Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Fakta och myter om AGM-batterier

Rekommendera Poster

Här tänker jag försöka samla både fakta och myter om just AGM-batterier och hoppas förstås på hjälp från er alla.

 

Det är bra om tråden inte blir allt för pladdrig och urspårad eftersom det kan bli svårt att hitta sanningarna och myterna då.

 

Första påståendet får bli...

Det går inte att rädda ett helt urladdat AGM-batteri!

Det är en myt!

Det går att få igång laddningen och batteriet fungerar sedan normalt.

 

Den här tråden visar att det är fullt möjligt att få liv i ett 2 - 3 år gammalt AGM-batteri som stått helt oladdat (0,00 V) i minst tre månader.

Batteriet fick inte bara nytt liv utan det fungerade fortfarande utmärkt att starta en 25 hk diesel med batteriet hela sommaren/hösten 2020 trots att det bara är ett 10 Ah MC-batteri.

 

Fyll på med påståenden så får vi se var vi hamnar...

Kanske har du även ett svar på om påståendet är sanning eller myt, annars letar vi upp svaret tillsammans.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dyra AGM-batterier komma hålla längre än billiga Biltema-batterier. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM-batterier tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri. 
😉 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

AGM-batterier tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri. 
😉

Den såg jag komma...

 

Så här tror jag just nu.

  • Det går att ladda ett AGM-batteri upp till fem gånger snabbare än ett vått, men bara upp till 80 % laddning och detta gäller inte alla fabrikat och batterityper.
  • AGM-batterier laddas generellt effektivare/snabbare än våta batterier upp till 80 % laddning.

Det finns renbly-AGM till MC som kan laddas med nästan obegränsad ström. 50 A i 30 minuter på ett MC-batteri om jag inte missminner mig.

(Hittar inte länken nu.)

 

En test som visar vad som är möjligt och det går rätt fort att ladda ett vanligt AGM-batteri om man anstränger sig.

https://marinehowto.com/how-fast-can-an-agm-battery-be-charged/

 

Det krävs fortsatt sökande för att reda ut vilka AGM-batterier som tar emot (kan ta emot) laddning fem gånger bättre än våta batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från här: https://www.tigercat.com/sv/servicerad/battery-life-maintenance/

 

AGM-batterier är också ledande syrabatterier. Elektrolyten i AGM-batterier är mättad i en speciell syramättad fiberglasmatta. På grund av detta är AGM-batterier förseglade, så gas är inget stort problem. AGM-batterier har flera fördelar jämfört med flödesbatterier:

AGM-batterier är i allmänhet kraftfullare än flödesbatterier av samma fysiska storlek.

AGM-batterier har lägre inre motstånd än flödesbatterier. Lägre inre motstånd gör batteriet mer mottagligt för elektrisk laddning.

Lägre inre motstånd gör att AGM-batterierna kan laddas upp till fem gånger snabbare än flödesbatterier.

Förbättrat vibrationsmotstånd p.g.a. lager-på-lagerkonstruktionen.

Syra mättad i en fiberglasmatta gör det till ett spillsäkert batteri.

AGM-batterier tål låga temperaturer bättre.

AGM-batterier sägs vara mindre benägna att sulfatera vid urladdning. Det finns dock några nackdelar med AGM-batterier jämfört med flödesbatterier. De är dyrare att tillverka och känsligare för överladdning.

 

Ladda AGM-batterier

AGM-batterier måste antingen laddas med en laddare som skapats specifikt för dem eller en laddare som har en brytare för laddning i AGM-läge. Laddningen följer en liknande process som våtcellsbatteriets, men processen måste kontrolleras noga eftersom AGM har en mycket lägre tolerans än ett våtcellsbatteri och är känsligt för överladdning. AGM-batterier får aldrig öppnas eftersom det skadar batteriet.

 

Bulkladdning.

Så mycket som 80 % av batteriets kapacitet ersätts under bulkladdningsfasen vid maximal ström- och spänningskapacitet hos laddaren. Laddaren får inte kopplas bort under detta skede.

 

Absorptionsladdning.

När batteriet har nått 80 % av den totala laddningen, växla till absorptionsladdning. Detta skede använder en maximal laddningsspänning på 14,7 volt.

 

Kontinuerlig floatladdning.

