Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Zwen

Diesel reningssystem eller dagtank

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på att förbättra dieselsystemet i min båt. Idag har jag som de flesta ett sugrör i tanken, ett vattenavskiljande förfilter och motorns finfilter.

I botten av tanken finns även en avtappningsplugg. En tanke är att ersätta denna med en kran och slangnippel. Dra slang till en liten pump som pumpar upp dieseln till ett likadant vattenavskiljande förfilter som jag redan har och sedan vidare tillbaka till tanken genom en överbliven sugrörsanslutning till en värmare jag inte använder längre. Genom att köra denna rening då o då borde jag kontinuerligt ta hand om föroreningar och vatten och minska risken för igensättning eller vatten i ordinarie förfilter.

 

En annan variant är att göra som på världens bästa fritidsbåtar, Nordhavn. De har stora lagringstankar med utlopp i botten som självrinner till en dagtank (de kallar det supplytank). I botten på dagtanken finns en sump med avtappningskran. Sugröret till motorn sitter högre upp. Detta gör att allt ev. vatten och föroreningar som finns i någon av tankarna ganska snart hamnar i dagtankens sump och enkelt tappas ut genom att öppna kranen. Tror även de har förfilter både mellan lagringstankar och dagtank och dagtank och motor.

En Nordhavnägare råkade en gång fylla vatten i en av diesellagringstankarna. Vattnet sjönk ganska snabbt nedåt och kunde successivt tappas ur vid supplytanken.

 

Någon som har erfarenhet av något av ovanstående?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne!

Min dieselbåt är 25 år och har tanken monterad så att manluckan inte kan nås utan demontera hela sittbrunnen med kök. Jag kan bara se en liten del av ovansidan av tanken (aluminium), där gjorde jag ett titthål och kunde se lite mellan skvalp-plåtarna. Jovisst, döda dieselbakterier. Detta gjorde jag efter att fått motorstopp 3-4 ggr.

Jag har bytt bränsleslang och tagit bort 3 vinkelkopplingar (där det stoppade, de hade typ 1,5 mm fri passage) - och nu kommer smutsen i alla fall till förfiltret.

Kvarstående problem är att sugröret i tanken kan sättas igen. Det verkar som jag får leva med denna situation. Det gick bra att tvätta tanken med 10 liter T-Röd (löste svarta slemmet).

Jag har funderat på att installera en supplytank som du nämner - pumpen har jag, men utan bottenplugg har jag fortfarande problemet med sugröret i tanken.

 

Har du en bottenplugg - det är ju lyx! Egentligen ska det väl räcka att tömma ut dieseln där över vintern, så kan det väl under säsongen inte bli något problem!?

Större båtar med 2 tankar kan ofta pumpa bränslet mellan tankarna genom förfiltren och därmed få rörelse och rena tankarna. Din idé med bottenplugg, pump, filter och tillbaka är bra - men komplicerad. Töm tanken en gång om året, det borde räcka.

 

Jag som inte har en bottenplugg, brukar en gång om året pumpa upp tankens innehåll med en extern elektrisk pump genom förfiltret eller direkt i dunkar. Jag passar på när jag har under 100 liter i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

I botten av tanken finns även en avtappningsplugg. En tanke är att ersätta denna med en kran och slangnippel. Dra slang till en liten pump som pumpar upp dieseln till ett likadant vattenavskiljande förfilter som jag redan har och sedan vidare tillbaka till tanken genom en överbliven sugrörsanslutning till en värmare jag inte använder längre. Genom att köra denna rening då o då borde jag kontinuerligt ta hand om föroreningar och vatten och minska risken för igensättning eller vatten i ordinarie förfilter.

Jag har installerat en liknande utrustning i en bekants båt. Bottenplugg har han ingen så den varianten är ersatt av ett sugrör som ligger väldig nära botten i en för ändamålet tillverkad buckla neråt i tanken. Han pumpar runt dieseln lite nu och då och har inte den minsta antydan till mojs i tanken. Jag har därefter också gjort två liknande mobila anordningar, dieseldialys, som används ganska friskt av ett antal båtägare.

 

Åtgärden bedöms nog av de flesta vara overkill, de flesta båtar fungerar ju ändå, men på något konstigt sätt känns det inte helt fel att glida ut på böljan med helt rent bränsle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag har installerat en liknande utrustning i en bekants båt. Bottenplugg har han ingen så den varianten är ersatt av ett sugrör som ligger väldig nära botten i en för ändamålet tillverkad buckla neråt i tanken. Han pumpar runt dieseln lite nu och då och har inte den minsta antydan till mojs i tanken. Jag har därefter också gjort två liknande mobila anordningar, dieseldialys, som används ganska friskt av ett antal båtägare.

