Mkryssaren 0 Posted November 28, 2020 Hej, har en indikator för glödning som inte funkar längre (glödstiften funkar). Kan man byta ut (använda samma sladdar) den mot nån LED eller annan lampa som indikerar glödningen? Tack på förhand! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 153 Posted November 28, 2020 Är inte det en sådan gammaldags typ där det sitter ett glödstift där inne? Ingen egentlig lampa alltså? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkryssaren 0 Posted November 28, 2020 5 minuter sedan skrev Zwen: Är inte det en sådan gammaldags typ där det sitter ett glödstift där inne? Ingen egentlig lampa alltså? Jo precis, därav min undran. Om det finns något som gör att man kan använda en lampa istället (tillräckligt motstånd). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 153 Posted November 28, 2020 Nja... det kan nog bli lite krångligt. Glödtråden därinne är ju på sätt och viss ett motstånd som man låter det gå ström genom tillräckligt länge för att det ska bli så varmt att det glöder. Behöver du ha indikeringen då? Minns du inte på ett ungefär hur länge du behövt glöda vid olika temperaturer? Många motorer har ju bara en indikering som visar att glödningen är igång. Sedan får man vänta lagom många sekunder. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkryssaren 0 Posted November 28, 2020 Just nu skrev Zwen: Nja... det kan nog bli lite krångligt. Glödtråden därinne är ju på sätt och viss ett motstånd som man låter det gå ström genom tillräckligt länge för att det ska bli så varmt att det glöder. Behöver du ha indikeringen då? Minns du inte på ett ungefär hur länge du behövt glöda vid olika temperaturer? Många motorer har ju bara en indikering som visar att glödningen är igång. Sedan får man vänta lagom många sekunder. Den har varit tjurig denna säsongen så plockat sprutarna och skickat iväg på service. I och med detta så kom tanken att utöver ALLT annat man planerat under andra båtsäsongen (läs vinterhalvåret) likväl kunde gett sig på att få en fungerande indikator för glödningen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Eile 42 Posted November 28, 2020 (edited) Finns div glödrelä du kan använda som har utgång för lampa och även div avkännare så du inte glöder varm motor mm, väl ett med rätt tid som stämmer dina stift. Som jag har kopplat det på sommar bilen slocknar lampan när det är dags att dra starten, är motorn varm och man drar start så hoppar relät över glödningen. Edited November 28, 2020 by Eile Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkryssaren 0 Posted November 28, 2020 5 minuter sedan skrev Eile: Finns div glödrelä du kan använda som har utgång för lampa och även div avkännare så du inte glöder varm motor mm, väl ett med rätt tid som stämmer dina stift. Som jag har kopplat det på sommar bilen slocknar lampan när det är dags att dra starten, är motorn varm och man drar start så hoppar relät över glödningen. Oh! Intressant, har du kopplingsschema och lista över delar? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Eile 42 Posted November 28, 2020 Schema brukar stå på sidorna där du beställer dem, det jag använder på just min bil är ett antikt franskt relä satt i div bilar peugot mfl på 80-90 talet men googla glödrelä , ta reda på din glödtid finns ju lite olika stift och lite beroende på hur din "glödlampa" kopplats. Vad är det för motor? ex på glödrelä och du ser att de finns med olika tider. https://www.autodoc.se/reservdelar/kontrollenhet-glodstiftsystem-10347/peugeot/505/505-break-551d/6782-2-5-turbo-diesel tror det är exakt detta jag kör med lite dyrt och lite extra finneser jag inte använder så billigare finns: https://www.autodoc.se/dt/10128912 men som du ser vilka bilar som har detta i listan så finns det billigt att hitta på skroten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkryssaren 0 Posted November 29, 2020 8 timmar sedan skrev Eile: Schema brukar stå på sidorna där du beställer dem, det jag använder på just min bil är ett antikt franskt relä satt i div bilar peugot mfl på 80-90 talet men googla glödrelä , ta reda på din glödtid finns ju lite olika stift och lite beroende på hur din "glödlampa" kopplats. Vad är det för motor? ex på glödrelä och du ser att de finns med olika tider. https://www.autodoc.se/reservdelar/kontrollenhet-glodstiftsystem-10347/peugeot/505/505-break-551d/6782-2-5-turbo-diesel tror det är exakt detta jag kör med lite dyrt och lite extra finneser jag inte använder så billigare finns: https://www.autodoc.se/dt/10128912 men som du ser vilka bilar som har detta i listan så finns det billigt att hitta på skroten. Tack, det är en MD32A (glödtid 60 sek). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Eile 42 Posted November 29, 2020 60 sek det var långsamma stift brukar vara betydligt kortare men varför ska du byta ut den "glödlampa" vet inte exakt hur den är kopplad men sett vissa äldre fordon där den bara legat över ett motstånd själva "glödlampan" är nog inte sönder. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 304 Posted November 29, 2020 Kontrollmotståndet på panelen är seriekopplad med glödstiften. Om det är avbrott i motståndet funkar inte glödningen. På senare motorer ersattes kontrollmotståndet med ett motstånd på motorn. Ett runt i keramik som satt längst bak på toppen. Om man vill skippa motstånden måste man montera andra glödstift, som är avsedda för 11,5 Volt. Om man vill ha en kontrollampa kan man koppla den direkt på ett glödstift. Då ser man att stiften får spänning. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Eile 42 Posted November 29, 2020 Japp det är smartast och de flesta kan ju räkna ner till lämplig glöd tid. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 153 Posted November 29, 2020 5 timmar sedan skrev Rollen: Om man vill ha en kontrollampa kan man koppla den direkt på ett glödstift. Då ser man att stiften får spänning. Finns det inte ett relä för glödstiften där man kan koppla på kontrollampan? Min Penta 40:a har bara en indikeringslampa som tänds när jag vrider nyckeln till glödning. Om jag inte minns fel får den bara signal från tändningslåset, men man kan ju också höra om relät drar eller ej. Sedan får man bara ta tid, ca 30 sek om den är skapligt kall. Kanske 15-20 om det är en varm dag. Eller knappt något om motorn är varm.🙂 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 304 Posted November 30, 2020 Om man vill ha en kontrollampa som indikerar att stiften får spänning måste man koppla den till stiften. Det är inte svårare än att koppla den till reläet. Det kan ju vara avbrott mellan relä och stift. Quote Share this post Link to post Share on other sites