Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslindeberg

Motorbyte snipa, företag, pris?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderar på vad det kan kosta att byta ut en gamla inombordare och sätt in en ny motor i en äldre snipa tex en Saga 27, Nidelv 26, Joda 27, Westfjord 26 eller liknande båt?

 

Vi har en Uttern D55 just nu men sugen på en mer bobåt, för att kunna stanna ute lite längra än 1-2 nätter. Och är då intresserade av att skaffa en äldre snipa men inte lika intresserade att ha en motor från 70-80 talet, just för att vi inte är så motorkunniga så vill vi minimer risken för trasig motor ute på sjön 😃 

 

Jag kommer inte byta motor själv utan vill att något duktigt företag gör det. Finns det några duktiga i Sörmland (eller Stockholm/Norrköping)?

 

Förstår att det kan kosta olika beroende på märke och hk. Men någon som har koll på ungefär pris eller någon som gjort något liknande?

Och jag är med på att man inte kan inte få tillbaka pengarna om man skulle sälja båten efter motorbyte.

Men för oss är minimmering av driftstörningar värt ganska mycket.

 

Har ni några tankar kring detta? 

 

Ha en bra dag!

 

/Mange

Redigerad av magnuslindeberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pris för olika motorer och backslag hittar du enkelt på nätet hos olika återförsäljare.

Finns många fina motorer i den storleken idag som är baserade på beprövade industrimotorer. T.ex. Vetus, Solè, Nanni, Craftsman, Beta osv. Vill du ha vår heliga ko Volvo Penta eller Yanmar blir det lite dyrare. Både i inköp och kommande servicedelar.

Kostnad för jobbet att byta beror mycket på vad som måste fixas med motorbädden, om det räcker att borra o gänga i befintligt, eller kanske någon adapter, eller om plastjobb måste till.

Det måste du nog fråga ett varv om.

 

Sedan påverkas det också av om du kan göra något själv som t.ex. el och bränsle, eller om du vill ha "turn key".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Zwen!

 

Har du någon rekomendation på varv man kan kontakta, man vill ju "veta" att dem kan sin sak innan dem gör en installation. 

 

Om jag känner mig själv rätt så vill jag nog ha en "turn key" lösning. Jag är inte så hemma på el och motorer och dylik även om jag önskar att jag vore det. Så måste man inse att det kommer ta för lång tid att jag ska ta reda på allt som måste göras samt att utföra det sedan själv. Eller så är det inte så krångligt men har inte hittat något bra på google ännu. Så "turn key" lösning känns rimligare för mig (tyvärr) :D

 

Har du någon vild gissning? Pratar vi 50k för jobbet eller kostar det 200k för jobbet. Själv har jag ingen som helst aning om vad som ska göras och vad det kan kosta.

 

Redigerad av magnuslindeberg
stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev magnuslindeberg:

Tack för svar Zwen!

 

Har du någon rekomendation på varv man kan kontakta, man vill ju "veta" att dem kan sin sak innan dem gör en installation. 

 

Om jag känner mig själv rätt så vill jag nog ha en "turn key" lösning. Jag är inte så hemma på el och motorer och dylik även om jag önskar att jag vore det. Så måste man inse att det kommer ta för lång tid att jag ska ta reda på allt som måste göras samt att utföra det sedan själv. Eller så är det inte så krångligt men har inte hittat något bra på google ännu. Så "turn key" lösning känns rimligare för mig (tyvärr) :D

 

Har du någon vild gissning? Pratar vi 50k för jobbet eller kostar det 200k för jobbet. Själv har jag ingen som helst aning om vad som ska göras och vad det kan kosta.

 

Ang arbetskostnad


om nya motorn passar i de fästen den gamla sitter i (möjlighet med hjälp av en adapter)- och inget major måste göras för el/ bränsle så är 20-25 tusen rimligt.