 

Åtgärden bedöms nog av de flesta vara overkill, de flesta båtar fungerar ju ändå, men på något konstigt sätt känns det inte helt fel att glida ut på böljan med helt rent bränsle...

Jag känner det inte som overkill eftersom jag råkat ut för bakterieslamstopp 2 ggr tidigare. På senare år har jag därför på hösten lämnat tanken ganska så tom, för att på våren enklare kunna pumpa ut återstående diesel, ev. bassilusker och vatten och säkerställa att jag bara har ren diesel när säsongen börjar. Det är dock ett slabb med detta och jag vill därför lägga ner lite extra jobb en  gång nu för att få det enklare framöver.

Kan du komma ihåg vad för typ av filter och pump du använde när du fixade din bekants båt?

 

Undrar om detta filter, typ microseparator skulle kunna vara nåt? Det låter ju väldigt bra när man läser...

https://www.dintra.se/microseparator-diesel-filter/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Har du en bottenplugg - det är ju lyx! Egentligen ska det väl räcka att tömma ut dieseln där över vintern, så kan det väl under säsongen inte bli något problem!?

Jo, det borde ju täcka in det mesta av problemorsaker om man säger så.

Tänker dock att om jag gör någon typ av "fix" så skulle jag inte behöva tömma ut dieseln över vintern varje år och även ha skydd om jag skulle ha otur och få dålig diesel när jag tankar under säsongen.

Då skulle jag låta tanken vara helt full under vintern istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsta krånglet.

 

En till mindre genomföring  i skrovet med ventil. 

Från denna en slang upp till dieseltankens botten. 

Där ventil och tankutlopp. 

 

Då behövs inte ens separat pump.

Blir heller inget blaskande inne i båten. 

 

Bara att dränera tanken i lämpliga kärl vid upptagning. Lämnas lite diesel kvar, så behövs ingen luftning av systemet, när motorn ska tas i drift. 

Och dieselpumpen förblir fylld med bränsle. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomföringar under vattenlinjen oroar mig...

Har man bottenplugg som är på lägsta läget så måste väl tanken inte tömmas helt. Det borde räcka att tömma ut 20-25 liter i en dunk.

Jag köpte en pump på aliexpress för 250 kr, den funkar fint.

Pumpen och extra slangar ligger alltid i båten. Jag har alltid en rörbit med så att jag kan koppla förbi förfiltret. Men som sagt, hittills har problemet varit i mina 3 90 graders böjar i anslutningar till tank och förfilter. Nu har jag bara raka kopplingar med 6 mm hål och 8 mm slang för bränslet.

Nu kan slemmet komma till förfiltret, där det syns och enkelt tömmas. Det kom en halv matsked förra säsongen - inget jag oroar mig för. Min kvarvarande oro är för andra hårda sopor som kan finnas i tanken och som kan sätta igen sugröret.

Sedan förra året kör jag på syntetisk diesel (HVO100) som inte har problem med dieselbakterier och åldring. Man tappar 2-3 % effekt och förbrukning, men så är bränslet och dess avgaser lukt och rökfritt. Det kostar dock 1-1,50 mer per liter, men det sparar man in genom att inte köpa dieselgift.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha fler skrovgenomföringar. Idag har jag bara en enda, kylvattenintaget till motorn.

Alla andra är nu igenplastade. Jag behöver dock inte detta för att kunna tömma tanken via avtappningspluggen, kan sätta kärl undertill. Eventuellt vatten som ju alltid ligger längst ned i tanken skulle ju ganska snabbt komma ut, men annat gojs och skräp är lite besvärligare. Det fastnar ofta vid skvalpskotten. En kontinuerlig genomsköljning med pump/filter från avtappningspluggen i retur tillbaka i tanken när man kör och gungar lär väl ta hand om även detta tycker jag.

 

Jag skulle gärna köpa HVO men jag har en gammal Penta 40:a och när jag frågat både pentamekaniker och mackföreståndare har de rekommenderat att inte använda det eftersom det smörjer pump och spridare för dåligt. Någon har sagt att man kan kompensera genom att skvätta i lite tvåtaktsolja i HVO`n, men då känns det ju inte som någon vits med det längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta skrover att även gamla motorer går bra på HVO100, se nedan från Volvo Pentas officiella blog:

Fråga:

Göran Isaksson December 8, 2018

Kan HVO användas med en 40 år gammal TMD40A i originalskick?
Finns HVO tillgängligt i Stockholm?
Hur mycket dyrare än vanlig diesel?
Kan man anmäla sig som “testpilot”?

