Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Makro

Fjärrmanövrerad batterifrånskiljare

Rekommendera Poster

Jag håller på att fräsha upp start och laddsystem i båten och ska byta ut lite gamla kablar och klamma om kabel skor och byta ut/ flytta om batterifrånskiljarna som nu är krångliga att komma åt i motorrummet.

Jag har två batteribankar och två motorer/generatorer så ena generatorn ska ladda förbrukningsbanken och den andra startbatteri.

Frånskiljaren till förbrukningsbanken går att montera hyfast enkelt och åtkomligt men till motorerna blir det lite längre kablar om rånskiljarna ska sitta på något bra ställe.

Eftersom jag började att fundera på att sätta en solenoid/ kraftigt relä som kopplar ihop batteribankarna som nödstartanordning så kom nästa tanke på att ha fjärrmanövrerad batterifrånskiljare för att spara in på några meter batterikabel och slippa borra hål för de nya batterifrånskiljarna

Förvisso måste jag ju dra fram manöverkabel och sätta ett par knappar på instrumentbrädan, så lite extrajobb blir det ju även om jag slipper extra dragning av 50m² kabel.

Men kollar man på t.ex Blueseas fina fjärrmanövrerade batterifrånskiljare så kostar de runt 3000kr styck så då får det vara men finns det alternativ tro?

 

Som batterifrånskiljare vill man ju ha ett bi-stabilt relä/kontaktor (heter det så?) som sluter eller öppnar genom att man spänningssätter och alltså inte inte ett relä/kontaktor som kräver att man spänningssätter spolen konstant.

Jag har letat på nätet ända bort till mr Wang  som @Georg_Ohm brukar kalla honom, men han (mr Wang) är ofta fåordig i sina produktbeskrivningar så jag tycker att det svårt att veta vad han egentligen säljer och verkar det vara för billigt för att vara sant är det ofta det också.

Men här är ett exempel, kan en sån här funka som jag har tänkt mig?: https://www.aliexpress.com/item/1005001482195382.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.c1e589ee8u6Lta&algo_pvid=9e6844c7-79c6-4adb-8ce2-8d36f21da6dd&algo_expid=9e6844c7-79c6-4adb-8ce2-8d36f21da6dd-14&btsid=0b0a0ae216064703961152021eaebd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Sen hittade jag något hos Amazon som säljs som "Double Batteries Isolator Control On/Off Switch" (låter lite kinesiskt det med) och jag har sett liknande på Aliexpress också fast med sämre beskrivning.

 https://www.amazon.co.uk/Current-Starter-Contactor-Batteries-Isolator/dp/B06ZXXRF6P/ref=pd_day0_107_1/262-8578200-0501564?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B06ZXXRF6P&pd_rd_r=dc0afbcf-ac6a-4fd4-9d5a-fc139b5c351b&pd_rd_w=40Tw2&pd_rd_wg=xfpDS&pf_rd_p=82bea144-0110-40ad-957f-5614a5716224&pf_rd_r=0RD3BXZCVHJCT6KK13EK&psc=1&refRID=0RD3BXZCVHJCT6KK13EK

 

Så, skulle något av ovanstående funka som jag tänkt , finns det alternativ eller är det en riskabel lösning i en båt som man helst ska låta bli om man inte köper Blueseas "finfrånskiljare" ? Som backup kan man ju alltid ha med några vanliga batterifrånskiljare som man kan byta till om det skulle skita sig men det ska ju vara i yttersta nödfall.

Sen frångår jag ju enkelhetsprincipen också med ett sånt här arrangemang vilket inte är riktigt bra men det är ju också roligt med lite "finesser" på båten :)

 

Det räckte nästan med att skriva ner detta för att jag ska känna att en vanlig enkel batterifrånskiljare är det bästa trots allt 😄 men kom gärna med åsikter och idéer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behövs batterifrånskiljare till startbatteriet..? Så har jag varken på bilen eller på båten. 
Ja - på förbrukarsidan - men det är för att jag vill kunna stänga av alla förbrukarna på en huvudbrytare, men jag känner inte det behovet på startbatteriet, en pryl mindre som kan paja. Vill jag göra strömlöst för att skruva på motorn, tar jag bara bort en batteripolsko. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför behövs batterifrånskiljare till startbatteriet..? Så har jag varken på bilen eller på båten. 
Ja - på förbrukarsidan - men det är för att jag vill kunna stänga av alla förbrukarna på en huvudbrytare, men jag känner inte det behovet på startbatteriet, en pryl mindre som kan paja. Vill jag göra strömlöst för att skruva på motorn, tar jag bara bort en batteripolsko. 