Växla till floatladdning när strömmen faller till 100 mA eller har absorptionsladdats i fyra timmar. Detta laddar batteriet till 100 % och håller batteriet laddat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krävs det mer av generatorn då den laddar AGM-batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev patrikflink:

Bulkladdning.

Så mycket som 80 % av batteriets kapacitet ersätts under bulkladdningsfasen vid maximal ström- och spänningskapacitet hos laddaren. Laddaren får inte kopplas bort under detta skede.

Vad betyder "laddaren får inte kopplas bort under detta skede"?

 

Det måste vara väldigt vanligt att man kör motorn en kortare stund (i bulkfasen) för att sedan stänga av den långt innan 80% har nåtts. Speciellt för segelbåtar. Ska man i så fall undvika AGM eller vad menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Den såg jag komma...

Såklart - vem kunde motstå..?
Inte jag i alla fall. 

🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Den såg jag komma...

 

Så här tror jag just nu.

  • Det går att ladda ett AGM-batteri upp till fem gånger snabbare än ett vått, men bara upp till 80 % laddning och detta gäller inte alla fabrikat och batterityper.
  • AGM-batterier laddas generellt effektivare/snabbare än våta batterier upp till 80 % laddning.

Det finns renbly-AGM till MC som kan laddas med nästan obegränsad ström. 50 A i 30 minuter på ett MC-batteri om jag inte missminner mig.

(Hittar inte länken nu.)

 

En test som visar vad som är möjligt och det går rätt fort att ladda ett vanligt AGM-batteri om man anstränger sig.

https://marinehowto.com/how-fast-can-an-agm-battery-be-charged/

 

Det krävs fortsatt sökande för att reda ut vilka AGM-batterier som tar emot (kan ta emot) laddning fem gånger bättre än våta batterier.

Att labba med konstantströmsladdning av ett bly/syrabaserat batteri som man gör i artikeln är enligt min mening att leka med elden. Men det kan man göra med ett vanligt öppet också, det är inte unikt för "AGM".

 

Problemet är att det väldigt lätt blir knallgasutveckling om man går det minsta för långt, och med den strömmen man skjuter på riskerar det att på mycket kort tid bli direkt farligt. Om inte annat för batteriet och dess livslängd, men även för omgivningen.

 

Vad jag vill säga är att allt "går". Men allt är inte lämpligt. Så detta att det (generellt) skulle kunna gå 5 ggr fortare att ladda ett AGM än ett "vanligt" bly/syra bör förpassas till myter innan någon smäller sin båt.

 

---------------

 

Men egentligen borde det väl t.o.m. kunna gå 10ggr så fort om man använder Skyllermarks kontakter och kablar ?  För de ger ju "dubbel laddning" och 5 x 2 = 10.....🤭

Redigerad av IngemarE
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev ABC:

Vad betyder "laddaren får inte kopplas bort under detta skede"?

 

Det måste vara väldigt vanligt att man kör motorn en kortare stund (i bulkfasen) för att sedan stänga av den långt innan 80% har nåtts. Speciellt för segelbåtar. Ska man i så fall undvika AGM eller vad menar du?

Intressant fråga, men är det inte skillnad hur en generator laddar vs en 220 volts laddare?

Läste lite överallt att AGM togs fram i samband  med nya generationen bilar som har start och stopp, måste väl betyda att dom klarar av det.

 

PS: inte min text, saxat från en sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Att labba med konstantströmsladdning av ett bly/syrabaserat batteri som man gör i artikeln är enligt min mening att leka med elden. Men det kan man göra med ett vanligt öppet också, det är inte unikt för "AGM".

Det unika är att AGM-batterier tar emot laddningen betydligt lättare än våtta batterier gör. Det våta batteriet spjälkar mest vatten till vätgas och syrgas om man försöker trycka in mera energi i det.

 

En googling på agm+five+times+faster ger en stor mängd träffar som säger att AGM-batterier laddas (upp till) fem gånger fortare än våta batterier.

Det visar ju inte att detta stämmer, men det är ju absolut värt att gräva vidare.

 

Jag skrev tidigare om att det finns MC-batterier (AGM) som kan laddas med 50 A och fulladdas på 30 minuter, eller så skrev jag något liknande. (Hittar fortfarande inte länken.)

 

Kanske lite myt och lite sanning.

