Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Fakta och myter om AGM-batterier

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev speljakt:

För att inte spänningen ska stiga ytterligare börjar regulatorn att minska ned på den ström som generatorn skickar ut. Nu är det alltså regulatorn och inte batteriet som bestämmer strömmens storlek.

- - - - -

Om nu en stor förbrukare slås på, så leder det till en omedelbart sänkt systemspänning, vilket i sin tur får regulatorn att reglera upp strömmen till en nivå som upprätthåller systemspänningen till 14,4 (om det är möjligt).

Hade regulatorns set point legat på 14,8V i stället för 14,4, så hade det dröjt en stund längre innan regulatorn trädde i funktion (bulkfasen hade förlängts), men strömmen under denna stund hade varit förhållandevis låg.

Ännu lägre blir strömmen när 14,8V väl uppnås och regulatorn börjar arbeta.

Säkert kan det vara så att vissa AGM-batterier i längden tar skada (torkar ut) av att hållas vid spänningar över 14,4V och att man därför bör vara uppmärksam på var set point ligger. (För de AGM-batterier jag skaffade i våras rekommenderar tillverkaren en set point på 14,7V).

 

Nej, det är inte helt rätt.

En regulator för bly/syra (t ex den i en generator) strävar efter att hålla en konstant spänning. Den mäter eller monitorerar (vanligen) inte strömmen. Det är helt enkelt en simpel spänningsregulator, ekvivalent med en serieregulator. Inget fantastiskt strömavkännande under av intelligens.

Bly/syrabatterier är i grunden konstantspänningsladdade, och strömmen styrs av hur mycket de slukar, vilket de bestämmer själva. Inte laddaren. Till skillnad från andra batterikemier, där istället laddaren håller strömmen konstant (i en eller flera nivåer).

 

Så om en stor förbrukare slås på enligt ovan så händer i princip ingenting med spänningen, så länge totala strömmen (förbrukaren + laddströmmen) ligger lägre än vad generator kan ge vid det aktuella varvtalet. Ungefär som en nätadapter på 12V - den lämnar sina 12V så långt den orkar och har ingen aaaaning om förbrukaren tar ut lite ström, mycket ström eller ingen alls. För den mäter inte strömmen.

 

Om det istället är en "intelligent" laddare kan några olika saker hända. Den har sannolikt förstått att batterierna p.g.a. det låga strömuttaget är nära fulladdat och då gått ner i en underhållsfas (kanske 13,8 istället för 14,4V).

När en större last kopplas in begriper ibland den mer intelligenta att det inte kan bero på batteriets laddtillstånd (det kan ju inte börja dra laddström igen i samma cykel) och håller kvar underhållsfasens låga spänning. Men den mindre intelligenta begriper inte det, och den överintelligenta kommer smart nog fram till att någon nog kopplat på ett ytterligare batteri (fast det var en förbrukare). Båda ger samma resultat - upp till boostspänning, och de stackars batteriet far illa....

 

(Edit: Generatorn åstadkommer visserligen upprätthållandet av konstanta spänningen genom att justera strömmen/magnetiseringen i lindningarna, men principen för funktionen på generatorn som enhet/black box är en konstansspänningsgenerator. Dvs det som är väsentligt för laddiskussionen. Lätt att röra till det om man tittar för djupt i hur regleringen går till 😉 )

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

 

 

Det krävs fortsatt sökande för att reda ut vilka AGM-batterier som tar emot (kan ta emot) laddning fem gånger bättre än våta batterier.

Jag tror att man skall hålla sig till den strömmen som tillverkaren rekommenderar. I Victrons fall rekommenderar de 0.2C som laddström och att inte temperaturen inte blir för hög.

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf
Om laddaren är avsedd AGM så blir det just den strömmen som batteriet vill släppa på.


Min båtladdare kan ladda med 100A men det blir ändå ändå inte mer än 25A per batteri. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på alla missuppfattningar om snabbladdning. Den här killen laddar helkassa slutna batterier på ett par minuter. Men vad hade hänt om han låtit lampan vara på mer än några sekunder ?  Jo, den hade slocknat...

Dessutom är det livsfarligt, med ett internfel i något av batterierna (kortsluten cell t ex) hade det snabbt slutat med en smäll och syra överallt eftersom det inte finns någon strömbegränsning. Kanske var det den här videon som @Mackey syftade på med någon som visade att man kan ladda ett MC-batteri på kort tid:

Eller varför inte konstantströmladda halvdött batteri direkt (via en likriktarbrygga) på elnätet med bara en glödlampa som begränsare:

 

Fullständigt livsfarligt !  Men det visas ju på nätet, och då funkar det väl ?