 

Svar:

Rolf Westlund July 3, 2019

Hej Göran!
Tack för din kommentar!
Det är inga problem att använda HVO till äldre Pentamotorer. Det är ingen inverkan på förbränningen utan ger bara mindre sot. Eventuellt kan det ge en minimal inverkan på maxeffekt. Om du ska använda HVO rekommenderar vi att slangar och tätningar som har gått med diesel under lång tid byts för att undvika läckage. Vi har dessvärre inga uppgifter på varken distributörer eller pris på HVO. All våra tester sker på vårt testcenter i Göteborg och vi använder oss därför inte av några testpiloter.

Trevlig sommar!

 

Vi har redan flera trådar med detta ämne.

Har någon negativ erfarenhet från HVO100 så är jag MYCKET intresserad av detta.

Rundanbåtarna i Köpenhamn kör sina gamla båtar med Shell GTL (syntetisk diesel av naturgas) sedan många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej han verkar ju inte nämna något om sämre smörjning av pumpen. Kanske bara är onödiga farhågor då. Tror jag gör ett test till våren då i alla fall🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Zwen:

Undrar om detta filter, typ microseparator skulle kunna vara nåt? Det låter ju väldigt bra när man läser...

https://www.dintra.se/microseparator-diesel-filter/

Det låter ju bra men var ingen billig historia förutom mfc50 som ändå kostar dryga tretusingen.

Men undrar om det funkar bättre än ett Racor-filter som också har nån centrifugalrening och vattenseparator men i och för sig också ett filter som ska bytas?
Jag har också en avtappning i botten på dieseltanken, lätt åtkomlig från motorrummet men jag har inte tänkt på att använda den på ett sånt vis, bra idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

 

Vi har redan flera trådar med detta ämne.

Har någon negativ erfarenhet från HVO100 så är jag MYCKET intresserad av detta.

Rundanbåtarna i Köpenhamn kör sina gamla båtar med Shell GTL (syntetisk diesel av naturgas) sedan många år.

Shell GTL låter som Ecopar och det ska ju SSRS här på västkusten ha använt, dock bra mycket dyrare än HVO100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shell GTL är gjort på naturgas enligt Fischer-Tropf metoden.

HVO100 är gjort av vegetabiliska oljor och fetter. Ecopar är HVO100.

Båda dessa syntetiska dieselliknande bränslen är väldigt lika.

Shell GTL tankar jag i Danmark för 17,50 kr/liter.

HVO100 tankar jag på Tanka i Landskrona (inte vid sjön) kostar 14,50-15,50 (1 krona mer än vanlig diesel med 7% RME.

 

Jag köpte ett nytt (kopia) Racorfilter på Aliexpress för under 1000kr.

Racor är säkert lika bra som det dyra ovan. Principen är att få vätskan till att rotera och att tyngre ämnen sjunker, sen har man oftast ett pappersfilter ovan innan utgången. Eftersom man har ett finfilter på motorn kan förfiltret vara grovt eller helt utan pappersinsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Shell GTL är gjort på naturgas enligt Fischer-Tropf metoden.

HVO100 är gjort av vegetabiliska oljor och fetter. Ecopar är HVO100.

Det stämmer inte, EcoPar Marin är gjort på naturgas eller biogas i bästa fall enligt Fischer-Tropf metoden och uppfyller EN590 och binder heller ingen fukt så risken för bakterier minskar ju.

Däremot är EcoPar Bio av HVO-typ.

 

EcoPar ska också ha bättre smörjegenskaper än diesel MK1 så det verkar ju vara ett bra bränsle.

Enligt EcoPar själva har det funnits sen 2003 och jag hörde talas om det långt tidigare än HVO100 och produkten Shell GTL.

Men jag känner bara till att det finnas att tanka på Styrsö och Mollösund här på västkusten för ca 20-22 kr och Oscars varv i Lomma ska visst ha det också men då är ju billigare att tanka i Danmark om man har nära dit :)

Så för några kronor extra kan man slippa bakterier och illaluktande avgaser.

 

@ThomasVikhog Jo jag köpte köpte också mina två Racorkopior hos mr.Ali och de har funkat fint, så går man inte över till ett "renare" bränsle kan kanske ytterligare ett sånt filter göra jobbet enligt Zwens idé?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår dieselmotor, D2-55, har vi en returledning och när jag snackade med en filtergubbe tror jag att han nämnde att grovt sett hälften av det pumpade bränslet går tillbaka till tanken i returen.

Kan man säga att det ger som bieffekt löpande rening av dieseln i tanken så för min del känns inte behovet så stort eller tänker jag fel?

 

Fiskebäckskil marina (Lyckans slip) säljer HVO.
https://www.lyckansslip.se/forst-pa-vastkusten-att-erbjuda-hvo100/

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket mer än hälften som går tillbaka i returen.

Vad jag är ute efter är dock att köra en reningskrets perallellt som inte har med motorns bränslesystem att göra. Detta för att filtren i motorkretsen inte ska behöva klogga igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Makro,

Japp Ecopar-A är gjort på naturgas - det tog ett tag att läsa sig till det. Men syns i säkerhetsdokumentet nedan. Jag har tittat på Ecopar Bio, som är HVO100 (Fettrester).