Myt

  • Alla AGM-batterier tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri.

Sanning

  • Det finns AGM-batterier som tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri.
  • Många AGM-batterier kan tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri om man vidtar särskilda åtgärder.

Om någon kan hänvisa till en källa om vad som är rätt och fel i detta skulle det vara bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Krävs det mer av generatorn då den laddar AGM-batterier?

Jag omformas lite till ett påstående så kan vi undersöka om det är så.

 

Påstående! 

Vilken generator som helst kan användas för att ladda AGM-batterier.

 

AGM-batterier kräver vad jag förstår noggrannare laddning än våta batterier, så utan att veta är mitt svar än så länge nja.

 

Det går att ladda med vilken generator som helst, men det finns risk att AGM-batteriet får mycket förkortad livslängd.

 

Jag vet inte exakt vad som krävs, så det blir en ny djupdykning om inte någon redan vet svaret och helst också har en källhänvisning.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

En googling på agm+five+times+faster ger en stor mängd träffar som säger att AGM-batterier laddas (upp till) fem gånger fortare än våta batterier.

Det visar ju inte att detta stämmer, men det är ju absolut värt att gräva vidare.

 

Jag skrev tidigare om att det finns MC-batterier (AGM) som kan laddas med 50 A och fulladdas på 30 minuter, eller så skrev jag något liknande. (Hittar fortfarande inte länken.)

Tro inte på allt som står på nätet. Eller i vart fall inte att det gäller generellt. Om AGM vore så fantastiska skulle marknaden för standardbatterier ha dött för längesedan.

 

Sanningen är nog snarare att de är något bättre. Men även betydligt dyrare. Sedan kan man visserligen väga in olika saker i "något", men här kan det börja närma sig religion - vilket denna tråden stundtals ibland är bra nära 🤔.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Mina 20 år gamla våta blysyra batterier har för första gången på heltid använts till elmotorn i år. Det är tydligt att detta är ett användningsområde som sliter hårt på batterierna. 

 

Är det möjligt att använda AGM-batterier med större framgång eller är det bäddat för ännu mer krångel? Förutsättningarna är: 1. Relativt snabb urladdning med stora strömmar. 2. Långsam uppladdning (sporadisk) med solcellsladdare.

 

Kanske är det ändå litium man ska satsa på. Framförallt blir jag orolig av texten att man inte bör koppla från laddaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Dava:

Framförallt blir jag orolig av texten att man inte bör koppla från laddaren..

Jag har svårt att se att frånkopplingen av en laddare kan vara ett problem. Det som troligtvis blir ett problem däremot är om man bara kör laddaren kortare tider så att den kontinuerligt, när den är ansluten, laddar med hög spänning. En vanlig ”smart” laddare trycker på med drygt 14,5 V ganska länge även om batteriet är ganska väl laddat innan laddaren ”upptäcker” att batteriet är nästan fullt.

Och det mår inget slutet batteri bra av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vet inte exakt vad som krävs, så det blir en ny djupdykning om inte någon redan vet svaret och helst också har en källhänvisning.

Så här säger Tudor:

bild.png.af2fcca04c0ba68d3f4f055f1125459c.png

 

Dvs - du bör ha en laddningsregulator som är anpassad för ditt batteri om du inte vill förkorta livslängden på det. Eftersom man kan mosa på med 0,4 volt mer med ett bly-syrabatteri än med ett AGM så antar jag att det kompenserar för att det går fortare att ladda AGM-batterier..?
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har svårt att se att frånkopplingen av en laddare kan vara ett problem. Det som troligtvis blir ett problem däremot är om man bara kör laddaren kortare tider så att den kontinuerligt, när den är ansluten, laddar med hög spänning. En vanlig ”smart” laddare trycker på med drygt 14,5 V ganska länge även om batteriet är ganska väl laddat innan laddaren ”upptäcker” att batteriet är nästan fullt.

Och det mår inget slutet batteri bra av. 

Överhuvudtaget är det svårt med en mer avancerad laddning i fordon som båtar, där det förutom batterierna vanligen även finns förbrukare på samma strömkrets som batterierna. En laddare kan därför helt enkelt inte veta om det är batteribanken eller anslutna förbrukare som är strömkonsumenterna, och kommer därför inte sällan skjuta på i "boost mode" fast batterierna egentligen är fulladdade. Ju mer intelligent laddare, desto mer fel kan det bli....

