Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Munskydd, mask.

Rekommendera Poster

Jag har ett arbete som inte alltid kan utföras hemifrån.

Jag måste vistas i offentliga miljöer rätt så mycket.

 

Jag ser att ett fåtal personer på stan bör munskydd, dom har visserligen blivit fler den senaste veckan.

Men jag har varesig i verkligheten eller i medierna sett någon som burit munskydd på ett korrekt sätt, ja om jag utesluter dom som vistas i sjukhusmiljö, dom vet hur det skall vara.

 

Ett munskydd har så stora maskor i materialet att de släpper igenom de jättesmå viruspartiklarna, det är ungefär som att försöka att fånga sill i nät avsedda för torsk. 

Munskyddet skall vecklas ut ordentligt och klämman över näsan skall anpassas till just din nos.
Men skyddet det kan skydda andra ifall du är infekterad och hostar eller nyser, då fastnar ditt eget upphostade slem i munskyddets insida, och då skall skyddet bytas omedelbart.

Ett enkelt engångs munskydd är effektivt i kanske 30 minuter, oftast kortare tid. När det blir fuktigt skall det bytas. Utandningsluften innehåller mycket fukt!

Det skall sluta tätt runt näsan, munnen och hakan. Har man yvigt skägg är ett munskydd rätt så meningslöst.

Man skall inte hålla på att fingra på munskyddet, då får man eventuellt uppsamlade viruspartiklar på fingrarna. Man skall hantera dessa i sina band/resårband.

Att bära munskydd med näsan oskyddad kan kvitta.

 

Jag har även sett tvättbara flergångsskydd... och ja, det är ju inte konstigt att smittan sprids... 

 

Jag skyddar mig med distans, handtvätt med tvål eller handsprit, undviker trängsel, och vänder ryggen till om möte med annan person är oundvikligt. Jag undviker särskilt människor som ser ut att leva ett hårt liv på olika sätt, samt jag undviker dem som bär munskydd.

Och hoppas att det hjälper, det är ju inte helt säkert.


Om man nu skall skydda sig mot viruspartiklar i luften skall man använda en mask av militär standard med filter som är så täta att viruspartiklarna inte kan passera. Alla som gjort sin värnplikt eller har annan militär utbildning, eller brand och räddningsutbildning, vet att det är rätt så ansträngande att använda sådant skydd.

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikansk fotboll har börjat tillåta publik på matcherna (upp till 20% av arenans kapacitet) med krav på munskydd. I söndagens match mellan Colts och Packers så får man se hur bra maskerna används av publiken i samband med målfirande...... Fina hakskydd!

 

2020-11-23_09-34-33.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ett munskydd har så stora maskor i materialet att de släpper igenom de jättesmå viruspartiklarna, det är ungefär som att försöka att fånga sill i nät avsedda för torsk. 

Det klokaste jag sett på länge! Håller helt med.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ett enkelt engångs munskydd är effektivt i kanske 30 minuter, oftast kortare tid.

Ett vanligt, billigare, munskydd lär vara effektivt på större partiklar upp till 2 minuter läste jag någonstans. Virus-partiklarnas storlek är, som sagt, väldigt mycket mindre vilket ger att vanliga munskydd knappt ger någon effekt alls mot Corona.

De munskydd som används i vården som har ett filter, syns ofta som en liten plast ring, är allra effektivast men skyddar bäraren i huvudsak, har jag läst. Det filtrerar inkommande luft men i betydligt mindre omfattning utgående luft. Samma gäller de militära maskerna. Att använda ett sånt som smittbärare är mao inte speciellt effektivt.

Munskydd i tyg är mer en gest och en signal till omvärlden än något egentligt skydd.

 

Varför dessa fakta inte presenteras av FHM eller annan som har kunskapen är för mig obegripligt.

(Nu får jag en massa skit för att jag sticker ut näsan 😉 men det får jag ta.) 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att det som FHM presenterar måsta vara vetenskapligt eller statistiskt belagt, och det finns tydligen inga bra eller aktuella studier om dessa skydd, jag har iofs inte kontrollerat detta själv.

