Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Ingen båtmässa i Göteborg 2021.

Rekommendera Poster

Enligt Göteborgs-Posten skjuter Svenska Mässan in alla vårens mässor och utställningar. Vilket innebär i praktiken att dom är inställda.

Nu varslas 100 personer och 325 personer är redan varslade.

My Dog, Persontrafikmässan, Båtmässan, Göteborgs vin och deli, Euro Horse, Leva och fungera, Öl och Whisky, Elfacket med fler.

Men detta var väl kanske väntat, det är ju svårt att arrangera en mässa där bara åtta personer kan delta åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får vi hoppas på Eriksberg Boat Show istället om inte den också redan är uppskjuten, men jag har inget läst eller hört om det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Då får vi hoppas på Eriksberg Boat Show istället om inte den också redan är uppskjuten, men jag har inget läst eller hört om det?

Jag vet inte, aldrig hört talas om den showen. Det beror väl på pandemiläget och om det hunnits med en massvaccinering, kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Makro:

Då får vi hoppas på Eriksberg Boat Show istället om inte den också redan är uppskjuten, men jag har inget läst eller hört om det?

Jag vet inte, aldrig hört talas om den showen. Det beror väl på pandemiläget och om det hunnits med en massvaccinering, kanske...

 

På hemsidan ser det ju just nu ut som om Eriksberg Boat Show skall genomföras.

Men det är ju mycket som minst sagt är osäkert nu så det återstår väl att se. 

Det är ju rent hopplöst att köra bil dit ut när det är olika evenemang i det området, och om man lyckas komma fram finns det få p-platser. Kollektivtrafiken kör ju några olika busslinjer och en båtlinje dit, spårvägen är inte ens projekterad ännu, så det lär ju bli trängsel på dessa bussarna och båtarna.

I mitt tycke en dålig plats att ordna sådana tillställningar på, även som det finns bra utställningslokaler och bra utomhusytor, liksom då hamnen. Även om det är oroligt vatten med svall från just passargerarfärjan. Kanske det sätts in extra färjor och bussar under detta evenemang?

Å andra sidan ligger ju Svenska Mässan mitt i stan, men med bättre och tätare kollektivtrafik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Makro:

Då får vi hoppas på Eriksberg Boat Show

Frågan är hur coronaläget är den 16 - 18 april 2021?

 

Från pressmeddelande 

I samband med Göteborgs 400-årsjubileum lanseras nu ett marint event som kommer att äga rum i sin rätta miljö, nämligen i vattnet, och dessutom på lagom distans till säsongstarten:

 

Göteborgs 400-år jubileum har flyttats fram två år till 2023, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/goteborgs-400-arsjubileum-flyttas-fram-tva-ar

 

Jag har svårt att tro att det blir några fysiska båtmässor i vår, men man ska aldrig säga aldrig. Kanske en digital båtmässa, som Allt på sjön 2020, https://www.hamnen.se/digitala-batmassan/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla budskap.

Det förefaller inte som om Eriksbergs Boat Show vet ett 400 års jubileet är uppskjutet! Eller så har man bara glömt att uppdatera hemsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju rimligt att även Eriksberg Boat show skjuts upp men blir det väl av så tar man väl sig dit med egen båt och det måste väl finns nån snutt längs kajerna på promenadavstånd där man kan få lägga båten några timmar? 😁

 

Annars hade vi tänkt att åka och kika på Allt för sjön nästa år som omväxling men den är väl också uppskjuten?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Makro:

Det låter ju rimligt att även Eriksberg Boat show skjuts upp men blir det väl av så tar man väl sig dit med egen båt och det måste väl finns nån snutt längs kajerna på promenadavstånd där man kan få lägga båten några timmar? 😁

Då får dom lägga ut extra flytbryggor, som det är nu finns det ingen plats för gästande båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då får dom lägga ut extra flytbryggor, som det är nu finns det ingen plats för gästande båtar.

Bra ide´ :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Makro:

Annars hade vi tänkt att åka och kika på Allt för sjön nästa år som omväxling men den är väl också uppskjuten?

Just nu verkar de jobba på mot en mässa våren 2021, ww.alltforsjon.se

Frågan är om det verkligen blir så om vi jämför med förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad hade ni väntat er, sjöfolk är inte på något sätt immuna mot corona.

Varken i flytande form ur flaska eller i form av ett virus.

Överlever vi så kan vi kanske se fram emot en o annan mässa 2022.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta dryga år på paus kommer nog att döda ganska många saker som funnits i många år. Båtmässan kommer högst troligt aldrig tillbaks efter detta. Det kanske kommer ersättare, t ex i form av mer splittrade småmässor, men jag tror nog att man från branschens sida gärna slipper mässor. Det måste vara oerhört dålig utväxling på kostnaden för medverkan där, men eftersom alla andra är där är man tvungen att också vara där för att inte hamna efter. Nu får alla en chans att slippa det för alltid.

