Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
saltpeter

Hur kul är Göta kanal?

Rekommendera Poster

Funderar på att gå göta kanal nästa sommar från Mem i Ost till Gbg i Väst. Hur kul är det ? Hur är det att segla på vänern och vättern? 

Vi har möjlighet att lägga rätt mkt tid, vad ska man inte missa i from av avstickare? 36 fot segelbåt, masthöjd 16,5, djupgående 1,87. 

 

Tjo! 

Redigerad av saltpeter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte Mem - Söderköping, det räckte ganska långt. Men vi gillar naturhamnar och softa med seglen uppe eller motor och autopilot. Inget funkar i kanalen. 

 

I kanalen så är det motor och full koll helatiden - det är smalt på sina ställen. 

 

Det är trevligt och mysigt på många sätt, enkelt och behagligt eftersom allt är förutbetalt - bara lägga till om det finns plats. 

 

Spelar ingen större roll om det blåser - det är inga stora öppna ytor direkt. 

 

Hade jag velat göra det ojgort? Nej

Tycker jag att det var trevligt? Ja

Skulle jag göra om det? Absolut

Skulle jag hellre segla till Polen eller liknande som tar samma tid i anspråk? Absolut! 

 

Testa en kortare bit och känn på det - innan ni bestämmer er för att köra hela. 

 

Ska man göra allt som går så tar det ledigt hela sommaren. 3 veckor mer lite avstickare kan man räkna med. Finns dom som kört igenom på 10 dagar - säkert kortare, då är det bara transport. 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, nu köpte vi på inrådan av en kompisbåt en black friday biljett (25%) på vinst eller förlust så nu blir det kanalåkning av. Skall bli mkt spännande. Vi planerar att åka till GBG och sen segla hem runt Skåne. 

Dalslands kanal är på 1,80 djup så där kommer vi kanske inte in. Hoppas det finns andra kul avstickare. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, finns det nåt kul med detta? 

Många fina upplevelser däremot.

 

Vänern:

Läckö, Spiken, Djurö (Malbergshamn) , Ekenäs. Lurö skärgård. 

Ang Ekenäs. Håll mitt i muddrade rännan in mot hamnen, med låg fart! 

 

Besöker dessa, ställen flera gånger varje säsong. 

 

Åmål är en riktigt fin liten stad, med han inne i själva, staden. 

Millesviks Skärgård. 

 

Men som sagt... Kul eller roligt? 

Det är ju beroende på vad du gör det till. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Seglade" från ost till väst  på nittiotalet med en 22 fot segelbåt och 5 hk Yamaha.

 

Första slussen stod både jag och dåvarande med var sin tamp och glodde upp på slussvakten tio meter upp. 

- Ni är inte de första, sa han och tog emot tamparna.

Han rådde oss att ta varannan sluss dvs en ombord och en i land och så skifte vid nästa sluss. Funkade utmärkt hela uppslussningen.

Lättare vid nedslussning då båten var i nivå med slusskajen.

 

Annars- finns nog hur mkt som helst om man vill. Cloetta mitt på slätten t.ex.

Vättern , Motala, Karlsborg osv. och de små sjöarna emellan.

 

En avstickare till Spikens skärgård ( med vänernsik) i Vänerns mitt och ett besök på slottet ute på udden, Läckö.

 

Anlöpet till den stora staden i väster med skärgård, Styrsö (Båtebackens café) på Styrsö Tången, Vrångö, Brännö, Kungsö i södra skärgården med fin och lång-grund strand och barnvänligt.

 

Och så Ven förstås om du åker söderut, ta den lilla hamnen på nordsidan, Norreborg i så fall, kom tidigt. Går att ankra både norr och söder om beroende på vind.

 

Och en avstickare till Borssahusen mitt emot (vid Landskrona)

 

Flakfort på danska sidan, norr om Saltholm.

 

Om ni vill till tredje staden finns flera alternativ. Ett är Dockan mitt i city, alt Limhamn - lite lugnare och m service

 

Och Kanalen vid Ljunghusen/Höllviken.

 

 

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev saltpeter:

- - -

Hur är det att segla på vänern och vättern? 

Vi har möjlighet att lägga rätt mkt tid, vad ska man inte missa i from av avstickare? 36 fot segelbåt, masthöjd 16,5, djupgående 1,87. 

 

Tjo! 

Slussvakterna har bytt jobb och blivit slussvärdar. De är väldigt måna om att alla ska känna sig trygga vid slussningarna. Förr i tiden, på slussvakternas tid, kunde det vara tävling om vem som kunde slussa på kortast tid. Då kunde det vara spännande...

 

Söderköping är trevligt. Berg lite fashinerande med sin långa slusstrappa. En bit uppströms Berg finns en liten hamn där det är rätt kort väg till Cloettas godisbutik. Det finns även livsmedelsbutik i Ljungsbro. Lägg gärna någon dag extra i Motala o besök kanalmuseumet och sveriges första rundradiostation Motala radio som är ett museum med mycket kul radiohistoria. Vadstena är ytterligare en pittoresk hamn där du förtöjer i vallgraven runt slottet (ingår inte i kanalbiljetten). Försök pricka in ett besök hos nunnorna. Man behöver inte vara religiös för att vilja lära känna lite om deras liv.

