Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gastkram

Vad har jag för tätning på propelleraxeln?

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet vad det här är för sorts axeltätning? Genom dett tillkopplade kopparröret tillförs fett från en smörjkopp.

 IMG_4762.thumb.jpeg.7d2a965d9121620e026be10c026ca002.jpeg 

 

Jag trodde först att det var en gammaldags packbox med fläta men jag börjar bli osäker. Båten är upptagen så jag kan förstås skruva isär tätningen och kika efter vad det är inuti men jag hade två dåliga bilder så tänkte att jag lika gärna kan fråga mig för.

Här är en bild från en lite annan vinkel. 

  IMG_4768.thumb.jpeg.f3979fbb51e0d90f84953e030f77d5bb.jpeg

Den droppade lite väl mycket i somras så tänkte åtgärda detta till nästa år.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för hjälpen! Jag tror inte jag förstår vad jag tittar på. Jag antar att flätan finns där fettet går in och det ser då ut som att vi ser hanen som ska pressa denna utskruvad några varv (gängorna syns i bild två). Vad jag inte förstår är vad det är som ska låsa denna i rätt läge. Detta ser ju ut att dras åt vid gång framåt och lös vid gång bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen låsning på denna tätning, man drar åt lite försiktigt sedan skall den inte lossa av sig själv.

Ibland får man byta repet men man skall då kapa repet snett i båda ändar så man kan lägga det om lott. Dra inte åt muttern för hårt då det blir en svarvad midja på propelleraxeln efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev 2715e:

Det är ingen låsning på denna tätning, - - -

Är inte den ena "sexkanten" en låsmutter som ska släppas innan justering o dras åt efter justering, just för att de inte ska spänna åt sig själva?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Lintott said:

Är inte den ena "sexkanten" en låsmutter som ska släppas innan justering o dras åt efter justering, just för att de inte ska spänna åt sig själva?

Jag trodde det också först men får inte ihop hur det skulle fungera. Det ser ut som att muttern föröver är hanen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, 2715e said:

Det är ingen låsning på denna tätning, man drar åt lite försiktigt sedan skall den inte lossa av sig själv.

Ibland får man byta repet men man skall då kapa repet snett i båda ändar så man kan lägga det om lott. Dra inte åt muttern för hårt då det blir en svarvad midja på propelleraxeln efter ett tag.

Aha! Detta har ju tydligen fungerat i många år så då spelar det ingen roll att jag inte förstår hur det är möjligt ;).

 

Frågan är nu om jag ska byta flätan i år eller dra åt lite och köra ett år till. Hade ju varit bra om jag hunnit testa detta innan jag tog upp båten. Jag lutar åt att byta den för säkerhets skull men det finns ju också mycket annat jag skulle lägga tiden på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle chansa på att ha den en säsong till, den går ju fortfarande att dra åt lite. Men om du bestämmer dig för att byta boxpackning finns lite matnyttigt här. https://www.klinger.se/images/PDF/Produkter/boxpackningar/Montering_boxp_WEB.pdf
Monteringsanvisningen behandlar en pump, men tekniken är den samma för en propelleraxel på båt. Det som inte står är att hittar man inte exakt rätt dimension på packning kan man ta närmaste överdimension och kavla ut den tills den får rätt mått. Sidan som du kavlat på ska ligga mot axeln.

För att få ut de gamla packningarna (plundra boxen) kan du skruva in en träskruv i packningen och med hjälp av denna dra ut en packning i taget.

Finns många olika typer av boxpackningar, själv har jag goda erfarenheter av Specma 99.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gastkram:

- - -

Frågan är nu om jag ska byta flätan i år eller dra åt lite och köra ett år till. Hade ju varit bra om jag hunnit testa detta innan jag tog upp båten. Jag lutar åt att byta den för säkerhets skull men det finns ju också mycket annat jag skulle lägga tiden på.

Om du inte har noterat rikligt läckage så låt det vara. Det verkar finnas mycket utrymme att dra år justermuttern så där finns marginal för ett antal år till.

 

Lägg tiden på de andra jobben.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Är inte den ena "sexkanten" en låsmutter som ska släppas innan justering o dras åt efter justering, just för att de inte ska spänna åt sig själva?

Lintott kan detta, muttern längst akter ut är låsmuttern "hanen" kallas gland, och det ser ut att vara justerings mån kvar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med detta allihop! Jag kom på att tätningen antagligen är från motortillverkaren och se och häpna, jag hittade faktiskt lite ritningar i en gammal götakatalog. Jag lägger upp dom här om någon med samma tätning hittar den här tråden och undrar hur sakerna ser ut isärskruvade.

 

IMG_5132.thumb.jpg.7ac164c0c81a06b6ccb26cbacddf6fa8.jpg

447237231_IMG_51332.thumb.jpg.ae5547168a14c050ee062d5179a629ea.jpg

 

Det verkar som att jag fattat fel. Tolkar detta som att flätan ligger i del 476 och trycks ihop av bussningen 474. Det stämmer att sexkanten föröver är en låsmutter. Detta är ju också helt begripligt nu när jag fattar hur grejen ser ut.

 

Tack än en gång. Tror jag nöjer mig med att dra åt den.

Redigerad av Gastkram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gastkram:

Tack för hjälpen med detta allihop! Jag kom på att tätningen antagligen är från motortillverkaren och se och häpna, jag hittade faktiskt lite ritningar i en gammal götakatalog. Jag lägger upp dom här om någon med samma tätning hittar den här tråden och undrar hur sakerna ser ut isärskruvade.

- - -

Företaget Färe-Göta finns kvar i Osby. Det går fortfarande att köpa resevdelar till deras motorer därifrån. Ägaren lär vara gammal så passa på att skaffa ev reserv o servicedelar innan det är för sent om du behöver något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...