Tja, bra poäng faktiskt  🙂

De har suttit där sen båten byggdes och Penta tycker också att det ska finnas enligt installationshandboken får jag svara på det.

Har du någon säkring mellan startmotorn och batteriet? För det finns inte heller på min båt.

Ibland förespråkas säkring utan brytare och ibland tvärtom eller kanske både och?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ha en motor för laddning av startbatterierna och en för förbrukarbatterierna men jag har ingen erfarenhet av elsystem för två motorer. 
Vad händer om du måste köra bara med ena maskinen, tex den som laddar startbatterierna?

Min båt hade ett originalmonterat skiljerelä som slutade fungera. Något är kopplat så att motorns elektronik drog ström ur förbrukarbanken och när relät inte kopplade ihop dem så då gick laddningen ner successivt i förbrukarbanken. Detta kunde jag se på min Battmeter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Makro:

Har du någon säkring mellan startmotorn och batteriet?

Ja, det har jag.
Nu har jag en rätt liten generator (Marshall 35 A) och motor (7,5 hk), så den är bara på 100 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en frånskiljare till startbatteriet är väl att det är enklare att bryta än att skruva av kabeln på batteriet. Om man vill in och pilla på motorn med verktyg i närheten av +, t.ex. vid generatorn eller startmotorn, är det enkelt att bryta skiljen. Annars finns ju risken att man chansar lite mer bara för att det är besvärligt.

Skulle man råka ut för brand eller att det börjar lukta varm elektricitet någonstans ifrån är det också snabbare att bryta om man har en frånskiljare.

Köper man en av bra kvalitet tror jag inte man behöver oroa sig för att det ska krångla.

Idag tror jag inte ens man får sälja nya båtar utan batterifrånskiljare.

 

Min båt är sedan 1977 med Penta 40:a och har brytare men ej säkring. Det är en brytare som kan tas isär. När jag renoverade båten hade jag isär denna, rengjorde kontaktytor och resistansmätte.

I år monterar jag dock även en säkring eftersom jag tycker +kabeln till startmotorn börjar se lite gammal och stel ut. Den är lite besvärligt dragen och jag orkar inte byta den nu så då får säkring bli första steg. Tog Biltemas största på 300 A. Får se hur det håller🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av det två reläerna du länkar till är ett sådant du skall ha. Dom är inte bistabila.

Bitabilt innebär att relät stannar i det senaste läget som du manövrerade det till, jämför med Bosch hel-/halvljusrelä i gamla Volvo och Vw, du måste ge två pulser med ljustutan för att återgå till halvljus. Märklin omkastarrelä var också bistabilt.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär en sådan här.

Eller så kanske det är en sån här du behöver.

Och här är en tredje modell.

Dessa tre manövreras med trådlös fjärrkontroll, så då behöver du inte dra fram ledningar eller ta upp hål i instrumentpanelen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av det två reläerna du länkar till är ett sådant du skall ha. Dom är inte bistabila.

Bitabilt innebär att relät stannar i det senaste läget som du manövrerade det till, jämför med Bosch hel-/halvljusrelä i gamla Volvo och Vw, du måste ge två pulser med ljustutan för att återgå till halvljus. Märklin omkastarrelä var också bistabilt.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär en sådan här.

Eller så kanske det är en sån här du behöver.

Och här är en tredje modell.

Dessa tre manövreras med trådlös fjärrkontroll, så då behöver du inte dra fram ledningar eller ta upp hål i instrumentpanelen.


Här är ytterligare en modell.