 

Myt: Man kan ladda batterier snabbare och bättre om man gör som visas på nätet.

Verklighet: Den som labbar själv och inte följer tillverkarnas rekommendationer eller inte använder beprövade saker lär få se sin båt brinna upp förr eller senare. Och ett grinigt försäkringsbolag. Med riktig otur är det mer än båten som skadas. Familjemedlemmar t ex eller du själv....

 

Som jag skrivit innan - bara för att man KAN göra på vissa sätt är det inte säkert det är LÄMPLIGT att göra det. Så alla som läser den här tråden - pröva inte det som nämns här hemma. I alla fall inte förrän du helt och fullt förstår vad du gör, och är införstådd med riskerna.

 

Ja, ja. Jag är väl en tråkmåns....:unsure:

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minutes ago, IngemarE said:

Så om en stor förbrukare slås på enligt ovan så händer i princip ingenting med spänningen, så länge totala strömmen (förbrukaren + laddströmmen) ligger lägre än vad generator kan ge vid det aktuella varvtalet.

Att ingenting synbarligen händer med spänningen beror på att regulatorn känner av denna många gånger per sekund och omedelbart justerar magnetiseringen av lindringarna och därmed ökar den ström som generatorn skickar ut.

Spänningsfallet (som alltså är mycket kortvarigt) skapar den impuls som får generatorn att öka sin output för att återställa spänningen.

Jag tror att vi i övrigt är helt överens om att regulatorn (i en generator) känner av endast spänning och reglerar endast ström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev speljakt:

Att ingenting synbarligen händer med spänningen beror på att regulatorn känner av denna många gånger per sekund och omedelbart justerar magnetiseringen av lindringarna och därmed ökar den ström som generatorn skickar ut.

Spänningsfallet (som alltså är mycket kortvarigt) skapar den impuls som får generatorn att öka sin output för att återställa spänningen.

Jag tror att vi i övrigt är helt överens om att regulatorn (i en generator) känner av endast spänning och reglerar endast ström.

Jo, vi är kanske överens.

Men regleringen sker av spänningen, det är ju det som är "börvärdet". Så rör inte till det för de stackarna som inte är helt med på uppbyggnaden av en generator och skriv t ex inte att det är generatorn och inte batteriet som styr strömmen (vilket f.ö. är fel), att det blir korta spikar som regulatorn känner av o.s.v.

För regulatorn är oftast linjär och inte intelligent och samplande (dvs kollas inte "x gånger per sekund") och dippen som blir vid ett strömsprång beror snarare på ledningsinduktanserna till förbrukaren. Det är ingen "impuls" som får generatorn att öka sin output.

 

Ja, ja. OT....;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Kanske var det den här videon som @Mackey syftade på med någon som visade att man kan ladda ett MC-batteri på kort tid:

Nej inte alls!

Jag har ingen avsikt att vara oseriös i denna tråd och det vill jag helst inte att andra ska vara heller.

Givetvis är det okej att varna för farliga experiment.

 

Det var ett MC- AGM-batteri avsett för snabbladdning som laddades på ett av tillverkaren rekommenderat vis på 30 minuter. Batteriet var något i stil med Hawker Flex, men inte riktigt så avancerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev speljakt:

Batteribanken kommer inledningsvis att ha kapacitet att svälja mer än de 70 A som generatorn maximalt kan leverera, konsekvensen blir att spänningen bara orkar upp till kanske 13,5V.

Är du säker?

Då jag har batterbanksmätare med shunt så ser jag att generator aldrig går upp så mycket som du påstår.

Har 4 batterier, 2 på 200ah och 2 på 75ah, samtliga AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Absolut! Men spänningen kollar väl alla kontinuerligt via sin batterimonitor ändå, eller?

Jo, det kan man säkert om man tänker använda dem som startbatterier och inte som förbrukarbatterier. I alla fall om man inte vill "frisera sanningen" när man vill reklamera dem. (BT är ju väldigt tydliga nuförtiden att deras i övrigt fina AGM-batterier bara är avsedda som startbatterier.)

Men det finns ofta liknande batterier till bättre priser även hos marinhandlarna. Köpte förra året 7 nya 95 Ah AGM till båten hos Seasea och då fick jag väldigt bra pris. Har för mig det var 30% rabatt på priser som redan var under BT.

