Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cabinboat

Kabinbåt - modeller tips o info!?

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner!

 

Efter att ha sålt vår segelbåt letar vi (2vuxna,1barn och hund) efter en ny båt till nästa säsong. Vi tänker nu pröva på motorbåtslivet och har funnit att en kabinbåt troligen är det som bäst passar våra önskemål. Har fått upp ögonen för modeller som Yamarin 74C, Bella 655, Bella Falcon, MV Marin 6600, Aquador 23C el Finnmaster 7050 tex. Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av dessa modeller tar vi tacksamt emot info och tips? Undrar också om någon känner till bra båthandlare som brukar handla med dessa modeller? 

 

Mvh

Cabinboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella 655 är otroligt små.

Bella Falcon är fina, men smala = trånga

 

Dom andra båtarna har jag ingen personlig erfarenhet av.

 

Ett alternativ - kanske inte lika estetisk - men betydligt rymligare (bredare) och väldigt praktisk och trevlig är Flipper 760. Hittar du dessutom en med en VP D4 - så får du tyngd i båten som är bra. 

Ganska platt botten, går hårt i krabb sjö - allt annat är lysande. En av få båtar som jag ångrar att jag sålt.. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cabinboat:

Hej Båtvänner!

 

Efter att ha sålt vår segelbåt letar vi (2vuxna,1barn och hund) efter en ny båt till nästa säsong. Vi tänker nu pröva på motorbåtslivet och har funnit att en kabinbåt troligen är det som bäst passar våra önskemål. Har fått upp ögonen för modeller som Yamarin 74C, Bella 655, Bella Falcon, MV Marin 6600, Aquador 23C el Finnmaster 7050 tex. Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av dessa modeller tar vi tacksamt emot info och tips? Undrar också om någon känner till bra båthandlare som brukar handla med dessa modeller? 

 

Mvh

Cabinboat

Behöver du kojplatser, pentry etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev RikardE:

Bella 655 är otroligt små.

Bella Falcon är fina, men smala = trånga

 

Dom andra båtarna har jag ingen personlig erfarenhet av.

 

Ett alternativ - kanske inte lika estetisk - men betydligt rymligare (bredare) och väldigt praktisk och trevlig är Flipper 760. Hittar du dessutom en med en VP D4 - så får du tyngd i båten som är bra. 

Ganska platt botten, går hårt i krabb sjö - allt annat är lysande. En av få båtar som jag ångrar att jag sålt.. 

Stort tack f tipset med Flipper 760! Ska titta på denna modell med en gång. 

Har läst att många tröttnat på Bella Falcon pga av att den är smal, får nog leta efter en modell med bredare och ev högre kabin.

Mvh

Cabinboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Behöver du kojplatser, pentry etc?

Hej, ja har tänkt ha ett litet pentry och kyl och 3-4 kojer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cabinboat:

Har läst att många tröttnat på Bella Falcon pga av att den är smal, får nog leta efter en modell med bredare och ev högre kabin.

Har haft en Bella Falcon och jag var mycket nöjd med båten! Har aldrig, varken förr eller senare, haft en båt som var bättre i lite högre eller gropigare sjö. Framförallt om man kör lite snabbare.

 

Smal? Nej, det tyckte inte vi. Smalt skarndäck hade den men det får man ta då innerutrymmet blir bättre.

Dock var den lite för liten för våra behov och då det satt ett ankarspel i stickkojen gick den inte att utnyttja till annat än förvaring så när vi var tre ombord fick vi bädda i salongen.

Det är som jag ser det väldigt skönt att slippa bädda där man ska äta frukost men om ni ska ha 4 fasta kojer blir båten naturligtvis större. Fundera på det behovet!

 

Flipper 760 är ju också ett bra alternativ men betydligt stötigare än en Falcon. Dessutom är det väl bara vara tre kojer i Flipper 760 där den ena är en stickkoj precis som i Bella Falcon.

Det bästa är ju att kolla runt på många olika båtar och tex pröva att krypa in i stickkojerna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Har haft en Bella Falcon och jag var mycket nöjd med båten! Har aldrig, varken förr eller senare, haft en båt som var bättre i lite högre eller gropigare sjö. Framförallt om man kör lite snabbare.

 

Smal? Nej, det tyckte inte vi. Smalt skarndäck hade den men det får man ta då innerutrymmet blir bättre.

Dock var den lite för liten för våra behov och då det satt ett ankarspel i stickkojen gick den inte att utnyttja till annat än förvaring så när vi var tre ombord fick vi bädda i salongen.

Det är som jag ser det väldigt skönt att slippa bädda där man ska äta frukost men om ni ska ha 4 fasta kojer blir båten naturligtvis större. Fundera på det behovet!

 

Flipper 760 är ju också ett bra alternativ men betydligt stötigare än en Falcon. Dessutom är det väl bara vara tre kojer i Flipper 760 där den ena är en stickkoj precis som i Bella Falcon.

Det bästa är ju att kolla runt på många olika båtar och tex pröva att krypa in i stickkojerna.

