor och olika avstånd mellan plattorna beroende på om det är ett startbatteri eller ett förbrukningsbatteri. Förbrukningsbatterier kan ha tunnare plattor som sitter tätare (mera Ah per kg bly) eftersom risken för deformation är mindre när man inte tar utså höga strömmar.

 

I AGM-batterier är plattorna fysiskt separerade och kan inte komma i kontakt med varandra så då borde behovet av  avstånd och tjocklek inte vara lika stort och därmed borde inte skillnaden mellan ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri vara så stor.

 

Detta är som sagt mina gissningar!

Användning av AGM som startbatteri beror ju även på hur många Ah det är i banken och hur stor motor/startmotor man han. Specen för mina AGM anger inga CC-värden eftersom det är ett utpräglat förbrukningsbatteri. Jag har inget separat startbatteri utan allt går via förbrukningsbanken (det finns lågspänningsbrytare för förbrukningen om batterierna börjar sjunka för lågt).

 

Med en liten segelbåtsdiesel och stor batteribank (3 batterier á 100Ah) så är jag inte bekymrad över att batterierna inte är klassade som "startbatterier".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev larban:

- - -

Är det ändå bra grejer till förbrukning. Den jag köper av hade själv tänkt använda dessa till förbrukningsbatterier och jag ser fler som använder denna typ. 

Eller är det då bättre att gå på "vanligt " upplägg?

- - -

Banner är ett kvalitetsbatteri så det kommer att vara ett bra köp.

 

Banner anger på sin egen spec för AGM 592 01 "Flexibel användning som start- eller fordonsnätsbatteri." så det kommer att fungera utmärkt för din användning.

 

https://www.bannerbatterien.com/sv/Produkter/Startbatterier/Running-Bull-AGM/4-AGM-592-01

Redigerad av Lintott
La in länk till Banners datablad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tyckte jag googlade runt efter den infon utan att lyckas hitta.

 

Tack för hjälpen. Då kniper jag dessa.

 

mvh

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär väl inte vara något problem att få igång dieselmotorn. Generatorn börjar ju inte ladda förrän den startat. För att du ska kunna ladda på med riktigt stor ström krävs dessutom att du gasat på en del över tomgångsvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...