(Mina 7 gamla, 10 år gamla, batterier tjänstgör nu som förbrukarbatterier i två olika båtar och som husbatterier i ett avlägset beläget hus utan elektricitet där de laddas med solpaneler. Funkar fortfarande fint.)

Mythbuster!

 

Sanningen:

Nej, jag kontrollerar inte startbatteriet lika noga som jag kollar förbrukarbatteribanken.

Och när det gäller AGM-startbatteriet ser jag bara spänningen på Volvo-Pentas original voltmeter som inte är speciellt exakt. Grov skala och tjock visare.

 

Påstående angående husbilsägarna:

Husbilsägarna laddar sönder sina AGM- förbrukarbatterier på campingplatserna genom att ladda med icke AGM-anpassad laddare via ”landström” eller vad det kan tänkas heta inom husbilsvärlden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, patrikflink said:

Är du säker?

Då jag har batterbanksmätare med shunt så ser jag att generator aldrig går upp så mycket som du påstår.

Har 4 batterier, 2 på 200ah och 2 på 75ah, samtliga AGM.

OK du har alltså sammanlagt 550 Ah batterikapacitet. Vilka strömvärden uppmäter du med kraftigt urladdade batterier och full fart på generatorn?

 

Edit: Jag har skapat en ny tråd om hur laddning och reglering egentligen går till.

Redigerad av speljakt
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  

6 timmar sedan skrev Hybro:

I vart fall bättre än bly-syra. Om man menar med större laddström. 

 

Märker detta då generatorn ger allt den är konstruerad för under längre tid vid uppstart efter en kväll o natt utan motor gång. Tv, ljus, värmare, kyl mm, som belastning. 

...

 

3 timmar sedan skrev speljakt:

När batteriet är rejält urladdat är dess laddningsmotttaglighet som störst. Ta som exempel en batteribank på 300Ah och en 70A generator med en maskin på fullvarv: Batteribanken kommer inledningsvis att ha kapacitet att svälja mer än de 70 A som generatorn maximalt kan leverera, konsekvensen blir att spänningen bara orkar upp till kanske 13,5V.

 

29 minuter sedan skrev patrikflink:

Är du säker?

Då jag har batterbanksmätare med shunt så ser jag att generator aldrig går upp så mycket som du påstår.

Har 4 batterier, 2 på 200ah och 2 på 75ah, samtliga AGM.

 

Nu blir det ju väldigt intressant med helt olika laddresultat.

Hybro och speljakt får kraftig laddning av sina AGM-batterier, men patrikflink får inte det.

Ytterligare några har skrivit att det är väldigt lite skillnad i laddmottaglighet mellan våta batterier och AGM.

 

Kan ni beskriva era system så kanske vi lär oss något.

Vilka batterier har ni och vilken utrustning har ni för att ladda.

Vilken laddspänning har ni?

Hur många amper är generatorn på?

Hur mycket är batterierna urladdade när laddningen påbörjas?

Vilken grovlek och längd på kablar har ni?

Mm, mm.

 

Det är uppenbarligen så att vissa får väldigt bra laddning och andra inte.

Något måst ju skilja dessa installationer åt kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mackey:

Det är uppenbarligen så att vissa får väldigt bra laddning och andra inte.

Något måst ju skilja dessa installationer åt kan man tycka.

Gissar (om det är tillåtet i tråden? 😇) att en del av skillnaden mellan svaren beror på om man verkligen ser laddningen (via en batterimonitor förstås - vad jag tjatar!) eller om man ”känner på sig” vad laddningen är. 
Jag har som sagt 6 AGM à 95 Ah i förbrukarbanken och laddar sällan ur mer än till 70% SOC.

Generatorn vet jag inte vad den ger men det högsta jag sett på min Battmeter tror jag är 60 A i laddning och det varar bara några sekunder, tex när jag kört bogisen en del. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är uppenbarligen så att vissa får väldigt bra laddning och andra inte.

Något måst ju skilja dessa installationer åt kan man tycka.

Drog nästa allt nytt 2019.

 

Räknade på det mesta jag har, kan ha glömt något...

# Värmare 60 watt

# Plotter 20 watt

# Alla mätare instrumentpanel ca 15 watt

# Belysning (allt är led,) 60 watt

# TV 40 watt

# 3 st 12 volts uttag (till mobiler) 90 watt

# Kylskåp + kylbox 100 watt

# Tryckvattenpump 30 watt

# Avfallspump 72 watt

Ca 500 watt

 

Har 2 fasta solceller på 25watt/st och 2 vikbara på 100watt/st.