Hej och stort tack för bra information om Bella Falcon och dess sjöegenskaper och utrymmen. Litet skardäck kan vi nog leva med har hellre större kabin. Ska fundera på kojerna! Vill gärna ha åtminstone en riktig stickkoj så att tre vuxna kan bäddat utan problem. Har också titta uppåt i storlek på tex Bella 850 som vi gillar skarpt men då är ju priset ett annat i många fall. Även Jeanneau Merry Fisher 695 verkar intressant? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cabinboat:

Hej och stort tack för bra information om Bella Falcon och dess sjöegenskaper och utrymmen. Litet skardäck kan vi nog leva med har hellre större kabin. Ska fundera på kojerna! Vill gärna ha åtminstone en riktig stickkoj så att tre vuxna kan bäddat utan problem. Har också titta uppåt i storlek på tex Bella 850 som vi gillar skarpt men då är ju priset ett annat i många fall. Även Jeanneau Merry Fisher 695 verkar intressant? 

 

Kollade ett tag på Merry Fisher 795 Cabin och kom snabbt fram till att det knappt gick att sova 2 vuxna bekvämt i den båten (såvida ni inte är längre än 1,7 meter..). Du måste åtminstone upp på 895 om det skall sovas på den båten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på lite långsammare båtar?

Saga 29 finns tex i kabin-version. Heter då Saga 29 LS eller bara Saga 29. Finns även en mindre variant som heter Saga 26 i kabin-version.

(Ja, jag vet jag är partisk här eftersom jag har en Saga själv. Tror iofs att en Saga 315, som jag har, kan vara ett ypperligt alternativ för er men vet inte er tänkta budget. Man blir ofta förvånad över hur mycket dyrare motorbåtar är jämfört med segelbåtar av motsvarande storlek.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har hittills bara kollat på NB-båtar som jag tror är lite långsammare. Tycker vissa av deras modeller är mkt fina med, men vet inte hur vanliga de är i Sverige? Kände inte till Saga men ska kolla på dem med nu. Tack för bra tips igen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Cabinboat:

Hej! Har hittills bara kollat på NB-båtar som jag tror är lite långsammare. Tycker vissa av deras modeller är mkt fina med, men vet inte hur vanliga de är i Sverige? Kände inte till Saga men ska kolla på dem med nu. Tack för bra tips igen! 

Vår NB870 (min nuvarande avatarbild) toppade c:a 25 knop (rak axel, motor 6LPA-STP2), NB820 finns med drev eller axel, likaså NB840. Den sistnämnda har jag själv åkt med i nästan 30 knop. Så "långsamma"....nja....kanske med för liten motor.

 

Tyvärr hade NB Marine aldrig något större intresse att exportera till Sverige, så det är inte så många NB-båtar som finns i Sverige. Men desto vanligare i Norge. Prisspannet varierar därför stort när någon väl är ute till försäljning på t ex Blocket, men jämfört med Flipper 760 o.s.v. är 820 (eller varför inte 840 och 870) goda alternativ.

 

Titta som sagt också på Saga 29. Dock gillar ofta inte Sagaskroven farter på över 20 knop, även om vissa av dem har motorer till det.

 

Kolla gärna på min hemsida, NBMarine.se

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej 25 knop räcker gott för oss är definitivt inte långsamt. NB870 ser mycket fin

ut liksom de något mindre modellerna. Ska definitivt hålla utkik  efter dem framöver. De kanske är lättare att köpa dem i Norge? Tack för tips och länk till din hemsida! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Cabinboat:

De kanske är lättare att köpa dem i Norge?

Just nu är det ju nästan omöjligt beroende på corona....

 

Sedan är ju inte Norge med i EU, så egentligen skall du betala svensk moms på en begagnad båt när den passerar gränsen till Sverige (och en mindre tullavgift). Detta trots att den en gång är momsad i Norge.

 

Om man sedan istället väljer att köra hem den för egen maskin sjövägen är upp till var och en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev IngemarE:

Titta som sagt också på Saga 29. Dock gillar ofta inte Sagaskroven farter på över 20 knop, även om vissa av dem har motorer till det.

Ursäkta trådkapning. Fin modell, kände inte till den sen tidigare utan mer de som TS nämner.

 

Tillverkas det nya(re) båtar av samma typ som anses bra? För framtida behov är jag själv nyfiken på sjövärdiga båtar (dvs går stabilt i krabb sjö) men inte nödvändigtvis snabbt - 20 knop med okej bränsleekonomi är allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Ursäkta trådkapning. Fin modell, kände inte till den sen tidigare utan mer de som TS nämner.

 

Tillverkas det nya(re) båtar av samma typ som anses bra? För framtida behov är jag själv nyfiken på sjövärdiga båtar (dvs går stabilt i krabb sjö) men inte nödvändigtvis snabbt - 20 knop med okej bränsleekonomi är allt som behövs.

NB Marine kursade ju 2014, så nyare än så går inte hitta från dem (även om märket och formarna fortfarande kan dyka upp lite här och där).

Men Viknes (med Skilsö under sitt paraply) är väl erkänt sjövärdiga och robusta. Och förutom nämnda Saga även Marex.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...