Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppskatten1

Ekolodgivare inombord eller på akterspegel Nimbus 26

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Skeppskatten1:

Vad är smartast o mest tillförlitligt? 

Tja, på min 2600 limmade jag fast en akerspegelsgivare med sika direkt mot bottens insida i förpiken. Den slutade att fungera då jag bytte stävskena från aluminium till en av r.f stål.... men då flyttade jag givaren en liten bit, så funkade det igen.


Om båtens skrov är av sandwich funkar det inte, men Nimbus byggde inte på det viset.

Du kan testa när båten ligger i sjön, lägg givaren i en vattenfylld plastpåse, som du håller mot båtens botten eller strunta i påsen och be en medhjälpare trycka givaren mot skrovets insida medan du kollar på skärmen.

 

Jag förlorade litet i känslighet på det viset, det gick inte att mäta de djupa djupen, när det var över 100 m djupt. Å andra sidan blir givaren inte känslig för vattenturbulens från skrov och propellern i farter över tio knop som det är för mig nu med samma givare monterad där den skall sitta, på utsidan.

Om givaren även mäter temperatur, så kan det bli litet fel om den är inombords, då mäter den ju skrovets temp, som iofs för det mesta är den samma som vattnets, men det kan ju kanske skilja litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag förlorade litet i känslighet på det viset, det gick inte att mäta de djupa djupen, när det var över 100 m djupt. 

Det kan nog klassas som ett ilandsproblem. 😉

 

Någon som vet om det går att använda inombordsmontage på mera avancerade ekolod, sådana där som har flera kanaler och som sägs hitta fiskar (om det finns några).

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombords.

Akterspegelsgivare på akterspegeln kommer hamna i "stört" vatten från propellern (som sitter en liten bit innanför akterspegeln) då den kommer sitta snett akter om densamma. Inte att rekommendera.

 

I övrigt - se svaret ovan.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får det bli en inombordsgivare. 

Då är frågan vad man ska välja.. ? 

Tänker mig runt 1500 kronor .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Då får det bli en inombordsgivare. 

Då är frågan vad man ska välja.. ? 

Tänker mig runt 1500 kronor .

Lämpligast är väl att välja inombordsgivaren som är avsedd för just din ekolodsmodell ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en akterspegelsgivare från Garmin på inrådan från butiken och satte fast den med sika mot skrovet. Funkar utmärkt, nu hade jag inte några höga krav, ville endast se djup. Kostade 600 spänn så billigar än de avsedda inombordsgivarna.

 

Vill man se fiskar, ha avancerade kanske man bör köpa en givare som är avsedd för inombordsmontering. 

 

Men för egen del är jag nöjd med min billigare givare.

 

Ett tips ifall du har ett nema 2000 nätverk i båten är att skaffe en givare som skickar en Nk2 signal istället, du kan du slippa dra upp kabeln från givaren till styrkonsollen förutsatt att nätverket är draget så du kommer åt att koppla in på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Någon som vet om det går att använda inombordsmontage på mera avancerade ekolod, sådana där som har flera kanaler och som sägs hitta fiskar (om det finns några).

Min sitter limmad inombords och har två kanaler och visar fiskar, så, ja det går. 
Men temperaturvisningen blir helt galen när motorn börjar bli lite varm. 
 

 

19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om båtens skrov är av sandwich funkar det inte, men Nimbus byggde inte på det viset.

Jag vet inte om det stämmer. Min givare sitter limmad på en uppbyggd vågrät yta mot skrovet någonstans mitt mellan vattenlinjen och botten och jag har svårt att tänka mig att materialet är homogent rakt igenom. ”Klacken” sitter från fabrik. Men det kan ju finnas luft där som inte stör eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Inombords.

Akterspegelsgivare på akterspegeln kommer hamna i "stört" vatten från propellern (som sitter en liten bit innanför akterspegeln) då den kommer sitta snett akter om densamma. Inte att rekommendera.

 

I övrigt - se svaret ovan.

Både ja och nej...

Jag har minst två saker av nästan allting ombord. Även två oberoende ekolod/plottrar.

Dessa har varsin givare på varje sida om drevet på akterspegeln. Dom ger alltid bra (och likadan) information upp till ungefär tio knop, sedan blir det för mycket turbulens så det visas bara oskära värden, men ibland får jag bra information i det ena eller det andra eller i båda i farter runt femton knop. Jag förstår inte varför och orkar inte bry mig om det heller.

 

Men egentligen vill jag ju ha korrekt information i låga farter på okända vatten. När ekoloden visar osäkra mätvärden går jag på kända vatten eller i utprickade farleder.

 

Hursomhelst, gäller det vid inombordsmontage att placera givaren i skrovet där skrovet hela tiden har kontakt med vattnet, så att man inte sätter den för långt fram i en planande eller halvplanande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har beslut tagits.  

Det blev en Airmar® XSONIC P79 inombordsgivare 50/200 (9P).

Ska bli spännande att se hur den funkar i sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...