 

Nya batterier 2019.

 

Som längst på Förb bank, 81 procent enligt Victron. Om jag minns rätt så har jag aldrig sett generator ge mer än 30ah.

 

Min båts elschema by Me!

1483842809_Btplan.png.75b965ec304f51b93cf086fbf97eb1f1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är skillnader i laddning från generatorn vi pratar om så är det ju mycket som kan påverka hur stor laddströmmen blir....

 

Inre resistans i batteriet, dimensionering av laddningskablaget, anslutningarnas skick, generatorns märkström, batteriets spänningsnivå vid aktuella tillfället, laddningsregulatorns spänningsbörvärde (som mycket riktigt påpekats här ovan någonstans har detta bara betydelse i laddningens senare skede, om inte inställningen är för låg vill säga, då kan den ju begränsa för tidigt)

 

Det som bidrar till högre laddström är ju då låg inre resistans i batteriet, kraftigt kablage med anslutningar utan övergångsmotstånd, hög generatormärkström, låg batterispänning (dvs låg laddningsnivå), hög (rätt) laddningsregulatornivå.

 

Och vise versa.

 

De skribenter som angett olika laddningsförmåga har med till sannolikhet gränsande visshet inte exakt samma värden på dessa olika parametrar. Krångligare än så behöver det väl inte vara.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påstående:

Jag tror inte att alla har koll på alla laddningsströmmar, från källan till lagringen och ut till förbrukarna.

Under gång har man annat att titta på än amperemtrar och displayer relaterade till laddning och förbrukning. Man skall ju hålla utkik horisonten runt och alla tittar väl i papperssjökortet, och sneglar litet på plotterskärmen, sedan är det röda och gröna pinnar, andra båtar och en massa andra saker att se och vara uppmärksam på, så det finns inte tid eller hjärnkapacitet kvar att kolla de elektriska parametrarna.

 

Vid stillaliggande tittar man maniskt på olika ”batteritankmätare” för att kontrollera balansen mellan inkommande strömmar och förbrukning.

Sedan efter vad som förespråkats här av anda och mig själv, så övervakar man bara förbrukarbanken och inte startbatteriet annat än med en voltmeter (som egentligen mäter laddningsspänningen) under tiden motorn är igång.
 

Den tiden är förbi då det fanns en traditionell amperemeter originalmonterad i instrumenttavlorna. Och dess voltmeter visar ju som bekant spänningen, strömmen som generatorn verkligen alstrar har man i allmänhet inte så stor koll på, undantag finns då man har en slags betteritankmätare och har den inställd på att visa just ström in eller ur enbart startbatteriet... men oftast kopplar man den att istället mäta förbrukarbanken.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Påstående:

Jag tror inte att alla har koll på alla laddningsströmmar, från källan till lagringen och ut till förbrukarna.

Under gång har man annat att titta på än amperemtrar och displayer relaterade till laddning och förbrukning. Man skall ju hålla utkik horisonten runt och alla tittar väl i papperssjökortet, och sneglar litet på plotterskärmen, sedan är det röda och gröna pinnar, andra båtar och en massa andra saker att se och vara uppmärksam på, så det finns inte tid eller hjärnkapacitet kvar att kolla de elektriska parametrarna.

 

Vid stillaliggande tittar man maniskt på olika ”batteritankmätare” för att kontrollera balansen mellan inkommande strömmar och förbrukning.

Sedan efter vad som förespråkats här av anda och mig själv, så övervakar man bara förbrukarbanken och inte startbatteriet annat än med en voltmeter (som egentligen mäter laddningsspänningen) under tiden motorn är igång.
 

Den tiden är förbi då det fanns en traditionell amperemeter originalmonterad i instrumenttavlorna. Och dess voltmeter visar ju som bekant spänningen, strömmen som generatorn verkligen alstrar har man i allmänhet inte så stor koll på, undantag finns då man har en slags betteritankmätare och har den inställd på att visa just ström in eller ur enbart startbatteriet... men oftast kopplar man den att istället mäta förbrukarbanken.

 

Jag kan se HELA batteribanken med min Victron. Ser hur mycket tex bog och startmotorn drar. Allt hänger på vilken modell och hur du bygger upp ditt system.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Här kommer ett nytt påstående.