 

Men vad jag förstår är all elektromagnetiskt manövrerade, såsom ett vanligt relä, vilket innebär det står och drar ström i tillslaget läge, det skall inte ett bistabilt relä göra. 
När jag jobbade med elsystem i utryckningsfordon och senare i turistbussar satte vi in motorstyrda kontaktorer som jag nu inte minns vad dom heter, men dessa var redan då jättedyra, möjligen kanske Herr Wang i Kinna har sådana också, om man nu bara finner rätt sökord, tipsa mig i fall du finner något bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både frånskiljare och säkringar, på förra båten t.o.m. en frånskiljare per förbrukarbatteri. Var praktiskt att kunna sära på dem ibland utan att lossa kabelskor (som sedan dansade runt), särskilt när man misstänkte att ett var dåligt.

 

För att koppla ihop startbatterierna (?) som nödstartanordning fungerar även det enklare reläet du länkar till. Det skall ju ändå bara vara aktiverat under en kortare tid. Själv har denna "nöd" varit så fåtal gånger att jag istället haft en 1m startkabel för att kunna koppla ihop valfria batterier/banker. Manuellt - ja i allra högsta grad ;). Men de få gånger problemet uppstått uppväger inte en fast lösning. Dessutom kan man ju bygla ihop till valfritt batteri med denna simpla kabel, inte bara den som nödreläet i ditt fall skulle vara kopplat till.

 

Däremot skulle jag ändå göra mig omaket att dra till en manuell frånskiljare för motorbatterierna. Att ha en frånskiljare som kräver spänning för att kunna koppla till/från kan ju i värsta fall göra att du inte kan manövrera dem när du som bäst skulle vilja.

Sedan bör man nog ha så lite "special" som möjligt i denna krets, gränsen tycker jag går vid en bra säkring och manuell brytare av god kvalitet.

 

Att jag sedan dessutom har en uppsättning 10m långa (70mm²) startkablar ombord är kanske överkurs....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle inte ha en motor för laddning av startbatterierna och en för förbrukarbatterierna men jag har ingen erfarenhet av elsystem för två motorer. 
Vad händer om du måste köra bara med ena maskinen, tex den som laddar startbatterierna?

Min båt hade ett originalmonterat skiljerelä som slutade fungera. Något är kopplat så att motorns elektronik drog ström ur förbrukarbanken och när relät inte kopplade ihop dem så då gick laddningen ner successivt i förbrukarbanken. Detta kunde jag se på min Battmeter. 

Idag har jag en vanlig frånskiljare som i nödfall kan koppla ihop båda batteribankerna, så den lösningen kommer jag att behålla.

Och eftersom startbanken är är mindre och laddas upp snabbare har den ett skiljerelä som ser till att generatorn hjälper till att ladda förbrukningsbanken så fort startsidan fått sitt.

Jag provkörde den kopplingen över sommaren och det verkar funka, så nu ska den permanentas.

Skiljerelät är ett Biltema så jag hoppas att det ska funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Skiljerelät är ett Biltema så jag hoppas att det ska funka bra.

Ja, det var ett sånt jag bytte till efter tips här. Och det har funkat bra i flera år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle inte ha en motor för laddning av startbatterierna och en för förbrukarbatterierna men jag har ingen erfarenhet av elsystem för två motorer. 
Vad händer om du måste köra bara med ena maskinen, tex den som laddar startbatterierna?

Min båt hade ett originalmonterat skiljerelä som slutade fungera. Något är kopplat så att motorns elektronik drog ström ur förbrukarbanken och när relät inte kopplade ihop dem så då gick laddningen ner successivt i förbrukarbanken. Detta kunde jag se på min Battmeter. 

Idag har jag en vanlig frånskiljare som i nödfall kan koppla ihop båda batteribankerna, så den lösningen kommer jag att behålla.

Och eftersom startbanken är är mindre och laddas upp snabbare har den ett skiljerelä som ser till att generatorn hjälper till att ladda förbrukningsbanken så fort startsidan fått sitt.

Jag provkörde den kopplingen över sommaren och det verkar funka, så nu ska den permanentas.

Skiljerelät är ett Biltema så jag hoppas att det ska funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt har jag 1 batterifrånskiljare (enpolig) som slår ifrån både start- och förbrukningskretsen!!