Ja, i Lomma tog de förrförra sommaren 21 kr/liter för Ecopar. I år höjde de (!!) till 23 kr/liter.

De flesta hamnar på danska sidan av Öresund har Shells GTL (i slutet på denna sommar betalade jag 16,20 SEK/liter). Den är toppen och jag inbillar mig att motorn går bättre än med HVO100 (15,20 kr/liter).

Eftersom HVO100 är Co2 neutralt (baserat på avfall) och fossilfritt, så är det det bättre valet för miljön - och i mitt fall 1 kr per liter billigare.

 

Skippeer har rätt i sak, men Zwen vill få rent på botten i tanken. Det vill jag med, men utan bottenplugg är det nog tänkt att öppna manluckan ibland och städa...

Eftersom jag inte kommer åt manluckan är det bara att suga genom sugröret. När jag tömt tanken där, så kan jag får ut 10-20 liter till genom att föra ner en slang i tankningshålet. Detta gör jag vartannat år. Men nu med syntetisk diesel skall det väl snart inte längre behövas.

EcoPar-Paraffinolja-SDB-24-april-2020.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Zwen:

Kan du komma ihåg vad för typ av filter och pump du använde när du fixade din bekants båt?

Min bekants båt fick en sådan pump https://www.comstedt.se/produkt/marco-up3-diesel-kugg-pump. Filtret är ett sådant https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-c53-fuel-filterwater-separator-diesel-engines.aspx med filterinsats 10 micron.

 

De mobila "reningsverk" som jag skruvat ihop är baserade på samma pump och filter som ovan, men jag använder filterinsats 2 micron. Säkerligen dårskap enligt vissa, men det står jag ut med.

 

Det finns säkert bättre grejor men dessa duger för ändamålet eftersom reningsapparaturen lever sina egna liv som tankrengörare och inte är inblandade i matning av maskiner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en bra lösning men tror också man kan sy ihop det lite billigare själv.

Microseparatorn jag länkade till längre upp kostar ju drygt 3000,- för det räcker ju gott med den minsta. Den som Volvo_Penta länkade till 3500,-.

Marco-pumpen 2200,-. Vad gäller pumpen tror jag nog det går att hitta billigare fungerande alternativ.

Jag hoppas få ihop detta för 4-5000,--

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns ju en del att välja på. Men det är ju den där balansgången mellan kvalitet och pris..🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Zwen:

Jo det finns ju en del att välja på. Men det är ju den där balansgången mellan kvalitet och pris..🙂

Nu är ju ett fristående reningsverk för dieseln inte det mest kritiska i en båt, men jag förstår Din kommentar. För egen del köper jag hellre det som jag "tror" är bättre än det som jag "tror" är sämre... 

 

Av någon konstig anledning händer det att en och annan vill låna grejor. 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att gå på liknande grejor, ser att amazon.se verkar ha ungefär samma sak.

Blir runt 680,- inkl. frakt för pump o racorfilter. Det kan det ju vara värt om det funkar så man alltid har ren diesel i tanken🙂

 

Kanske man då törs börja tanka bilmacksdiesel igen? Det är ju ca 3,- billigare än sjömack.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig mer bilmacks-diesel för mig!

Men jag tankar HVO100 på Tanka/Bilia, kostar 1 kr med än B7 dieseln (med 7% rapsolja, som ger 5 % mindre kraft och 5 % med förbrukning) som bakterierna älskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Hej Zwen, har du kommit längre med frågan reningsmaskin eller dagtank? Byggt något?

Inte byggt  något i den vägen än nej. Det är ganska många punkter på ombyggnads/förbättringslistan denna vinter. Hittills har jag mest koncentrerat mig på sånt där jag kan göra det mesta inomhus i värmen med kortare perioder i båten för snabba  kontrollmätningar och provmontage, samt lite smärre eljobb. Sånt som innebär mer tid med krypande i båten med slangar och slangklämmor och dieselblaskande får vänta ett par månader. Jag är en riktig fryslort...😔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ett par månader så nu har jag äntligen byggt ihop detta. Bytte ut bottenpluggen i tanken mot en kran med slangnippel, slang till filter à la racor, en liten pump och tillbaka till tanken.

Det verkar fungera som tänkt. Tyvärr är inte pumpen riktigt tät i ena gaveln. Det kan vara så att jag förstörde den själv när jag tryckte på slangen. Glömde kleta på nåt först så jag kanske tryckte för hårt. Pumphuset är ju bara pressad plåt. Inga större pengar i den dock. Får leta upp en annan, sen blir det nog bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter som en kul lösning. Är det något liknande som de här har hittat på?

 

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...