 

jag betalar själv ca 25k för byte av motor och drev, då ingår inkoppling av reglade, instrument m.m

 

 

allt beror på om det är lätt att komma åt att lyfta i och ur, om du måste bygga om något, om el och bränslesystem är ok m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ang arbetskostnad


om nya motorn passar i de fästen den gamla sitter i (möjlighet med hjälp av en adapter)- och inget major måste göras för el/ bränsle så är 20-25 tusen rimligt.

 

jag betalar själv ca 25k för byte av motor och drev, då ingår inkoppling av reglade, instrument m.m

 

 

allt beror på om det är lätt att komma åt att lyfta i och ur, om du måste bygga om något, om el och bränslesystem är ok m.m

Jaha okej det lät ju som ett bra pris i mina ögon.

Var det länge sedan du bytte motor? Blev du nöjd med motorbytet? Vem anlitade du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev magnuslindeberg:

Jaha okej det lät ju som ett bra pris i mina ögon.

Var det länge sedan du bytte motor? Blev du nöjd med motorbytet? Vem anlitade du? 

Det görs i vinter så får återkomma om detta. Priset är nog normalt med tanke på förutsättningarna i min båt.

 

Det är värmdö motorteknik som gör det (v8 bensin).

 

 

Kolla här på forumet när du hittat en båt och vet vad det är för motor, då kanske du kan få svar på vilka alternativ som finns vid byte.

 

Det bästa är såklart att försöka hitta en önskad båt där någon redan bytt motorn. Alternativt en båt med trasig motor - det blir nog bästa affären

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

Det görs i vinter så får återkomma om detta. Priset är nog normalt med tanke på förutsättningarna i min båt.

 

Det är värmdö motorteknik som gör det (v8 bensin).

 

 

Kolla här på forumet när hittat en båt och vet vad det är för motor vilka alternativ som finns vid byte.

 

Det bästa är såklart att försöka hitta en önskad båt där någon redan bytt motorn 🙂

 

Jaha vad roligt du håller på med det just nu. Då får du höra av dig sen hur det blev och om du är nöjd med resultatet :)

 

Ja precis bästa vore ju om det redan var gjort då man kommer undan lite billigare än att ta det bytet själv. Samtidigt som jag tänker att om man förhoppningsvis vill ha båten många år så blir kostnaden mer utslaget på flera år. Om man tar bytet "själv" så är man "garntera" att man har nya grejer som fungerar och att man kanske kan få en bra relation till det varvet som gör det om något skulle strula efter instalationen. 

 

Men som sagt är lite nyfiken just på priset för att lättare kunna jämnföra båtar med olika årsmodeller på motorer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev magnuslindeberg:

Jaha vad roligt du håller på med det just nu. Då får du höra av dig sen hur det blev och om du är nöjd med resultatet :)

 

Ja precis bästa vore ju om det redan var gjort då man kommer undan lite billigare än att ta det bytet själv. Samtidigt som jag tänker att om man förhoppningsvis vill ha båten många år så blir kostnaden mer utslaget på flera år. Om man tar bytet "själv" så är man "garntera" att man har nya grejer som fungerar och att man kanske kan få en bra relation till det varvet som gör det om något skulle strula efter instalationen. 

 

Men som sagt är lite nyfiken just på priset för att lättare kunna jämnföra båtar med olika årsmodeller på motorer. 

 

jag förstår dig, själv skulle jag helst köpa en båt med trasig eller helt utan motor. Dä får man själv bestämma vad man stoppar i istället. Köper du en båt med gammal men fungerade motor får man betala en hel del för denna, mer än vad kanske motorn egentligen är värd om man nu tänker att man separerar värdet på båt och motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

jag förstår dig, själv skulle jag helst köpa en båt med trasig eller helt utan motor. Dä får man själv bestämma vad man stoppar i istället. Köper du en båt med gammal men fungerade motor får man betala en hel del för denna, mer än vad kanske motorn egentligen är värd om man nu tänker att man separerar värdet på båt och motor.

