Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mkryssaren

Glödningslampa VP

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en indikator för glödning som inte funkar längre (glödstiften funkar). 

 

Kan man byta ut (använda samma sladdar) den mot nån LED eller annan lampa som indikerar glödningen?

 

Tack på förhand!

 

 

IMG_20200801_175241_551__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det en sådan gammaldags typ där det sitter ett glödstift där inne? Ingen egentlig lampa alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Zwen:

Är inte det en sådan gammaldags typ där det sitter ett glödstift där inne? Ingen egentlig lampa alltså?

Jo precis, därav min undran. Om det finns något som gör att man kan använda en lampa istället (tillräckligt motstånd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... det kan nog bli lite krångligt. Glödtråden därinne är ju på sätt och viss ett motstånd som man låter det gå ström genom tillräckligt länge för att det ska bli så varmt att det glöder.

Behöver du ha indikeringen då? Minns du inte på ett ungefär hur länge du behövt glöda vid olika temperaturer?

Många motorer har ju bara en indikering som visar att glödningen är igång. Sedan får man vänta lagom många sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Zwen:

Nja... det kan nog bli lite krångligt. Glödtråden därinne är ju på sätt och viss ett motstånd som man låter det gå ström genom tillräckligt länge för att det ska bli så varmt att det glöder.

Behöver du ha indikeringen då? Minns du inte på ett ungefär hur länge du behövt glöda vid olika temperaturer?

Många motorer har ju bara en indikering som visar att glödningen är igång. Sedan får man vänta lagom många sekunder.

Den har varit tjurig denna säsongen så plockat sprutarna och skickat iväg på service. I och med detta så kom tanken att utöver ALLT annat man planerat under andra båtsäsongen (läs vinterhalvåret) likväl kunde gett sig på att få en fungerande indikator för glödningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns div glödrelä du kan använda som har utgång för lampa och även div avkännare så du inte glöder varm motor mm, väl ett med rätt tid som stämmer dina stift. Som jag har kopplat det på sommar bilen slocknar lampan när det är dags att dra starten, är motorn varm och man drar start så hoppar relät över glödningen.  

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eile:

Finns div glödrelä du kan använda som har utgång för lampa och även div avkännare så du inte glöder varm motor mm, väl ett med rätt tid som stämmer dina stift. Som jag har kopplat det på sommar bilen slocknar lampan när det är dags att dra starten, är motorn varm och man drar start så hoppar relät över glödningen.  

 

Oh! Intressant, har du kopplingsschema och lista över delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schema brukar stå på sidorna där du beställer dem, det jag använder på just min bil är ett antikt franskt relä satt i div bilar peugot mfl på 80-90 talet men googla glödrelä , ta reda på din glödtid finns ju lite olika stift och lite beroende på hur din "glödlampa" kopplats.   Vad är det för motor? ex på glödrelä och du ser att de finns med olika tider. https://www.autodoc.se/reservdelar/kontrollenhet-glodstiftsystem-10347/peugeot/505/505-break-551d/6782-2-5-turbo-diesel    tror det är exakt detta jag kör med lite dyrt och lite extra finneser jag inte använder så billigare finns: https://www.autodoc.se/dt/10128912   men som du ser vilka bilar som har detta i listan så finns det billigt att hitta på skroten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Eile:

Schema brukar stå på sidorna där du beställer dem, det jag använder på just min bil är ett antikt franskt relä satt i div bilar peugot mfl på 80-90 talet men googla glödrelä , ta reda på din glödtid finns ju lite olika stift och lite beroende på hur din "glödlampa" kopplats.   Vad är det för motor? ex på glödrelä och du ser att de finns med olika tider. https://www.autodoc.se/reservdelar/kontrollenhet-glodstiftsystem-10347/peugeot/505/505-break-551d/6782-2-5-turbo-diesel    tror det är exakt detta jag kör med lite dyrt och lite extra finneser jag inte använder så billigare finns: https://www.autodoc.se/dt/10128912   men som du ser vilka bilar som har detta i listan så finns det billigt att hitta på skroten. 

Tack, det är en MD32A (glödtid 60 sek). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 sek det var långsamma stift brukar vara betydligt kortare men varför ska du byta ut den "glödlampa" vet inte exakt hur den är kopplad men sett vissa äldre fordon där den bara legat över ett motstånd själva "glödlampan" är nog inte sönder.   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollmotståndet på panelen är seriekopplad med glödstiften. Om det är avbrott i motståndet funkar inte glödningen. På senare motorer ersattes kontrollmotståndet med ett motstånd på motorn. Ett runt i keramik som satt längst bak på toppen. Om man vill skippa motstånden måste man montera andra glödstift, som är avsedda för 11,5 Volt. Om man vill ha en kontrollampa kan man koppla den direkt på ett glödstift. Då ser man att stiften får spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är smartast och de flesta kan ju räkna ner till lämplig glöd tid.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

 Om man vill ha en kontrollampa kan man koppla den direkt på ett glödstift. Då ser man att stiften får spänning.

Finns det inte ett relä för glödstiften där man kan koppla på kontrollampan?

Min Penta 40:a har bara en indikeringslampa som tänds när jag vrider nyckeln till glödning. Om jag inte minns fel får den bara signal från tändningslåset, men man kan ju också höra om relät drar eller ej. Sedan får man bara ta tid, ca 30 sek om den är skapligt kall. Kanske 15-20 om det är en varm dag. Eller knappt något om motorn är varm.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha en kontrollampa som indikerar att stiften får spänning måste man koppla den till stiften. Det är inte svårare än att koppla den till reläet. Det kan ju vara avbrott mellan relä och stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en fråga ,har tre st grova kablar  från glödindekatorn i panelen hur skall dom kopplas ,mvh Rainer 

FB8A3B1A-DEF0-4238-8131-B92B9E9E5414.jpeg

D7EB94AE-FD11-47C7-9914-C68E1D0ED3AE.jpeg

EDFC48CF-05F7-4FE8-B3A3-B4A4E6EA82B1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...