Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tetrapak

Motor montering

Rekommendera Poster

Hej på er. Har precis renoverat akterspegeln på båten då den var heeelt rutten.. 

På motorn jag har finns det 2st bygelskruvar, räcker det med dem eller måste jag har 2st längst ner på motorfästet som går igenom akterspelegn? Motorn i sig är en mercury 650 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en så pass stor motor hade jag tveklöst kört bultar nertill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal regel har jag för mig är att över 20 hk kompletterar man med bultar (eller skruvar kanske det heter)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som fick lära sig den hårda vägen. Han ville inte borra hål i akterspegeln för genomgående bultar.

Gick bra fram till han gjorde en skarp sväng, då vred sig motorn ur sitt fäste och hamna i plurret... 😅

Har för mig att det var en 60hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev martinke:

Har en kompis som fick lära sig den hårda vägen. Han ville inte borra hål i akterspegeln för genomgående bultar.

Gick bra fram till han gjorde en skarp sväng, då vred sig motorn ur sitt fäste och hamna i plurret... 😅

Har för mig att det var en 60hk.

Svärdotter gjorde precis likadant med 6 hk. Men det var kanske dåligt åtdraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 hk låter inte mycket men jämfört med en människa så är det en ordentlig kraft. 
Tänk er att båten står uppallad på land och fastsatt så den inte kan vrida sig. Ta sedan 6-7 kralliga killar som tar tag i drevet på motorn (corona aside)  och drar det sidledes allt vad de förmår. Bygelskruvarna ska sitta bra hårt för att inte den motorn ska ryckas loss.
Om vi nu talar om 60 hk .... ni fattar.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: En hästkraft brukar definieras som den kraft som krävs för att lyfta 75 kg en meter upp på en sekund. Orkar du själv lyfta 75 kg en centimeter ovan marken? Om du gör det så ska du dessutom häva upp klumpen en meter inom en sekund för att utveckla en hästkraft. Inte många människor klarar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med definition av hästkraft tycker jag alltid varit lite luddigt.

Det är nog ganska många som styrketränat en del som skulle klara att lyfta en skivstång med 75 kg från golvet och en meter upp på en sekund, men de skulle ändå inte vara i närheten av att vara lika starka som en häst om man spände dom framför plogen....😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Zwen:

Det där med definition av hästkraft tycker jag alltid varit lite luddigt.

Det är nog ganska många som styrketränat en del som skulle klara att lyfta en skivstång med 75 kg från golvet och en meter upp på en sekund, men de skulle ändå inte vara i närheten av att vara lika starka som en häst om man spände dom framför plogen....😄

Nej, en häst motsvarar cirka 20 hästkrafter så visst är det luddigt.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nej, en häst motsvarar cirka 20 hästkrafter så visst är det 

Ja det ryktas bara inte om det, det fantastiska djur!🏇

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat att springa uppför trappan mellan våningarna, 2,8 meter hög tid 5 sekunder, vikt 77 kg. Det blir 0,6 hk. Om man betänker att en liter diesel för 15 kronor ger runt 8 timmars drift med 0,6 hk inser man att det är rätt billigt. Och vad förbränningsmotorn betytt för samhällsutvecklingen. Förr spände man kärringen för plogen, eller är det en skröna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Har testat att springa uppför trappan mellan våningarna, 2,8 meter hög tid 5 sekunder, vikt 77 kg. Det blir 0,6 hk. Om man betänker att en liter diesel för 15 kronor ger runt 8 timmars drift med 0,6 hk inser man att det är rätt billigt. Och vad förbränningsmotorn betytt för samhällsutvecklingen. Förr spände man kärringen för plogen, eller är det en skröna?

I trav eller galopp?

Ja tänk även vad mycket havre och melass du sparade in!

 

Jag har klättrat upp och ned för stegen till båten alldeles för många gånger i onödan, då Alois Alzheimers kusinbarn hela tiden gömmer mina verktyg på konstiga ställen. Så jag måste in i verkstaden och hämta nya. Nu i kväll såg jag att jag hade tre 17mm ringnycklar i båten och en 17mm spärrnyckel och två likadana skiftnycklar.... 

Så går folk på gym och springer på band och i trappmaskiner när man kan utföra riktigt kroppsarbete, gratis.

 

Käringen framför plogen, ja jag har sett den bilden i min ungdom på en sådan där väggbonad.

Senare har jag även sett en annan bild, där käringen använder mannen som plog, han håller ett hjul i händerna med utsträckta armar, käringen håller i vaderna, och plogbilen är .... ja det kan ni säkert lista ut. Det paret blev nog barnlösa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev trewq:

Har testat att springa uppför trappan mellan våningarna, 2,8 meter hög tid 5 sekunder, vikt 77 kg. Det blir 0,6 hk. Om man betänker att en liter diesel för 15 kronor ger runt 8 timmars drift med 0,6 hk inser man att det är rätt billigt. 

För 15 kronor kommer man alltså 16 000 meter upp för en trappa.

Höj priset på diesel!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...