Det har du såklart rätt i, har man väl bestämt sig att sätta i en ny (att det hamnar inom budget) så är det ju bra tanke att köpa en med trasig eller utan motor 👍

 

Håller helt med, när jag fått lite koll på vad motorbyte kan kosta av något varv så kan man börja titta på vad en båt utan/trasig motor kostar.

 

Tack för bra synpunkter!

Redigerad av magnuslindeberg
Stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Någon nämnde att du kan hitta priset på motorer själv på nätet och så är det ju...

men lite vägledning är ju alltid trevligt.

 

En uppskattad kostnad för motor inkl. byte blir ungefär så här.

En 100 hk motor kostar dig i runda slängar 200 000:- kronor nyckelfärdig.

Sedan kan du lägga på eller dra av ungefär en tusenlapp per hästkraft upp eller ner.

(Frågan är om man verkligen har behov av en 75 - 100 hk stark motor i dessa båtar, men många verkar ligga där omkring.)

 

En båt med en slutkörd motor bör alltså vara ungefär 200 000:- kronor billigare än en med nybytt motor.

 

Räkna med att motorn håller i 20 år så 5 % värdeminskning per år.

 

Nya dynor kostar 30 000:- kronor och håller i 20 år.

Nytt kapell, 30 000:- kronor och håller i 10 år.

 

Utrustning äldre än 10 år har inget större värde, men en välutrustad båt (äldre utrustning) kan ju vara trevligt ändå. Troligen håller det mesta i 10 år till och framför allt behöver man inte köpa allt nytt samtidigt.

 

Då har du rätt bra koll på hur priset bör variera mellan båtar med olika skick.

 

Pisstatistik mm

Saga 27

Nidelv 26

Westfjord 26

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En 100 hk motor kostar dig i runda slängar 200 000:- kronor nyckelfärdig.

Sedan kan du lägga på eller dra av ungefär en tusenlapp per hästkraft upp eller ner.

(Frågan är om man verkligen har behov av en 75 - 100 hk stark motor i dessa båtar, men många verkar ligga där omkring.)

 

En båt med en slutkörd motor bör alltså vara ungefär 200 000:- kronor billigare än en med nybytt motor.

 

Nja... det där är nog ett önsketänkande. Statistik och erfarenheter har väl snarare visat att man ska vara glad om man får tillbaka hälften av vad man lade ut för ett byte till ny motor efter ett par år.

Kanske lite mer om den gått väldigt lite, ser i princip ny ut och har garanti kvar.

Mer rimligt är nog att det borde skilja kanske 100 000,- i exemplet ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

En båt med en slutkörd motor bör alltså vara ungefär 200 000:- kronor billigare än en med nybytt motor.

 

38 minuter sedan skrev Zwen:

Nja... det där är nog ett önsketänkande. Statistik och erfarenheter har väl snarare visat att man ska vara glad om man får tillbaka hälften av vad man lade ut för ett byte till ny motor efter ett par år.

Jag håller med om att det är som du skriver i praktiken, men vidhåller att prisskillnaden mellan en båt med en slutkörd motor borde vara 200 000:- kronor billigare än en med nybytt motor.

 

Det du egentligen påpekar tycker jag är

  1. att det bästa köpet är en båt med en motor som är bytt för ett par år sedan och
  2. att båtar med gamla motorer generellt får ett för högt försäljningspris.

Hur som helst bör TS tänka på att en båt med slutkörd motor kommer att kosta cirka 150 000:- till 200 000:- kronor mera inom kort (beroende på motorstorlek).

 

En sak jag missade att skriva tidigare är att det förekommer "mässpriser" och andra kampanjer som kan sänka listpriset med upp till 15 %.

 

En beställning på hösten när varvet har hela vintern på sig att byta motorn kan göra lite till på priset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

Någon nämnde att du kan hitta priset på motorer själv på nätet och så är det ju...

men lite vägledning är ju alltid trevligt.

 

En uppskattad kostnad för motor inkl. byte blir ungefär så här.

En 100 hk motor kostar dig i runda slängar 200 000:- kronor nyckelfärdig.