Men om man håller upp dessa skydd mot ljuset så lyser det bra igenom fibrer och maskor, så då passerar enligt min mening även virus- och andra små partiklar.

 

Redan för väldigt längesedan när pesten (inte) härjade i Göteborg uppmanades befolkningen att sköta sig hygien, begränsa sociala kontakter, hålla sig hemma och inte resa någonstans. Dessutom låstes stadsportarna tidigare än annars och flera grupper tilläts inte passera över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Det klokaste jag sett på länge! Håller helt med.

Ett vanligt, billigare, munskydd lär vara effektivt på större partiklar upp till 2 minuter läste jag någonstans. Virus-partiklarnas storlek är, som sagt, väldigt mycket mindre vilket ger att vanliga munskydd knappt ger någon effekt alls mot Corona.

De munskydd som används i vården som har ett filter, syns ofta som en liten plast ring, är allra effektivast men skyddar bäraren i huvudsak, har jag läst. Det filtrerar inkommande luft men i betydligt mindre omfattning utgående luft. Samma gäller de militära maskerna. Att använda ett sånt som smittbärare är mao inte speciellt effektivt.

Munskydd i tyg är mer en gest och en signal till omvärlden än något egentligt skydd.

 

Varför dessa fakta inte presenteras av FHM eller annan som har kunskapen är för mig obegripligt.

(Nu får jag en massa skit för att jag sticker ut näsan 😉 men det får jag ta.) 

Och jag som varje natt jobbar i munskydd och visir, på sjukhuset för att skydda smittkänsliga patienter och mig själv har väl ingen aning om att det fungerar. Upplysningsvis byter vi skydd var fjärde timme. Det är inte bra när falsk info förs ut. Munskydd rätt buret har skydd mot din omgivning betydligt längre än två minuter.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Danmark genomförde man en studie på ett ganska stort antal människor, där man jämförde smittotalen i två grupper. Där ena halvan använt munskydd/mask regelbundet, och den andra gruppen inte använt munskydd alls. Ressultat visade samma smittotal i båda grupperna. Det spelade alltså ingen roll i studien hurvida man använt munskydd eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte alls varför guden Tegnell och FHM får hållas med sina märkliga och förvirrande rekommendationer.

 

Tegnell:

Följer man reglerna kan man gå på julbord.

Jul utan släktkalas.

Avråder från julbord med kollegorna.

Gigantiska släktkalas inte lämpligt.

 

Är FHM och Tegnell uppvisar klara schizofrena drag tycker jag.

 

Vad beträffar munskydd borde en enkel regel vara:

Munskydd ska användas i köpcentrum, affärer och i kollektivtrafik.

Detta borde vara mycket bättre än att inte använda munskydd alls och inte särskilt svårt.

 

Jag har ingen förståelse för att Tegnell/FHM inbillar sig att man skulle strunta i att hålla avstånd bara för att man använder munskydd.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men om man håller upp dessa skydd mot ljuset så lyser det bra igenom fibrer och maskor, så då passerar enligt min mening även virus- och andra små partiklar.

Det lyser genom vårt glasfiberskrov utan att båten sjunker!

  • Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Det lyser genom vårt glasfiberskrov utan att båten sjunker!

Dålig jämförelse kanske. Men båtar är numera sällan byggda av pappersfiber eller tygfiber. 
Det fanns förvisso en pyramidal båttyp som seglade på bland annat Nilen, den var byggd av papyrus, båttypen alltså, men fy farao vad dessa båtar var kortlivade.
Trabanten var däremot byggd av bland annat bomullsfiber, men den vara varesig ett virusskydd eller en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peka67:

I Danmark genomförde man en studie på ett ganska stort antal människor, där man jämförde smittotalen i två grupper. Där ena halvan använt munskydd/mask regelbundet, och den andra gruppen inte använt munskydd alls. Ressultat visade samma smittotal i båda grupperna. Det spelade alltså ingen roll i studien hurvida man använt munskydd eller inte.