 

Norra Vättern med Ombo öar är minimum att besöka. det finns en hel del skärgård i norra delen av sjön som är rätt okänd. Hjo en bit söder om Karlsborg är ytterligare en pittoresk småstad som inte kräver så lång omväg. till södra delen av Vättern är det ju lite längre väg... I Karlsborg förtöjer man innanför bron när man lämnat Vättern. Ett besök på fästningen och deras äventyrsguidning är just - ett äventyr. På södra sidan av kanalen vid gästhamnen finns sjömack, några hundra meter bort livsmedel mm.

 

Forsvik är kanalens äldsta sluss. Industriminnet vid Forsviks bruk som byggdes för att åstadkomma kanalbygget har mycket gammal industriteknik att visa. Vid industriminnet ligger även hjulångaren Erik Nordenvall som är en nybyggd replika av de fartyg som inledningsvis trafikerade mellan Stockholm-Göteborg när kanalen var nybyggd. Spetsnäskanalen o sjön Viken är en idyllisk kanalsträcka. Efter Tåtorp, som är kanalens högsta punkt, går det utför och de lite bekvämare/enklare nedslussningarna börjar. Direkt efter Tåtorp går kanalen i den delvis sprängda Bergskanalen, så trångt att det ordnats regelrätta mötesplatser. Töreboda är en lite småsömnig ort ute i landsbygden. Fin gästhamn även där, samhällsservice och ett populärt friluftsbad. Nästa vettiga nattuppehåll är Norrqvarn med hotell, restaurang o knappast något mera. I Sjötorp kan man liga både ovanför slussarna, mellan slussarna o nedanför slussarna. Nedanför ingår inte i kanalbiljetten.

 

Utanför Sjötorp finns lite naturhamnar vid Kalvöarna.  Mariestad har bra utbud av samhällsservice och billig sjömack i yttre delen av hamnen. gästhamnen ligger mitt i centrum.

 

Sedan kan du njuta av lite naturhamnar blandat med kultur i Vänern. Sjön är så stor att du inte ser land om du kommer ut i mitten så håll koll på väderprognoserna. Sjön blir väldigt krabb när/om det blåser upp. Jag hävdar att Vänern är värre än den beryktade Vättern i det avseendet.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@GTI nämnde Styrsö och Båtebackens café, instämmer!

Men vare sig Styrsö Tången eller Bratten är speciellt bra hamnar, det är mycket svall i bratten från skärgårdsbåtarna som går i en tät tidtabell, och i Tången från skärgårdsbåt i något glesare tidtabell, sedan går farleden, Snobbrännan, alldeles bredvid hamnen och det är fri fart i den men blir till sju knop precis innan den hamnen.

Fortsätt istället några hundra meter till Sandvikshamnen, det är Styrsös mest skyddade hamn och där finns det nästan alltid plats. Det kan i denna hamn även finnas grönskyltade platser att ligga på.

Här finns även en sjömack och det är nära till en av öns butiker. Glasscafe även i hamnen, om dom nu klarade årets pandemikris.

 

Tänk sedan på att Göta Kanal även kallas för ”skillsmässodiket” och de finns nog skäl för det.

 

Göta älv, Trollhättekanal är inte kostnadsfri, kostade för ett par år sedan omkring tusenlappen för en 29 fots motorbåt. Älven i sig är ganska tråkig och man kommer liksom in i Göteborg bakvägen bland industrier och bilskrotar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvenne gånger har jag på Vänern fått det skvalpigt.

Att då gå in i Dalbergså var en nästan en religiös upplevelse.

Att från kuling komma in i "skogen" med absolut stiltje.

 

DALBERGSÅ.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett seglande par på Youtube som jag följer gjorde ett varv runt Götaland under sommaren, med Göta kanal som en del av rutten. Trivsamt och ger nog en bra bild av hur det kan vara (gissar jag, som inte åkt där).

Här är första avsnittet, där de kommer fram till kanalens början. Avsnitt 219. Sen pågår kanalresan genom de fem därpå följande avsnitten, med avslutning i Göteborg i avsnitt 224.
 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har "bara" rest med kanalbåt från Stockholm till Göteborg och det var väldigt trevligt!

Bara att sitta på fiket under de längre slussningarna.

 

Om man är fyra ombord kan man turas om att slussa så att två kan ta det lugnt, ta en fika eller en glass.

 

Ett tips jag hört är att man får ligga i gästhamn fem dagar vilket innebär att man kanske har möjlighet att dela upp resan lite med någon veckas arbete eller annat någon gång längs vägen om man vill. Om det är tillåtet att lämna båten, men det borde ju gå att ordna.

 

Om jag gissar så är försommaren vackrast när allt står i blom och allt fortfarande är nyutslaget grönt.