Sedan kan du lägga på eller dra av ungefär en tusenlapp per hästkraft upp eller ner.

(Frågan är om man verkligen har behov av en 75 - 100 hk stark motor i dessa båtar, men många verkar ligga där omkring.)

 

En båt med en slutkörd motor bör alltså vara ungefär 200 000:- kronor billigare än en med nybytt motor.

 

Räkna med att motorn håller i 20 år så 5 % värdeminskning per år.

 

Nya dynor kostar 30 000:- kronor och håller i 20 år.

Nytt kapell, 30 000:- kronor och håller i 10 år.

 

Utrustning äldre än 10 år har inget större värde, men en välutrustad båt (äldre utrustning) kan ju vara trevligt ändå. Troligen håller det mesta i 10 år till och framför allt behöver man inte köpa allt nytt samtidigt.

 

Då har du rätt bra koll på hur priset bör variera mellan båtar med olika skick.

 

Pisstatistik mm

Saga 27

Nidelv 26

Westfjord 26

 

 

Hej och tack så mycket!

 

Tack för trevligt engagemang i tråden, uppskattas!

 

Det låter ju som en klok kalkyl med 200k - 1k/hk.

Och bra synpunkt gällande nya dynor och kapell, är ju bra att ta med det i kalkylen när man tittar på båt.

 

Om jag tolkar er rätt och kollar runt lite så tolkar jag det som att man får bäst valuta för pengarna om man löper en äldre båt med nyligen bytt motor.

 

Jag gissar lite nu baserat på de blocket annonser som finns idag så är motorstyrkan mellan 40 - 60hk ungefär på de båtar jag tittat på. Allt från gamla original motorer till lite nyare. 

Detta kanske är en dum fråga men är det bättre prestanda på en ny motor jämfört med en äldre.

Förstår ju såklart att utvecklingen har gått framåt de senaste 40 åren med kanske sånt som vibrationer, ljudnivå , etc. 

Men är det samma kraft i en 50hk från 70-talet som 20-talet?

Det jag tänker är om man kan gå ner i hk jämfört med hur många hk original motorn har?

 

Ett enkelt räkneexempel med en ny ~50hk i en äldre båt skulle kunna se ut såhär.

"Grundpris" 200k - 50k = 150k + båten (70 -100k) ≈ 220-250k

Känns det rimligt?

 

Och pris för jobbet blir ungefär ~40-50k (150 - 110 motor pris).

 

Priserna nedan misstänker jag är endast för motor sen tillkommer det en hel del andra saker till detta?

Yanmar 4JH5E 54hk pris 110k

http://www.jfmarin.com/Motorer___delar/Yanmar/Nya_motorer

 

Vestus M4.56 56hk pris 98k

http://www.jfmarin.com/Motorer___delar/Vetus/Vetusmotorer_12-80hk

 

Som sagt tack alla för engagemanget, kul att lära sig nya saker!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev magnuslindeberg:

 

Hej och tack så mycket!

 

Tack för trevligt engagemang i tråden, uppskattas!

 

Det låter ju som en klok kalkyl med 200k - 1k/hk.

Och bra synpunkt gällande nya dynor och kapell, är ju bra att ta med det i kalkylen när man tittar på båt.

 

Om jag tolkar er rätt och kollar runt lite så tolkar jag det som att man får bäst valuta för pengarna om man löper en äldre båt med nyligen bytt motor.

 

Jag gissar lite nu baserat på de blocket annonser som finns idag så är motorstyrkan mellan 40 - 60hk ungefär på de båtar jag tittat på. Allt från gamla original motorer till lite nyare. 

Detta kanske är en dum fråga men är det bättre prestanda på en ny motor jämfört med en äldre.

Förstår ju såklart att utvecklingen har gått framåt de senaste 40 åren med kanske sånt som vibrationer, ljudnivå , etc. 

Men är det samma kraft i en 50hk från 70-talet som 20-talet?

Det jag tänker är om man kan gå ner i hk jämfört med hur många hk original motorn har?