Munskydd är till för att skydda omgivningen, inte för att skydda den som bär det.

 

Denna undersökning

  1. har gällt om munskydd skyddar bäraren och
  2. har inte accepterats för publicering i vetenskapliga tidskrifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dålig jämförelse kanske. Men båtar är numera sällan byggda av pappersfiber eller tygfiber. 

Håller med, men det viktiga är väl att munskydden i förta hand stoppar droppar, inte ljus.

 

Munskydd används av någon anledning inom sjukvården under tex. operationer, inte för att få bort risken att kirurger och andra ska få ljus i ansiktet utan för att stoppa/minska operationsteamets smittspridning.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med eller utan munskydd, när jag möter någon gör jag en utandning, från två meter före till två meter efter mötet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Håller med, men det viktiga är väl att munskydden i förta hand stoppar droppar, inte ljus.

 

Munskydd används av någon anledning inom sjukvården under tex. operationer, inte för att få bort risken att kirurger och andra ska få ljus i ansiktet utan för att stoppa/minska operationsteamets smittspridning.

All personal som vårdar patienter har f.om i fredags munskydd för att inte infektera smittkänsliga patienter. De får max användas i fyra timmar sedan ska de bytas. Finns covid patient på avd byts det omedelbart då du lämnar slussen. Denna diskussion hör egentligen inte hemma här, men falsk info är i detta fall skadlig och farlig. Jag har större tilltro till infektionsläkaren i länet än några som diskuterar fel info på ett marinforum. Vad gäller Herr Tegnell har väl han haft fel i det mesta eller? Om inte munskydd har effekt skulle vi personal ej heller vara tvungna bära dem ej heller visir i nära patient vård. Tack Mackey för dina inlägg, du har helt rätt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Det klokaste jag sett på länge! Håller helt med.

Ett vanligt, billigare, munskydd lär vara effektivt på större partiklar upp till 2 minuter läste jag någonstans. Virus-partiklarnas storlek är, som sagt, väldigt mycket mindre vilket ger att vanliga munskydd knappt ger någon effekt alls mot Corona.

Var läste du det?

Inom vården används billiga engångsmunskydd sedan länge med gott resultat och de fungerar för att skydda omvärlden/patienten från utandningssmitta från vårdpersonalen.

 

Detta viruset sprids i vätskedroppar så det är inte själva viruset som ska stoppas utan dropparna viruset finns i.

 

53 minuter sedan skrev ChristerN:

De munskydd som används i vården som har ett filter, syns ofta som en liten plast ring, är allra effektivast men skyddar bäraren i huvudsak, har jag läst. Det filtrerar inkommande luft men i betydligt mindre omfattning utgående luft. Samma gäller de militära maskerna. Att använda ett sånt som smittbärare är mao inte speciellt effektivt.

Dessa skydd är till för att skydda vårdpersonalen, inte patienterna.

 

53 minuter sedan skrev ChristerN:

Munskydd i tyg är mer en gest och en signal till omvärlden än något egentligt skydd.

Det finns absolut munskydd i tyg som är dåliga, men även de som är bra.

 

– Det är fel att säga att de inte gör nytta, säger Juan Jesus Carrero, professor i epidemiologi vid Karolinska Institutet som undersökt effektiviteten hos munskydd av tyg.

– Vi vet att de fungerar och det är därför vi har använt dem i över hundra år i tidigare pandemier, och även i vardagslag på sjukhus.

https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan

 

53 minuter sedan skrev ChristerN:

Varför dessa fakta inte presenteras av FHM eller annan som har kunskapen är för mig obegripligt.

(Nu får jag en massa skit för att jag sticker ut näsan 😉 men det får jag ta.) 

Munskydd fungerar och det vet FHM.

FHM tror att folket inte kan hantera munskydd och att vi blir mera oförsiktiga om vi använder munskydd, så FHM bedömer att det är bättre att inte rekommendera munskydd.

 

Det är bra att du skriver så att vi kan diskutera saker och ting.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvirrade och dubbla budskap är väl det största problemet, vilket har sänkt trovärdigheten. Och med det sjunker folks vilja att bry sig...

