Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

100 Ah AGM-batteri för 1150:- kronor! - Vad är haken?

Rekommendera Poster

AGM-batterier har lägre inre resistens än bly/syra-batterier.

Den lägre inre resistens gör att batteriet både kan avge och ta emot större ström.

Den lägre inre resistens gör också att batteriet inte blir så varmt när det laddas.

 

Som jag minns det kan ett bra AGM-batteri laddas fem gånger snabbare än ett bra bly/syra-batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Som jag minns det kan ett bra AGM-batteri laddas fem gånger snabbare än ett bra bly/syra-batteri.

Fem gånger snabbare?!!

Det känns som om man hade hört om det om det stämmer, har sökt mer och hittar faktiskt ingenting som styrker det påståendet - varken hos batterileverantörer eller leverantörer av laddare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Peter_K:

Fem gånger snabbare?!!

Det känns som om man hade hört om det om det stämmer, har sökt mer och hittar faktiskt ingenting som styrker det påståendet - varken hos batterileverantörer eller leverantörer av laddare. 

Enligt Mastervolt skiljer det några procent i tid (faktorn eff varierar mellan batterityperna);

image.png.cb814ff5cfadcdedcdd62a4a4e67e839.png

https://www.mastervolt.com/charging-batteries/

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket tankar och myter kring blybatterier....

 

Min erfarenhet är att ett AGM tar emot lite mer ström än ett vått batteri, så länge allt är lika.

Alltså man laddar med en vanlig generator som sällan är en speciellt bra batteriladdare, de flesta brukar hålla typ 14-14,4 volt.

 

Den batterityp, så länge vi pratar om bly, som kan laddas snabbast är faktiskt de våta.

Låter kanske konstigt, men den typen tål att man höjer spänningen till närmare 15 volt, vilket inte ett tätt batteri tål utan att koka sönder.

Men, tänker man, då kommer ju batteriet att "koka" som bara den?

Absolut, men det är ok eftersom man kan fylla på dem igen.

Så länge man har koll på vattennivån så är det ok.

Det kokar inte på riktigt, det är bara mängden vatten som omvandlas till syre och vätgas som ökar när spänningen stiger, så klart.

 

Det kräver ju dock en laddningsregulator som är gjord för laddning, som håller hög spänning så länge batteriet tar emot ström i lite omfattning, när strömmen sjunker måste spänningen också göra det. Brukar inträffa någonstans mellan 80-90 % laddningsgrad.

 

Informationen från Mastervolt här ovan är säkert sann, det är inte så stor skillnad, men den finns.

Redigerad av jonas2307

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Fem gånger snabbare?!!

Det går absolut att hitta sidor där det står att AGM-batterier kan laddas upp till fem gånger snabbare än våta batterier, men det tror jag inte är lämpligt att göra.

 

Det går även att hitta sidor där det framgår att AGM-batterier laddar snabbare än våta.

 

Det jag baserar den snabbare laddningen på är främst egen erfarenhet av att ladda våta batterier resp. AGM-batterier. När man laddar med laddare är tydligt att AGM-batterier ligger kvar på max laddström länge medan våta batterier av ungefär samma storlek ganska snart börjar tar emot mindre laddning (laddströmen sjunker).

 

Tekniskt är förklaringen att AGM-batterier laddar snabbare i och med att de har lägre inre resistans än våta batterier.

Varför blir det inre motståndet lägre?

Jo, AGM-batterier kan byggas med tunna separatorer vilket minskar det inre motståndet.

Tillägg: I ett vått batteri hänger plattorna fritt i syran och då måste avståndet vara större mellan plattorna för att plattorna inte ska riskera att komma emot varandra.

 

Lite som jag stötte på nu när jag letade fakta om varför AGM-batterier laddar snabbare.

Läs lite om snabbladdning av AGM-batterier här.

Mera fakta, https://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev jonas2307:

Det kokar inte på riktigt, det är bara mängden vatten som omvandlas till syre och vätgas som ökar när spänningen stiger, så klart.

Håller helt med dig! Ju mer vatten som omvandlas till vätgas desto mer stiger spänningen hos dom ombord  😅

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-27 vid 17:33 skrev Kane:

Om du tycker typ 20 Euro är galet dyrt så är det så.

