Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinHeed

Imma på rutor

Rekommendera Poster

Hej!

Ett jobbigt problem i somras var att vi inte kunde gå i regn utan att alla rutorna immade igen. Körde med fläkt mot rutan men hjälpte inte så mycket utan ända som hjälpte var att köra med lite öppet i takluckan. 
Funderat på om det vore en bra idé nu i vinter att bygga en fast fläkt som tar luft utifrån och blåser upp på rutorna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog ha en defroster som blåser uppvärmd luft mot rutan.

Det är klart att tvärdrag genom en taklucka hjälper, men du vädrar ju då med lika fuktig luft, och så andas du och andra ombord ut en massa fukt, samt det du drar med dig in med regnkläderna.

Klart att en kraftig fläkt kan hjälpa, men det blir väldigt mycket bättre med uppvärmd luft.

Om du har möjlighet någon regnig dag så experimentera med fläkt, värme och återcirkulationen i bilen. Kör en stund med återcirkulationen aktiverad så att det immar igen, försök sedan att med bara fläkten få vindrutan ren, och sedan med hjälp även av värmen så ser du skillnaden.

 

Sedan finns det medel som skall hindra att det bildas kondens på rutorna! Det mest använda är det man pustar glasögon med. Men jag vet inte vad dessa medel heter.

 

Sedan finns det små värmefläktar för tolv volt, men dessa drar ju en massa ström och värmeeffekten är nog rätt begränsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde 3st 12v vämrefläktar i en tidigare båt. Det funkade bra men dom drog en del men inte mer en vad generatorn laddade. En nackdel, som jag inte tänkte på när jag installerade dom va att kompassen snurrar nästa 180 grader när jag startade fläktarna 😂

I nuvarande kärra har jag ingen men har testat med fuserolja, det har man i en del digitala tryckpressar. Körde det på vindrutan på bilen för att slippa skrapa rutorna med ett gott resultat. Så nu testade jag på insidan i båten och det funkade ganska  bra men inte hundra. Men det i kombination med att man sluta andas så blir det nog jättebra. 🤔

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Jag körde 3st 12v vämrefläktar i en tidigare båt. Det funkade bra men dom drog en del men inte mer en vad generatorn laddade. En nackdel, som jag inte tänkte på när jag installerade dom va att kompassen snurrar nästa 180 grader när jag startade fläktarna 😂

I nuvarande kärra har jag ingen men har testat med fuserolja, det har man i en del digitala tryckpressar. Körde det på vindrutan på bilen för att slippa skrapa rutorna med ett gott resultat. Så nu testade jag på insidan i båten och det funkade ganska  bra men inte hundra. Men det i kombination med att man sluta andas så blir det nog jättebra. 🤔

 

Jo, jag har ju avverkat många Volkwagnar, bubblor, värmen var ju inte så där överväldigande i dessa och defrotern var väl mest något som beskrivs i instruktionsboken. Så en ventilationsslang drogs upp mot vindrutans insida från Eberspächerns utblås. Likadant gjorde jag i förra båten en Nimbus som saknade defroster men som inledningsvis hade luftburen värme.

 

De5 enda riktiga är nog att köpa en färdig defroster avsedd för båt, eller om man då är lika händig som @Lasse-L bege sig till bilskroten och försöka finna ett element som inte läcker.

Jag tog tillvara några värmepaket från en turistbuss vi skrotade, med fläktar och allting.... ok 24V...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...