 

Detta förbises ofta vid diskussion om laddeffektivitet (även i denna tråd), då det är en besvärlig verklighet att förhålla sig till. Ofta inte så kul att prata om heller, då den ofta inte ligger i linje med budskapet man vill framföra och förhoppningarna om ett kraftigt förbättrat energisystem i båten (med låg investering).

 

I nyare bilar - där man ändå har en viss kontroll över förbrukarna - sitter inte sällan en "Battery Manager"-modul. En slags kombinerad laddkontroll och strömmätare, som på ett mer ordnat sätt kan veta och styr hur mycket som går in/ur batteriet och vad som går direkt direkt från generatorn/laddaren till förbrukare. I en elbil är denna modul ett absolut måste.

 

Men i våra båtar fungerar det i allmänhet inte så. Laddaren kan inte se skillnad på om strömmen den lämnar går till batterierna eller förbrukare. Dvs så länge man inte tagit steget fullt ut och isolerat batterikretsen med en "gateway" mellan laddning (generator, laddare) och förbrukare så är nog nyttan med olika bly/syrabatterier tämligen liten, och ordspråket "keep it simple" mer relevant än någonsin. Framförallt får man inga "fem gånger snabbare laddning". Även om det är jul och många vill tro på mer än tomten 😜....

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påstående:

Mitt 100Ah AGM startbatteri är förstört då belastningstestare visar ”veak” och 11,4 volt efter test.

Startmotorn orkar visserligen dra runt och starta den lättstartade motorn, men det blir ett ordentligt spänningsfall.

 

———-

Efter ett dygns laddning visar såväl voltmeter som batteriladdarens 13,2 volt, och efter belastningstestet ”good” och 12,9 volt, efter att batteriet återhämtat sig i tre minuter visar voltmetrarna 13,0 volt. Ett upprepat belastningstest visar testaren ”good” och 12,5 volt.

 

Påstående:

Då kan jag lugnt använda detta startbatteri minst en säsong till, men bör kolla spänningen emellanåt och ta med en startkabel i reserv.

 

Ytterligare ett påstående:

Man kan lugnt köpa sina AGM- batterier på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Påstående! 

Vilken generator som helst kan användas för att ladda AGM-batterier.

Utan att vara batteriexpert, men väl skapligt elektriskt utbildad och erfaren, vill jag framhärda att detta ibland inte kan vara sant. Grundläggande bonn-ellära ger att storleken på den ström som går in i batteriet beror mycket på hur hög spänning generatorn ger vid tillfället. Generatorns spänning beror i sin tur på hur väl laddningsregulatorn fungerar. Man bör därför då och då kontrollera laddningsspänningen så den inte ligger för högt. Men detta gäller iofs vare sig man har AGM eller ej. (eller för lågt för den delen)

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Påstående:

Då kan jag lugnt använda detta startbatteri minst en säsong till, men bör kolla spänningen emellanåt och ta med en startkabel i reserv.

 

Ytterligare ett påstående:

Man kan lugnt köpa sina AGM- batterier på Biltema.

Man bör kunna använda startbatteriet så länge som man upplever att motorns kan startas på godtagbart sätt. Detta oberoende av vad alla snitsiga grunkor påstår. Vill man vara en om sig och kring sig sjöbjörn kan man ha med startkablar i båten så man enkelt kan starta från något annat ombordvarande batteri om det skulle dra sista sucken ute på Väderöarna en novemberkväll e.dyl.

 

Jag har läst på husbilsforum (hemska tanke) att det förekommit problem med Biltema AGM och att garanti nekats då de använts som förbrukningsbatterier. Biltema skall sedan ha föreskrivit att deras AGM enbart skall användas som startbatterier. Läst på annat forum som sagt, så osvuret är väl bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Påstående:

Då kan jag lugnt använda detta startbatteri minst en säsong till, men bör kolla spänningen emellanåt och ta med en startkabel i reserv.

Absolut! Men spänningen kollar väl alla kontinuerligt via sin batterimonitor ändå, eller?

29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ytterligare ett påstående:

Man kan lugnt köpa sina AGM- batterier på Biltema.