Man ska absolut inte ladda ur ett AGM-batterier mer än till 50 % för då förlorar man mycket prestanda.

 

Jag tror att det är nära en myt att det är så "hemskt" skadligt att ladda ur ett AGM-batteri mer än till 50 %. Jag tror absolut att man förlorar ett antal laddcykler om man tex. laddar ur till 80 %, men samtidigt får man ju ut mera energi ur batteriet vid varje urladdning. 

 

Någon som har koll, gärna med länk till bra källa.

Här är ett par diagram på hur antalet laddcykler minskar med större urladdning av batterierna. Den ena bilden är från ett Tudor datablad där de jämför två Tudorbatterier, ett vått o ett AGM. Sannolikt rätt trovärdig eftersom det är två batterityper från samma tillverkare. Den andra bilden som är ett diagram för AGM minns jag inte ursprunget o batterifabrikat på.

Resultatet är dock likstämmigt: Större urladdning sänker antalet laddcykler. Redan 50% urladdning är obra för antalet laddcykler. Där är LiFePO4 outstanding med sitt större spann för procentuell urladdning och en helt annan kurva för antalet laddcykler (men nu skulle detta handla om AGM så...).

Ligger man på 25% så ökar antalet cykler mer än dubbelt. Sen är det viktigt att snabbt ladda upp batterierna efter en djupurladdning för att inte göra ännu större skada avseende antalet cykler.

1339593611_TudorDualoDualAGMladdcykler.png.a1ec0b71a9bf2eaa31b77ce1f86b4864.png210416777_AGMantalladdcykler.png.8bef699226ba4a38a77c65e6e6b857a8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Här är ett par diagram på hur antalet laddcykler minskar med större urladdning av batterierna. Den ena bilden är från ett Tudor datablad där de jämför två Tudorbatterier, ett vått o ett AGM. Sannolikt rätt trovärdig eftersom det är två batterityper från samma tillverkare.

image.png.9bcffeb3b60fe77f2e855f3e9a9376ab.png

 

Då är det som jag misstänkte.

Plockar man ut värden ur kurvan ovan och gör ett nytt diagram där man räknar med ett 100 Ah batteri får man kurvorna nedan.

 

Mest antal Ah får jag från detta Tudor AGM-batteri om jag urladdar till 60 - 65 %.

Då får man ut 42 000 Ah på 700 cykler.

Är man mera försiktig och inte laddar ur till mer än 40 % får man bara ut 32 000 Ah under batteriets livslängd.

image.png.bd9f4b87c8297ac93fdffbac60739b62.png

 

Jag är lite tveksam till den ursprungliga kurvan, jag tror inte den stämmer riktigt.

varför skulle batteriet totaldö vid en enda 100 %-ig urladdning?

Detta har dock ingen betydelse för resonemanget ovan.

 

Sedan vet jag inte hur det är med storleken på varje cykel i ursprungsdata, jag har räknat alla som lika stora vilket naturligtvis är fel.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missat tidigare info, men hur definieras detta antal cykler?

Gissar att man efter att ha utnyttjat sitt batteri de garanterade cyklerna så ska man ha X% kapacitet kvar eller? Det är ju inte så att ett 100 Ah batteri är ett 100 Ah batteri tills dessa cykler uppnåtts och sedan är  0 Ah.

 

Nu tror jag iofs att detta med antal cykler ofta är teoretiska resonemang och att det är vanligare att det dör av andra anledningar innan alla cykler utnyttjats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minutes ago, Zwen said:

hur definieras detta antal cykler?

Gissar att man efter att ha utnyttjat sitt batteri de garanterade cyklerna så ska man ha X% kapacitet kvar eller? Det är ju inte så att ett 100 Ah batteri är ett 100 Ah batteri tills dessa cykler uppnåtts och sedan är  0 Ah.

 

Exakt så.

Här nedan är en mer uttömmande graf, som även visar kvarvarande kapacitet. (Gäller Leoch AGM-batterier).

Jag tro inte att detta bygger enbart på teoretiska resonemang, däremot på laboratorietester som skiljer sig rätt mycket från "verkliga livet". Exempelvis laddar ju ingen ur sina batterier till precis samma nivå varje gång...

1331454880_grafLeochAGM.jpeg.527325f1dc1256e5e807832aef72b8f9.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tar Tudorbatteriet och lägger in kapacitetsminskning mellan 10 % för låg urladdning och 50 % för hög urladdning så får jag detta diagram.