 

OT, men även många långvariga traditioner kommer nog också att dö. Som att dra till, och bränna påskefyrar. Aktiviteter som saknat entusiasm och mer gått på tomgång under senare tid. De överlever inte ett uppehåll.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev raol:

Detta dryga år på paus kommer nog att döda ganska många saker som funnits i många år. Båtmässan kommer högst troligt aldrig tillbaks efter detta. Det kanske kommer ersättare, t ex i form av mer splittrade småmässor, men jag tror nog att man från branschens sida gärna slipper mässor. Det måste vara oerhört dålig utväxling på kostnaden för medverkan där, men eftersom alla andra är där är man tvungen att också vara där för att inte hamna efter. Nu får alla en chans att slippa det för alltid.

 

OT, men även många långvariga traditioner kommer nog också att dö. Som att dra till, och bränna påskefyrar. Aktiviteter som saknat entusiasm och mer gått på tomgång under senare tid. De överlever inte ett uppehåll.

 

Påskefyrarna på flera av Öckerö kommuns öar överlever nog det mesta. Det maniska och militanta insamlandet av gamla julegranar och annat brännbart är så djupt rotat i de unga öbornas själar att inte ens en pandemi kan knäcka den traditionen... men vi får väl se....

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Påskefyrarna på flera av Öckerö kommuns öar överlever nog det mesta. Det maniska och militanta insamlandet av gamla julegranar och annat brännbart är så djupt rotat i de unga öbornas själar att inte ens en pandemi kan knäcka den traditionen... men vi får väl se....

Ja, kanske där, men knappast längre upp längs kusten, där det övergått från öppet krig till lågmäld, fredlig tradition sen årtionden tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Ja, kanske där, men knappast längre upp längs kusten, där det övergått från öppet krig till lågmäld, fredlig tradition sen årtionden tillbaka.

Jag såg något program ”Europa från ovan” nånstans på en strand 8 Nederländerna byggde två byar varsin 60-70 meter hög nyårshelg av gamla lastpallar, det brann väldigt bra. Men tipsa inte kidsen på Öckerö om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Båtmässan kommer högst troligt aldrig tillbaks efter detta. Det kanske kommer ersättare, t ex i form av mer splittrade småmässor, men jag tror nog att man från branschens sida gärna slipper mässor. Det måste vara oerhört dålig utväxling på kostnaden för medverkan där, men eftersom alla andra är där är man tvungen att också vara där för att inte hamna efter. Nu får alla en chans att slippa det för alltid.

Det här är en grej som jag tycker ska bli väldigt spännande att följa.

 

Att båtmässan har varit så fånigt lång, tio utställningsdagar, måste väl en gång i tiden varit för att det var så mycket jobb att få dit alla stora båtar att det var lika bra att låta de stå en stund. Nu för tiden är det ju mest bara små motorbåtar. Inte ens en handfull segelbåtar brukar det vara.

 

Svindyrt för utställarna att både köpa monter så länge men givetvis också att hålla personal där så många dagar. Och det märks ju väldigt tydligt på de flesta som jobbar i montrarna att de i slutet på veckan inte alls tycker det är kul längre.

 

De flytande båtmässorna tror jag är framtidens melodi. Antagligen var det en väldigt bra ide att starta den nya på Eriksberg, om den nu blir av. Om inte hoppas jag att initiativet överlever till året därpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag såg något program ”Europa från ovan” nånstans på en strand 8 Nederländerna byggde två byar varsin 60-70 meter hög nyårshelg av gamla lastpallar, det brann väldigt bra. Men tipsa inte kidsen på Öckerö om det!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag såg något program ”Europa från ovan” nånstans på en strand 8 Nederländerna byggde två byar varsin 60-70 meter hög nyårshelg av gamla lastpallar, det brann väldigt bra. Men tipsa inte kidsen på Öckerö om det!

Ingen risk, i påskfyrarna här ute anses allt förutom granar vara fusk.
Däremot har det förekommit "importerade" granar från fastlandet 😏

Smögenborna bränner pallar däremot :)

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässorna är ju också en produkt från en tid före internet. Idag kan man enklare söka information, för att sedan direkt besöka en handlare. Gissar att det därför inte är lika lönsamt att ställa ut för en tillverkare/försäljare, eller lika nödvändigt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Båtmässorna är ju också en produkt från en tid före internet. Idag kan man enklare söka information, för att sedan direkt besöka en handlare. Gissar att det därför inte är lika lönsamt att ställa ut för en tillverkare/försäljare, eller lika nödvändigt. 

Ja, jag vet inte riktigt varför jag har envisats med att gå på mässan. Det finns inga båtar att titta på som jag är intresserad av. Det finns inga produktlanseringar. Priserna i tillbehörsbutikerna är de samma som på nätet. Personalen i montrarna är sällan kunniga och oftast urtrötta. Maten och ölen är dyrare och sämre än på krogen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl för att det finns många olika utställare med allt från bryggor till båtar, föreningar och organisationer och människor att ställa frågor till och grejer att klämma och känna på, och allt detta på ett ställe. Ibland hittar man ju intressanta saker som man kanske inte letat efter i en nätbutik.

Nya båtar är jag sällan intresserad av men att däremot att kika på tekniska lösningar och materialval på båtarna kan ju vara roligt.

Men, skulle mässorna försvinna så är det ju ingen katastrof heller.

Det är ju som med musik, streama eller lyssna på radio/CD funkar ju men live är det lite annorlunda.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gärna sett en båtmässa, eller kanske snarare "båtlivsmässa", i mindre skala som i princip inte hade båtar alls (som mest roddbåtar, gummibåtar, segeljollar och annat i den storleken), utan bara alla de här smågrejerna i form av tillbehör, motorer och annat, samt olika föreningar, organisationer och myndigheter.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sajjen:

Ja, jag vet inte riktigt varför jag har envisats med att gå på mässan. Det finns inga båtar att titta på som jag är intresserad av. Det finns inga produktlanseringar. Priserna i tillbehörsbutikerna är de samma som på nätet. Personalen i montrarna är sällan kunniga och oftast urtrötta. Maten och ölen är dyrare och sämre än på krogen.

 

1 timme sedan skrev Makro:

Ja det är väl för att det finns många olika utställare med allt från bryggor till båtar, föreningar och organisationer och människor att ställa frågor till och grejer att klämma och känna på, och allt detta på ett ställe. Ibland hittar man ju intressanta saker som man kanske inte letat efter i en nätbutik.

Nya båtar är jag sällan intresserad av men att däremot att kika på tekniska lösningar och materialval på båtarna kan ju vara roligt.

Men, skulle mässorna försvinna så är det ju ingen katastrof heller.

Det är ju som med musik, streama eller lyssna på radio/CD funkar ju men live är det lite annorlunda.

 

1 timme sedan skrev raol:

Jag hade nog gärna sett en båtmässa, eller kanske snarare "båtlivsmässa", i mindre skala som i princip inte hade båtar alls (som mest roddbåtar, gummibåtar, segeljollar och annat i den storleken), utan bara alla de här smågrejerna i form av tillbehör, motorer och annat, samt olika föreningar, organisationer och myndigheter.

 

Jag går dit för att få smaka på oliverna, ostarna och korvarna. Att få glasögonen putsade med något mirakelmedlet, eller skorna putsade med ett annat mirakelmedlet. Sedan köper jag vartannat år ett tredje mirakelmedlet som man kan tvätta och putsa allting med ombord, och det fungerar bra, en burk hållet i minst två år. Sedan köper jag (nit-)lotter av Repslagarmuseet och av Veteranbåtsföreningen.. nitlott, tja i år vann jag en traktor, grön, troligtvis John Dereé, med friktionsmotor. Ett av barnbarnen blev ju glad. Jo jag fick ett tröstpris av Veteranbåtsföreningens lottförsäljernska, en omrörningspinne från International.

Sedan är det sekatörerna, islandströjorna och boklådorna. Alltid finner man nån pryl man inte visste att man behövde.

Sedan brukar jag köpa vimpel av SSRS och jag fick en annan vimpel av Maringuiden representanter.

Jo jag köpte ju en prototyp till bergkilen ”Bergfast” också och den har fungerat väldigt bra om man finner en bra spricka i graniten.

 

Nä, varför går man egentligen dit, varför skall man alltid se Kalle Anka och hans vänner på julafton, det är väl ungefär samma fenomen, eller kanske snarare en tvångshandling.

 

Jag håller ju med tidigare inläggare, det är sällan jag blir så där jättebegistrad över nya båtar, då sådana sällan uppfyller mitt ”kundsegment”. 
Det är väl för tillbehören, blanka rostfria grejer och andra elektroniska grejer, men det är inte alltid som försäljaren på plats kan demonstrera på rätt sätt, då ”han som vet mest och bäst” är på lunch...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tradition och som en start på det nya båtåret.

På mässorna har det tidigare funnits kunnigt folk från olika leverantörer/importörer som jag har frågat om teknik som affärerna ibland inte kan besvara.
Brukar träffa en del gamla segelkompisar som man kan tjöta med.