Jo, det kan man säkert om man tänker använda dem som startbatterier och inte som förbrukarbatterier. I alla fall om man inte vill "frisera sanningen" när man vill reklamera dem. (BT är ju väldigt tydliga nuförtiden att deras i övrigt fina AGM-batterier bara är avsedda som startbatterier.)

Men det finns ofta liknande batterier till bättre priser även hos marinhandlarna. Köpte förra året 7 nya 95 Ah AGM till båten hos Seasea och då fick jag väldigt bra pris. Har för mig det var 30% rabatt på priser som redan var under BT.

(Mina 7 gamla, 10 år gamla, batterier tjänstgör nu som förbrukarbatterier i två olika båtar och som husbatterier i ett avlägset beläget hus utan elektricitet där de laddas med solpaneler. Funkar fortfarande fint.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Zwen:

Jag har läst på husbilsforum (hemska tanke) att det förekommit problem med Biltema AGM och att garanti nekats då de använts som förbrukningsbatterier. Biltema skall sedan ha föreskrivit att deras AGM enbart skall användas som startbatterier. Läst på annat forum som sagt, så osvuret är väl bäst.

Japp, det har jag också läst. Har också, när BT ändrade skrivningen om sina AGM, kontaktat dem för klargörande och de var väldigt tydliga! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Zwen:

Utan att vara batteriexpert, men väl skapligt elektriskt utbildad och erfaren, vill jag framhärda att detta ibland inte kan vara sant. Grundläggande bonn-ellära ger att storleken på den ström som går in i batteriet beror mycket på hur hög spänning generatorn ger vid tillfället. Generatorns spänning beror i sin tur på hur väl laddningsregulatorn fungerar. Man bör därför då och då kontrollera laddningsspänningen så den inte ligger för högt. Men detta gäller iofs vare sig man har AGM eller ej. (eller för lågt för den delen)

Min erfarenhet är att generatorer generellt ger lägre spänning än "smarta" laddare och att det därför är mindre risk med motorgång. Men som sagt, man måste ha koll på spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att höra olika uppfattningar, men försök hålla er till ämnet och försök få med länkar så att de som läser kan se och lära mera.

Inte menat som en showstoper utan bara en liten uppmaning i all välmening.

 

Jag hittade detta dokument om laddning, https://cdtechno.com/wp-content/uploads/2020/04/41_2128_0212.pdf

 

Det finns mera matnyttigt här, https://cdtechno.com/resources/technical-documents/support-documents/

 

Detta tillsammans med de senaste inläggen räcker väl för att bedöma...

Vilken generator som helst kan användas för att ladda AGM-batterier.

Det är en myt!

AGM-batterier är mycket känsligare för överladdning än våta batterier. För att de ska må riktigt bra krävs framför allt att laddspänningen inte är för hög i slutet av laddningen (absorption) och vid underhållsladdning (float). Det som händer då är att batteriet gasar på ett vis som AGM-tekniken inte kan hanterar så bra och batterierna torkar. Eftersom det inte går att fylla på destvatten förstörs batterierna.

Redigerad av Mackey
Destvatten blev saltvatten efter lite hjälp från Samsung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peter_K:

AGM-batterier tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri. 
😉

I vart fall bättre än bly-syra. Om man menar med större laddström. 

 

Märker detta då generatorn ger allt den är konstruerad för under längre tid vid uppstart efter en kväll o natt utan motor gång. Tv, ljus, värmare, kyl mm, som belastning. 

 

Detta är väl trevligt. Värre är att laddningen är på topp även vid tomgång och låga motorvarv. Kylningen av generatorn ville tidigare inte räcka till. Generatorn blev het. 

Nu är kylvingarna modifierade så kylningen är bra. 

Ett annat sätt kan vara att typ växla upp generatorn, med, större remskiva på motorn och mindre på generatorn (Vilket jag redan tidigare gjort). 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo moderna generatorer ger ju bra ifrån sig även på låga varvtal.

Om man kunde komma åt att justera ned generatorspänningen vore det nog bättre än att växla om den, men det antar jag inte låter sig göras.

 

Ett annat sätt kan vara att låta laddströmmen till AGM-batteriet gå genom en kraftdiod vars spänningsfall då gör att strömmen blir lite lägre. Särskilt i början av laddningen när det går stor ström blir spänningsfallet stort, kanske runt 0,7 V, och laddströmmen därmed mindre än den skulle varit utan dioden. Allt eftersom batteriet laddas upp minskar strömmen och därmed även spänningsfallet över dioden och laddspänningen blir mer och mer i nivå med vad den skulle varit utan dioden.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

I vart fall bättre än bly-syra. Om man menar med större laddström. 

