Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hyllplan

Evinrude 4hk 2-takt

Rekommendera Poster

Hej! 

Har en gammal Evinrude 4hk 2-takt 2 cyl. Den saknar gnista på ena stiftet. 

Planen är väl att försöka lyfta på svänghjulet och byta plats på tändspolarna då de har en spole per cylinder? Låter det som en plan för att se vad som är trasigt? Verkar inte helt lätt att få av svänghjulet när man tittar på diverse försök på forumen. Nån som har erfarenhet av just denna el likn motor? 

Finns verkstadshandbok att få tag på?

JohanIMG_20201118_221344_01.thumb.jpg.0089e7b71fe5a000e76e0a12ad1a010a.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att lyfta av övre kåpan, den sitter med fyra skruvar underifrån. Det ser ut som du har varit på den stora skruven uppe på kåpan. Rör man den ramlar startapparaten loss under kåpan och startsnöret blir hängande. Ta det försiktigt när du lyfter på kåpan så kanske du slipper få ut startfjädern över hela golvet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack @Rascal det vet jag då motorn levererades till mig i delar 😂 Har fått motorn av bekant. Han fick aldrig bort svänghjulet. Fick tillbaka fjädern tillslut. Bilden är tagen innan jag monterade tillbaka fjäder därav ett slappt startsnöre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars brukar det ju alltid vara svågern som lånat motorn och lämnat tillbaka den med magnapullen i delar.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muttern som håller svänghjulet är sällan ett problem. Passande hylsa helst 6-kant, med fast skaft som man dammar till på med en hammare eller klubba, alt. använder man en slående mutterdragare.

 

Svänghjulet har tre gängade hål runt centrum som är till för att fästa avdragaren vars centrumbult centreras i vevaxeln. 

 

Vad är det du tycker är knepigt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Muttern som håller svänghjulet är sällan ett problem. Passande hylsa helst 6-kant, med fast skaft som man dammar till på med en hammare eller klubba, alt. använder man en slående mutterdragare.

 

Svänghjulet har tre gängade hål runt centrum som är till för att fästa avdragaren vars centrumbult centreras i vevaxeln. 

 

Vad är det du tycker är knepigt?

Muttern är av, måste fixa en avdragare. Tack så länge! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var länge sen så nu minns jag inte om det var moppe eller utombordare. Om det finns ett litet axiellt spel så det går att lyfta svänghjulet något, sätt muttern så den är kant i kant med axeln för att skydda gängorna, lyft upp svänghjulet och klipp till med en hammare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte m-gäng, var får man tag på bult? Behöver till avdragaren, finns det på typ bauhaus? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev hyllplan:

Det är inte m-gäng, var får man tag på bult? Behöver till avdragaren, finns det på typ bauhaus? 

Amerikansk motor = tum-gänga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slet i någon vecka med att försöka få av svänghjulet med en hemmasnickrad avdragsragare. Jag valde att lämna in motorn istället för att köpa en avdragare och så här i efterhand ångrar jag mig lite. 
1/4 tum unc gällde för min evinrude från 1991 för de tre små gängorna på svänghjulet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var svänghjulet av :), 1/4 unc var det, tack! Gick lätt. Tillverkade mothåll av ett spännband och tändstiftsnyckel. 

Saknas alltså gnista på ett tändstift, vad är mest misstänkt? brytare? Kondensator? Spole? Tänkte jag ska byta plats på sakerna för att se vad som är trasigt. Se bilder. (det är inte jag som knäck den lilla vingen på svänghjulet :), tror det funkar utan den iaf) Tack! 

IMG_20201212_143730.jpg

IMG_20201212_143603.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...