Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
magnuslindeberg

Motorbyte snipa, företag, pris?

Rekommendera Poster

21 minuter sedan skrev Zwen:

 

Finns ju potential 🙂

 

Killgissar lite här

 

Om vi förutsätter att skrovet är ok (inte vattensjukt) behövs nog iallafall 50´ till material för att få inredning och elinstallationer i ordning. Egen arbetsinsats 300h?

 

Sen komplett drivlina , säg 100´  ´installerat och klart.

 

Lämnar man bort allt kostar det 350´-450´ ?  

 

Är en nyrenoverad tresfjord 26 värd dom pengarna ? Jag har ingen aning faktiskt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Been there, done that.... som det så vackert heter.

Ärligt talat tror jag aldrig man får igen totalkostnaden av att renovera en "svenssonbåt". I så fall ska det vara någon typ av särskilt åtråvärd skuta som man råkat köpa till ett mycket lågt pris.

Jag har genomlidit två projekt liknande detta och det har inte varit några bra affärer ekonomiskt sett. Däremot får man ju glädjen av att ha något som man delvis byggt upp och planerat själv.

 

Om man liksom träffar rätt med projektet så man blir nöjd och vill ha den länge tror jag det blir bra ändå. Man får ju inte mycket till nyare båt för de pengarna idag, och där kan ju fallhöjden vara större i många fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Zwen:

Om man liksom träffar rätt med projektet så man blir nöjd och vill ha den länge tror jag det blir bra ändå. Man får ju inte mycket till nyare båt för de pengarna idag, och där kan ju fallhöjden vara större i många fall.

 

Håller med, ser på detta likadant själv.

 

Gjorde en enkel jämförelse vad en liknande ny båt med samma utrymmen, funktioner och prestanda skulle kosta jämfört med att rusta min gamla till nyskick.

 

Det visade sig att en ny båt skulle kosta dubbla det vad min båt skulle kosta i nyskick (ny drivlina, elektronik m.m). 

 

Räknar man på det viset är det inte alls så dumt. Det blir bara en dålig affär om skall sälja båten kort efter att man fixat till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i stället för att starta ny tråd gör jag ett gästspel i denna. Dessutom med en segelbåtsorienterad fråga. Sorry om jag bryter mot etiketten. Jag installerar ny motor i min 42-fots segelbåt under hösten/vintern. Finns det någon marknad för begagnade inombordare? Var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Amanda31:

Hej, i stället för att starta ny tråd gör jag ett gästspel i denna. Dessutom med en segelbåtsorienterad fråga. Sorry om jag bryter mot etiketten. Jag installerar ny motor i min 42-fots segelbåt under hösten/vintern. Finns det någon marknad för begagnade inombordare? Var?

Hej!

På Blocket finns det ofta många olika beg.motorer, och det händer att det även finns sådana på Tradera. Jag vet ju inte om dessa verkligen säljs, en del annonser ligger ute länge, andra försvinner på en vecka, så en marknad lär det ju finnas. sedan kan det vara mer efterfrågan på vissa motorer än andra.

Det finns väl en och annan gördetsjälvare med garage eller rymlig hemmaverkstad som gillar att meka...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Amanda31:

Hej, i stället för att starta ny tråd gör jag ett gästspel i denna. Dessutom med en segelbåtsorienterad fråga. Sorry om jag bryter mot etiketten. Jag installerar ny motor i min 42-fots segelbåt under hösten/vintern. Finns det någon marknad för begagnade inombordare? Var?

Finns en marknad för nästan allt om priset är rätt🙂 Vad rätt pris är på en begagnad motor vet jag däremot inte. Men om någon med havererad dito vill ha snabblösning och bars sätta i utbytesmotor och hoppas på något år till, så är det nog inte många tusenlappar.

Blocket är nog vanligast för denna typ affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Amanda31:

Hej, i stället för att starta ny tråd gör jag ett gästspel i denna. Dessutom med en segelbåtsorienterad fråga. Sorry om jag bryter mot etiketten. Jag installerar ny motor i min 42-fots segelbåt under hösten/vintern. Finns det någon marknad för begagnade inombordare? Var?

Vad är det för motor?

Fungerar den?

Om den funkar finns absolut en marknad i början av säsongen när någon märker att den gamla motorn inte längre går att få igång.

Vilka bruster finns?

Varför bytte du ut den?

 

Vi fick 5000:- kronor för vår MD11 med dålig komp, 1200 för elkablar och kontrollpanel och 3000 för en tvåbladig foldingpropeller.

Drevet ligger kvar sedan länge i garaget...

Inte ens försökt sälja det, men 2000 kan man nog få för ett S110-drev.

 

Inte fel att få 10 000:- kronor för det gamla, det är cirka 10 % vad den nya motorn och propellern kostade.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Vad är det för motor?

Fungerar den?

Om den funkar finns absolut en marknad i början av säsongen när någon märker att den gamla motorn inte längre går att få igång.

Vilka bruster finns?

Varför bytte du ut den?

 

Vi fick 5000:- kronor för vår MD11 med dålig komp, 1200 för elkablar och kontrollpanel och 3000 för en tvåbladig foldingpropeller.

Drevet ligger kvar sedan länge i garaget...

Inte ens försökt sälja det, men 2000 kan man nog få för ett S110-drev.

 

Inte fel att få 10 000:- kronor för det gamla, det är cirka 10 % vad den nya motorn och propellern kostade.

Det var ju ändå ganska uppmuntrande besked. Trodde att man skulle vara glad om man slapp skrotningsavgift eller transport till återvinning. Motorn är en VP 2003 T från 1989. Originalmotorn i min Wasa 420. Fungerar bra men det har kommit lite skräp i kylsystemet som gör att motorn går varm. Ett ganska vanligt problem har jag förstått. Men den är gammal och jag byter hela paketet (inkl. drev, kablage, reglage etc.) för att vara trygg med att det inte ska hända något i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-10 vid 12:27 skrev Amanda31:

Hej, i stället för att starta ny tråd gör jag ett gästspel i denna. Dessutom med en segelbåtsorienterad fråga. Sorry om jag bryter mot etiketten. Jag installerar ny motor i min 42-fots segelbåt under hösten/vintern. Finns det någon marknad för begagnade inombordare? Var?

Blocket eller Facebook marketplace skulle jag pröva. Känns alltid seriösare med Blocket så kör där. Skulle tro på 5-10.000:- lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...