Många köper bilbatterier härifrån, https://www.autobatterienbilliger.de/

Tack för tipset! I dag anlände ett sånt här Exide AGM EK700 på 70 Ah, till ankarspelet, för 123 europeiska pengar inklusive frakt från länkad butik i Tyskland. Det känns som ett särdeles bra pris.

 

Kommer troligtvis även bli ett EK950 för att starta motorn (så småningom).

 

Nöjd och belåten? Jajjemensan! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Kommer troligtvis även bli ett EK950 för att starta motorn (så småningom).

Vad har du för motor?

Hur svårstartad är den?

 

Vi använder ett 10 Ah MC-batteri från Biltema som startbatteri och det har funkat bra i fyra år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Tack för tipset! I dag anlände ett sånt här på 70 Ah, till ankarspelet, för 123 europeiska pengar inklusive frakt från länkad butik i Tyskland. Det känns som ett särdeles bra pris.

Grattis!

Dubbla priset i Sverige.

 

Kunde du beställa direkt på webben med frakt till Sverige eller "pratade" du med dem nere i Tyskland? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

Vad har du för motor?

Hur svårstartad är den?

 

Vi använder ett 10 Ah MC-batteri från Biltema som startbatteri och det har funkat bra i fyra år.

En VP MD22L-B (50 Hk) som är lättstartad. Kanske är att ta i med 95 Ah men priset är inte så mycket högre än för 70 Ah tänkte jag. Skiter det sig med laddning har man ett antal starter i buffer, så att säga. Med 95 Ah finns reserv även för navigation om husbanken av någon anledning är slut.

Har haft ett 72 Ah vått till start och det har funkat bra så egentligen är det "överdöda" (fast på engelska) med ett så pass stort...men, ja, du har nog rätt. Fast, ja. Vi får se. 🤔

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Kunde du beställa direkt på webben med frakt till Sverige eller "pratade" du med dem nere i Tyskland? 

Beställning direkt på webben. Skitsmidigt! Inget tyskprat behövdes, bara tyskläsning. Skickades med DHL och levererades till dörren i dag med PostNord. Japp, PostNord lyckades den här gången.

Fast vi har bra (lantbrev-)bärare där jag bor som fixar och donar för att det skall funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!!!

 

Idag köpte jag ett Optima BT SLI 4,2 BlueTop 50Ah från https://www.autobatterienbilliger.de/.

 

1a gången jag var inne och kollade kostade det 179,90 €

2a gången 165 €

idag kostade 153 €

 

Gissar att de har lite logik för detta i systemet för att få så sega köpare som jag att slå till.

 

Inkl. frakt och batteripant kostade det i dagens kurs 1 870 SEK, ca 1 000 SEK billigare än i Sverige

Redigerad av Garpen61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-18 vid 20:52 skrev McLasse:

Fast vi har bra (lantbrev-)bärare där jag bor som fixar och donar för att det skall funka.

Bland allt skäll på PN är det bra att du tar upp dessa. De levererar i en helt annan klass än organisationen i övrigt och är värda all uppskattning. En bra lantis ska man vara rädd om!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Garpen61:

- - -

1a gången jag var inne och kollade kostade det 179,90 €

2a gången 165 €

idag kostade 153 €

 

Gissar att de har lite logik för detta i systemet för att få så sega köpare som jag att slå till.

- - -

Det brukar snarare vara det omvända med en timer som räknar ner "special price for you" så man ska stressas att beställa utan att titta på priset hos andra leverantörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Bland allt skäll på PN är det bra att du tar upp dessa. De levererar i en helt annan klass än organisationen i övrigt och är värda all uppskattning. En bra lantis ska man vara rädd om!

Vi har en "vanlig cyklande brevbärare"som är jättegullig. Om kuverten/paketen/kinapåsarna är lite för stora för brevinkastet så ringer hon på o kollar om vi är hemma så vi slipper hämta på utlämningsstället dan efter.

 

PN problem är nog, som i många organisationer, högre upp i strukturen. "Fotfolket" kämpar oftast på och försöker ge kunden det den förväntar sig.

 

Jämför med landstinget/regionerna där det är mycket strul. Har någon träffat på en elak/dum läkare eller sjuksköterska när ni sökt vård?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Vi har en "vanlig cyklande brevbärare"som är jättegullig. Om kuverten/paketen/kinapåsarna är lite för stora för brevinkastet så ringer hon på o kollar om vi är hemma så vi slipper hämta på utlämningsstället dan efter.

