Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CalleOW

Renovera plasteka

Rekommendera Poster

Vi köpte en liten båt för fiske i höstas. Nu har den hamnat uppochner med ambitionen att vi ska göra den riktigt riktigt fin över vintern. Som nybörjare både vad gäller båtar och plastarbeten uppstår en hel del frågor. Efter att vi gått vilse i olika strategier på youtube ställer jag frågan här:

Vad ska vi göra?

 

Hittills har vi konstaterat en del nya och gamla skador (exempelbild bifogas). Dessa ska förstås slipas och spacklas men hur funkar gelcoat? Om vi ändå tänkt måla ny gelcoat, behöver man då spackla varenda liten repa eller fyller gelcoaten dessa?

 

Som bilden visar är befintlig bottenfärg nästan obefintlig och den som är kvar är riktigt ojämn; vad gör man åt det?

-Slipar man bort all bottenfärg och målar hela båten med gelcoat för att därefter måla ny bottenfärg?

-Slipar man ner befintlig bottenfärg tills ytan blir slät för att därefter halva båten med gelcoat och halva medbottenfärg? Hur gör man då med övergången mellan gelcoat och bottenfärg?

 

Jag hoppas att ni förstår ungefär hur mina funderingar går.

 

/Calle

63A3A94B-32DE-4A6B-A8B6-FBC20ABD04BF.jpeg

D191C738-6C62-4BB5-A02E-C90E3A1F66A3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

På den övre bilden är det svårt att se riktigt hur det ser ut men den nedre bilden visar en lagning som har släppt från underlaget. Såna skador är inte svåra att åtgärda men tar tid.

  1. Peta bort allt löst.
  2. Slipa gelcoaten så att du har markerade och lite svagt sluttande kanter mellan de delar av gelcoaten som ska vara kvar och det som du tar bort.
  3. Tvätta flera gånger med aceton och byt trasa ofta.
  4. Lägg på gelcoat blandat med vaxlösning (= topcoat). Då det ser ut att vara ganska djupt och gå ner till plasten kan det vara bra att ta lite packtejp och tejpa ovanpå topcoaten. Då kan man forma den till rätt form och man får en ganska slät yta. Glöm inte härdaren och att blanda ordentligt. Det ska också vara minst 10 grader varmt. Ev kan man värma med en kupéfläkt just på området man ska laga.
  5. Ta bort tejpen och slipa med våtslipppapper. Börja med 120 och ta finare och finare ner till ca 800.
  6. Polera och vaxa.

Börja gärna med en liten undanskymd bit. Ofta blir det inte perfekt de första gångerna men man lär sig. De flesta jag känner tycker faktiskt att det är rätt kul när de börjar få kläm på hur man gör.

 

Om båten ska ligga i en insjö behövs ingen bottenmålning. Har för mig att det finns en minilängd på båtar för att de ska få bottenmålas i såväl Östersjön som på västkusten men det kan vara gammal information.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer underlag som behövs för val av produkter.

Väger båten mer eller mindre än 200kg?

Om den väger mindre så får du inte använda bottenfärg som innehåller antifouling mot havstulpaner (oftast färger med koppar inblandat), oberoende av var du ska ha båten liggande.

Om den väger mer än 200 kg så avgör "hemmahamn" vad du får använda för färg. Norska gränsen till Trelleborg, Trelleborg till Örskär (ligger i norra Roslagen), Örskär till Haparanda eller någon insjö (hit räknas Mälaren, Vänern, Vättern mm) innebär olika färgval (mängd koppar i färgen eller helt utan koppar). På KemI hemsida finns reglerna för detta.

Du kan även välja en helt biocidfrid färg och skrubba botten 2-3 ggr/säsong (billigare färgval som är mindre miljöpåverkande).

 

Friborden som du vill ha snygga att se på kan du spackla med ett gelcoatspackel i samma färg som båten. Slipa med grovt våtslip-papper o sedan finare o finare i flera steg ner till jättefint slippapper. Polera med rubbing (vätska med fint slipmedel i) som du handlar i en båttillbehörsbutik, Biltema eller varhelst du hittar det (byggvaruhus, Jula, ClaesOhlson, bilmacken...). Om båten är mycket smårepig så kan du använda rubbing över hela båten. När ytan är blank så du kan spegla dig i den så vaxar du hela ytan.