Den sitter nämligen på den gemensamma minuskabeln. Har funkat klockrent så länge jag haft båten vilket är dom senaste 38 åren. Kan kanske vara en ide för TS att hitta en vettig placering utan för mycket kabeldragning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent elektriskt funkar det ju som brytning. Men hur gör du om du vill mecka med motorn och samtidigt ha lite ljus i båten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Zwen:

Rent elektriskt funkar det ju som brytning. Men hur gör du om du vill mecka med motorn och samtidigt ha lite ljus i båten?

En 12 volt sladdlampa som bor i motorrummet med krokodilklämmor för direktanslutning på startbatteriet som står i separat låda används om jag måste koppla ifrån huvudbrytaren. Annars finns det belysning i motorrummet.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victron Smart BatteryProtect kan även användas som en fjärrbrytare och som bonus får man ett programerbart batteriskydd för utladdning.

Jag skaffade en sådan till förbrukningsbanken när BEPs fjärrstyrda brytare gav upp efter 10 år. Kostade mindre än hälften och som sagt fck jag dessutom ett urladdningsskydd :).

Vi drog kablar från motorrummet till hytten, men man kan också bara använda Bluetooth för att styra enheten.

 

https://www.victronenergy.se/battery_protect/smart-battery-protect

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-28 vid 08:56 skrev Zwen:

Rent elektriskt funkar det ju som brytning. Men hur gör du om du vill mecka med motorn och samtidigt ha lite ljus i båten?

Det finns alltid nånstans att ta ström ifrån eller så kör jag som oftast med en "ficklampa"/ arbetslampa med egna batterier i. Men det gäller ju tänka på allt :)👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-27 vid 23:09 skrev Rascal:

I min båt har jag 1 batterifrånskiljare (enpolig) som slår ifrån både start- och förbrukningskretsen!!

Den sitter nämligen på den gemensamma minuskabeln. Har funkat klockrent så länge jag haft båten vilket är dom senaste 38 åren. Kan kanske vara en ide för TS att hitta en vettig placering utan för mycket kabeldragning.

Ja det finns många sätt att lösa det men den varianten passar nog inte mitt system

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Victron Smart BatteryProtect kan även användas som en fjärrbrytare och som bonus får man ett programerbart batteriskydd för utladdning.

Jag skaffade en sådan till förbrukningsbanken när BEPs fjärrstyrda brytare gav upp efter 10 år. Kostade mindre än hälften och som sagt fck jag dessutom ett urladdningsskydd :).

Vi drog kablar från motorrummet till hytten, men man kan också bara använda Bluetooth för att styra enheten.

 

https://www.victronenergy.se/battery_protect/smart-battery-protect

 

 

Den var inte dum, jag har kikat på dessa tidigare men helt missat att de har en manuell brytfunktion.

En Victron Battery Protect för förbrukningsbanken och vanliga batterifrånskiljare till motorerna samt en solenoid som kan koppla samman start och förbrukningsbank tillfälligt är det som det lutar åt just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Capitan:

Denna var också ett bra tips som jag inte sett tidigare.
Tack till alla som tipsat och kommit med idéer och kommenterat så långt, spaningen fortsätter

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Makro:

Denna var också ett bra tips som jag inte sett tidigare.
Tack till alla som tipsat och kommit med idéer och kommenterat så långt, spaningen fortsätter

Jag har följt tråden litet halvdåligt.

Jag fann ju några i "Kinna" men dom tycks vara elektromagetiskt manövrerade.

Jag försökte att leta efter motordrivna också, men fann inte rätt sökord.

 

 

Jag fann dock denna på en svensk sida. ABKATI, den ser ut som dom vi satte in i ambulanserna.

 

Här är en för rallybilar, bode funka den med, men troligtvis elktromagnetisk, med en liten hållström. Också rätt så dyr.

 

Här är en annan från AWIMEX, inte prismärkt, men säkerligen jättedyr.

 

Med ledning av dessa länkar kanske du kan lista ut vad en sådan heter på engelska, eller kanske på mandarin, och då kan finna en i "Kinna".