Jo, det håller jag med om att det förekommer. Jag tänkte mer på att "lantisarna" ju har helt andra jobb än vanliga brevbärare. Lantisarna har (hade?) ofta paket med sig som man kan kvittera ut hos dem. De har frimärken man kan köpa och en massa annat som annars finns på Postens kontor (om dessa öht finns kvar?) eller hos ombud. Och, som sagt, ofta väldigt service-orienterade.

Men nu drar jag hela tråden väldigt OT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Men nu drar jag hela tråden väldigt OT

Det är jag beredd att hålla med om...

 

Har läst att 

Postnord ska byta namn till

Post  no.

 

Vet dock inte om det är sant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hittade denna tråd när jag sökte för att köpa nya batterier.

Blev nyfiken på de @Mackey köpte i Tyskland.

Hur har det funkat?

Har 3 st 115 Ah idag och vill komma billigt undan i inköp.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Batterierna har blivit stående oanvända för jag var nyfiken på hur länge de gamla från 2012 skulle hålla. Midsommar 2022 var gränsen, då orkade de inte med den strömslukande extra kylväskan vi brukar använda ibland.

 

De nya battetierna monterade jag in för några dagar sedan så jag kan bara konstatera att de tog laddning bra vid motorgång.

 

https://www.autobatterienbilliger.de/ är ett tips om du vill köpa "finbatterier" billigt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 2 st 95Ah från Tyskland efter detta tips inför förra säsongen. De går i parallell med ytterligare 2 st 95Ah AGM, också nya till förra säsongen fast från annan leverantör.

 

Ser (ännu) inga konstigheter med dem alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan skrev Peter66:

Ok, tack för svar.

Skall kolla Tyskland.

Jag köpte Exide AGM härifrån förra året, https://www.autobatterienbilliger.de/

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-06 vid 23:01 skrev Mackey:

Batterierna har blivit stående oanvända för jag var nyfiken på hur länge de gamla från 2012 skulle hålla. Midsommar 2022 var gränsen, då orkade de inte med den strömslukande extra kylväskan vi brukar använda ibland.

 

De nya battetierna monterade jag in för några dagar sedan så jag kan bara konstatera att de tog laddning bra vid motorgång.

 

https://www.autobatterienbilliger.de/ är ett tips om du vill köpa "finbatterier" billigt.

Hur har dessa fungerat för dig 2022 då?

 

Sneglat på dessa för att utöka banken (har AGM idag). 

 

Hur laddar du, solceller och batteriladdare?

Vilken inställning kör du med (14.4v eller 14,7v)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev patrikflink:

Hur har dessa fungerat för dig 2022 då?

 

Sneglat på dessa för att utöka banken (har AGM idag). 

 

Hur laddar du, solceller och batteriladdare?

Vilken inställning kör du med (14.4v eller 14,7v)?

Har funkat bra 2022, men det säger ju inte så mycket egentligen.

Om de håller i tio år som de våta gjorde är jag nöjd, är nog nöjd om de håller i åtta år också.

 

Kapaciteten är ungefär densamma som för de tre våta vi hade i tio år innan vi bytte.

Vi klarar oss fint med 2× ca. 100 Ah med 2x15 minuters motorgång per dag och en 100 W solpanel.

Ett par dagar mulet funkar också.

 

Jag bryr mig inte om att mäta så mycket ombord, är fullt nöjd med att vi har el.

Jag har kvar samma inställning på laddningen från solcellen som till de våta, 14,4 V

Generatorn laddar lite för dåligt, ger bara 14,2 V framme vid batteriet, men det funkar och räcker för oss.

 

Det märks att de tar mera laddning nu i vinter när vi använder batteriladdare.

De suger i sig alla 15 A under lång tid.

På sommaren laddar vi ju aldrig med laddare, men det bör ju vara samma sak då.

 

Jag tror det var ett bra köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Har funkat bra 2022, men det säger ju inte så mycket egentligen.

Om de håller i tio år som de våta gjorde är jag nöjd, är nog nöjd om de håller i åtta år också.

 

Kapaciteten är ungefär densamma som för de tre våta vi hade i tio år innan vi bytte.

Vi klarar oss fint med 2× ca. 100 Ah med 2x15 minuters motorgång per dag och en 100 W solpanel.

