Jump to content
Tuesday 02 March 2021
magnuslindeberg

Motorbyte snipa, företag, pris?

Recommended Posts

21 minuter sedan skrev Zwen:

Finns ju potential 🙂

Killgissar lite här

Om vi förutsätter att skrovet är ok (inte vattensjukt) behövs nog iallafall 50´ till material för att få inredning och elinstallationer i ordning. Egen arbetsinsats 300h?

Sen komplett drivlina , säg 100´  ´installerat och klart.

Lämnar man bort allt kostar det 350´-450´ ?  

Är en nyrenoverad tresfjord 26 värd dom pengarna ? Jag har ingen aning faktiskt.

Been there, done that.... som det så vackert heter.

Ärligt talat tror jag aldrig man får igen totalkostnaden av att renovera en "svenssonbåt". I så fall ska det vara någon typ av särskilt åtråvärd skuta som man råkat köpa till ett mycket lågt pris.

Jag har genomlidit två projekt liknande detta och det har inte varit några bra affärer ekonomiskt sett. Däremot får man ju glädjen av att ha något som man delvis byggt upp och planerat själv.

Om man liksom träffar rätt med projektet så man blir nöjd och vill ha den länge tror jag det blir bra ändå. Man får ju inte mycket till nyare båt för de pengarna idag, och där kan ju fallhöjden vara större i många fall.

19 minuter sedan skrev Zwen:

Om man liksom träffar rätt med projektet så man blir nöjd och vill ha den länge tror jag det blir bra ändå. Man får ju inte mycket till nyare båt för de pengarna idag, och där kan ju fallhöjden vara större i många fall.

Håller med, ser på detta likadant själv.

Gjorde en enkel jämförelse vad en liknande ny båt med samma utrymmen, funktioner och prestanda skulle kosta jämfört med att rusta min gamla till nyskick.

Det visade sig att en ny båt skulle kosta dubbla det vad min båt skulle kosta i nyskick (ny drivlina, elektronik m.m). 

Räknar man på det viset är det inte alls så dumt. Det blir bara en dålig affär om skall sälja båten kort efter att man fixat till den.