 

Annars fungerar jag ju på om en sdan där servomotor till kulventiler som jag ordnade åt dig, kan användas till att manövrera en batterifrånskiljare med, det borde ju funka.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har följt tråden litet halvdåligt.

Jag fann ju några i "Kinna" men dom tycks vara elektromagetiskt manövrerade.

Jag försökte att leta efter motordrivna också, men fann inte rätt sökord.

 

 

Jag fann dock denna på en svensk sida. ABKATI, den ser ut som dom vi satte in i ambulanserna.

Säkert bra grejer men t.om dyrare än Bluesea´s frånskiljare.

 

Här är en för rallybilar, bode funka den med, men troligtvis elktromagnetisk, med en liten hållström. Också rätt så dyr.

 

Här är en annan från AWIMEX, inte prismärkt, men säkerligen jättedyr.

- Kan det vara likadan som denna hos t.ex Seasea,?
Priset är ju överkomligt samt möjlighet till manuell manövrering om det skulle behövas

https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/huvudströmbrytare-12-volt/huvudströmbrytare-fjärrstyrd-275a-bep

 

Med ledning av dessa länkar kanske du kan lista ut vad en sådan heter på engelska, eller kanske på mandarin, och då kan finna en i "Kinna".

 

Annars fungerar jag ju på om en sdan där servomotor till kulventiler som jag ordnade åt dig, kan användas till att manövrera en batterifrånskiljare med, det borde ju funka.

Jo jag har funderat på det den lösningen med, kan funka om man använder den typen av frånskiljare som har "toavred" som BEP-brytaren t.ex. Kanske behövs en liten extra arm på också?

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sån här skulle jag kunna tänka mig om jag sätter fjärrstyrt i båten. Tyvärr dyr.
Men jag gillar fjärrbrytaren.....;)

 

image.png.68ce98a55a7aef2c627c21bc2eb08e17.png

 

Kan man bygga ihop med batterifrånskiljare.

 

image.png.67d0162317def6c62f7ab893b4492507.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Sån här skulle jag kunna tänka mig om jag sätter fjärrstyrt i båten. Tyvärr dyr.
Men jag gillar fjärrbrytaren.....;)

 

image.png.68ce98a55a7aef2c627c21bc2eb08e17.png

 

Kan man bygga ihop med batterifrånskiljare.

 

image.png.67d0162317def6c62f7ab893b4492507.png

Ja det var ju denna som var ”benchmark” i tråden men som ligger utanför min budget och vad jag tycker att det får kosta.🙂

Men säkert bra grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

 

Ja armarna är ju rätt korta på frånskiljandes, men med litet fulslöjd, en plåtbit och en popnittång kan man åstadkomma underverk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-27 vid 19:06 skrev Makro:

Skiljerelät är ett Biltema så jag hoppas att det ska funka bra.

Vi har ett BT-skiljerelä som funkat i många år.

Man ska bara inte glömma att koppla ifrån det på vintern för även om det är strömsnålt (mindre än 10 mA) så blir det en rejäl förbrukning på en vinter (sex månader). 10/1000 x 30 x 24 x 6 = 43 Ah.

Sedan har man kanske andra små strömtjuvar som också drar 40 Ah som bör kopplas bort, eller så lyfter man av några kabelskor på hösten...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har ett BT-skiljerelä som funkat i många år.

Man ska bara inte glömma att koppla ifrån det på vintern för även om det är strömsnålt (mindre än 10 mA) så blir det en rejäl förbrukning på en vinter (sex månader). 10/1000 x 30 x 24 x 6 = 43 Ah.

Sedan har man kanske andra små strömtjuvar som också drar 40 Ah som bör kopplas bort, eller så lyfter man av några kabelskor på hösten...

Har du inte solceller eller landström om vintern?

 

Jag kopplar bara bort 230 till vi-beredaren och kopplar in en frostvakt i samma uttag.

Sedan låter jag landströmmen vara på, det är tillåtet där jag har min båt. Batteriladdarna är kopplade över en mekanisk timer, dom kopplades in idag, av någon anledning blev det sju timmar per dygn...

Jag har en grön ogenomskinlig presenning så solcellspanelerna ger ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...