Ett par dagar mulet funkar också.

 

Jag bryr mig inte om att mäta så mycket ombord, är fullt nöjd med att vi har el.

Jag har kvar samma inställning på laddningen från solcellen som till de våta, 14,4 V

Generatorn laddar lite för dåligt, ger bara 14,2 V framme vid batteriet, men det funkar och räcker för oss.

 

Det märks att de tar mera laddning nu i vinter när vi använder batteriladdare.

De suger i sig alla 15 A under lång tid.

På sommaren laddar vi ju aldrig med laddare, men det bör ju vara samma sak då.

 

Jag tror det var ett bra köp.

Tack för svar!

 

Läste lite att det var flera som gnällde på att dom låter vid laddning (14,4v) via Amazons sida där dessa även säljs, men lugnar ner sig vid 13,4v. Vissa skrev även att dom gasar via hålen på sidan som förbryllar mig då dessa enligt tillverkaren ska vara gastäta som ett AGM skall vara.

 

Vill absolut inte ha gasande batterier i min båt då dessa är monterade fram, där av mina frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Tack för svar!

 

Läste lite att det var flera som gnällde på att dom låter vid laddning (14,4v) via Amazons sida där dessa även säljs, men lugnar ner sig vid 13,4v. Vissa skrev även att dom gasar via hålen på sidan som förbryllar mig då dessa enligt tillverkaren ska vara gastäta som ett AGM skall vara.

 

Vill absolut inte ha gasande batterier i min båt då dessa är monterade fram, där av mina frågor.

Våra batterier låter inte något.

Om de gasar eller inte vet jag inte, men alla bly/syra-batterier går ju att få att gasa om laddspänningen är för hög och någonstans måste ju gasen evakueras även på ett AGM-batteri.

 

Det finns säkert bätter alternativ när priset för "mina" batterier stigit, kanske detta kan vara något.

https://www.autobatterienbilliger.de/Accurat-Traction-T100-AGM-Versorgungsbatterie

 

Jag köpte ju bara för att det var snorbilligt, inte för att jag trodde de var särskilt bra.

Har som sagt funkat bra för oss en säsong, om ett antal säsonger till så får man facit om det var smart att köpa jättebilliga batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också lägga in mina erfarenheter.

Köpte två 100Ah AGM från samma ställe inför säsongen 2021 efter tipsen i denna tråden.

Har kört med dem 2021 och 2022, tillsammans med två andra snarlika 100Ah AGM (också köpta 2021, fast tidigare då de kom installerade i båten). Alltså 4x100Ah i förbrukarbanken.

 

De har fungerat alldeles utmärkt och när jag gjorde ganska ingående kapacitetsmätning/urladdnings/balanstester efter upptagningen i höstas så var de nära nog identiska med de "originalmonterade". Ingen gasning eller "låtande", men jag har å andra sidan ganska försiktig toppspänning på laddare och regulatorer och inga spännande "intelligenta" arbetsmoder.

Nu är dessa AGM-batterier dock sålda till förmån för ombyggnad till tre LiFePO4 i förbrukarbanken.

 

Intressant var att jag i princip fick tillbaka pengarna för dem, trots att de var begagnade, just för att inköpspriset var så lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

någonstans måste ju gasen evakueras även på ett AGM-batteri

Har inga hål i mina AGM som sitter idag så gas eller vätska kan komma ut, 100% täta.

Mina (Ritar) går att monteras upp och ner, på sidan osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Har inga hål i mina AGM som sitter idag så gas eller vätska kan komma ut, 100% täta.

Mina (Ritar) går att monteras upp och ner, på sidan osv.

Det AGM-batteri Ritar har på sin hemsida är av typen VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Vid normal användning återgenereras de små mängder gas de genererar internt. Däremot, om de körs för hårt så bildas för mycket gas, och därför har de "säkerhetsventiler" som öppnar och släpper ut gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Seawolf:

Det AGM-batteri Ritar har på sin hemsida är av typen VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Vid normal användning återgenereras de små mängder gas de genererar internt. Däremot, om de körs för hårt så bildas för mycket gas, och därför har de "säkerhetsventiler" som öppnar och släpper ut gasen.

Aha, tack för informationen. Köpte nu 2 AGM för att testa iallafall, inga dyra saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...