 

Om det är större skador så får du börja med fyllnadsspackel (polyesterspackel eller epoxyspackel) men de skador som visas på fotot räcker det med gelcoatspackel. Å så sparar du ett moment....

Om du behöver göra ännu större lagningar med glasfiber o polyester/epoxy så är det vanligaste att måla hela lagningen med topcoat i samma färg som skrovet.

Topcoat är gelcoat med inblandad vax för att kunna härda utan form. Gelcoat blir klibbig om den inte målas i en form där det sedan byggs ett glasfiberskrov över gelcoaten.

 

Både polyester, epoxy o topcoat aktiveras genom inblandning av härdare för att bli stenhård (viktigt med rätt mängd härdare). Gelcoatspackel säljs i två tuber där en är härdare o en är bas. Det är lättare att ta rätt mängd av de två komponenterna ur en tub än den flytande härdare som används till polyester/epoxy/topcoat.

 

För skador under vattenlinjen ska du först välja om du ska ha bottenfärg eller inte. En alternativ bottenfärg kan t.ex. vara en tvåkomponents epoxygrundfärg som blir hård, håller bra för att skrubba och tål lite skrap mot sjöbotten. Om du ska ha bottenfärg så kan det vara bra att börja med en epoxyfärg för att få ett vattentätt skikt under färgen (ungefär som tätskiktet i badrummet).

 

Om du ska ha bottenfärg av något slag så behöver du inte använda gelcoatspackel utan kan låta ett utfyllnadsspackel (polyesterspackel/epoxyspackel) räcka. Då behöver du inte heller polera upp botten lika blankt som skrovsidorna och momentet med vaxning bortgår. För undervattenslagning så är kravet på vattentäthet större så epoxyspackel är ett bra val om du inte väljer att måla med tvåkomponents epoxyfärg. Då utgör epoxyfärgen ett vattentätt skikt.

Före målning så ska botten slipas med lagom grovt slippapper så att färgen får ett bra fäste (ingen finslipning o rubbing o absolut ingen vaxning).

 

Om du helt väljer bort bottenfärg så lagar du även botten på samma sätt som friborden. Men det kan bli rätt mycket jobb att finslipa o polera hela botten om du ska ha den utan färg.

 

Redigering: ChristerN hann posta medan jag skrev. Vi är inne på samma metoder förutom att jag förslår gelcoatspackel som både fyller ut o ger rätt kulör i ett moment men val av metod är mest en smaksak.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Förstår jag rätt riktar era svar in sig på att ”laga” runt skavanker och rubba. Jag var mer inne på att måla hela båten. Jag förstår att det är ett stort jobb, men skulle inte resultatet bli mycket bättre?

 

Båten väger absolut inte 200 kilo och ligger på släp. Vi sätter i den i små sjöar eller i Kalmarsund när andan faller på. Så eventuell bottenfärg tänker jag mig mer som dekoration än funktion. Dessutom är det ju en hel del jobb att få väck den, vill inte göra det i onödan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa bottenfärgen! Fiskarna nappar inte bättre för att botten är snygg!

Ge dig på de ställen där det likt den undre bilden är hål igenom gelcoaten ner till plasten. 
Ägna tiden åt att fiska istället. 
Rubba gör man i huvudsak på bra men oxiderad gelcoat. Du behöver slipa med våtslippapper när du lagat de värsta skavankerna. Ev kan du avsluta med rubbing för att få bästa glansen.

 

Om du ändå väljer att ”måla” hela båten så behöver du rugga upp ytan först. Därefter tvätta, tvätta, tvätta med aceton. Då ska de små hålen vara lagade. Även en så pass liten båt blir det ganska mycket jobb på. Och om du slarvar lite spricker ”färgen” (gelcoaten eller DeIjsel tror jag den heter färgen som många här tycker funkar bra).

Så, börja med de små hålen och se vad du orkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...