Jump to content
Tuesday 26 October 2021
MinorOffshore

När fryser/skadas inombordare med drev sent på hösten/början av vintern ??

Recommended Posts

Hej,

 

då höstvädret varit ovanligt varmt har jag ännu den större båten i vattnet och undrar nu hur många minusgrader/hur länge en båt med inombordare med drev (VP-D6-370) tål tryggt minusgrader före saker börjar frysa sönder ?

 

Normalt har jag vid denna tid haft bara Bustern i vattnet och alltid blivit sagd att bara jag har motorn nere så kan ingenting frysa, och det har fungerat bra i decennier...

Visst har även den större båten ibland varit i vattnet några nätter/en vecka med minus, men nu funderar jag att ha båten i sjön till Julen så att vi kan njuta av helgen på holmen.

Den förra ägaren har utrustat motorn med en Calix insattsvärmare som man kan förvärma motorn genom att värma kylvattnet som i en traktor. Men inte kan/behöver man väl ha Calixen på varje natt det förväntas minusgrader på natten eller hela dagen ? 

För tillfället är det ännu 6 - 8 c i vattnet och jag räknar med att det är tryggt att ha båten i vattnet fast det skulle bli några grader minus på natten, men vad händer sedan när vatten temperaturen närmar sig 0 C och det är några minusgrader varje natt eller till och med flera dygn i följd ?

På holmen har jag tiilgång till landström vid bryggan, men det har jag tyvärr inte på fastlandet i hamnen.

 

 

Tack i förväg för era svar,

 

Minor Offshore

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen som har erfarenhet av att köra sent på hösten/början av vintern med drev ?

Nu när vattnet ännu är +6 C så är jag inte orolig för nån grad minus på natten, men snart blir det både kallare vatten och luft...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Tyvärr har jag inget svar på den frågan, själv tar jag upp båten på hösten. Om jag vore du skulle jag ringa och fråga någon eller några skärgårdsentreprenörer, t ex taxibåtsägare eller andra liknande som kan tänkas ha båt med drev som får ligga i vattnet så länge det är isfritt. Har du färskvattenkylning så är det väl inte blocket utan framför allt avgaslimpor, oljekylare och värmeväxlare som kan vara i fara vid stark kyla. En termostatstyrd anordning som håller tempen på några enstaka plusgrader i motorrummet borde göra susen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vilken kylning har du, sötvattenkylning eller sjövattenkylning ?

Om du har sötvattenkylning så antar jag att värmare värmer upp bara den slutna delen som kyler själva motorn, men inte värmeväxlaren ? Och den slutna delen är väl ändå glykolfylld. Men då blir det troligen så varmt i motorrummet att inte heller värmeväxlaren fryser sönder.

 

Jag är ingen expert i frågan, men så länge det är isfritt (dvs vattnet varmare än +3 grader) så borde det funka, vattnet avger ju mycket mer energi än luften "stjäl", och motorrummets durk brukar ju ligga några dm under vattenytan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag är ingen expert i frågan, men så länge det är isfritt (dvs vattnet varmare än +3 grader) så borde det funka, vattnet avger ju mycket mer energi än luften "stjäl", och motorrummets durk brukar ju ligga några dm under vattenytan.

Så bedömer jag det också, men...

 

Det kan gå väldigt fort om det kommer en köldknäpp och då gäller det att snabbt skydda allt som kan frysa ombord.

 

Med bra koll på väderprognoserna och vattentemperaturen bör det inte vara något problem att hänga med i svängarna.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren,

 

motorn (VP D6-370 DP) är sötvattenkyld och traktorvärmaren (500w) värmer (när jag har tillgång till landström) sötvattenskylningen till 25-50 C. Det värmer hela blocket och även värmeväxlaren. Så med landström klarar jag mig utan skador enligt varvet och de lokala båtfararna tills isen lägger sig och det är dags att lyfta båten.

Mitt problem är dock brist på landström när båten ligger vid fastlandet. De flesta jag har talat med säger att så länge vattnet är varmt och inte fryser till is under natten så borde man klara sig utan värmare med ett drev, då det varmare vattnet skyddar från kylan, men för säkerhets skull så är värmaren bra...

 

Nu har det varit några nätter med frost, så på lördagen är det dags att lyfta båten. Sedan blir det öppnare Buster om vi ännu åker ut till holmen.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beror mycket på hur välisolerat motorrummet är mot atmosfären. Man kan med fördel täppa för ventilationen så att inte värmen från sjön pyser ut. 
I instruktionsboken brukar det stå exakt vilka åtgärder som bör vidtas och var sjövattenavtappningarna på värmeväxlarna sitter. 
Har aldrig varit med om att ett drev frusit sönder även om båten varit fastfrusen i decimetertjock is. 
Sen beror det kanske lite på om man tar kylvattnet från drevet eller separat bottengenomföring och hur avgassystemet är utformat. 
Med separat kylvattenintag är det ju en smal sak att stänga bottenventilen, dränera sjövattnet och sedan öppna locket på sjövattenfiltret och fylla med frysskyddsvätska. 
Överlag är jag förvånad över hur mycket stryk av isen en drevbåt faktiskt tål. 
Men som privatperson har jag inte råd att chansa med sådant. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

   

13 timmar sedan skrev coppertail:

Har aldrig varit med om att ett drev frusit sönder även om båten varit fastfrusen i decimetertjock is. 


För många år sedan såg jag ett stort antal småbåtar med snurror upp till kanske 20 hk sitta fastfrusna i isen (i Stockholmstrakten) med avsikt. Så gjorde man varje år, varför minns jag inte, bekvämlighet kanske men stöldrisken var i alla fall lägre än att förvara båten på trailer. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hen Finnmaster med en Penta D4 som vi låter ligga i året om. När det blir minusgrader har jag ett litet element ståendes i motorrummet som slår. Sen har luftslang p botten runt bryggan för att hålla isfritt. Inga problem att ha båten i, men jag rekommenderar ett litet element i  motorrummet för att hålla plusgrader.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy