Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobiaspet

Gulnad plast efter varvsreparation

Rekommendera Poster

Hej!

 

Precis köpt en båt som tidigare reparerats för skada på relingen av den första ägaren (2014). Enligt han jag köpte båten av (3e ägaren, 2020) så hade varvet sagt att gulnaden kan poleras bort? Jag kan lite om sånt där men håller det för osannolikt? Någon som kan ge lite insikt baserat på bifogad bild. 

 

Mycket tacksam för råd!

20201122_091846367_iOS.heic

Redigerad av tobiaspet
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte öppna bildfilen, lägg gärna in i inlägget istället.

 

Men utan att ha sett filen kan gelcoat gulna om härdningsprocessen/blandningen inte blivit riktigt rätt. I synnerhet där det blivit tjockt. På min båt var det accelererat under inverkan av UV-ljus, och den blev rätt gul på vissa ytor som varit "innerhörn" i formen när den plastades.

 

Ja, det går oftast att polera, då färgförändringen sitter i ytan som utsatts för UV. Om det nu verkligen är detta gulnaden beror på, och inte att fel gelcoat/färgkod använts. Men du bör sedan hålla ytan välvaxad med något medel som ger ett visst UV-skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Här är bilden

Screenshot_20201125-100726_Photos.thumb.jpg.20b1172982c23025ad826301c47b2484.jpg

 

Det är ju konstigt om ingen lyckats polera bort detta skönhetsfel på sex år, men konstigare saker har man varit med om.

 

En liknande gulnade kan ses på den sneda ytan längst upp till höger i bild.

Är denna yta också reparerade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för två bra svar, samt att du lyckades lägga in bilden Mackey!

 

OK men som jag förstår det så ska det alltså inte vara omöjligt att polera bort, fantastiskt. Då får jag läsa in mig på hur man gör sånt. Jag fick berättat för mig att tidigare ägare tappat ankaret så sannolikt relaterad skada till höger i bild.

 

Som jag förstått det så var den första ägaren en känd svensk hockeylirare, han hade nog bättre saker för sig än att polera båtar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev tobiaspet:

Tack för två bra svar, samt att du lyckades lägga in bilden Mackey!

 

OK men som jag förstår det så ska det alltså inte vara omöjligt att polera bort, fantastiskt. Då får jag läsa in mig på hur man gör sånt. Jag fick berättat för mig att tidigare ägare tappat ankaret så sannolikt relaterad skada till höger i bild.

 

Som jag förstått det så var den första ägaren en känd svensk hockeylirare, han hade nog bättre saker för sig än att polera båtar :)

Skulle gissa att det blivit värre med åren, dvs det kanske först är senaste åren det blivit så här märkbart. OM det nu är p.g.a. styrenet, dvs den effekt jag beskrev.

 

Ser skumt ut längst ner, en mörkare skarv. Fast det kanske är speglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är faktiskt ingen spegling utan en mycket riktigt en skarv som "något" sedan runnit över lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev tobiaspet:

OK men som jag förstår det så ska det alltså inte vara omöjligt att polera bort, fantastiskt.

Jag tänkte kanske lite tvärt om.

Varför finns gulnaden kvar fortfarande efter sex år. Någon borde ju tagit bort den och underhållet så att den inte återkommit.

 

Samtidigt vet jag ju att det kan bli ungefär som på bilden, lite gulflammigt, och att det går att få bort.

 

Rubbing och sedan polish skulle jag pröva med.

 

Finns det nivåskillnader du vill bli av med så våtslipa först med korkkloss.

Hur grovt du ska börja med beror på hur mycket du ska ta bort.

400-papper tycker jag brukar vara lagom att börja med.

Öka finheten stegvis till 1200-papper innan du rubbar och sedan polerar.

 

Var försiktig så att du inte slipar, rubbar och/eller polerar bort gelcoat i onödan!

Då blir det absolut fulare än det är idag.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är väl ett klassiskt fel att man väljer en nyans på gelcoaten som passar bra vid lagningstillfället, men eftersom gelcoat gulnar mest de första åren så kommer lagningen efter några år att bli gulare än den omgivande gelcoaten. Hade man accepterat att lagningen var vitare än originalet första åren så hade man haft samma nyans idag. Därmed inte sagt att just detta måste vara ditt problem men väljer man inte just den kulör som tillverkaren rekommenderar så riskerar man att hamna här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Känns som en väg framåt är att testa rubbing och polish som Mackey nämner. Om detta inte funkar så kanske man ska slipa ned all gelcoat över skadorna och lägga på ny gelcoat i rätt nyans, som ABC säger? Kollade i manualen nu och där står det ju vilken kulör gelcoaten ska ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...