Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
J00mpa

Mercury 40hk svårstartad

Rekommendera Poster

Hej! Jah har en 40hk 2t 4 cyl mercury från ca 86? Eller vad tror ni? 

 

den är väldigt svårstartad när den är kall, kan få nöta ett tag tills den startar, när den är varm så vill den ha choke. 
 

ganska jobbigt att alltid behöva nöta innan den startar... 

 

vart ska jag börja? 🤷‍♂️🙂

 

 

 

25BB8A67-0CDB-4B78-AEAC-32DD3DF30273.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken procedur använder du vid kall resp. varmstart dvs hantering av blåsa, choke/primer och handgas?

 

Vad har du själv gjort för att förbättra situationen t.ex. tändstiftbyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid kallstart så pumpar jag blåsa, ger lite gas och choke. Upprepar tills den startar, lägger jag ut choke ”rädd att den surar ner sig” så startar den inte.

 

vid varm så lägger ja på lite gas, utan choke och då startar den inte, så får köra samma procedur när den är varm få startar den.

 

jag har kollat slangar efter ”tjuvluft” 

kollat och rengjort stiften som har fin gnista.

 

ska rengöra förgasarna och tänkte köpa ett renoveringskitt och samma sak till soppa pumpen så den får nya membran, kanske lika bra att byta alla slangar samtidigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick inflation i Mercurymodellerna runt dessa år. Dekalerna på din motor är blekta, men placerar den från senast 1986. 1986 fanns dock ingen 40 4-cyl, men väl 45 hk. Först 1989 finns 40 hk 4-cyl och då parallellt med 45 hk och inte nog med det, det fanns en 35 hk och 50 hk också.

 

Så gissningsvis 1989: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1989/40hp/10404129c

 

Din motor saknar choke som stänger till förgasarinsuget med ett spjäll som stryper lufttillförseln och fettar upp blandningen. Istället finns en primer dvs en elektriskt manövrerad ventil som via slangar leder bensin från botten på övre förgasarens flottörhus via ventilen till insugningsportarna på motorns styrbordssida. För att primern skall funka måste övre flottörhuset vara ordentligt fullt. Med primer kan du snapsa motorn redan innan start medan en choken bara har funktion då motorn snurrar. 

 

Kolla upp att primerventilen funkar som den skall och att slangarna sitter som de skall. Notera att du i nödfall kan aktivera den med den svarta knappen.

Att  byta slang och renovera pumpen är inte fel, men jag är tveksam att detta är orsaken till dina startproblem. 

 

Nya stift kostar 150 kr om du skickar efter från Trodo och bör bytas om du inte är 100 på att de är helt OK. Skit i förgasarna är annars en vanlig felkälla precis som du nämner. 

   

 

 

Redigerad av guestsson
Styrbord inte babord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt vilket grymt svar! Tusen tack! Ska kolla över den och forska vidare! Tack!! 🙏🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primeinloppen sitter på styrbords inte babord som jag skrev.

 

Notera att primning innan startförsök bara primar cylindrarna som ligger lägre än övre flottörhuset. När allt funkar som det ska så får du testa dig fram till bästa startprocedur. Den du beskrivit är inte fel, men testa gärna att prima 2-3 sekunder innan start och pumpa upp blåsan igen om det går trögt att starta för att återfylla förgasaren.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...