 

Några ytterligare exempel är att man höjde taket till 300 personer mitt under ökande smittspridning. Som försvar säger man att det ökade i Sverige först efter att beslutet var taget, vilket inte är sant. Men även om, krävs ju ingen raketfysiker för att förstå att det som händer i Europa strax händer här också. Fast hade som sagt redan börjat hända.

 

Sedan drar man i nödbromsen och ropar "8 personer max !". Statsministern ryter att nu måste vi skärpa oss alla. Jo, men vad som INTE framgick lika tydligt är att man avsåg behålla 300-gränsen, bara personerna då satt ner...

 

Munskydd fungerar säkerligen men bara om de bärs rätt och är av för ändamålet avsedd sort. Under operationer och i vården är det inte främst virus i sig utan partiklarna som det åker snålskjuts på man vill stoppa. Och inte bara dem, annat som flyger ur munnen av mikroskopisk natur bara man så pratar hör inte hemma på en patient - oavsett om det åker fula saker på dem eller inte.

 

Att jämföra allmänna munskyddsanvändningen inom vården med allmänhetens användning för att stoppa ett coronavirus är alltså inte riktigt samma sak.

 

Den som använt munskydd under slipning t ex vet hur viktigt (och svårt) det är att det sitter tajt och rätt. Tror "coronamunskyddet" oavsett kan stoppa partiklar från att fortsätta i tangentens riktning och med den höga farten de annars skulle haft - under vissa förhållanden. Skrik t ex på någon, och munskyddet kommer göra att partiklarna inte alls kommer lika långt. Så visst kan det göra nytta.

Men i tajt trängsel och där man är nära inpå varandra (där "partikelfarten" inte är så betydelsefull) tror jag inte på det. Inte de vanliga i alla fall, och inte med den dåliga kunskap om hur tajt de måste sitta.

 

Edit: Och just detta är nog - som redan nämnts - en anledning till att FHM inte går ut med generellt munskyddskrav: Folk riskerar att tro att munskyddet ersätter övriga försiktighetsåtgärder, och blir mer oförsiktiga.

 

Mitt inlägg i debatten....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev kossor:

Och jag som varje natt jobbar i munskydd och visir, på sjukhuset för att skydda smittkänsliga patienter och mig själv har väl ingen aning om att det fungerar.

Jo, det har du säkert! All heder åt dig och dina kollegor där många sliter oerhört hårt för att alltför många människor struntar i att vara försiktiga. "Våra politiker" har ingen aning om hur hårt det är för vissa yrkesgrupper. Mest snack, tyvärr.

 

Visst finns det masker som skyddar smittkänsliga patienter men de som traditionellt använts, och som i stor utsträckning fortfarande används av de flesta i vården, är av typen att de skyddar bäraren.

Det är också så att väldigt många (här har jag inga offentliga siffror att luta mig mot utan det är mest mina egna och vänners erfarenhet) utanför infektionsavdelningar använder skydden felaktigt.

Jag ber om ursäkt för att jag var lite för generell i min skrivning. Övertron på skyddsmask för privat användning är tyvärr alldeles för stor.

Och, ja, jag har erfarenhet av infektion och sjukhusvård.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Inom vården används billiga engångsmunskydd sedan länge med gott resultat och de fungerar för att skydda omvärlden/patienten från utandningssmitta från vårdpersonalen.

Vet inte hur billiga dessa är men de utgör inget fullständigt skydd och väldigt många inom vården använder munskydden ("ansiktsmask" är väl den korrekta benämningen) felaktigt vilket minskar skyddet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, det har du säkert! All heder åt dig och dina kollegor där många sliter oerhört hårt för att alltför många människor struntar i att vara försiktiga. "Våra politiker" har ingen aning om hur hårt det är för vissa yrkesgrupper. Mest snack, tyvärr.

 

Visst finns det masker som skyddar smittkänsliga patienter men de som traditionellt använts, och som i stor utsträckning fortfarande används av de flesta i vården, är av typen att de skyddar bäraren.

