Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Georg_Ohm

Munskydd, mask.

Rekommendera Poster

47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

organisationsförmåga

organisationsOförmåga 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM man nu skall bära munskydd skall det ju göras på rätt sätt, annars kan det ju kvitta. Och då skall ju ledare och politiker föregå med gott exempel.

Jag såg nu på SVT1 Rapport hor USAs tillträdande president, Joe Biden har ett illa sittande skydd under näsan, när han känner det tar han tag i mitten på skyddet och drar upp det över näsan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Finland skall man bära munskydd på platser där det är svårt att hålla avstånd. Med andra ord på ställen som i affären, bussen osv.

 

På jobbet är jag tvungen att tidvis använda munskyddet. Jag besöker alla möjliga sorters fastigheter, skolor, kontor, industrier, shoppingcenter, vårdcentraler, byggarbetsplatser, ja så ser det ut för en serviceingenjör i fastighetsautomationsbranshen. Väl inne i ventilationsrummet eller värmecentralen jobbar jag oftast ensam och tar kanske av mig munskyddet och tar ett nytt när jag går genom fastigheten på väg ut.

 

Att hänga på sig ett munskydd och bära det en stund då och då är inget som besvärar mig efter första veckans tillvänjning. Å andra sidan har jag ofta jobbat i dammiga miljöer och använt andningsmask hela arbetsdagar, ibland tom. gasmask en hel arbetsdag. Det är helt klart en vanesak.

 

Det skulle kännas bedrövligt den dag man inser att man varit smittbärare några dagar innan sin covid-diagnos och inse att man kanske smittat ned ett otal människor under den tiden.

Någon beskrev tidigare i tråden hur masken fungerar; försök blåsa ut ett ljus med masken på. Det är precis så det fungerar. Masken diffuserar utandningsluften och sänker hastigheten på den vilket minskar utandningsluftens aktionsradie. För det gäller inte bara att dämpa våra lugna andetag, vi pratar, fnyser, harklar oss, ja, en del till och med skrattar. Masken är inget totalt skydd men det hjälper säkert en hel del när det gäller att förhindra att våra orala utsöndringar sprids vida omkring 🙂

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...