Jump to content
Saturday 16 January 2021
patrikflink

Ni som vill provtrycka drev!

Recommended Posts

Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev.

Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev.

 

Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr.

 

Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan).

 

Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck.

 

Lycka till.

IMG_20201126_131715611.jpg

  • Like 3
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. 

Simulera ev vatteninträngning. 

Så är saken biff. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Hybro:

Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. 

Simulera ev vatteninträngning. 

Ja, många drev ska ju vakuumsugas som en sista test när allt otätt är bytt.

 

Då behöver man

  1. En manometer som visar undertryck.
  2. En backventil.
  3. En vakuumpump.
  4. Lite slang och några slangklämmor.

Enklast är nog att köpa en vakuumtesturtrustning för ca. 300:- kronor så har man det mesta man behöver. Det kan bli en hel del pumpande, men det är ju bara en gång förhoppningsvis.

 

Annars kan oljesugen säkert funka bra tillsammans med delarna ovan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. 

Simulera ev vatteninträngning. 

Så är saken biff. 

Dubbelverkande manometer och typ en oljesug är väl det enklaste,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är den jag byggde idag i action. Håller tätt än så länge. Var inget fel på oljan i detta drev, men jag sa att jag alltid trycktestar mitt drev, då ville han också göra det.

IMG_20201126_155040348.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg den också, även biltema har liknade men verktygsboden såg lite mer pålitlig ut.  image.thumb.png.04d73fbc7059768024a311299eb22347.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handlar absolut inte vacuum, även om det är ett poppis ord. Vaccumklocka, vacuumslang. vacuumpåse e t c. 

Rätta ordet är undertryck! 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev.

Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev.

 

Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr.

 

Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan).

 

Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck.

 

Lycka till.

IMG_20201126_131715611.jpg

Ja, jag förstår att det kanske var på grund av min tråd om den skitiga drevoljan som föranledde denna lysande beskrivning...

Jag hittade i källaren en gammal cykelpump, en fotpump med manometer, tänkte jag kunde använda den på något vis.

Sedan har jag en tryckluftsdriven bromsluftare i garaget, den kanske kan anpassas till undertryckstestet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lågvakuum räknas från straxt under atmosfärstryck och ner till ganska lågt, men absolut inte till fullständigt vakuum.

 

Undertryck säger ändå mera om vad man pratar om kan jag tycka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, jag förstår att det kanske var på grund av min tråd om den skitiga drevoljan som föranledde denna lysande beskrivning...

Jag hittade i källaren en gammal cykelpump, en fotpump med manometer, tänkte jag kunde använda den på något vis.

Sedan har jag en tryckluftsdriven bromsluftare i garaget, den kanske kan anpassas till undertryckstestet?

Exakt 😘

 

Cykelpump ect går att använda. Om du inte har så köp hos BT pumpen för att fylla på drevet med. Där har du rätt gänga för pluggen. Iallafall till Mercrusier, VP är jag lite osäker på.

 

Ang din bromsluftare, går att göra likadant med, men som jag skrev, ta det lungt med kompressor. Kan implodera i drevet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Mackey:

Lågvakuum räknas från straxt under atmosfärstryck och ner till ganska lågt, men absolut inte till fullständigt vakuum.

 

Undertryck säger ändå mera om vad man pratar om kan jag tycka.

Ja det finns väl egentligen bara ett ställe där absolut vacuum råder, och det stället är väldigt stort, men det lär finnas en restaurang i dessa absoluta utkant, iallafall enligt LGTG.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exakt 2 timmar har den suttit, samma tryck och lite snurr på axeln. Nu får den sitta tills imorgon.

IMG_20201126_175056371.jpg

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan vända på tätningen i en vanlig pump så blir det en vakuumpump.

Kanske måste man ta bort eller vända på någon backventil också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Exakt 😘

 

Cykelpump ect går att använda. Om du inte har så köp hos BT pumpen för att fylla på drevet med. Där har du rätt gänga för pluggen. Iallafall till Mercrusier, VP är jag lite osäker på.

 

Ang din bromsluftare, går att göra likadant med, men som jag skrev, ta det lungt med kompressor. Kan implodera i drevet.

BT pumpen? Vilken är det?

Ingen fara med bromsluftaren, så himla stort undertryck blir det inte, det tar tid att avluftning bromsarna på bakhjulen på min gamla VW, jag kan prestera mer undertryck genom att suga med munnen, men olja och bromsvätska smakar så illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

BT pumpen? Vilken är det?

Ingen fara med bromsluftaren, så himla stort undertryck blir det inte, det tar tid att avluftning bromsarna på bakhjulen på min gamla VW, jag kan prestera mer undertryck genom att suga med munnen, men olja och bromsvätska smakar så illa.

Verkar som dom har slutat med den.

Här finns den jag använder:

https://www.seasea.se/drevoljepump-usa-flaska?gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETwUeeSzLSNuIoXnBvban78SzMG9EILg92ZuE-oTVGL1NazDKMMlauoaAiJeEALw_wcB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, som ni ser så fungerar det efter 20 timmar! Detta drev (Alpha One Gen II) får godkänt av mig. Bara mosa in olja imorgon. Ev. så byter jag stödlager, bälgar och wire i helgen och monterar tillbaka drev åt honom.

 

Nu blir det ankringsöl i soffan, skepp och hoj!

IMG_20201127_152222479.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy