Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bortomhorisonten

Var kan man köpa silver/silverklorid referens probe

Rekommendera Poster

Jag är intresserad av att köpa en silver/silverklorid referens probe till min Uni-T multimeter för att lättare söka efter krypström. Är det någon som vet var jag hittar det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Bortomhorisonten:

Jag är intresserad av att köpa en silver/silverklorid referens probe till min Uni-T multimeter för att lättare söka efter krypström. Är det någon som vet var jag hittar det? 

Prova på https://www.fluxio.se/forum/index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-28 vid 16:08 skrev Hybro:

Detta får du utveckla. 

 

 

Jag har läst flera tips om hur man söker efter krypström genom att placera en referens probe i vattnet. Genom att se spänningsskillnader mellan vattnet och båten kan man snabbt hitta krypström. Om det är krypström i generator, vindturbin eller liknande kan detta vara det enda sättet att hitta det. 

 

Tack för tipsen. Jag ska se på dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bortomhorisonten:

Jag har läst flera tips om hur man söker efter krypström genom att placera en referens probe i vattnet. Genom att se spänningsskillnader mellan vattnet och båten kan man snabbt hitta krypström. Om det är krypström i generator, vindturbin eller liknande kan detta vara det enda sättet att hitta det.

Kan man inte göra samma mätning med en avisolerad kabelstump i vattnet, koppla till en känslig multimeter o mäta med den andra multimetersladden på de punkter man vill kolla?

 

Varför blanda in speciella mätprober o kvicksilverlösningar som nog inte är så miljövänliga?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från mätmetoden som TS efterforskar så är en mätning med en känslig multimeter i detta fall troligen inte framgångsrik. Krypströmmen som går är baserad på 12 eller 230V. En multimeter som mäter resistans har bara några volt mellan mätpinnarna. Det är högst osäkert att det är ett linjärt förhållande mellan ström och spänning (Ohms lag) när det gäller krypströmmar. Det behövs en viss potentialskillnad innan ström börjar flyta. Jämför med zenerdioder och motsvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

Bortsett från mätmetoden som TS efterforskar så är en mätning med en känslig multimeter i detta fall troligen inte framgångsrik. Krypströmmen som går är baserad på 12 eller 230V. En multimeter som mäter resistans har bara några volt mellan mätpinnarna. Det är högst osäkert att det är ett linjärt förhållande mellan ström och spänning (Ohms lag) när det gäller krypströmmar. Det behövs en viss potentialskillnad innan ström börjar flyta. Jämför med zenerdioder och motsvarande.

Vad har resistansmätning med detta att göra ?

Det handlar väl om att mäta skillnader i spänningspotential, dvs volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev IngemarE:

Vad har resistansmätning med detta att göra ?

Det handlar väl om att mäta skillnader i spänningspotential, dvs volt.

Korrekt. Jag var i ett annat universum. Sorry!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...