 

Vi har en plan att någon gång ta oss till Göteborg i slutet av en säsong, lägga upp båten där och sedan segla hem nästa vår/försommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fortsättning efter att ha kommit ut från kanalen.

 

Utanför Mariestad finns det lite fina vikar på utsidan av Brommö. Lindökroken innanför Hovden har en skyddad vik på insidan med bryggor. Mellan Hovden o Brommö finns en jättelånggrund sandstrand åt båda hållen, garanterat barnvänligt!

 

Djurö mitt ute i Värmlandssjön har en skyddad vik med infart från norr. Lite grunt längs stränderna men det finns några ställen att komma iland. finns även SXK-boj om den är ledig. Håll utkik efter hjortarna på ö-promenaden.

 

Läckö är väl nästan ett måste. Ett gammalt Gabriel de la Gardie-slott som ser ut som slott ska se ut. Efter Läckö går det en trevlig led österut till Navens fyr. I området finns många småvikar som kan användas som natthamn. Det finns sedan några år Hydrographicasjökort över hela Ekens skärgård så numera är det tryggare o lättare att leta sig fram där. Spikens fiskeläge med rökeri ligger som en avstickare från leden en bit väster om Läckö.

 

Norrut finns Lurö skärgård mitt ute mellan Värmlandsnäs o Kållandsö. Bästa natthamnen är nog Bösshamn på norrsidan med tre SXK-bojar o några landförtöjningsmöjligheter. Det finns fina vandringsleder runt Lurö. Karta med guideinformation finns att ta för en mindre slant i en brevlåda på stranden. Det finns ett par restauranger o ett vandrarhem på ön. En gästhamn finns på västsidan.

 

En bit norr om Lurö ligger en ö som heter Vithall. Här föddes, levde och dog ett syskonpar från slutet av 1800-talet o fram till 1960-talet (om jag minns rätt). Stugan finns kvar o är öppet museum idag. Att gå in där o försöka föreställa sig hur de levde ger lite perspektiv. Numera finns det en rejäl brygga på östsidan med segelbåtsdjup ända in. Hamnguiden har sjökortsinformation (Hydrographica) över angöringen.

 

Ytterligare en bit norrut finns Apelholmen med en rätt grund gästhamn.

 

Sträckan mellan Kristinehamn o Karlstad har en del skärgård men jag har inte närmre koll på lämpliga ställen, förutom Karlstad SS klubbholme Spiken som ligger några distansminuter utanför Karlstad där det börjar öppna sig ut mot Storvänern.

 

Skärgården öster om Åmål har en del naturhamnar o bjuder på rolig segling mellan öarna.

 

Längs Dalbosjöns västra kust finns det en del gamla lastageplatser på Dalslandssidan. Inkl infarten till Dalslands kanal.

 

Om du vill ha en sista natt i Vänern innan Göta älv o Trollhätte kanal så kan Grönvik vara ett bra val. Hamnen är skyddad av rejäla vågbrytare. Restaurang finns vid Ursands camping som ligger på gångavstånd.

 

Vänersborg (Lilla Paris) har sjömack o samhällsservice.

 

Slussarna i Trollhätte kanal är av en helt typ än Göta kanal. Jättestora för riktiga fartyg. Djupa o inte lika mysig karaktär. Ligg helst på östra sidan i slussarna, västra har i en del slussar djupa gropar in i berget efter sprängningen. Slussningen är mycket lugnare än i Göta kanal eftersom vattnet släpps in o tappas ur genom botten av slussen. I Trollhättan kan man ligga uppe i stan eller längre nedströms både ovanför slussarna o nedanför slussarna i de gamla kanaldelarna ("Göta kanal-karaktär").

 

Efter Trollhättan finns Lilla Edet gästhamn. En liten öppen gästhamnsbrygga söder om Kungälvs fästning sen är du framme i Göteborg.

 

Både Vättern o Vänern har som du ser en hel del segling att bjuda på. Om du har tid så lägg gärna några dagar i Vättern o ett par veckor i Vänern. Det är dessa stora sjöar värda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte åkt kanalen själv, men har sett en bra dokumentär om hur resan är, rekommenderas!

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland blir det lite problem när någon misslyckas med att stänga slussportarna.

Hur kul är Göta kanal då?

Det händer nog inte så ofta.

1356160461_Screenshot_20201128-173348_SamsungInternet.jpg.efe72694ecb4545d7bc881a674dd67bf.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det försiktigt så kommer du in till Fällholmarna, N V om

Sjötorp. 

Norra hamnen! Södra är grund. 

 

En upplevelse större än Kalvhomarna enligt mig. 

 

Ej lämpligt i vindar från N - O. Och du måste gå in från ost på enslinjen mot ön strax norr om. 

Sedan öppnar sig en ny enslinje rakt syd mot lilla hamnen. 

Röd o grönt prickar längst in. 

Droppa ankaret strax efteråt och sväng väst mot vinkeln på bryggan. 

Där är det djupast. 

 

Öppen gammal fyr, bastu (egen medhavd ved) mm. 

 

Fiskeförbud i hamnen. Tama karpar, var det där sist. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...