 

Ett enkelt räkneexempel med en ny ~50hk i en äldre båt skulle kunna se ut såhär.

"Grundpris" 200k - 50k = 150k + båten (70 -100k) ≈ 220-250k

Känns det rimligt?

 

Och pris för jobbet blir ungefär ~40-50k (150 - 110 motor pris).

 

Priserna nedan misstänker jag är endast för motor sen tillkommer det en hel del andra saker till detta?

Yanmar 4JH5E 54hk pris 110k

http://www.jfmarin.com/Motorer___delar/Yanmar/Nya_motorer

 

Vestus M4.56 56hk pris 98k

http://www.jfmarin.com/Motorer___delar/Vetus/Vetusmotorer_12-80hk

 

Som sagt tack alla för engagemanget, kul att lära sig nya saker!

 

 

Många frågor frågor här men ska försöka möta ett par av dem.

 

 

1.) Är det skillnad på kraften i en 50hk motor idag jämfört med förr. 

 

Rent objektivt är svaret nej, 50hk är lika mkt idag som det var för 40 år sen. Sen måste man väga in vridmoment också och där måste man titta på om det är någon skillnad på den nya motorn och den gamla. Nyare turbomatade motorer lämnar "generellt" ett högre vridmoment tidigare än de äldre konstuktionerna. Det är iallafall sant vad fäller bilmotorer, troligen är det liknade förutsättningar på båtmotorer.

 

Sist men inte minst kan en 30-40 år gammal motor tappat några hästar på vägen. Du borde alltså "generellt" ha mer kraft i en ny 50hk jämfört med en gammal.

 

2.) Vilka delar behöver du utöver motorn.

 

Du behöver något för att få ner kraften i vattnet, beroende på båt är detta ett drev eller backslag. Kollar du på tex vetus ser du vissa modeller säljs med ett backslag. Det är något du får kolla på, d.v.s. om du kan återanvända det backslag, axel, drev etc. som finns på den båt du köper eller om detta också måste ersättas.

 

Utöver detta behöver du motorinstument och ett reglage. Detta kan ingå i motorn eller gå att köpa som ett paket med motorn (riggning kit).

 

Ersätter man en riktig gammal maskin behöver du normalt allt detta, d.v.s.

 

Motor

Backslag eller drev

Instument

Reglage

 

Den nya installationen  kommer ju inte bli bätre än sin svagaste länk.

 

När du ändå ersätter drivlinan så kan jag tänka mig att man vill ha en bra känsla även i styrning . Kanske det är ide att ersätta den kärvande vajerstyrningen med en hydral när du ändå är där och har möjlighet att göra det (så renoerade jag iallafall).

 

Ekonomi

Räkna med en totalkostnad på mellan 150-200 beroende på vilken motorstorlek samt förutsättningar för installation på den båt du väljer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt sant som Johan_Sjobjorn skriver.

50 hk är 50 hk och att vridmomentet är mkt viktigt. För en deplacementbåt är det vridmoment och propellervarvtal som är intressant, det är det som flyttar på båten. Hur många hästkrafter detta sedan kan räknas om till när vridmomentet roterar propellern är egentligen sekundärt. Hyfsat stor propeller är att föredra på sådan båt. Det ger bättre "ompf" och manöverförmåga.

 

Antingen kan man ha en lågvarvig maskin som redan har stort vridmoment och mindre utväxling (jmf båt med ångmaskin eller tändkulemotor) Eller så kan man ha en högvarvig med blygsammare vridmoment men stor utväxling. Motorns vridmoment x backslagets utväxling = moment på propelleraxeln. När jag var liten hade vi en träsnipa på 30 fot med en Seffle tändkulemotor på 5 hk. Den nådde sin skrovfart utan problem.

