Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Georg_Ohm

Ingen båtmässa i Göteborg 2021.

Rekommendera Poster

2020-11-28 vid 13:07 skrev Mackey:

Det facket passar jag in i som har varit med som utställare sedan barnsben med far min.

Numera jagar jag billiga biljetter, inte för att at jag är snål (jo, kanske lite) utan för att jag inte längre tycker mässan är riktigt värd fullt pris.

Tja, de har haft lite tid att förbättra sig, hoppas att de faktiskt har gjort det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut just nu lär det väl inte bli några som helst publika evenemang över huvud taget, iallafall inte innan andra pandemivågen lagt sig och inte innan massvaccineringarna är realiserade och visat sig ha effekt. Det blir ju annars svårt att arrangera en båtmässa för högts åtta personer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bjorn883:

Tja, de har haft lite tid att förbättra sig, hoppas att de faktiskt har gjort det!

Välkommen till MG!

 

Det blir troligen ingen mässa i Stockholm heller, så det är ju gott om tid för förbättring.

 

En sak att ta tag i tycker jag skulle vara att undersöka vad de som går på båtmässan tycker är bra, vad som saknas och vad de kan ta bort.

 

En sak som kan vara lite svårare är att fråga alla de som inte går på båtmässan vad de skulle vilja ha på mässan för att tycka det skulle vara värt att besöka den.

  • 200 olika aluminiumbåtar med utombordare kan ju inte locka så många kan man tycka,
  • inte heller kan massor med godis-, korv- och ost-säljare vara det som lockar och
  • troligen inte båttillbehörsaffärernas montrar med samma priser som i riktiga butiker, men med begränsat sortiment.

Aluminiumbåtar, matvaror och båttillbehörsaffärer har en given plats på mässan, men det kan ju inte vara detta som gör att det stora flertalet väljer att besöka mässan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tillbehören som gör det värt att gå på mässan.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev pseudonym:

Det är ju tillbehören som gör det värt att gå på mässan.

 

 

Visst är det så. Nu finner man väl ingen bomlåda, kölhalare, draggklister eller knopar i lösvikt.

Men jag tycker det är roligt att kolla nya elektroniska grejer, samt mindre genialiska billigare uppfinningar som den vevbara propeller och Bergfast. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största utbytet av båtmässor har jag haft när jag planerat utrustning/komplettering av nya båtar (då har det hänt att det blivit både två o tre besök..). Att kunna prata med generalagenter eller annan monterpersonal som kan sina grejor är guld värt (dessvärre finns det även personal som inte vet något alls, men de brukar kunna hänvisa till någon i montern som har bättre kunskaper). I sådana sammanhang har jag fått många goda idéer o råd, vid tillfälle t.o.m. erbjudande om att en generalagent kunnat plocka samman en kombination av komponenter som inte finns i katalogerna. Att gå till mässan mitt i veckan när försäljarna har lite mera tid ger mig större utbyte.

 

Att kunna fingra på elektronik innan kortet tas fram för betalning ger förutsättningar för köp där jag känt mig nöjd under lång tid.

 

"Resmålsmontrarna" med information om olika regioner med båtfolk från den aktuella trakten som kan ge bra tips om sevärdheter, fina nattvikar, bra bunkringsställen mm tycker jag också ger mervärde inför sommarplaneringen.

 

Aluminiumbåtar som det går 13 st på dussinet intresserar inte mig heller. Men de som står i begrepp att köpa någon sådan har säkert stor nytta av att kunna jämföra de modeller de är intresserade av på ett ställe.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Visst är det så. Nu finner man väl ingen bomlåda, kölhalare, draggklister eller knopar i lösvikt.

Men jag tycker det är roligt att kolla nya elektroniska grejer, samt mindre genialiska billigare uppfinningar som den vevbara propeller och Bergfast. 

Propellern har jag ju redan på min jolle, funkar bra när vinden har gått och lagt sig. Mitt senaste inköp var en PLB1 (nödsändaren) om allt annat skulle skita sig.

8F6A3BC5-8AA3-4950-BB42-3367B1916886.jpeg

6653AEC0-2BE5-4727-ACE2-F57089C8AC58.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Det är ju tillbehören som gör det värt att gå på mässan.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag tycker det är roligt att kolla nya elektroniska grejer, samt mindre genialiska billigare uppfinningar som den vevbara propeller och Bergfast. 

 

3 timmar sedan skrev Lintott:

Att kunna prata med generalagenter eller annan monterpersonal som kan sina grejor är guld värt

 

3 timmar sedan skrev Lintott:

Resmålsmontrarna" med information om olika regioner med båtfolk från den aktuella trakten som kan ge bra tips om sevärdheter, fina nattvikar, bra bunkringsställen mm tycker jag också ger mervärde inför sommarplaneringen.

Tillbehör är intressant och roligt, men inte det som finns i de etablerade butikerna.

 

Uppfinningar är absolut intressant, särskilt kul att prata med de som kommit på en idé. 

 

Ska man handla något typ segel, ny motor, plottern, solceller, kapell, dynor  etc. är det jättebra att ha många leverantörer på samma ställe. Däremot tror jag inte dessa montrar lockar några nya besökare.

 

Generalagenter har jag inte direkt haft glädje av, men jag förstår tanken (tror jag).

 

Både Höga kusten och Estland har säkert - i alla fall delvis - fått oss på besök tack vare någon mässa. Bornholm och allt mellan Stockholm och Bornholm var vårt eget val liksom Åland. Vi skulle nog kunna bli lurade till Polen och polska kanaler om vi fick en polsk spark i baken. Så även finska kusten norr ut. Åbolands skärgård behöver vi ingen spark för att besöka. Det blir ett besök någon gång. Göta kanal kan behöva lite mera inställning för oss.

 

200 aluminiumbåtar är helt ointressant, men andra nymodigheter inom båtvärlden är intressant. Även veteranbåtar är kul att se, säkert extra kul för oss som är uppväxta på 60 - 70-talen att återse fina exemplar av de båtar vi känner igen som de vi växte upp med.

 

Undrar vad som lockar nya besökare och nya båtägare???

Det mesta på båtmässorna är ju gjort och tänkt för de redan frälsta, men så är det väl med de flesta mässorna. Jag besöker tex. aldrig Maskinexpo eller Apoteksmässan...

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-26 vid 20:43 skrev sajjen:

Där har vi helt olika upplevelser :)

 

Jag funderade på att åka till mässan i Düsseldorf i vintras, men det klaffade inte med jobbet. Tänkte skriva att det blir ju ingen ny chans nu i vinter, men döm av min förvåning när det står på deras hemsida att de planerar att köra båtmässa i 17(!) mässhallar i slutet på januari.

Nu har tyskarna också fått ge vika. De har dock inte ställt in, bara skjutit upp. April istället för januari. Jag sätter en öl på att de kommer få flytta på sig igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...