Det är också så att väldigt många (här har jag inga offentliga siffror att luta mig mot utan det är mest mina egna och vänners erfarenhet) utanför infektionsavdelningar använder skydden felaktigt.

Jag ber om ursäkt för att jag var lite för generell i min skrivning. Övertron på skyddsmask för privat användning är tyvärr alldeles för stor.

Och, ja, jag har erfarenhet av infektion och sjukhusvård.

 

Används bärs skyddet rätt så har det effekt, problemet är att få majoriteten att förstå hur det ska användas. Ser på tv hur de hänger och dinglar, åker upp och ner, tar på det med händerna osv. Det är nog därför som man inte vill ge råd om detta. Men rätt påsatt och använt är det en bra broms för att minska smitta. Fel använt är det falsk trygghet osv.....

Var absolut inte en pekpinne eller påhopp på ditt inlägg christer, skulle skrivit utan att hänvisa till någons inlägg. Hoppas du kan förlåta feltrampet // P

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mackey:

Vad beträffar munskydd borde en enkel regel vara:

Munskydd ska användas i köpcentrum, affärer och i kollektivtrafik.

Detta borde vara mycket bättre än att inte använda munskydd alls och inte särskilt svårt.

Nu har jag inte läst in mig på virusspridning, men förstått att virus kan spridas över många meter, samt finns kvar i luften länge. Om detta är sant så förstår jag inte hur ett munskydd skulle förhindra smittspridning. Då krävs skyddsmask (gasmask) som är tät. Munskydd ger bara en falsk trygghet, som endast förhindrar att man blir direkt sprejad av droppar (samma sak med visir). I affärer och kollektivtrafik så måste man räkna med att viruset finns i stora mängder oavsett munskydd eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Under operationer och i vården är det inte främst virus i sig utan partiklarna som det åker snålskjuts på man vill stoppa. Och inte bara dem, annat som flyger ur munnen av mikroskopisk natur bara man så pratar hör inte hemma på en patient - oavsett om det åker fula saker på dem eller inte.

 

Att jämföra allmänna munskyddsanvändningen inom vården med allmänhetens användning för att stoppa ett coronavirus är alltså inte riktigt samma sak.

Bra inlägg förutom ovanstående...

 

Coronaviruset är droppburet, man vill alltså skydda omgivningen på samma vis som du beskriver i det jag fetade ovan. (I vissa fall verkar viruset ev. klara sig i väldigt små droppar som då blir luftburna.)

 

Det är alltså (nästan) samma sak att jämföra användning av munskydd inom vården med allmänhetens användning för att stoppa ett coronavirus.

Det enda lilla problemet jag ser är att vi måste lära oss att hantera munskydden korrekt och det kan ju inte vara jättesvårt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mackey:

– Det är fel att säga att de inte gör nytta, säger Juan Jesus Carrero, professor i epidemiologi vid Karolinska Institutet som undersökt effektiviteten hos munskydd av tyg.

– Vi vet att de fungerar och det är därför vi har använt dem i över hundra år i tidigare pandemier, och även i vardagslag på sjukhus.

https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan

Och i samma artikel finns personer som anser motsatsen.

Men skillnaden är ju att JAG VET 😉 (obs - skämt!)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Var absolut inte en pekpinne eller påhopp på ditt inlägg christer, skulle skrivit utan att hänvisa till någons inlägg. Hoppas du kan förlåta feltrampet // P

Absolut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Nu har jag inte läst in mig på virusspridning, men förstått att virus kan spridas över många meter, samt finns kvar i luften länge.

Både rätt och fel.

Vissa virus är luftburna, dvs. de transporterar sig själva utan hjälp av droppar.

Andra virus är droppburna och måste ha en droppe att transportera sig med.

 

Droppburna virus ramlar rätt snabbt ner till marken och dessa kan också fångas av munskydd.

Coronaviruset är droppburet.

 

En bra sammanfattning om smittspridning i OH-form.

http://static.wm3.se/sites/16/media/5905_Ingemar_Qvarfordt.pdf?1396538795

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Bra inlägg förutom ovanstående...