 

Generellt är det så att äldre motorer ofta har större cylindervolym, högre vridmoment och lägre varvtal än dagens nya. Därför upplever man ibland deras hästkrafter som starkare. Det är dock vridmomentet man känner av🙂

Man ska inte stirra sig blind på Hk. Försök ta reda på befintliga motorns vridmoment, varvtalsområde och backslagets utväxling. Då kan du enkelt se vilket vridmoment den  båten har på propellern. När du sedan tittar på ny motor och de backslagskombinationer som finns att välja på måste du se till att du hamnar på minst samma vridmoment på propellern. Annars får du en "svagare" drivlina. Om man väljer en relativt högvarvig motor och kompenserar detta med större backslagsutväxling får man säkerligen mindre vibrationer, men kan kanske uppleva motorljudet som mer surrigt.

 

För en ren deplacementbåt, t.ex. Saga 27, finns ingen anledning att välja för stor motor. Försöker man köra fortare än skrovfarten gräver den bara ner aktern och drar mycket bränsle. Försök hitta motor/backslag som ger samma propellermoment som befintligt så kan du köra vidare med samma axel o propeller. En del säger ibland att det är bra att ta till en rejäl motor som har extra kraft att ta till. Det är inte alltid så bra eftersom den då går väldigt lågt belastad när man kör i skrovfart större delen av tiden. En diesel ska helst gå med ungefär 3/4 last.

 

Sedan finns ju halvplanande båtar, oftast plattgattade, och "snabbsnipor", båtar som ser ut som snipor ovan vattenlinjen men lite annorlunda i akterns botten. Dessa kan tvingas upp i högre farter med mer kraft, motorer ofta på runt 100 hk och drar då mycket mer bränsle. Här kan man ju ta till en rejäl motor om man vill köra i de farterna. Men om man sedan upptäcker att man helst vill tuffa i deplacementfart var det ändå ingen bra idè då motorn jobbar för lätt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en bra beskrivning av ett motorbyte på en Westfjord 26, https://www.dpower.se/batreferens/westfjord-26/

 

Du ser även vad det innebär för bränsleförbrukningen att pressa upp en halvplanande båt i högre fart.

 

Om du väljer en snipa och puttrar fram i 5 - 7 knop (snipfart) drar den 0,2 - 0,3 l/distans. väljer du något snabbare halvplanande så blir den betydligt törstigare.

 

En motor för snipfart är ju också mycket billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är värmdö motorteknik som gör det (v8 bensin).

Vill inte göra dig orolig men det ska bli intressant att höra vad du tycker när grejerna är på plats. VMT har fått ganska mycket ris genom åren, mest då det gäller renoverade motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske vi hamnar lite OT, men jag tycker Nordhavns dimensioneringskriterier är intressanta. Det är oceangående deplacementbåtar byggda för riktiga långresor och därmed också tuff sjö.

 

Deras minsta, 41 fot, väger 19,5 ton och har 2 st Beta (kubotablock) på vardera 74 hk @ 2800 rpm.

Backslagsutv. 3,94:1 och propellrar med 28" diameter.

 

52-fotaren, som jag tror är den vanligaste, väger drygt 40 ton har en John Deere på 266 hk @ 2400 rpm. Backslag 3,96:1 och propeller 34 x 32"

Sedan brukar de med enbart en motor också ha en "wing engine", en nödmotor ofta Yanmar på 30-40 hk som driver en mindre propeller som kommer ut vid sidan av huvudmaskinen. Denna räcker att putta hem båten i några knop😀

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev ChristerN:

Vill inte göra dig orolig men det ska bli intressant att höra vad du tycker när grejerna är på plats. VMT har fått ganska mycket ris genom åren, mest då det gäller renoverade motorer.

Vi får se helt enkelt. Har förstått att renoverade motorer kan va en gamble.

 

drivlina är ny och inte renoverad. Ingen garanti för att den är felfri men ändå.

 

installatuonen kan ju såklart också bli fel men min bild är att de vet vad det gör när det gäller detta.