Då blir det mindre skillnad (givetvis).

Håller man sig under 70 % urladdning får man ut totalt 25 - 30-tusen Ah under batteriets livstid.

 

image.png.b724a317fdf2a83dfedc1df794a9723a.png

 

Jag är själv lite förvånad att det inte blir värre än det blir med hög urladdning faktiskt, så bra om någon annan gör någon liknande koll. Kanske kan vara bra att ta andra data som utgångspunkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske skall man använda sig av en programmerbar Dc DC  laddare även till dessa, Man kör laddningen vi den o väljer hur mycket ström Volt och hur länge man laddar. Men likväl har man problemet att släpa runt på 1 tex 100 amp men bara kunna använda 50 amp, tungt o o effektivt

 

Hade det bara funnits AGM o blysyre batterier hade vi inte haft några elbilar.Nästa byte blir till Lithium

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev positivt överraskad av hur lite stryk batterierna ändå verkar ta vid stor urladdning. Jag har nog varit onödigt försiktig med mina batterier genom åren. Är väl antagligen därför de aldrig verkar vilja ge upp heller...🙂

Framöver kommer jag dock att våga dra ur dem mer om det skulle behövas.

De 3 x 75 Ah våta Varta Dual jag nyligen handlat på SeaSea kampanj ska ju klara 200 cykler till 50% urladdning. Man kan säkert anta att karaktären är ganska lika Tudor Dual grafen här ovan. Om jag då istället drar ur dem 75% skulle de hålla 100 cykler. Om jag enbart skulle göra detta 4 ggr/år skulle det ge 25 år. Därtill kommer ju naturligtvis alla andra mindre urladdningar på säg 25%, där det verkar klara ca 350 cykler. Detta borde innebära att jag kan köra på som idag + om det skulle behövas dra ur hela 75% då o då och ändå kunna ha dem i 10 år. Längre än så har jag nog inte båten kvar.
Känns skönt att veta att man inte behöver köpa fler batterier till den😁

(kanske ett startbatteri iofs för det vet jag inte hur gammal det är, bara att det verkar väldigt ok)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Zwen:

De 3 x 75 Ah våta Varta Dual jag nyligen handlat på SeaSea kampanj ska ju klara 200 cykler till 50% urladdning. Man kan säkert anta att karaktären är ganska lika Tudor Dual grafen här ovan.

Vi har haft våra våta Tudor Dual (80 Ah) i 9 säsonger och har haft nedersta gränsen på 12,0 volt (40-50 %). Där har vi hamnat några gånger per år och mera vanligt är att vi går ner till 12,2 - 12,3 volt (60-70 %).

 

Lite "slöa" har batterierna blivit så en säsong till är nog max vad de klarar, eller snarare vad vi skulle klara. Nu byter vi till billiga AGM så får vi se hur det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske men hur definieras en cykel?

Under labtest fattar jag, där är det ju enkelt, men i verkliga livet. Är det varje gång strömmen vänder? (Går från laddning till urladdning).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

En dum fråga kanske men hur definieras en cykel?

Under labtest fattar jag, där är det ju enkelt, men i verkliga livet. Är det varje gång strömmen vänder? (Går från laddning till urladdning).

Ingen dum fråga alls! 
Du har helt rätt. Bra uttryck ”strömmen vänder”!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man anger antalet cykler måste man väl också ange till vilken urladdningsgrad dessa refererar.

Om man ska kunna jämföra batterier måste man ju kunna kolla att det är x antal cykler med y % urladdning. Annars kan man ju inte bedöma något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Zwen:

När man anger antalet cykler måste man väl också ange till vilken urladdningsgrad dessa refererar.

Om man ska kunna jämföra batterier måste man ju kunna kolla att det är x antal cykler med y % urladdning. Annars kan man ju inte bedöma något.

Japp, och det är ju det som visas i diagrammen som speljakt postat.

I dessa diagram visas hur många lika stora urladdningar ett batteri klarar.

 

DOD eller DoD betyder Depth of Discharge, dvs. hur djupt batterierna laddas ur i varje cykel mätt i procent av ett fulladdat batteri.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just. Jag ville bara komplettera lite till StyrmanKarlssons spörsmål om definiering av cykel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken blir det ju ganska många cykler med olika, ofta mindre, urladdningsgrad. (Åtminstone om man använder solpaneler).

Det blir som jag ser det väldigt svårt att räkna på ett praktikfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...