 

Coronaviruset är droppburet, man vill alltså skydda omgivningen på samma vis som du beskriver i det jag fetade ovan. (I vissa fall verkar viruset ev. klara sig i väldigt små droppar som då blir luftburna.)

 

Det är alltså (nästan) samma sak att jämföra användning av munskydd inom vården med allmänhetens användning för att stoppa ett coronavirus.

Det enda lilla problemet jag ser är att vi måste lära oss att hantera munskydden korrekt och det kan ju inte vara jättesvårt.

Kanske var otydlig, men vi menar samma sak. Och att det egentligen är samma typ av skydd i båda fallen, dvs partiklarna mer än det direkta viruset i sig som stoppas.

 

Att det inte är helt jämförbart menar jag snarare är eftersom den ena användargruppen vet precis vad de håller på med, medan den andra (allmänheten) inte vill veta eller ens ta eget ansvar eftersom "någon annan" (FHM i så fall) ju sagt att  det skall vara bra och då är det inte mitt ansvar längre "bara jag bär munskydd". HUR man sedan bär det är man inte intresserad av, det är myndigheternas problem/fel i så fall som sagt att det skyddar om det inte alltid gör det...😣

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Kanske var otydlig, men vi menar samma sak.

Jag har också börjat förstå det.

 

Jag använder inte munskydd själv och det är bara för att FHM inte säger att vi ska göra det.

Istället håller jag alltid avstånd och träffar ingen annan än familjen inomhus.

Tråkigt, ja vist!

 

Vi har en medellivslängd på dryga 80 år i Sverige och då kan ett ynka tråkigt år inte vara hela världen.

Alternativet är absolut sämre!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori: Det driver omkring ett antal viruspartiklar i luften t.ex. i köpcentrum, så pass många att alla hittills andats in en. Eftersom alla inte blivit sjuka räcker det inte med en partikel. Om jag har munskydd fastnar åtminstone några där, och kan göra att jag håller mig under gränsen för att bli sjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som vill lära sig vad det är för vits med munskydd skall försöka blåsa ut ett ljus  med munskyddet på vare sig det är flera dagar gammalt eller nytt.
Det är inte avsett att skydda bäraren, utan att skydda omgivningen från bärarens utandningar, hostningar, skrik och pustande......  
Det är verifierat att Covid19 kan smitta från en person som inte märker han är smittad.
Eftersom funktionen bygger på att man osjälviskt skall skapa sig omak för andras skull och denna osjälviskhet är alltför sällsynt, i synnerhet bland yngre som tror sig vara odödliga, så är det absolut nödvändigt att regeringen utfärdar ett lagligt påbud att alla ovillkorligen SKALL ha munskydd då andra finns i omgivningen. 

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller avstånd och använder inte mask. Våra barn är hemma från skolan om de är snoriga.

 

Tänkte dela en annan länk som kanske kan ge lite perspektiv:

https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/oktober-2020-minst-dodliga-oktober-i.html?m=1

 

Många vill gärna jämföra med den spanska sjukan som också var en pandemi, här är en bra jämförelse:

https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/covid-19-vs-spanska-sjukan.html?m=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev litet skruv på detta!

 

Observera att jag inte reagerar på proffsen när det gäller att bära munskydd, de flesta sjukvårdsanställda, utan jag reagerar på amatörerna på området som inte vet vad dom gör. Jag såg förresten en gentleman alldeles nyss som kom ut från apoteket med en förpackning munskydd, öppnade den samma och satte på sig ett skydd utan att veckla ut det, så det täckte ett område strax ovanför näsborrarna till nästan hela underläppen. Den inbyggda metallgrejen som man skall klämma om näsan hamnade längst ned.

 

Jag har även sett anställda inom hemtjänsten som går in i sina bilar med samma munskydd på som de hade vid besöket hos den senaste omsorgstagaren. Ja faktiskt även handskar, och ett uppfällt visir. Hej och hallå! En organisationsförmåga, ett systemfel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...