 

Märker detta då generatorn ger allt den är konstruerad för under längre tid vid uppstart efter en kväll o natt utan motor gång. Tv, ljus, värmare, kyl mm, som belastning. 

 

Detta är väl trevligt. Värre är att laddningen är på topp även vid tomgång och låga motorvarv. Kylningen av generatorn ville tidigare inte räcka till. Generatorn blev het. 

Nu är kylvingarna modifierade så kylningen är bra. 

Ett annat sätt kan vara att typ växla upp generatorn, med, större remskiva på motorn och mindre på generatorn (Vilket jag redan tidigare gjort). 

Bra synpunkt. Jag ska absolut hålla koll på generatorns temperatur nu när jag byter till AGM.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vådan av felaktig laddning och gasande batteri. 1700m2 båtförvaring borta på 38min. 

DSC_0815.JPG

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Zwen said:

Grundläggande bonn-ellära ger att storleken på den ström som går in i batteriet beror mycket på hur hög spänning generatorn ger vid tillfället. Generatorns spänning beror i sin tur på hur väl laddningsregulatorn fungerar. Man bör därför då och då kontrollera laddningsspänningen så den inte ligger för högt. Men detta gäller iofs vare sig man har AGM eller ej. (eller för lågt för den delen)

Jag tror att förhållandet mellan ström och spänning är betydligt mer komplext än så, framför allt måste batteriets aktuella laddningstillstånd tas med i beräkningen. Här är min bild av vad som händer:

När batteriet är rejält urladdat är dess laddningsmotttaglighet som störst. Ta som exempel en batteribank på 300Ah och en 70A generator med en maskin på fullvarv: Batteribanken kommer inledningsvis att ha kapacitet att svälja mer än de 70 A som generatorn maximalt kan leverera, konsekvensen blir att spänningen bara orkar upp till kanske 13,5V.

D v s generatorn ger allt den förmår och dess laddningsregulator gör ingenting.  Det är i detta skede de riktigt stora strömmarna in i batteriet kan uppmätas.

I takt med att batteriet laddas upp sjunker laddningsmottagligheten och därmed stiger spänningen (tänk V = tryck).

När spänningen nått upp till regulatorns set point (låt säga 14,4V) så har strömmen redan sjunkit en hel del och batteribanken har kanske nått 70 - 80 procents SOC. Nu träder regulatorn i funktion: För att inte spänningen ska stiga ytterligare börjar regulatorn att minska ned på den ström som generatorn skickar ut. Nu är det alltså regulatorn och inte batteriet som bestämmer strömmens storlek. Och regulatorn styrs i sin tur av systemspänningen.

Om nu en stor förbrukare slås på, så leder det till en omedelbart sänkt systemspänning, vilket i sin tur får regulatorn att reglera upp strömmen till en nivå som upprätthåller systemspänningen till 14,4 (om det är möjligt).

Hade regulatorns set point legat på 14,8V i stället för 14,4, så hade det dröjt en stund längre innan regulatorn trädde i funktion (bulkfasen hade förlängts), men strömmen under denna stund hade varit förhållandevis låg.

Ännu lägre blir strömmen när 14,8V väl uppnås och regulatorn börjar arbeta.

Säkert kan det vara så att vissa AGM-batterier i längden tar skada (torkar ut) av att hållas vid spänningar över 14,4V och att man därför bör vara uppmärksam på var set point ligger. (För de AGM-batterier jag skaffade i våras rekommenderar tillverkaren en set point på 14,7V).

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett nytt påstående.

Man ska absolut inte ladda ur ett AGM-batterier mer än till 50 % för då förlorar man mycket prestanda.

 

Jag tror att det är nära en myt att det är så "hemskt" skadligt att ladda ur ett AGM-batteri mer än till 50 %. Jag tror absolut att man förlorar ett antal laddcykler om man tex. laddar ur till 80 %, men samtidigt får man ju ut mera energi ur batteriet vid varje urladdning. 

 

Någon som har koll, gärna med länk till bra källa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...