 

återkommer med rapport 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renoverade motorer kan vara ett risktagande men då ofta p g a ofullständig eller felaktig renovering. Att det inte skulle gå att renovera en diesel och få den pålitlig det är det mest försäljare av nya motorer som tycker. Dieslar i kommersiell drift kan renoveras både en och två gånger under sin livstid. Sen att det kan vara väldigt dyrt att renovera t ex en Penta vilket gör att det inte är lönt, är en annan sak. Ofta går det att köpa delar till basmotorn för en mycket lägre prislapp. Men inte delarna som utgör marinkonverteringen förstås.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte enbart höga kostnader och ev. felaktigt utförda renoveringar som är risken.

 

Jag tror den största risken är rost i kylkanaler som kan vara svårt att ha koll på. Ena dagen är det prima metall (men tunt), andra dagen är det ett rosthål.

 

Om ett företag har sålt och installerat en begagnad motor som "plötsligt" får ett rosthål i en kylkanal sitter de i skiten hur de än gör. Jag tror att detta är orsaken att många undviker den marknaden och hellre säljer nya motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bra forum! Tack så mycket för alla svar jag fått!

Nu känner jag att jag har lite mer koll på läget.

 

2020-11-25 vid 08:40 skrev johan_sjobjorn:

1.) Är det skillnad på kraften i en 50hk motor idag jämfört med förr. 

 

2020-11-25 vid 08:40 skrev johan_sjobjorn:

2.) Vilka delar behöver du utöver motorn.

Tack för att du tog dig tid och svarade på mina frågor, nu känns det lite klarare med vad som är bra att tänka på. 😃

 

2020-11-25 vid 10:11 skrev Zwen:

50 hk är 50 hk och att vridmomentet är mkt viktigt. För en deplacementbåt är det vridmoment och propellervarvtal som är intressant, det är det som flyttar på båten.

Tack för din utförliga kompletering till Johans svar!

Om det blir aktuellt med motorbyta, får man anta attden båtfirman som ska utföra jobbet har koll på dem här bitarna med vridmoment och val av propeller etc.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har bra tips på båtfirma som kan tänkas göra denna typ av jobb?

Och om ni känner till om dem är duktiga.

 

Helst då någonstans i Sörmland. Linköping, Norrköping och Stockhom skulle ju också kunna fungera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev magnuslindeberg:

Är det någon som har bra tips på båtfirma som kan tänkas göra denna typ av jobb?

Och om ni känner till om dem är duktiga.

 

Helst då någonstans i Sörmland. Linköping, Norrköping och Stockhom skulle ju också kunna fungera.

 

 

Det kanske styrs lite av det motormärke som blir bäst i den båt du väljer.

 

om du vet att Vetus blir bäst, då försöker du hitta ÅF som kan dessa o.s.v

 

som jag skrev tidigare kan man spara en hel del genom att välja en motor som passar in enkelt i det utrymme som den gamla motorn satt utan större behov om att bygga om i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det kanske styrs lite av det motormärke som blir bäst i den båt du väljer.

Bra synpunkt, det finns mycket att ta hänsyn till.

  • Vilken leverantör/service finns där jag bor och/eller har båten.
  • Vilken motor har servicepunkter bäst placerade jämfört med just ditt motorrums utformning.
    (Luftfilter, bränslefilter, oljesticka, offeranod, impellerpump, mm.)
  • Vilken färg på motorn är snyggast? 😁

Annat att tänka på

  • Om man ökar motorstyrka betydligt så måste man byta avgasslang, ljuddämpare och ev. också bordgenomföring. Behåller man ungefär samma motorstyrka eller mindre kan man återanvända det gamla avgassystemet.
  • Ungefär samma motoreffekt och varvtal på nya motorn, då kan man behålla drev/drivaxel och propeller.
  • Anpassning av motorbädden är redan nämnt, men kan vara bättre/billigare att anpassa en motorbädd än att installera en motor som är svårservad och konstruerad så att propeller mm. måste bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående driftsäkerhet.

Gammal motor i gammal båt. Krånglar de så ofta egentligen? Visst händer det men vad är det som krånglar och är specifikt motorns fel?

Skit i tanken och smuts i filter beror inte på gammal motor.