 

Visst går det att klara sig utan mässor för egen del men sedan har vi de som älskar mässor som tom åker ned till Tyskland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

På mässorna har det tidigare funnits kunnigt folk från olika leverantörer/importörer som jag har frågat om teknik som affärerna ibland inte kan besvara.

Där har vi helt olika upplevelser :)

 

Jag funderade på att åka till mässan i Düsseldorf i vintras, men det klaffade inte med jobbet. Tänkte skriva att det blir ju ingen ny chans nu i vinter, men döm av min förvåning när det står på deras hemsida att de planerar att köra båtmässa i 17(!) mässhallar i slutet på januari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar "oppfinnarjockarna" på nutida båtmässor, men allt kanske redan är uppfunnet.

 

Om man tex. ska köpa ny motor eller nya segel är båtmässorna ett bra tillfälle att träffa alla leverantörer på ett enkelt vis.

 

Vi har också fått en hel del inspiration om nya resmål som Estland och Norrlandskusten.

 

Lite mera mässpriser bara på själva mässan skulle vara lockande, men marginalerna tillåter väl inte några riktigt bra erbjudanden längre.

Förr tyckte jag det gick att göra en del klipp, men inte längre. Kanske orkar man helt enkelt inte försöka pruta längre?

 

Allt på sjön, den flytande mässan i Gustavsberg, är faktiskt minst lika bra som Allt för sjön på Stockholmsmässan. Flera båtar av olika slag att titta på och inte minst gratis inträde och gratis parkering. Lite folkligare helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Allt på sjön, den flytande mässan i Gustavsberg, är faktiskt minst lika bra som Allt för sjön på Stockholmsmässan. Flera båtar av olika slag att titta på och inte minst gratis inträde och gratis parkering. Lite folkligare helt enkelt.

Tycker också Allt på Sjön är trevlig då båtarna blir mer i fokus. Men gillar också Allt för Sjön, att gå strosa där bland båtar och tillbehör (lite mer av den varan än på Allt på Sjön). Så kan man ta en bira och en räkmacka och fundera på vad man sett....

Så jag ser gärna att båda är kvar i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt inne på raol och sajjens linje

Båtmässorna kommer aldrig bli densamma

Många inser nu att det kostar mer än vad det smakar framförallt nu när de nu under coronatiden sålt lika bra utan mässor

För tex en utställare av lite större båtar som är med i både Göteborg och Stockholm innebär det mer än en månads arbete med förberedelser och flyttar

Inte nog med det så ska du ofta ta in mer personal utöver den du 

Med transporter och allt så pratar vi miljonbelopp

Att mässorna är tio dagar är allt annat än kul 

 

Vad gäller besökare så hör man mer och mer missnöje och siffrorna visar detsamma

Många går i ren tradition

Mer ickebåtrelaterat för varje år samt priser som blir ganska saftiga vilket blir rätt kännbart för tex en hel familj

Upplever samma samt samma snack på/runt Miami Boat show där jag varit de senaste åren

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går gärna på mässorna. Både de med båtar i sjön och de med båtarna i hallar. Gillar, som jag skrivit förr, att kolla hur båtarna ser ut under vattenlinjen vilket man bara gör när de ligger i hallarna. Men inser också att det är stora investeringar för säljarna att ta dit båtarna och ha extra personal på plats. Men jag vet att många båtfirmor ser mässorna som en ”inkastare” till just deras båtar. Folk ser en båt de kanske inte tänkt på som de blir intresserade av just på mässan. Andra börjar fundera på ny båt just på mässan och så tar det några år innan ekonomi och tanken kommit på plats. 
Själv kollar jag på trenderna. För några år sedan började alla båtar ha stora ”fönster” i eller strax ovanför vattenlinjen. Detta spred sig snabbt bland alla nya båtar. Intressant tyckte jag men undrar fortfarande varför.
Mer intressant är att kolla på ny teknik. Det är sällan alla tillbehörsaffärer har alla prylar framme så man kan klämma och känna på dem och se vad som händer generellt inom just det området. 
Det är väldigt tråkigt att segelbåtarna nästan totalt har försvunnit från Allt för sjön. Det är nu alldeles för mycket små plåtbåtar med stor motor. 
Säger som hr Luuk. Vart är vi på väg? 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-27 vid 10:05 skrev Capitan:

Vad gäller besökare så hör man mer och mer missnöje och siffrorna visar detsamma

Många går i ren tradition

Det facket passar jag in i som har varit med som utställare sedan barnsben med far min.

Numera jagar jag billiga biljetter, inte för att at jag är snål (jo, kanske lite) utan för att jag inte längre tycker mässan är riktigt värd fullt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...