Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Ni som vill provtrycka drev!

Rekommendera Poster

Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev.

Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev.

 

Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr.

 

Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan).

 

Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck.

 

Lycka till.

IMG_20201126_131715611.jpg

  • Gilla 3
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. 

Simulera ev vatteninträngning. 

Så är saken biff. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. 

Simulera ev vatteninträngning. 

Ja, många drev ska ju vakuumsugas som en sista test när allt otätt är bytt.

 

Då behöver man

  1. En manometer som visar undertryck.
  2. En backventil.
  3. En vakuumpump.
  4. Lite slang och några slangklämmor.

Enklast är nog att köpa en vakuumtesturtrustning för ca. 300:- kronor så har man det mesta man behöver. Det kan bli en hel del pumpande, men det är ju bara en gång förhoppningsvis.

 

Annars kan oljesugen säkert funka bra tillsammans med delarna ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Å så behövs kanske nån klurig sak att skapa undertryck med. 

Simulera ev vatteninträngning. 

Så är saken biff. 

Dubbelverkande manometer och typ en oljesug är väl det enklaste,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är den jag byggde idag i action. Håller tätt än så länge. Var inget fel på oljan i detta drev, men jag sa att jag alltid trycktestar mitt drev, då ville han också göra det.

IMG_20201126_155040348.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eile:

kanke detta kan fungera image.png.edba90c2fd0a726055eeeb56d0253b24.png

 

Mackey länkade till likvärdig, fungerar nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den också, även biltema har liknade men verktygsboden såg lite mer pålitlig ut.  image.thumb.png.04d73fbc7059768024a311299eb22347.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar absolut inte vacuum, även om det är ett poppis ord. Vaccumklocka, vacuumslang. vacuumpåse e t c. 

Rätta ordet är undertryck! 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev.

Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev.

 

Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr.

 

Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan).

 

Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck.

 

Lycka till.

IMG_20201126_131715611.jpg

Ja, jag förstår att det kanske var på grund av min tråd om den skitiga drevoljan som föranledde denna lysande beskrivning...

Jag hittade i källaren en gammal cykelpump, en fotpump med manometer, tänkte jag kunde använda den på något vis.

Sedan har jag en tryckluftsdriven bromsluftare i garaget, den kanske kan anpassas till undertryckstestet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågvakuum räknas från straxt under atmosfärstryck och ner till ganska lågt, men absolut inte till fullständigt vakuum.

 

Undertryck säger ändå mera om vad man pratar om kan jag tycka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, jag förstår att det kanske var på grund av min tråd om den skitiga drevoljan som föranledde denna lysande beskrivning...

Jag hittade i källaren en gammal cykelpump, en fotpump med manometer, tänkte jag kunde använda den på något vis.

Sedan har jag en tryckluftsdriven bromsluftare i garaget, den kanske kan anpassas till undertryckstestet?

Exakt 😘

 

Cykelpump ect går att använda. Om du inte har så köp hos BT pumpen för att fylla på drevet med. Där har du rätt gänga för pluggen. Iallafall till Mercrusier, VP är jag lite osäker på.

 

Ang din bromsluftare, går att göra likadant med, men som jag skrev, ta det lungt med kompressor. Kan implodera i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Lågvakuum räknas från straxt under atmosfärstryck och ner till ganska lågt, men absolut inte till fullständigt vakuum.

 

Undertryck säger ändå mera om vad man pratar om kan jag tycka.

Ja det finns väl egentligen bara ett ställe där absolut vacuum råder, och det stället är väldigt stort, men det lär finnas en restaurang i dessa absoluta utkant, iallafall enligt LGTG.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt 2 timmar har den suttit, samma tryck och lite snurr på axeln. Nu får den sitta tills imorgon.

IMG_20201126_175056371.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan vända på tätningen i en vanlig pump så blir det en vakuumpump.

Kanske måste man ta bort eller vända på någon backventil också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Exakt 😘

 

Cykelpump ect går att använda. Om du inte har så köp hos BT pumpen för att fylla på drevet med. Där har du rätt gänga för pluggen. Iallafall till Mercrusier, VP är jag lite osäker på.

 

Ang din bromsluftare, går att göra likadant med, men som jag skrev, ta det lungt med kompressor. Kan implodera i drevet.

BT pumpen? Vilken är det?

Ingen fara med bromsluftaren, så himla stort undertryck blir det inte, det tar tid att avluftning bromsarna på bakhjulen på min gamla VW, jag kan prestera mer undertryck genom att suga med munnen, men olja och bromsvätska smakar så illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

BT pumpen? Vilken är det?

Ingen fara med bromsluftaren, så himla stort undertryck blir det inte, det tar tid att avluftning bromsarna på bakhjulen på min gamla VW, jag kan prestera mer undertryck genom att suga med munnen, men olja och bromsvätska smakar så illa.

Verkar som dom har slutat med den.

Här finns den jag använder:

https://www.seasea.se/drevoljepump-usa-flaska?gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETwUeeSzLSNuIoXnBvban78SzMG9EILg92ZuE-oTVGL1NazDKMMlauoaAiJeEALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev patrikflink:

Tack, håller just nu på att beställa från Sesea, inför svarta fredagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som ni ser så fungerar det efter 20 timmar! Detta drev (Alpha One Gen II) får godkänt av mig. Bara mosa in olja imorgon. Ev. så byter jag stödlager, bälgar och wire i helgen och monterar tillbaka drev åt honom.

 

Nu blir det ankringsöl i soffan, skepp och hoj!

IMG_20201127_152222479.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...