Med en ny motor i gammal båt finns alltid osäkerheten att något gjorts fel vid installationen. 

Gammal båt med några år gammal motor, här är förmodligen eventuella installationsfel tillrättade.

Gammla dislar är ofta väldigt driftsäkra då de bara behöver bränsle och luft. Nyare dieselmotorer behöver dessutom ström.

 

Sitter det en gammal långvarig dieselmotor (helst utan turbo) som inte kylts med saltvatten i en båt så är största risken för problem inte motorn tror jag.

Men visst vore det roligt att få i en motor som vibrerar och låter mindre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite över effekterna ni talar om i tråden, 50hk?

Vår snipa är 26-27 fot och väger drygt 2 ton.

Den har en Yanmar 15hk 2 cylindrar och går så fint i 6 knop, 7 om det verkligen  är bråttom.

Motorn är gammal och ett par av fölen är säkert på rymmen.

Samma modell finns i några ex med 8 hk, då är det marginellt men funkar.

 

För att säkerställa livet hos min motor har jag ett renoveringsobjekt på bänken om så småningom ska byta plats med befintlig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev FIATX19:

Gammal motor i gammal båt. Krånglar de så ofta egentligen?

Så länge man inte har problem finns ju ingen anledning att byta och när de väl krånglar går de ju ofta att åtgärda, men inte alltid.

 

När vår MD11 började bli svårstartad (dålig komp) tänkte jag renovera den.

Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att delar och arbete jag inte kunde göra själv låg på cirka 40 000:- kronor. En ny motor kostade 55 000:- kronor.

För mig var då valet lätt, ny motor!

Det blev ett nytt S-drev och ny propeller av bara farten och naturligtvis en hel del upprensning.

 

Motor mm har sålts.

 

Totalkostnad blev kostnaden Inköp - försäljning) för en helt ny lite modernare drivlina blev 72 000:- kronor + knappt 100 timar eget arbete. Cirka hälften av det egna arbetet var ren "städning" och ny motorrumsisolering. Utöver de 72-tusen kronorna tillkom isolering, slangar, förfilter, vakuumventil, mm.

 

  

23 minuter sedan skrev FIATX19:

Med en ny motor i gammal båt finns alltid osäkerheten att något gjorts fel vid installationen.

Installationen var väldigt lätt att göra själv så risken att det ska bli fel i själva installationen är nog minimal.

  • Montera motor och drev.
  • Montera instrumentpanel.
  • Sätt ihop kontakterna mellan instrumentpanel och motor. 
  • Anslut avgasslang.
  • Anslut bränsleslangar.
  • Anslut kylvattenslang.
  • Anslut batteri.
  • Fyll på olja.
  • Fyll på kylvätska.
  • Starta motorn.
Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gundj:

Jag undrar lite över effekterna ni talar om i tråden, 50hk?

Vår snipa är 26-27 fot och väger drygt 2 ton.

Den har en Yanmar 15hk 2 cylindrar och går så fint i 6 knop, 7 om det verkligen  är bråttom.

Motorn är gammal och ett par av fölen är säkert på rymmen.

Samma modell finns i några ex med 8 hk, då är det marginellt men funkar.

 

För att säkerställa livet hos min motor har jag ett renoveringsobjekt på bänken om så småningom ska byta plats med befintlig motor.

Håller med. Om det är ett traditionellt snipskrov ska man inte övermotorisera.

Skulle man dessutom mest åka kortare dagsetapper kan även eldrift vara ett alternativ.

Bloggen om Björns snipa visar hur lätt dessa går och hur långt man kommer på en moderat batteribank, särskilt om man lägger sig någon knop under skrovfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det i många fall relativt enkelt att steg för steg göra ett motorbyte. 

Men det är många små moment. Blir lät någon slangklämma, skruv eller koppling som inte sitter som den skall.

På elmotor dom suttit i båten i många är är det få sådana överraskningar.

Men byter man motor själv så är man nog inte så orolig för någon missad slangklämma eller vad det må vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...